Kirjaudu sisään

View Full Version : HJ60 Milsimmer


milsim
30.07.2008, 10:49
Projekti: HJ60 SOA + kaikkea muuta mukavaa
Laittoaika: Noin vuosi + johtuen totaalisesta kokemattomuudesta alalla.
Käyttötarkoitus Jokapäiväisessä ajossa oleva citymaasturi jolla voi käydä tarvittaessa möyrimässä maastossakin. Rakennettu myös toista harrastusta tukemaan (tästä nimi milsimmer).
Asennetut osat: Arb lukot molemmissa aksuloissa, TML vetarit, TML puskuri, TML 12000 Vinssi, Emun iskarit, Tuplanivelkardaani, Trail-Gear highsteer sarja, Maxixen Crawlerit (35"), TML safariteline, Safari Snorkkeli yms pientä kilkettä.
Asennettavat ja to do listaa: Puhallin (sarja on, puhallin uupuu), välitys-sarja

Lähden näin alussa hiukan projektin lopusta kertomaan, lisään siis lähtökohdat yms. myöhemmin. Tässä vaiheessa auto oli käytännössä jo melkein valmis.


Auto valmistui viimein, siirtokilvet oli noudettu ja "ei ole totta että sain sen kuntoon" fiilis oli tapissaan. Klo 2400 astui kilvet voimaan ja samalla sekunnilla piti lähteä kokeilemaan millainen kiikku se SOA oikein on. Tässävaiheessa edessä ei ollut kardaania sillä reiät eivät käyneet kohdalleen ja tarkoitus oli tänään ajaa laitos offroadtarvikkeelle loppulaittoon/ katsastustarkastukseen.

Ajoin noin 2km ja käännyin hiekkatielle, kerkesin kiihdyttää noin 40 vauhtiin kun auto lähti vänkäämään oikealle ja ei totellut ohjausta. Liinat kiinni ja hiukan haukkasi ojasta. Kuului raju pamaus ja pieni "notkahdus".

V-käyrä lähti välittömästi nousuun. kun autosta nousin, asiaa ei auttanut kun emäntä vieressä sanoi "Etkö sinä osaa oikeasti edes suoralla tiellä ajaa".
Kurkasin alle ja öljyt valui ulos. Piemeässä en nähnyt paremmin joten luulin että etupää oli leipassut kiinni koska napalukko oli toiseltapuolelta kiinni.

Vähän aikaa siinä noiduin vissiin aikas lujaankin ääneen kun tien molemmilta puolilta tuli isännät aamutakeissaan kyselemään jotta mikä hätänä. Oletin siis että perä paskana.

Hinuripaikalle ja sain lampun vihdoin. Näin nopsaan katsottuna että kaikki pakat on poikki toiseltapuolelta, eikä toisellakaan puolella ollut kehumista. Näytti siltä että auto oli sylkässyt öljyt ulos joko koneesta tahi perästä, tahi pahimmillaan molemmista.

Nokka kohti kotia ja taisin rikkoa maailmanennätyksen oluenjuonnissakin, sillä tölkki oli tyhjä jo ennekuin siitä kuului se sih ääni (tai ainakin siltä se oli emännästä vaikuttanut). Hinuri roudas auton pihaan ja en illalla enään jaksanut ruveta ihmettelemään vaurioita.

Tänään menin nyt kurkkaamaan läpi kaiken.
Vauriot olivat onneksi pienemmät kuin luulin. Kardaanin kiinnityspiste (onko tämä nyt laippa?) oli iskenut öljysuodattimesta läpi ja öljyt valuivat siis täältä ulos. Molemmat pakat siis käyttökelvottomia, mutta muita onglemia ei nähtävästi ole.

Tässä on hyvä esimerkki siitä että vaikka loppusuora lähestyy, ei kannata lähteä täräjämään ja hoppuilemaan, vaan varmistaa että kaikki on kiinni hyvin ja huolella. Traction bar olisi auttanut ja ehkäissyt, en tiedä olisiko pelkkä kardaanikin jo riittänyt, mutta kun on malttamaton, on malttamaton.

baxxter
30.07.2008, 11:02
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=648&d=1217407570
Piti jo kysyä miksi ei totellut ohjausta, mutta sitten pisti silmään tuo kuva. Olisko mutterit löysällä ja ohjausvarsi "pyörinyt pitkäksi"? No ainakaan henkilövahinkoja ei ilmeisesti tullut, mitä nyt vähän kuskilla maksa kärsi :)

milsim
30.07.2008, 11:14
Juu tuo unohtui auki ja toisesta päästä oli niin huulillaan että irtosi, joten ei auttanut vaikka pyöritti kopissa käsiään kun ämpärinpesiä konsanaan kun ei ollut varsi enään kiinni. Henkilövahinkoja ei tullut, luojan kiitos. Laskin että saman matkan olisin tänään ehtinyt ajamaan niin laitos olisi pettänyt ohitustiellä perheen ollessa kyydissä, joten onni onnettomuudessa.

Repro
30.07.2008, 11:26
Siis täh..?
Miten voi pakat mennä poikki noin vaikkei niissä ilmeisesti ollut sen suurempaa rasitustakaan? Kaikkea sitä näkee kun nuorena elää.:rolleyes:

Onko jousipedit akselissa varmasti samalla asteluvulla?

milsim
30.07.2008, 11:41
Sanoppa muuta, oletin itsekkin että ratkaisu kestää nyt edes tavan ajoa. Tosin vänkärin rengas haukkasi ojaan, ja renkaat oli kääntyneet tuolloin jo runsaasti ojaanpäin myös, joten kulma, jolla rengas otti ojanpohjaan oli aikas raju, joten vääntöä tuli runsaasti pakkaan. Tämä on oikeastaan ainoa selitys minkä keksin. Kuljettajanpuolen hitsisauma myös petti iskarin kiinnikeessä joten tämäkin oli yksi syy siihen että aksula pääsi kääntymään todella rajusti.

Olipahan perkule semmoset "joustot" etten ole missään nähnyt. Tosin joustot oli nyt vähän väärään kulmaan, mutta joustot kun joustot :)

Tuo petien kulma on myös asia mikä pitää tarkistaa nyt kun akselin joutuu taas kerran pois ottamaan.

