Kirjaudu sisään

View Full Version : Mersun Autom.laatikon lämpöanturin asennus?


NymiS
02.08.2008, 19:05
Autohan on G-Mersu ja 722.3 laatikolla.

Pitäisi laittaa lämpötila-anturi automaatilaatikon öljyille.
Mutta tulipa sitten ropleema että kumpaan jäähdyttimen letkun väliin laitan anturin, kun haluaisin tietää laatikosta ulos tulevan öljyn lämmön enkä sitä joka on jäähdyttimen läpi jo kulkenut.

Eli tietääkö kukaan kumman puolen letku on lähtö ja kumpi tulo letku laatikolla.

Helpostihan tuo selväiäis kun ottais letkun irti ja laittais käymään.
Tällä hetkellä se ei vaan ole mahdollista.


Ratkaisu:
Laatikolta ulos tuleva öljy kuljettajan puolelta.
Laatikolle takaisin tuleva öljy apukuljettajan puolelta.

Teemu
02.08.2008, 19:19
helposti tuon kokeilee sormella kumpi on lämpöisempi

pee
02.08.2008, 23:04
en tiedä, mutta laiton mailia...

NymiS
03.08.2008, 10:03
helposti tuon kokeilee sormella kumpi on lämpöisempi

Mitenköhän se toinen on sitten lämpösempi kun konetta ei voi käyttää tällä hetkellä ?

Tumi
03.08.2008, 18:12
Apukuskin puoli lähtö, en tosin enää ole 100 varma, mutta jotkut laittaa anturin öljypohjaankin.

pee
03.08.2008, 18:18
Mitenköhän se toinen on sitten lämpösempi kun konetta ei voi käyttää tällä hetkellä ?


pyöritä turbiinista rajusti, hartaasti ja pitkään... :D:D:D

laitoin mailia, mulla oli anturi öljypohjassa, mutta se ei ole sama asia mitä haet, pystyyks lauhun asennosta päättelemään kumpi on meno ? oliks jotain termaria matkalla ?

NymiS
03.08.2008, 22:47
pyöritä turbiinista rajusti, hartaasti ja pitkään... :D:D:D

laitoin mailia, mulla oli anturi öljypohjassa, mutta se ei ole sama asia mitä haet, pystyyks lauhun asennosta päättelemään kumpi on meno ? oliks jotain termaria matkalla ?

Ei siellä termaria ole välissä, ainakaan alunperin.
Pitääpä pyöritellä ja kokeilla sormella sitten huomenna :D:D:D
Taitaa tuo laatikon öljy olla vaan aika tasan veden lämpöstä molemmilla puolilla jäähdytintä :rolleyes:

No laitan anturin apukuskin puolen letkun väliin ja lisä jäähdyttimen kennon sitten kuskin puolen letkun väliin.

Öljypohjastahan lämpötilan nousu tulee viiveellä koska se on lämmenneen öljynkierron viimeinen lenkki eli tämä öljy on jo jäähdytetty. Sen takia haluan anturin mahdollisimman alkupäähän tätä lenkkiä niin saan lukemia todellisesta öljyn lämptilasta laatikon sisällä.

Edit: Ai niin ja kiitos Pee:lle vielä dokumenteista tulivat hienosti perille nyt.

pee
03.08.2008, 22:49
onhan se noinkin

toisaalta kun pumppe imasee ögelpohjasesta, niin kun tiedät sen lämmön, osaat lopettaa ajoissa...

edit: niinkuin 124 ssähän on termari öljynlauhulle...

NymiS
03.08.2008, 23:02
No niin pee:n dokumenteista löytyi oikea vastaus.

Elikkä
Cooler Feedline lähtee Kuljettajan puolelta
Cooler Returnline tuleepi apukuljettajan puolelle.

Elikkä juuri päin vastoin kuin aiemmin todettiin tässä topikissa.

Edit:
Ja onhan se tietenkin loogisesti ajateltunakin näin... mittatikku/täyttöputkihan on samassa reijässä kuin öljyn paluu puoli.