View Full Version : Suunnistuskisoihin?
Tekis mieli ottaa osaa noihin suunnistuskisoihin, mutta kun kattelee noita tälläkin palstalla olevia kisakuvia, niin siellä miehet ja autot on yleensä napaansa myöten suossa. Mites on, kannattaako tollasella vakiomaasturilla ottaa näihin osaa ollenkaan, kun ei ole muita varusteita kun vähän karkeemmat renkahat?
Toinen kyssäri liittyy tuohon suunnistuspuoleen. Olen ymmärtänyt että siihen tarvitaan GPS, läppäri, siinä pyörivä Oziexplorer ohjelma sekä kilpailualueen kartat. Olen tässä funtsinut hankkia tommosen jokamies-GPS:n sekä nykyään niin suositun miniläppärin. Nämä sitten USB kaapelilla kiinni toisiinsa. Mutta mistäs noita karttoja saa? Hankinko jostain paperikarttoja jotka sitten skannataan läppärille, vai ovatkos CD:llä saatavat digitaalikartat parempia? Mitähän suunnilleen nää kartat kustantaa?
Onkos se niin että kilpailun järjestäjät antaa vaan joukon rasteja koordinaattimuodossa, ne syötetään sitten läppärille ja lähdetään ajamahan? Entäs mites tuo kartta ja GPS kohdistetaan toisiinsa että se häränsilmä näyttää kulloinkin missä ollaan?
Sori vaan että oon tumpelo ja kyselen tyhmiä, mutta olis kiva tietää näistä jutuista aluksi vähän enemmän ennen kun ryhtyy tosissaan polttamaan rahaa noihin suunnistusvehkehiin.
Käyttäjä
13.08.2008, 17:31
Vinssi on kyllä poikkeuksetta pakollinen varuste...edes yksi winssi.
Riippuu vähän millä vakiomaasturilla meinaat lähteä.
Hommaa joku wanha 2-3 pentium läppäri,sillä pärjää 5-0
Ozi ei ole pakollinen,onhan niitä muita.
Rodeo drive,mapsourge,nroute.................
Karttoja saapi kyllä muilta kun van viittii pyytää,ittellä on topokarttoja mapsourgeen ja nrouteen.
Kannattaa käydä lukasemassa cuppisivut läpi,siellä lepää jonkunverran tietoa lajista.
Rastiti saa aina paperimuodossa,ne saa aika useasti tikulla tai cd:llä jossain muodossa.
GPS babelilla voi sitten säätää annettua rastimuotoa et sopii omaan karttajärjestelmään.
Jos käyttä yhteensopivis gepsiä,ohjelmaa,karttoja niin ei tarvi kalibroida mitään,sen kun piuhat kiinni ja menoksi.
http://kayttaja.1g.fi/Kuvat/Capture-1.jpg
tällästä ja tällästä
http://kayttaja.1g.fi/Kuvat/nroutey%f6.jpg
karttaa on tolla garminin karttaohjelmalla.
Tällä ohjelmalla oon itte suunnistanu/ollu suunnistajana ja ei olla vielä eksyty:eek:
Tokihan vakio autollakin voi osallistua, sitä vartenhan se Original luokka kai on :) :rolleyes:, vinssiä kyllä suosittelisin nopeuttamaan ja varmentamaan matkantekoa.
Eikä siellä pakko ole uida kainaloita myöten mudassa naama virneessä, aina voi valita minne haluaa mennä ja minne ei, takaisin kääntyminenkään reitillä ei ole ennenkuulumatonta eikä varsinkaan häpeän aihe.
GPS hommiin en osaa mitään sanoa kun en niistä mitään tajua.
TML trophyssä oli paljon rasteja joita sai ilman vinssiä ja erikoisrenkaita. Rohkeasti vain mukaan kokeilemaan, mutta tuo vinssi on kyllä sinänsä hyvä olla jos auto jää kiinni liian rohkeassa yrityksessä. Käytännössä 5- 10 pisteen rastit olivat haettavissa miltei takaveto deeäxällä, joten hyvin sielä ilmankin pärjää.