EDIT: Tässä vielä yksi kuva kuskinpuolelta. On ainakin tarpeeksi notkeet pakat nyt katsastukseen :)

Jani E
30.07.2008, 13:51
oho on kyllä aika rajusti tainnu töpätä ojan penkkaan! on saattanu ne kääntöpäätkin kärsiä jos on renkaat linkussa ottanu ojan penkkaan...

trouble
30.07.2008, 16:25
Miten tuo näyttää ettei siinä akselin ja pakan välissä ole mitään petiä... saattaa silmissä olla rähmää..

milsim
30.07.2008, 20:14
Hiukan huonosta kulmasta otettu, kyllä siellä pedit on. Noh, huomenna pärähtää veturi tulille ja viedään lavalla laite Juukaan ja katsellaan vauriot ja virheet tarkemmin. Päivittelen kun totaalivauriot ja niiden korjaukset ovat selvillä.

ugly_hj
30.07.2008, 20:23
Onko navat käännetty etuakselista,tuon kardaaninkulman muutoksen jälkeen?Kannattaa muuten laittaa se kallistuksenvakaaja paikoilleen jos meinaat leimata ton,ainakin katsastuksen ajaksi.

milsim
30.07.2008, 20:28
6% käännettiin napoja (leikkausjälki näkyykin yhdessä kuvassa, leikattiin hiukan kauempaa kuin normaalisti), vakaaja ei ole tuossa kiinni, mutta löytyy kyllä. Oli aikas jännän kiikkerä ajettava, joten taidan sen paikalleen laittaa, sillä enemmän tällä kadulla ajellaan kun metsikössä möyritään.

ugly_hj
30.07.2008, 20:34
Itellä ei kyllä huomaa juurikaan eroa olipa vakaaja paikoillaan tai ei,mutta kyllä se nytkin on paikoillaan johtuen juuri suoritetusta katsastuksesta.Se kyllä harmittaa sitten leimalla jos muuten on auto kunnossa mutta vakaajan puuttumisen takia pomppaa,hyvä idea se on sinne laittaa.
Muuten,kuinka paljon kauempaa sieltä akselinpäästä te sen napojen käännön suorititte?

Gravehill
30.07.2008, 20:50
Muuten,kuinka paljon kauempaa sieltä akselinpäästä te sen napojen käännön suorititte?
Eikös se sauma oo näkyvinään tossa yhessä isossa kuvassa.

Eikä munkaan mielestä kyllä tartte vakaajaa muuta kuin leimalla.

milsim
30.07.2008, 21:21
Juu tuossa isossa kuvassa se näkyy, noin 5cm pedistä levyjen suuntaan. Ei ollut mitään lämmitysvälineitä tahi vastaavia laitteita millä olisi voinut taivutella kohdalleen siitä mistä normisti tehdään, joten tehtiin tuolta kauempaa.

Viipo
31.07.2008, 07:29
voisin suositella tuon hitsatun banjoputken vahvistamista reilulla teräsmäärällä. Toi hitsattu banjoputki saattaa antautua, tai sitten se saattaa olla yhtä sitkeä kuin uutena. Ite käänsin etunavat varovasti rälläköimällä tuon entisen kääntökuulan hitsisauman auki, ja naputtelemalla vasaralla oikeeseen kulmaan. Se kääntökuulan tumppi menee jonkun matkaa siihen akseliputken sisään ja tukeutuu vähän silleenkin kiinni. Aattelin, ettei käy niinku Uglylle venäjällä ja katkee koko akseli...

kivinen
31.07.2008, 08:42
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=648&d=1217407570

Kuvassa näkyy cut&turn hitsisauma jousipakan ja iskarikiinnikkeen välissä.

Tuohon auttaa lääkkeeksi uusi akseliputki, johon teet navan käännön siitä alkuperäisestä saumasta.

Vanhalla akseliputkella en ajaisi metriäkään.

LaaLaa
31.07.2008, 09:32
Tuohon auttaa lääkkeeksi uusi akseliputki, johon teet navan käännön siitä alkuperäisestä saumasta.

Vanhalla akseliputkella en ajaisi metriäkään.

Täysin samaa mieltä kivisen kanssa. Miksi se on pitänyt katkaista tuosta huomattavasti heikommasta kohtaa kun valmiita ohjeita kuvineen oikeaoppiselle käännölle on netti pullollaan:confused:

Pete
31.07.2008, 10:25
Niinkuin muutkin jo huomautti on tuo akseliputken hitsaus noin suoritettuna aikas vaarallinen.
Mutta mika aiheutti vaurion? Jos kerta etukardaanikaan ei ollut paikoilaan? Oliko noita jousia lammitelty?

milsim
31.07.2008, 11:40
cut ja turnin teko tuohon kohtaan oli tilapäinen mielenhäiriö, tuolloin ei sattunut silmään oikeita ohjeita vaikka niitä kovasti haeskeltiinkin (noh, ei nyt niin kovin kovastikkaan, oli taas niin hätä saada äkkiä nopeesti ). Pitää katsoa jos juukaan olisi jäänyt jonnekkin nurkkaan putki pyörimään johon voisi tehdä kunnon vehkeillä oikeaan kohtaan tuon leikkauksen.

Vaurion aiheuttajasta ei edelleenkään ole tietoa ennenkuin päästään viemään auto juukaan.

Jousia ei oltu lämmitetty, vaikkakin kyseessä oli aikas veltot pakat jo originaalina. Ratkaisuna tilalle olen ajatellut takuupalautuksena tulleita "liian laiskoja" dobinsonin pakkoja, sillä nehän olisivat pirun hyvät juuri tähän.
Mielenkiintoinen viikonloppu kuitenkin edessä. Otan kuvia vaiheista ja kirjoittelen sitämukaa kun touhutaan.

ugly_hj
31.07.2008, 15:58
voisin suositella tuon hitsatun banjoputken vahvistamista reilulla teräsmäärällä. Toi hitsattu banjoputki saattaa antautua, tai sitten se saattaa olla yhtä sitkeä kuin uutena. Ite käänsin etunavat varovasti rälläköimällä tuon entisen kääntökuulan hitsisauman auki, ja naputtelemalla vasaralla oikeeseen kulmaan. Se kääntökuulan tumppi menee jonkun matkaa siihen akseliputken sisään ja tukeutuu vähän silleenkin kiinni. Aattelin, ettei käy niinku Uglylle venäjällä ja katkee koko akseli...

