View Full Version : suzuki sj 413 pölläytti
Oli suzukilla vähän raskaampaa vedettävää (1000kg sementtisäkki/pirummoiset kärryt) niin pitemmässä alamäessä moottori jarrutuksessa lykkäsi aikamoiset siniset savut, viittaakohan vika ohjureiden kumeihin koska muuten ei öljyä vie eikä savutakkaan. pitänee varmaan ohjureiden kumit samalla vaihtaa kun jakohinha.
ihme kun tälleen "erikoistilanteessa" pölläytti
Mitä mieltä asiasta ollaan?
Pölläyttikö nimenomaan moottorijarrutuksen aikana vai heti kun painoit vähänkin kaasua?
Itse veikkaisin kyllä väljyyttä sylinteri-männänrengas alueella, ainakin yksi väljä sj413 moottori teki just tuota eikä ollut korjaantunut ohjurikumeilla.
Perustapahtuma tuossa on työtahdin aikana sylinteriin muodostuva alipaine (kaasuläppä kiinni, ei räjähtävää bensa/ilma seosta) joka aiheuttaa moottorin pyörinnän vastustamisen (=venttiilit kiinni, mäntä alas, moottori jarruttaa) ja samalla imee öljyä palotilaan. Ja öljyä on tarjolla kun kone kiertää ja öljy roiskuu.
Heti kun bensa/ilma seosta on tarjolla tapahtuu työtahti jolloin öljy palaa myös ja tuloksena näyttävä suojasavu:cool:
Huonot ohjurikumit melkolailla aina pölläyttää käynnistäessä mutta teoriassa voi se öljy tulla sieltäkin männän päälle moottorijarrutuksessa.
Suzukeista en tiedä mitään, mutta samalla periaatteella ne Otton keksimät moottorit käyvät. :)
Samaa mieltä LaaLaan kanssa. Mulla teki yksi henkilöauto just samaa. Vaihdoin siihen ohjurinkumit, ei vaikutusta. Myöhemmin kun uusin alakerran, savutus lakkasi. Ei välttämättä mitään hälyyttävää, normaalia kulumista vain.
alkoi savu tulla pitkän alamäen loppu päässä ja huomasin kun painoin kaasua ja sillonkin viellä vähän. ei tosiaan koskaan viellä ole pölläyttänyt eikä sitä öljyäkään vie. nyt pölläytti kun oli 1000kg säkki perässä :) taisi olla erikoistilanne niin pitää seurailla tuskin siellä mitään ihmeellistä on, puristuspaineet pitää mitata kun pääsee takaisin töihin.
ohjurin kumit vaihdettu ja vika loppui. nyt kestää jarrutella alamäessä suur semennti säkin kanssa :)