Ei kaikkien vehkeiden tarvitse olla ruttusia rankeroovereita monsterirenkaiden kera varustettu jotta kisassa pärjää.
Rekisteröimätön
13.08.2008, 18:22
Amatöörinä voin laittaa omat suunnistussydeemit tähän, eli käytetty halvahko perusläppäri jossa OZI-suunnistusohjelmana ja katolla töllöttää semmonen GPS-mokkula.
Nämä ei yhteensä mitään hirveitä maksa. Läppärille on invertteri tekemässä sähköä.
Vaikka autona on amatöörin käsissä ehkäpä hukkaan menevä tiiliskivi Ruotsista, niin ajetaan hupimielessä eikä silläkään ryskätä ihan mahdottomiin paikkoihin. Siinä mielessä tämä on mukavaa ajelua että voi melkein aina valita meneekö vai ei jos tuntuu että rikkoutuminen on enemmän kuin todennäköistä.
AVRO-nyyminen, työn orjana
james_III
13.08.2008, 18:34
Tekis mieli ottaa osaa noihin suunnistuskisoihin, mutta kun kattelee noita tälläkin palstalla olevia kisakuvia, niin siellä miehet ja autot on yleensä napaansa myöten suossa. Mites on, kannattaako tollasella vakiomaasturilla ottaa näihin osaa ollenkaan, kun ei ole muita varusteita kun vähän karkeemmat renkahat?
Kyllä kannattaa ehdottomasti osallistua, tämä oli itselläkin talvieksytyksessä auton varustelutaso. Kisan jälkeen sen sitte tietää mitä tämä touhu on sieltä ratin takaa katseltuna. Kisaaminen voi kyllä johtaa varustelukierteeseen...
Entäs mites tuo kartta ja GPS kohdistetaan toisiinsa että se häränsilmä näyttää kulloinkin missä ollaan?
Kartta kalibroidaan vähintään kahdella pisteellä, joten riippumatta mittasuhteista gps osaa kertoa oikean kohdan kartalta. Kuullut juttua että jotkut olisi jopa http://www.retkikartta.fi/ palvelusta leikkaa/liimaa periaatteella karttoja tehneet ;) Jos ei ole mitään käsitystä tietokoneella pyörivistä suunnistus ohjelmista niin melkein kannattaisi ottaa käyttöön rodeo drive. Palstalta löytyy paljon keskustelua ohjelmasta, lisäksi se on varsin yksinkertainen verrattuna vaikkapa oziin.
Vinssi on kyllä poikkeuksetta pakollinen varuste...edes yksi winssi.
Riippuu vähän millä vakiomaasturilla meinaat lähteä.
Ei se vinssi nyt ihan pakko varuste ole (vaikka talvieksyssä niin alko tuntumaankin). Itsestä se on kuitenkin kiinni, mihin lutakkoon nokkansa ajaa. Myöskin tunkin monet käyttömahdollisuudet tulee tutuksi ilman vinssiä :D
Tokihan vakio autollakin voi osallistua, sitä vartenhan se Original luokka kai on
Pilkkua viilatakseni kaikki vakioautot eivät originaaliin mahdu.
Käyttäjä
13.08.2008, 18:37
Amatöörinä voin laittaa omat suunnistussydeemit tähän, eli käytetty halvahko perusläppäri jossa OZI-suunnistusohjelmana ja katolla töllöttää semmonen GPS-mokkula.
Nämä ei yhteensä mitään hirveitä maksa. Läppärille on invertteri tekemässä sähköä.
Vaikka autona on amatöörin käsissä ehkäpä hukkaan menevä tiiliskivi Ruotsista, niin ajetaan hupimielessä eikä silläkään ryskätä ihan mahdottomiin paikkoihin. Siinä mielessä tämä on mukavaa ajelua että voi melkein aina valita meneekö vai ei jos tuntuu että rikkoutuminen on enemmän kuin todennäköistä.