Joo tuota venäjän episodia juuri ajattelinkin kun minusta näyttikin siltä,että alkup saumaan ei ole koskettu,vaan se kääntö on tehty just siihen mistä siitä minunkin ex akseliputkesta oli joku joskus pimeällä -90 luvulla sen käännön tehnyt,joka kylläkin ihmeen kauan kesti ja hajos just siellä missä ei ehkä olis toivonut.Vaan onneks oli tuo LaaLaa ja muu pähäman poppoo mukana niin ongelma ratkesi aika kivuttomasti;)

pee
31.07.2008, 22:10
ottamatta kantaa varsinaiseen syyhyn, noissa muutoksissa, joissa voi vaarantaa itsensä tai muiden tielläliikkujien turvallisuuden, tulisi paneutua ei äkkiä vaan kasaan asenteella

en haluais kuulostaa ikävältä, mutta onni oli tuossa kyllä vahvasti mukana...

muistetaan nämä asiat kun innokkaat "uudet" harrastajat kyselevät palstalla joskus neuvoja, eikä aina ajatella että etsikööt netistä,,,

ei herneitä,

Pekko

j
01.08.2008, 06:30
juuri näin.

Olkku
01.08.2008, 12:08
"muistetaan nämä asiat kun innokkaat "uudet" harrastajat kyselevät palstalla joskus neuvoja, eikä aina ajatella että etsikööt netistä,,,"

Tämä oli hyvin kiteytetty!!!

santikko
01.08.2008, 16:44
aiheeseen liittyen muuten, hj:n SOA:a tehdessä, tarviikos napoja kiepauttaa tuplanivelkardaanin kanssa?

HJ60
01.08.2008, 17:30
Tuplanivelkardaanilla pitäs pinionin pään nivelen kulma olla melkolailla nollassa, eli varmaankin tarvii.

Gravehill
01.08.2008, 19:12
aiheeseen liittyen muuten, hj:n SOA:a tehdessä, tarviikos napoja kiepauttaa tuplanivelkardaanin kanssa?
Kyllä mä ainakin käänsin, pinjoni kun sojottaa suoraan jakikseen niin casteri on päin vtua.

ugly_hj
01.08.2008, 19:27
Ja voi olla aika kokemus ajella sellaisella josta napoja ei ole käännetty,mutta kardaanin kulma on.

jp64
03.08.2008, 07:59
Sattumalta satuin paikalle lauantaina kun tuo katkennut jousipakka oli irrallaan.
Oli kyllä varsin erikoisesti mennyt poikki, mistä lie johtuneen?? Onneksi on henkilövahingoilta vältytty. Muuten HJ oli varsin siistin näköinen rakennelma.

T: `Rengasmatkailija`

Nalle
03.08.2008, 08:59
Tuohon jousien katkeamiseen hieman:

Eli SOAn kanssa, minun mielestäni, on ehdotonta asentaa se tukitanko elikäs Traction Bar. Eihän sitä toki kaikissa tehdastekoisissakaan ole, mutta ainakin pikkuveljen BJn akseleiden, ja lähinnä jousien elämistä tuo kepakko on rauhoittanut merkittävästi.

Sitten noihin innokkaisiin, "uusiin" rakentelijoihin viitaten hieman.

Eli niinkuin tuossa jo edelläkin tuli mainittua, on palstalta saanut liiankin usein lukea suoraan kysymykseen vastauksen: "hae söörtsillä".. Vähintä, mitä meikäläisen mielestä vois tehdä, olis linkittää apuna vaikka se söörtsillä löydettävä viestiketju, elikäs ihan rehellisesti auttaa ja opastaa, sillä ainakin minun mielestäni täältä palstalta se asiantuntemus löytyy, jos sitä uskaltaa kysellä ja joskus jopa hakea.

Noita HJn ehjiä akseliputkia varmaan löytyy ihan kohtuudella, joten sen kanssa ei mahda isoakaan hätää tulla. Se vaan kannattaa kyllä pikaisesti vaihtaa, sillä oikeasta kohdasta leikattu akseli ei varmasti heikkene laisinkaan alkuperäiseen verrattuna, riippuen tietty hitsaajan taidoista.. ;)

Rekisteröimätön
03.08.2008, 10:04
joo tosta lektipakan katkeamisesta..

voin kokemuksella sanoa että hj missä on veltot vakiopakat, soa, eikä traction baaria. niin varmasti kovassa jarrutuksessa katkeaa(on kokemuksia!).

on nimittäin melko kyrväkäs voima minkä hj:n saatanan painava keula jarruttaessa etu pakkoihin kohdistaa korostuu soan kanssa. voima nimenomaan vääntää perää(pinjonin puolta öljy pohjaan päin).

Tuosta napojen kääntelystä en rooman katollisen kirkon kanssa ole ihan samaa mieltä. on nimittäin huomattu että kaikissa hojareissa ei ole uutenakaan sama pinjonin kulma kun olen omaani kahteen muuhun verrannut. mutta jos pinjoninkulmaa täytyy radikaalisti kääntää on napojen kääntö kyllä edessä. omassani en sitä joutunut tekemään ja pelaa ihan kohtuuullisesti

baxxter
03.08.2008, 14:48
Onko tässä nyt menny asiat vähän sekasin, vai olenko ymmärtänyt väärin?
Eli ohjausvarren mutterit oli löysällä, josta seurasin ohjauksen "jumiutuminen", jonka jälkeen auto karkasi ojaan ja törmätessään penkkaan lehtipakka antautui. Josta sitten seurasi öljynsuodattimen ja toisen lehtipakan hajoaminen? SOA varmasti vielä avusti lehtien vääntymiseen, olishan sitten voinu mahdollinen traction bar antautua tai akseliputki vääntyä jos jouset olis pysyny ehjänä. Ehkä oli onnea kun etukardaani ei ollut paikoillaan, olis voinu vaikka tuupata jakolaatikon hajalle?

Napojen kääntö ei oikeastaan syntyneisiin vaurioihin liity, mutta onneksi tuli ilmi. Vaikka "väärin tehtynä" kestäisikin, turha siinä on riskiä ottaa.

HJ60
05.08.2008, 16:04
Tuosta napojen kääntelystä en rooman katollisen kirkon kanssa ole ihan samaa mieltä. on nimittäin huomattu että kaikissa hojareissa ei ole uutenakaan sama pinjonin kulma kun olen omaani kahteen muuhun verrannut. mutta jos pinjoninkulmaa täytyy radikaalisti kääntää on napojen kääntö kyllä edessä. omassani en sitä joutunut tekemään ja pelaa ihan kohtuuullisesti

Ei pidäkkään olla kaikissa sama, vaan niissä joissa on uutena ollu tavalliset ristikot molemmissa päissä, pitäs olla sama nivelkulmaki molemmissa päissä, ja niissä joissa on ollu uutena tuplanivel jakiksen päässä pitäs olla pinioni suorassa kardaanin kans.

