Kirjaudu sisään

View Full Version : kardaani ongelma?


09.08.2004, 21:49
kohtasinpas tässä maasturin korottelun ohessa sellaiseen ongelmaan että etukardaani ei taivu enää riittävän jyrkkään kulmaan. ja tarkoitus olisikin sovittaa kardaaniin ns.vaionopeusnivelet, siis sellaiset kuin esim etuvetoauton vetoakselin ulommassapäässä on.
mutta olisikohan kellään kokemusta tuollaisen systeemin rakentamisesta? minkä auton niveliä kannattais käyttää?? tokihan tuollaisia saa valmiinakin mutta hinta vaan on "vähän" suolainen eli n.600 ekeä sis. akseliputken ja kaksi niveltä.

Note! This message was posted anonymously!

Paavo
09.08.2004, 22:03
Tarviitko varmasti molempiin päihin vakionopeusnivelet? Olisko sellanen mitään, että käännät pinjonin kohti jakolootaa (kardaanin kulma nollaan) ja laitat jakolootan päähän soppelin vakionopeusnivelen tai tuplaristikon? Eikös noita tuplaristikoitakin (efektiivisesti vakionopeusnivel) löydy jostain kiesistä, oliko jeepissä?

-Paavo

Wago-78
09.08.2004, 22:05
Mulla oli-78 Wagossa etukardaanilla tuplaristikot.

"Suo siellä,vetelä täällä"
--Jeep CJ-5--

Turbo
09.08.2004, 23:13
Hiluxissa jossa on jäykkä etuakseli on jakolootan päässä tuplaristikko etukardaanille.

LandCruiser HJ61
Hilux 4x4

longfiedteam
09.08.2004, 23:32
joo.. samoin tossa varaosa hj:ssa vm.85 on sellainen edessä.
se on kaiketi vain noissa vanhemmissa painoksissa kun 87-88 malleissa ei oo sitä, ei ilmeisesti tarvii sitten...??

10.08.2004, 10:22
pinjoni on jo käännetty!! ei se oikeestaan tarvis kuin yläpäähän. ja yläpäässä on sellainen tuplaristikko mut se ei mee tarpeeks jyrkkään kulmaan???

Note! This message was posted anonymously!

mikjus
10.08.2004, 12:39
Jos ihan noista vakioautojen murroksista rakentelee niin kaverit on laitanu ainakin saabista niitä. On niitä tosin hajonnutkin v8 koneellisissa. Sitten kaiffa osti traktorivarusteesta sellasen vakionopeusnivelellisen kardaanin josta otti nivelen. On tosin kallis ja isokokoinen mutta ainakin tähän asti kestänyt (offroad käytössä!).

Yllättävän hyvin toimii kun kääntää vakio ristikoilla perän suoraan päin laatikkoa vaikka se ei olekkaan oikea tapa ilman cv-niveltä (yli 10000km ajettu maantiellä ongelmitta). Ainakin tojon springoverissa on pakko kääntää ne muuten ei liuku riitä millään. Takana toimii ongelmitta ja edessä en ole huomannut kun pientä jurmutusta ajoittain. Ei se kyllä paljoo joustakkaan se lehtijousellisen takapää joten ongelmaa ei siksi tule. En tosin ole ajanut nelivedolla maantienopeuksia, enkä koskaan todennäköisesti ajakkaan.

Niin ja mikähän auto olikaan kyseessä?

- http://www.G-69.tk -

Edited by - mikjus on 10/08/2004 13:43:08

Edited by - mikjus on 10/08/2004 13:45:37

12.08.2004, 05:33
???

Note! This message was posted anonymously!

Tumi
12.08.2004, 08:17
No jos oletetaan et vakionopeus nivel pystyy kääntymään max 40astetta ja tavallinen ristikko 20. Niin onhan siinä jonkin lainen ero. Ja jos mietitään maalaisjärjellä tuota rasitusta joka kohdistu tuohon murrokseen, niin tavan henkilöautossa murros pyörii yhtä kovaa kuin rengas, mutta maasturissa ko henkilö mobiilin murros pyörii siitä pinjonin tai/ja jakolaatikon päässä välityksistä riippuen 3.5-5 kertaa nopeemmin. Vastaavasti rasituksen olessa noin puolet tuosta välityksen tuomasta rasituksen vähenemisestä(maastoauto kun painaa hitusen enemmän kun henkilöauto). Tosi vaikeeta. Mut ford bronkoII:ssa oli ainakin takakardaanissa vakionopeusmurros