AVRO-nyyminen, työn orjana
:eek::eek::eek::eek:Amatööri:eek::eek::eek:
Eikös täällä ole kaikki ammattilais suunnistajia:D:D:D
Eiköhän joku vanha penakakkonen oo perusläppäri eikä perus garmin ny kauheesti maksa etrex n:80-100elukkaa.
Rekisteröimätön
13.08.2008, 22:32
Löytyykö jostain suunnistuskisoihin tarkoitettujen maastoautojen rakentelua koskeva tekninen säännöstö?
Esim. ajoneuvon maksimi- ja minimimitat, saako moottorin/voimansiirron/akselit vaihtaa minkälaisiin jne.
4x4cupin sivuilta löytyneissä säännöissä oli Standard, Modified ja Prototype - luokissa eroa lähinnä rengaskokojen ja katsastuksen välillä. (toki tuo katsastuspykälä rajaa jo paljon teknisiä muutoksia pois)
Ei se vinssi nyt ihan pakko varuste ole (vaikka talvieksyssä niin alko tuntumaankin). Itsestä se on kuitenkin kiinni, mihin lutakkoon nokkansa ajaa. Myöskin tunkin monet käyttömahdollisuudet tulee tutuksi ilman vinssiä :D
Kyllä mä väittäisin vinssiä pakolliseksi varusteeksi. Saa itsekin enemmän kisasta irti kun ei tarvitse jokaista pehmeää kohtaa pelätä. Eikä jää tukkeeksi tielle. Muuten kyllä rohkeasti ajamaan vaan, mihinkään ei ole pakko ajaa, ellei kartturin ja yleisön yllytystä kuuntele ;)
Suunnistussääntöjen hienous perustuukin juuri sääntöjen vapauteen, mitään muita sääntöjä ei cupin sivuilla mainittujen lisäksi ole.
Käyttäjä
14.08.2008, 05:45
Löytyykö jostain suunnistuskisoihin tarkoitettujen maastoautojen rakentelua koskeva tekninen säännöstö?
Esim. ajoneuvon maksimi- ja minimimitat, saako moottorin/voimansiirron/akselit vaihtaa minkälaisiin jne.
4x4cupin sivuilta löytyneissä säännöissä oli Standard, Modified ja Prototype - luokissa eroa lähinnä rengaskokojen ja katsastuksen välillä. (toki tuo katsastuspykälä rajaa jo paljon teknisiä muutoksia pois)
Vastasitkin itse itsellesi...
Ei ole mitään formula tyylisiä pilkunviilaus sääntöjä.
Kuka jaksaa vääntää 350 sivuisen sääntökirjan jossa määrätään auton pituus ja akseliväli.
Lyhyt ja kapee on hyvä...:Dmahtuu joka välistä ja kääntyy näpäkästi.
Ajaahan jotkut volvollakin ja ajaa hyvin.
h-a-r-z-a
15.08.2008, 16:13
Tässä onkin se,jokaiselle luokalla omat rastit tai kaikki hakee kaikkia rasteja,kysymys.
Vakioautolla kun ei vaan voi mennä edes alueelle jos ojassa on ensin möyrinyt porttaali peli.
Eksytykseen kun valmistaudut huolella,kysy,kahtele ja kuuntele,niin ei mitään ongelmaa.
Paitti ehkä pakkanen.
Tässä onkin se,jokaiselle luokalla omat rastit tai kaikki hakee kaikkia rasteja,kysymys.
Vakioautolla kun ei vaan voi mennä edes alueelle jos ojassa on ensin möyrinyt porttaali peli.
Eksytykseen kun valmistaudut huolella,kysy,kahtele ja kuuntele,niin ei mitään ongelmaa.