Onko tässä nyt menny asiat vähän sekasin, vai olenko ymmärtänyt väärin?
Eli ohjausvarren mutterit oli löysällä, josta seurasin ohjauksen "jumiutuminen", jonka jälkeen auto karkasi ojaan ja törmätessään penkkaan lehtipakka antautui. Josta sitten seurasi öljynsuodattimen ja toisen lehtipakan hajoaminen? SOA varmasti vielä avusti lehtien vääntymiseen, olishan sitten voinu mahdollinen traction bar antautua tai akseliputki vääntyä jos jouset olis pysyny ehjänä. Ehkä oli onnea kun etukardaani ei ollut paikoillaan, olis voinu vaikka tuupata jakolaatikon hajalle?


Näin mieki ymmärsin/päättelin.

LaaLaa
05.08.2008, 18:24
Eli niinkuin tuossa jo edelläkin tuli mainittua, on palstalta saanut liiankin usein lukea suoraan kysymykseen vastauksen: "hae söörtsillä".. Vähintä, mitä meikäläisen mielestä vois tehdä, olis linkittää apuna vaikka se söörtsillä löydettävä viestiketju, elikäs ihan rehellisesti auttaa ja opastaa, sillä ainakin minun mielestäni täältä palstalta se asiantuntemus löytyy, jos sitä uskaltaa kysellä ja joskus jopa hakea.

Sorry OT, En millään tavalla osoittele sormella tämän topicin omistajaa tai ketään muutakaan tiettyä henkilöä vaan tuompa julki taas kantani tuosta "käytä searcia" kommentista:

Juu, näin toimitaan tapauksessa jolloin jotain harvemmin käsiteltyä aihetta kysellään vaikka toistamiseen tai kolmannen kerran MUTTA asia josta löytyy varmaan tuhat kuvaa ja sata sivua juttua netistä, niin suomen kuin lontoon kielläkin, ei pitäisi minusta vaatia enää mitään muuta kuin HAKU-toiminnon käyttöä.

Minusta se on foorumin muiden käyttäjien aliarvostusta jos ei viitsi/jaksa/huvita edes yrittää käyttää googlea perusasioiden selvittämiseen vaan ensimmäiseksi näpytellään palstalle se "miten saan 33" leimattua patrolliin" -tyylinen kysymys. Tietysti oman merkin harrastajat jaksavat paremmin niihin vastailla mutta useasti olen suzuki-aiheisissa kysymyksissäkin käskenyt haun käyttöön kun yksinkertaisesti se on ainoa järkevä vastaus siihen "mikä on suzukiin suurin sallittu rengas"-kysymykseen:o Piste

milsim
06.08.2008, 07:30
Noniin. Tuumittu on, ja ainoa järkevä selitys katkeamiselle on u pulttien löysälle jääminen joka mahdollisti pakan pienen elämisen. Nyt on käyty keula kokonaan läpi ja vaihdettu Dopinsonin korottavat pakat joista otettiin alin ja 5 pinna pois jolloin korkeus on noin sentin kaksi korkeampi kuin takapää. Myös takapää tullaan uusimaan niin saapahan rasvattavat kamppeet ja uudet pakat kerralla. Runko on kyllä hirviässä kunnossa. Näyttää pahasti siltä että joutuu hakemaan uuden rungon pohjoisesta, mutta tuleepahan sitten kerralla hyvä. Ei meinaa vaan tässä kisan yhteydessä ehtiä laittelemaan laitetta lainkaan. Viimeyönä touhuttiin tämän kimpussa koko rastinvientiporukan kanssa ja jos ei muuta saatu aikaan niin hiukan väsyneenä ainakin hyvät naurut :)

milsim
11.08.2008, 23:41
Juukasta päristelin tämän kanssa tänään kotiin noin 400 + km. Ei mitään ongelmia RAKENNETUISSA osissa ja mikä parasta, tämä oli aivan perkeleen hyvä ajaa. Ongelmitta tosin ei oltu päästy. Hiukan ennen jyväskylää auto nikotteli ja sammui. Imasi ilmaa jostain. Ilmaus ja taas tielle, sama toistui. Soitto Japelle ja ihmettelyä että mistähän v..ta tämä ilmaa ottaa. Japelta hyvät neuvot ja sain ongelman korjattua. Noin 40km ennen kotopaikkaa paska sammu taas. Ajatelin jotta nyt se petti sit. Koetin kikkailla kaikkea, tosin työkaluina ainoastaan puukko ja pihdit, mutta ei herännyt. Tässä tulee se hauska kohta.
Nafta oli loppu! Tankkasin Kuopiossa ja kun pistooli lakkasi työntämästä ainetta laskin että perkeles 9.2 litraa sadalla, ei paha. Tosin taisi pistooli temppuilla omiaan, sillä kulutukseksi tuli vaatimattomat 19 litraa sadalla. Tarttee varmaan hiukan välityksiä muutella...

-P-
12.08.2008, 09:25
Jahans, Orimattilan uusiohummeri on siis käyttökuntoinen. Saatiin tosiaan hyvät naurut sen kanssa, kun umpiväsyneenä pajotettiin. Mutta hyvä siitä tuli kyllä :rolleyes:

Aika rouhee on kulutus, jos vajaata 20 sadalla imee!
Ilmeisesti se ei kuitenkaan pompi samalla lailla kuin eräskin 61:n :D
Ja ihan varmasti vika ei ollunna käyttäjässä :o

-P-

milsim
13.08.2008, 20:54
Ensiksi pieni "mielenkiintoinen" päivitys. Ajaessani Juukassa Timon hojokalla ravisti se pirusti (tästä kyydissä olevat tietävät enemmän), epäiltiin levyjä ja laakereita yms, tänään Timo soitti ja sano että perkeles se sun karmas oli tarttunu siihenkin. U-pultit oli ihan löysällään! Yksi pultti oli jo tippunut kokonaan! Ei olisi mennyt kauaa niin olisin voinut jopa onnistua uusimaan akselin pyöräytyksen myös tässä laitteessa. Tuon jälkeen olisin kyllä siirtynyt suoraan polkupyöriin enkä olisi uskaltanut ikinä koskea autoon.

Noh sitten itse asiaan. Meinasin mennä kuvaamaan tätä laitosta niin kuvaa ottaessa kamera sanoi sopparin irti, voidaan alkaa puhumaan jo aikas pahakarmaisesta kulkuneuvosta. Varakamera esiin ja sain pari kuvaakin.

Yhdessä kuvassa näkyy hyvin toimiva customratkaisu jarruletku/putki virityksestä. Muutoinkin alkaa olemaan huomattavasti terveemmän näköistä etupäässä.

Löytyi myös sisähalkaisijaltaan sopivaa teräsputkea josta ajattelin leikata siivut ja laittaa tuohon saumakohtaan ikäänkuin tukemaan, ajetaan minkä kestää, mutta uskoisin että tällä ratkaisulla päästään vähintäänkin kestävään tulokseen.

Matti_83
13.08.2008, 21:16
Jokseenkin näyttää omaan silmään kapealta tuo lehtijousen peti tuossa akselin päällä, vai huijaako kuvakulma?

milsim
13.08.2008, 21:17
Taitaa huijata. Alkuperäinen peti kyseessä.

milsim
15.08.2008, 22:05
Tänään "ihmetelty".
Takaa kuskin puolelta yksi lehti poikki, muutoinkin aikas latat kamat, paloi käämi kiinni, joten napakka kirosanoilla höystetty soitto "tukkurille" ja seuraavat osat tilaukseen:
-Dobinsonin pakat taakse + kaikki muu kilke mitä samalla voi vaihtaa
-Snorkkeli (minun tuurilla kuitenkin vahingossa upotan tämän johonkin, joten varalta)
-Trailin välitykset aksuloihin
-Välitykset + laakerit yms laatikkoon (korjaus-sarja)
-Sopivat kilkkeet jotta kardaanit menisi paikalleen, tällähetkellä takaa 2 ruuvilla kiinni ja edestä kokonaisella yhdellä, joten vissiin vaatii petrausta (ei tod ajettu tällä virityksellä) :)
-Lisävaloja
-Valmiit tractionbarit molempiin aksuloihin
-Takapuskuri (tätä joutuneen odotteleen, ei ollut varastossa)
-Tankilta (myös sisältä) kaikki uutta pumpulle saakka
- Simonsin pönttö + vähän reilummankokoista putkea jottei ala ahistamaan


Lisäksi tulossa uusi runko joka tarkoitus viedä tädinmiehelle kuumasinkittämöön, mutta tässä voi kestää pitkäääään...

Koria kävin läpi, helmoja lukuunottamatta en perskules ruostetta löytänyt mistään, joten korille ei tarvitse mitään muuta kuin helmat uusia, jotka tulee tallinaapurin työpaikalta "no, anna jotain" hintaan 4mm tavarasta.

Etuaksulan cut&turn onnistui taanoin kyllä oikeaan kulmaan mutta jostain (alkoholi?) syystä on pakkojen pedit vituilleen hitsattu kieroon joten nämäkin pitää korjata.

Valitettavan moni on sanonut jotta "olet sinä pirun hyvä noiden tietokoneiden kanssa, mutta nuo autot sinun kannattaisi jättää rauhaan", mutta harrastusmielessä ja hyvänä vastapainona koneen näpytykselle itse tätä touhuan, en tiedä sitten mikä muoiden motiivi on, mutta minun mielestäni kun jotain on aloitettu niin se per..le viedään loppuun vaikka hammasta purren. Onpahan sitten vaarina 70 vuotiaana (jos valmistunut silloin) jotain kerrottavaa lapsosille. Toinen vaihtoehtohan olisi kiikuttaa suoraan laitettavaksi, mutta mikäs rentoutumiskeino se semmonen olisi?

proto
16.08.2008, 17:10
auton rakentelu on hyvää ajan vietettä ja harrastus. ei muuta kun rakentelet valmiiksi.

baxxter
16.08.2008, 17:53
Jos pakkojen pedit on hitsattu vituilleen kieroon, niin onko väärin käännetyt navat yhtään sen paremmat? Akselista menee niin paljon muutenkin uusiksi niin vaihtaa samalla toisen putken? Ja mistä firmasta ja mitkä välitykset akseleihin on tulossa?

Arska-tehtaalta
16.08.2008, 18:09
Eihän trailgearin välitykset käy hoojiihin, vai?

milsim
16.08.2008, 23:07
Välitykset aksuloihin ja Trailin välitykset laatikkoon meni pikkusen vituralleen (nimien puolesta). En tiedä, kenen kamoja mikäkin on, pää-asia jotta homma saadaan eteenpäin :). Uusi putki on edelleen hankintalistalla, joten jos jollain ylimääräinen, ja sopivan matkan päässä niin yv tahi soittoa, niin saadaan tämäkin kuntoon kunnolla.

EDIT: Ammattilainen hitsasi nuo käännöt, amatööri peridit.

milsim
20.09.2008, 20:00
Pikku uppia. Valoja ja snorkkelia taiteltu paikalleen, sekä ihan itse laitoin palkit (kun ei osaa mitään, tuntuu pienikin onnistuminen hyvältä), joten tässä on oikeastaan pakon edessä oppinut edes jonkinlaista saumaa tekemään, vaikka vaikiaa on aluksi, kuten kaikki.
Takapään kardaanikulman muutin myös, alkaa olemaan aikas optimaalinen. Uusi etuputki on hommattu, pitää vaan jaksaa jossain vaiheessa se putsailla. Kummallinen vika on kun nelivedon kytkee päälle, siltikään etupää ei vedä. Voiko tämä johtua viturallaan olevasta kuskinpuolen napalukosta?

En ole saanut Timpalta vieläkään kuvaa niistä vanhoista etupään pakoista, mutta laitan sen heti tänne kunhan vaan joskun sen saan.

sisua45
20.09.2008, 20:57
Kummallinen vika on kun nelivedon kytkee päälle, siltikään etupää ei vedä. Voiko tämä johtua viturallaan olevasta kuskinpuolen napalukosta?
Jos napalukko ei kytkeydy, niin avoimen etuperän koko "voima" menee harakoille.

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=1353&d=1221933532

Mukavan näköinen hojo, väritys juuri minun makuuni. :)

milsim
21.09.2008, 21:58
Väri on Tumma metsän vihreä, eli likelle sama mitä ameija käyttää omissaan.

Sain fiksattua tuon napalukkohomman, nyt menee päälle, mutta ei mene pois :) Eli ne navat eivät ole kiinni niissä "rattaissa" , eli eivät vedä niitä mukanaan kun kääntää auki asentoon. Pitää selvitellä kuinka ne kiinnitetään.

Lukot eivät ole vielä toiminnassa, mutta pääsin kuitenkin kokeilemaan pihassa nyt mitä hyötyä niistä hemmetin joustoista on ja ero on alkuperäiseen aivan käsittämätön. Auto menee vaikka mihin, jossa vanha jäi jo sutimaan. Käsittämöttömän upeeta. Täytyy sanoa että fiilis ei ole kyllä pitkäään aikaan ollut tämmöinen. Vuoden uurastus takana ja pääsi vähän edes möyrimään niin meinasi kyllä housuun tulla :)

HJ60
22.09.2008, 05:32
Sain fiksattua tuon napalukkohomman, nyt menee päälle, mutta ei mene pois :) Eli ne navat eivät ole kiinni niissä "rattaissa" , eli eivät vedä niitä mukanaan kun kääntää auki asentoon. Pitää selvitellä kuinka ne kiinnitetään.