Paitti ehkä pakkanen.
eikä samojen puiden välistä mahdu isolla, mistä suikka sujahtaa... ;)
Arska-tehtaalta
15.08.2008, 19:46
Ehdottomasti kannattaa kokeilla lajia. Meillä homma lähti lapasesta jo eka kerrasta, eikä loppua näy :D Tosin ei meillä paljoo kokemusta ole, ajettu vaan kolme kisaa, mut hauskaa on ollu koko rahalla.
Sijoituksista, kaluston laadusta tms. pätemisistä ei kannata ottaa paineita, koettaa rikkoa vaan pikkuhiljaa omia ja kaluston rajoja vaihtelevissa maastoissa ;) Saattaahan siinä oppia jotain sivussa
Meillä suunnistuspuolen hoitaa rodeodrive(ilmanen), läppäri ja karttapaikasta voh... lainatut kartat(ilmaset).
Kannattanee hommata se vinssi eikä maastotunkkikaan liene turha varuste...
Joo mukaan vaan
ekaks kattomaan ja sitten rohkeasti matkaan, hyvää käsitystä lajista saa myös safareilla, en ehkä yllyttäis ensikokemuksia hakemaan kisoista - vaikka niissäkin apuja saa, on safareilla ja ajopäivillä paljon letkeämpää, pääsee vähän jyvälle lajin saloista
ja ole varovainen, koukkuun jää TODELLA HELPOSTI ja sitten lähtee mopot käsistä... niinkuin tällä palstalla aika monelle on käynyt:D
Pilkkua viilatakseni kaikki vakioautot eivät originaaliin mahdu.
Tarkoittaako tämä että jos autona on täysin vakio Volvo C303, sillä ei pysty ajamaan original-luokassa vaan joutuu standard-luokkaan
porttaaliakselien vuoksi? Vaikka ne ovat "original" - henkinen ominaisuus.
Tästäkin varmaan on jo aiemmin keskusteltu mutta en haulla onnistunut löytämään.
Täysin vakiolla C303 joutuu prototypeen. ~35" vakiorenkaat pelkästään nostaa luokan modifiediin ja portaaliakselit vielä siitä prototypeen.
james_III tapauksessa land roverin vakiopyörät määräävät luokaksi standardin.
Alikoko renkailla eli 33" pääsee Volvolla modiin ja 31" renkailla stanuihin, ainakin sääntöjen mukaan. Siis jos on portaaliakselit alla
Kysellääs sitten vielä pöllöjä...
Eli mihin luokkaan istuu Suzuki jos siihen ajetaan:
-Kierrejousi alusta
-mahd. Tekniikan vaihto johonkin kivaan
-Leima rengastus
-31" -"-
-33" -"-
Eli siis mikä vaikuttaa mihinkin?
Ja entäs jos otetaan mukaan vaikka Tojon LJ, mitä siihen voi sääntöjen puitteissa tehdä että pysyy orkkiksessa? Vai onko sellainen yritys edes järkevää?
Tuollainen suzuki löytyy pihasta ja luokka on aina stanu 33" ja pienemmillä kumeilla.
Orggis läjään saa laittaa sen 2" korottavan alustan ja max 31" renkaat.
Kysellääs sitten vielä pöllöjä...
Eli mihin luokkaan istuu Suzuki jos siihen ajetaan:
-Kierrejousi alusta
-mahd. Tekniikan vaihto johonkin kivaan
-Leima rengastus
-31" -"-
-33" -"-
Eli siis mikä vaikuttaa mihinkin?
Ja entäs jos otetaan mukaan vaikka Tojon LJ, mitä siihen voi sääntöjen puitteissa tehdä että pysyy orkkiksessa? Vai onko sellainen yritys edes järkevää?
Suzuki kierrejousilla menee katsastettuna stanuihin ja katsastamatta modiin.
http://www.4x4cup.com/index.php?sivu=ukk
LJ max 51mm korotuksella ja max 31" renkailla on orkkiksessa, muutoskatsastettuna tai muutokset mahdollisia muutoskatsastaa.