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/HJ60-napalukko.jpg

milsim
12.10.2008, 12:44
Noniin. Projektin seuraava vaihe olisi tämä:
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=1746&stc=1&d=1223808161

En tiedä mikä oikein on, mutta tuo vakkari on jotenkin aivan v..n tehoton kun ei jaksa edes pienenpuolen ykkösellä vääntää. Syy on varmaankin tässä:
Eli pumppu ei kuulema ole hj60 vakkaripummpu, joten osaisiko joku sanoa mikä tämä on ja missä tuossa on se syöttöruuvi? Onko pumppu vaihdettu autoon 05 vai mitä tuo punainen toyotan 05 lätkä lieneen meinaa?
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=1747&stc=1&d=1223808176

Kylkiputket tuli myös laiteltua paikalleen, noista on oikeasti perkuleesti aupua jos haluaa hiukan suojata autoaan isoimmilta kolhuilta.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=1745&stc=1&d=1223808148

Turpo-Urpo
12.10.2008, 13:22
Kyllä se ihan vakiopumpulta näyttää, samanlainen tuo punanen lätkä jokaisessa hj:n pumpussa minkä oon nähnyt.


Tuosta, 2 vaihtoehtoa siihen syötön ropaamiseen, oikeanpuoleinen on huomattavasti helpompi tapa :)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=566&pictureid=9622

edit. Ja muista se, että tuo hj60 vakiopumppu ei toimi turbon kanssa kunnolla, syy siihen on tuo alipaineella toimiva syötönsäätö ja se ei todellakaan turbon kanssa toimi.

Rölli
12.10.2008, 13:40
Mistä sul tulee noi valmiit traction barit ja millaset ne on? Hintaa?

oisko tullu jo et sais vaikka kuvaa nähtäväks...

milsim
12.10.2008, 14:09
Offroadtarvikkeelta, kunhan kerkeevät tekemään. Samalla tulee uusi takapuskin custom kapistuksin. Traction bareja hiukan kaipailisin jo, mutta hitaasti hyvää tulee. Ilmoitan hinnan kun sen tiedän.

milsim
11.09.2009, 08:15
PERKELE!
Uusi aksula homamttu. "ammattihitsaaja" kävi tekemässä cutanturnit oikeaan kohtaan ja ei muuta kun radalle.

Jarrutus hiekkatiellä ja akseli meni molempien kuttien kohdalta katki.

Taidan olla suomen ainoa harrastaja jota nämä vehkeet vituttaa välillä niin paljon että tekis mieli viedä ampumaradalle mukanaan. TANA!

OSTETAAN VALMIS CUTANDTURN aksula hjhin. tommy@adcode.fi

Repro
11.09.2009, 08:32
PERKELE!
Uusi aksula homamttu. "ammattihitsaaja" kävi tekemässä cutanturnit oikeaan kohtaan ja ei muuta kun radalle.

Jarrutus hiekkatiellä ja akseli meni molempien kuttien kohdalta katki.

Taidan olla suomen ainoa harrastaja jota nämä vehkeet vituttaa välillä niin paljon että tekis mieli viedä ampumaradalle mukanaan. TANA!

OSTETAAN VALMIS CUTANDTURN aksula hjhin. tommy@adcode.fi
No WTF?
Minkäs virheen "ammattimies" teki?
Käänti akseliputken murikan päästä?
Siis, kerrataan vielä, kuvaasi lainaten:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=179&pictureid=40011
Tuon punaisen viivan kohdalta hitsisauma VAROVASTI AUKI, ei missään nimessä akseliputkea POIKKI!
Ton kääntöpään akselintumppi kulkee ton akseliputken sisällä ja jos sen vetää rälläkällä poikki niin sit se on ihan sama mistä kohtaa akselia sen käännön suorittaa kun se ei mitään tuu kestämään.

Pete
11.09.2009, 09:08
Eli siita pitaa ajaa vaan se alkuperainen hitsaus pois tai katkaista ULOMPI akseliputki varovasti ja kaantaa ja hitsata uudestaa.

p.s. Ammattimies saa hyvastakin huonon

Lamanka
11.09.2009, 20:19
PERKELE!

Taidan olla suomen ainoa harrastaja jota nämä vehkeet vituttaa välillä niin paljon että tekis mieli viedä ampumaradalle mukanaan. TANA!


Et ole, välillä saa hakea työkaluja 10-20 metrin päästä kun lentelee :)
Ei ole tullut kyllä rikottua hojoa noin paljoa :p

Oswald_o
11.09.2009, 20:53
Kai se oli joku sun kaveri joka sen hitsas? Toivottavasti ei :)

Ihmettelen kyllä suuresti miten onnistuu hitsaan niin huonosti, jos on todellakin uudelleen hitsattu vanhan sauman kohdalta/vierestä. Mä oon ihan ite hitsannu sen etuakselin molemmat kääntöpalat tohon mun ja maaristeilijän hojoon, ja tuolta ao. linkistä voi käydä kattomassa mitä se on mm. tähän mennessä jo kestäny, säälitty ei oo.. ehkä tollasten "ammattilaisten" ei tarvis hitsailla yhtään mitään.

http://www.youtube.com/watch?v=VsVXDgQjDdA

Mun lempparikohta on siellä 5:00 kohdalla :D

Rälläri
11.09.2009, 21:47
[quoteEihän trailgearin perävälitykset käy hoojiihin, vai?[/quote]

joo ei käy yritin tilata juuasta ni tuliki yukonin paketti:D.

milsim
12.09.2009, 15:09
Juu kyl ongelma oli liian syvälle leikatut setit. Eli vedettiin puhki saakka tuo aksula, vaikka ei sitä kääntövaiheessa edes huomattu.

burton
14.09.2009, 16:19
upottaa sitä laikkaa siihen sauman kohdalle n. pari milliä. ja joku putki olkalaakereiden reijistä läpi jolla kääntää sitte sitä kääntöpäätä, tai lekalla kopauttelee et pyörii.

Bj Andy
04.10.2010, 08:11
Nostetaampas projektia ihan vaan mielenkiinnosta kaverin nykyistä vointia kohtaan???

Jos joku soa:aa suunntteleva lukee topicin niin ainakin yksi asia jota ei vielä kukaan ollut maininnut on nuo U pultit. Todella itsemurha kamaa hieman löystyttyääm ne pääsevät alahenkselistä irti,ja lisäksi kaikki jarru,tai vetovoimat menevät vain yhdelle U pultille.

Eli oikeampi tapa on laittaa ne U pultit siten että ne menee akselin ympäri(tai siis ali).

Jani E
04.10.2010, 13:22
Nostetaampas projektia ihan vaan mielenkiinnosta kaverin nykyistä vointia kohtaan???

Jos joku soa:aa suunntteleva lukee topicin niin ainakin yksi asia jota ei vielä kukaan ollut maininnut on nuo U pultit. Todella itsemurha kamaa hieman löystyttyääm ne pääsevät alahenkselistä irti,ja lisäksi kaikki jarru,tai vetovoimat menevät vain yhdelle U pultille.

Eli oikeampi tapa on laittaa ne U pultit siten että ne menee akselin ympäri(tai siis ali).

ei onnistu ympärimenevällä uupultilla. on sen verran lähellä panjoo, ja jos on lukollinen akseli, on sie alapuolella pitkälläpuolella se jäykkäri.

Gravehill
04.10.2010, 14:14
ei onnistu ympärimenevällä uupultilla. on sen verran lähellä panjoo, ja jos on lukollinen akseli, on sie alapuolella pitkälläpuolella se jäykkäri.
Ei se jäykkäri tuu niin pitkälle että siitä haittaa olis. Ja se jäykkäri on jo lukottomis akseleiskin 85->. Banjonpuolellekin onnistuu kyllä ympärimenevä, vähän on ahdasta mutta sopii. Sen vaan joutuu laittamaan silleen viistoon jos on pinjonia käännetty, kun on se banjo siinä niin ei oo pyöreä se putki. Vittu ku olis kuva heittää niin tosta vois tajutakin jotain.:D

Jani E
04.10.2010, 14:44
aivan joo, tuli muistikatko. pitkälle puolellehan meneekin helpolla normi uupultti, eikä tarvi noita alkuperäsiä kiinnikkeitä sovitella sinne alle kantoharaksi.

Gravehill
04.10.2010, 18:48
Vähän niinku tälviissiin ku teköö niin vois ehkä tulla kohtuu hyvä. Aatteliin omaan soahojoon kokeilla laittaa noin ku on ne haravat vielä akselin alla. Jahka sais inspiraation.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=825&pictureid=68034

milsim
06.02.2011, 17:10
Joku kyseli allekirjoittaneen vointia, vointi on hyvä kun tajusin jättää nämä perk.. kapistukset rauhaan.
Tämä ratkaisu on nyt myyty eteenpäin ja suunnitelmissa on hankkia Grand Cherokee johon sitten ammattilaisten toimesta kunnon romut kiinni, mutta kuitenkin niin, että pystyy ajamaan ihan maantielläkin.

Kerrottakoon nyt vielä SE VIHONVIIMEINEN NIITTI mikä tuli auton kanssa.
Noh, kaikki oli valmista, soat viimeisen päälle ja kaikki osat suurinpiirtein vaihdettu, leikaus oikeassa kohtaa jne jne jne.

Ajoin auton tallista ulos ja pikkuisen möyrimään ja NAPS vittu hitsaushan se petti aksula poikki.
Vitutskorjaus x 3 kertaa (ei allekirjoittaneen toimesta, minä hommasin vain voitelujuomat :) ) Lähdettiin siirtämään sitten siirtokilvillä laitetta noin 30 kilometrin matkaa hiekkatietä myöten jolloin uusi omistaja innoistui kelaamaan hiukan reilummin vauhtia ja jarrutti rajusti ja TUPLA NAPS molemmista päistä akselit poikki ja renkaat kuin sarjakuvassa konsanaan.

Edelleen tykkään metsässä temeltää niin fillarilla, kuin maanpuolustushengessäkin että mahdollisesti autollakin, mutta mitään tämmöistä "vaihdetaanpa kaikki kolmeen kertaan" projektia ei ole todellakaan tulossa :)

RIP Milsimmer. Milsimmer II shall soon rise!

454SS
06.02.2011, 17:47
Joku kyseli allekirjoittaneen vointia, vointi on hyvä kun tajusin jättää nämä perk.. kapistukset rauhaan.
Tämä ratkaisu on nyt myyty eteenpäin ja suunnitelmissa on hankkia Grand Cherokee johon sitten ammattilaisten toimesta kunnon romut kiinni, mutta kuitenkin niin, että pystyy ajamaan ihan maantielläkin.

Edelleen tykkään metsässä temeltää niin fillarilla, kuin maanpuolustushengessäkin että mahdollisesti autollakin, mutta mitään tämmöistä "vaihdetaanpa kaikki kolmeen kertaan" projektia ei ole todellakaan tulossa :)



UNOHDA sitten toi Grand Cherokee!

ugly_hj
06.02.2011, 18:56
No tohon pitää kyllä josanoa, että kohtuu surkeita hitsareita sielläpäi jos ei noita saa pysymään kiinni. ite joitain tehny eikä todellakaan ole kovin suurta kokemusta hitsauksesta ja koneena iänkaikkisen vanha esab. kuitenkin akselit kestäneet jo vuosia.

-Sakke-
06.02.2011, 19:20
On kyllä niin uskomatonta tarinaa, että en usko.

milsim
06.02.2011, 19:29
Noh, en mielelläni uskoisi itsekkään :) Ei ole tämä valitettavasti uskon asia.
Joo, hitsaajat taisi olla näitä "on näitä hitsattu" hitsaajia sitten järestään jokainen, se "hiukan" kostautu.

Kyllä tällä projetilla pitäsii johon hall of fuckups kategoriaan päästä :)

Calmari
06.02.2011, 22:43
On kyllä niin uskomatonta tarinaa, että en usko.
Mut eikös kaveri oo melkei tornitouhuissa ja siellä on kaikki mahdolista :-)

young n dum
07.02.2011, 00:32
Mut eikös kaveri oo melkei tornitouhuissa ja siellä on kaikki mahdolista :-)

:D:D:D

Bj Andy
07.02.2011, 06:51
Joku kyseli allekirjoittaneen vointia, vointi on hyvä kun tajusin jättää nämä perk.. kapistukset rauhaan.
Tämä ratkaisu on nyt myyty eteenpäin ja suunnitelmissa on hankkia Grand Cherokee johon sitten ammattilaisten toimesta kunnon romut kiinni, mutta kuitenkin niin, että pystyy ajamaan ihan maantielläkin.

Kerrottakoon nyt vielä SE VIHONVIIMEINEN NIITTI mikä tuli auton kanssa.
Noh, kaikki oli valmista, soat viimeisen päälle ja kaikki osat suurinpiirtein vaihdettu, leikaus oikeassa kohtaa jne jne jne.

Ajoin auton tallista ulos ja pikkuisen möyrimään ja NAPS vittu hitsaushan se petti aksula poikki.
Vitutskorjaus x 3 kertaa (ei allekirjoittaneen toimesta, minä hommasin vain voitelujuomat :) ) Lähdettiin siirtämään sitten siirtokilvillä laitetta noin 30 kilometrin matkaa hiekkatietä myöten jolloin uusi omistaja innoistui kelaamaan hiukan reilummin vauhtia ja jarrutti rajusti ja TUPLA NAPS molemmista päistä akselit poikki ja renkaat kuin sarjakuvassa konsanaan.

Edelleen tykkään metsässä temeltää niin fillarilla, kuin maanpuolustushengessäkin että mahdollisesti autollakin, mutta mitään tämmöistä "vaihdetaanpa kaikki kolmeen kertaan" projektia ei ole todellakaan tulossa :)

RIP Milsimmer. Milsimmer II shall soon rise!

Good for you...

veijon-esso
07.02.2011, 09:36
Joku kyseli allekirjoittaneen vointia, vointi on hyvä kun tajusin jättää nämä perk.. kapistukset rauhaan.
Tämä ratkaisu on nyt myyty eteenpäin ja suunnitelmissa on hankkia Grand Cherokee johon sitten ammattilaisten toimesta kunnon romut kiinni, mutta kuitenkin niin, että pystyy ajamaan ihan maantielläkin.

Kerrottakoon nyt vielä SE VIHONVIIMEINEN NIITTI mikä tuli auton kanssa.
Noh, kaikki oli valmista, soat viimeisen päälle ja kaikki osat suurinpiirtein vaihdettu, leikaus oikeassa kohtaa jne jne jne.

Ajoin auton tallista ulos ja pikkuisen möyrimään ja NAPS vittu hitsaushan se petti aksula poikki.
Vitutskorjaus x 3 kertaa (ei allekirjoittaneen toimesta, minä hommasin vain voitelujuomat :) ) Lähdettiin siirtämään sitten siirtokilvillä laitetta noin 30 kilometrin matkaa hiekkatietä myöten jolloin uusi omistaja innoistui kelaamaan hiukan reilummin vauhtia ja jarrutti rajusti ja TUPLA NAPS molemmista päistä akselit poikki ja renkaat kuin sarjakuvassa konsanaan.

Edelleen tykkään metsässä temeltää niin fillarilla, kuin maanpuolustushengessäkin että mahdollisesti autollakin, mutta mitään tämmöistä "vaihdetaanpa kaikki kolmeen kertaan" projektia ei ole todellakaan tulossa :)

RIP Milsimmer. Milsimmer II shall soon rise!

Koita sitten jatkossa hitsauttaa asioita edes sellaisella kaverilla, joka uskaltaa hitsata selvinpäin...! Toi on ihan epätodellista että sen saa katkeamaan uudestaan ja uudestaan. Tsemmpiä seuraavaan projektiin.

hpotteri
07.02.2011, 21:13
Onks kuvii niist saumoista!???

TML
09.02.2011, 09:51
Onks kuvii niist saumoista!???


Minulla voisi jossakin olla kuvia tämän "ilmahitsarin" saumoista, jos ne sattuu löytymään niin aika moni kuolee nauruun. Oli meinaan ensimmäinen kerta kun näin hitsaussauman joka ei ollut tarttunut rautaan kiinni mistään kohti!

lepoantti
09.02.2011, 10:08
jos etunavat oli käännetty niin ei kai niitä oltu ajettu suoraan akseliputkesta poikki? kyllähän sellanen hajoaa vaikka saumat oli suunnilleen kiinni, saati sitten huonosti hitsaten!

helmapelti
09.02.2011, 10:32
Minulla voisi jossakin olla kuvia tämän "ilmahitsarin" saumoista, jos ne sattuu löytymään niin aika moni kuolee nauruun. Oli meinaan ensimmäinen kerta kun näin hitsaussauman joka ei ollut tarttunut rautaan kiinni mistään kohti!

Kyllä tääkin sauma nauratti, on ollut yritystä:D
Siinä ei siis ole kuraa päällä vaan ehtaa saumaa..

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=35855

milsim
09.02.2011, 10:55
Tuo on vielä kaunista jälkeä. Siellähän osa saumoista on timon mettässä, itseasiassa ne piikkisiilet oli allekirjoittaneen yrityksiä, ei vastaavilla olisi mikään metallipala kestäny missään kiinni ellei olisi nojannut toistansa vasten ja ilman rasitusta :)
Älä Timppa niitä kuvia tänne laittele, en jaksa sitä metallipajojen pommitusta kun ne koettaa hätistellä allekirjoittanutta jotta tulisin niille mentoriksi ja mestariksi edes vähän opettamaan :D

Kun ketjun lukasee alusta, tietää että alkuperäinen soa aksula oli tehty juuri väärästä kohtaa ja siitä viisastuneena tehtiin uudelleen ettei sitten katekee (yeah, sure, ei katkee ei).

ugly_hj
09.02.2011, 14:32
Kansa vaatii kuvia!!!!!

SauliS
09.02.2011, 15:38
Kansa vaatii kuvia!!!!!

Kyllä! Ihan oikeasti ihmetyttää tämä juttu, ja kannattaisi selvittää muillekin. Jos vaikka auttaisi jotakin toista aloittelijaa pääsemään helpommalla


Edit: Millaisilla vehkeillä on hitsattu? Vaatii kyllä "munaa" tarjoutua hitsariksi kaverille jos ei tajua hommasta mitään!? En ole itse mikään ammattimies mutta olen saanut hitsailtua sen mitä on ollut tarve

-Epeli
09.02.2011, 19:17
jos etunavat oli käännetty niin ei kai niitä oltu ajettu suoraan akseliputkesta poikki? kyllähän sellanen hajoaa vaikka saumat oli suunnilleen kiinni, saati sitten huonosti hitsaten!
Juu, veikkaan ettei ollu hitsarista kiinni tää homma vaan siitä että akseliputki oli ajettu poikki ja sitten hitsattu yhteen...

parukit
01.01.2013, 18:28
Kannattaisi varmaan myös miettiä millaisilla puikoilla hitsaa mitäkin metallia