View Full Version : Sj Suzukin osto
Ois hakusessa SJ410 tai -413 käyttöautoksi jokapäiväiseen ajoon. Tulisi ajeltua myös maastossa jonkin verran. (yllätys) En ole ostamassa mitään offiautoa, mutta mikäli innostusta löytyy, niin tulee varmaan rakenneltua...silloin viimeistään tulisi toisen auton hankinta eteen?
Eli kysyisin saako parilla kolmella tonnilla suzukia käyttöautoksi? (ja onko siinä yleesäkään mitään järkeä:D)
Mihin kannattaa kiinnittää huomiota ostaessa kyseistä kampetta. ("tyyppiviat" yms.)Hitsaushommia varmasti löytyy noista, mutta onko mitään toivoa hankkia tuollaista, mikäli hitsaustaitoa yms. ei ole hirveästi kertynyt. Miten noihin on varaosia tarjolla, löytyykö varaosaliikkeistä?
Onko sj410 ja sj413 muuta eroa kuin moottorin koko?
Muutenkin hyvät vinkit ovat erittäin tervetulleita ensimmäistä maasturia ostavalle!
No tulipa siinä jos jonkinmoista kysymystä, ehkä joidenkin mielestä tyhmiäkin, mutta ei vihtis ihan tietämättömänä alkaa kauppoja hieromaa...:)
Ois hakusessa SJ410 tai -413 käyttöautoksi jokapäiväiseen ajoon.
No tuota käyttöä ajatellen.. 413 on 5 lovinen aski.
Ois hakusessa SJ410 tai -413 käyttöautoksi jokapäiväiseen ajoon. Tulisi ajeltua myös maastossa jonkin verran. (yllätys) En ole ostamassa mitään offiautoa, mutta mikäli innostusta löytyy, niin tulee varmaan rakenneltua...silloin viimeistään tulisi toisen auton hankinta eteen?
Eli kysyisin saako parilla kolmella tonnilla suzukia käyttöautoksi? (ja onko siinä yleesäkään mitään järkeä:D)
Mihin kannattaa kiinnittää huomiota ostaessa kyseistä kampetta. ("tyyppiviat" yms.)Hitsaushommia varmasti löytyy noista, mutta onko mitään toivoa hankkia tuollaista, mikäli hitsaustaitoa yms. ei ole hirveästi kertynyt. Miten noihin on varaosia tarjolla, löytyykö varaosaliikkeistä?
Muutenkin hyvät vinkit ovat erittäin tervetulleita ensimmäistä maasturia ostavalle!
No tulipa siinä jos jonkinmoista kysymystä, ehkä joidenkin mielestä tyhmiäkin, mutta ei vihtis ihan tietämättömänä alkaa kauppoja hieromaa...:)
Kyllähän niistä käyttiksiksi on, kunhan vain suhtautuu asiaan riittävällä huumorilla, eikä matkustele kovin pitkiä matkoja:D
Suzukeissahan hitsaushommia on lähinnä korissa. Ruosteista suzukin runkoa en ole vielä edes nähyt. Joten siinä mielessä hitsaushommatkin ovat sieltä helpommasta päästä.
Varaosia löytyy siinä kuin muihinkin autoihin, ja hinnat eivät päätä huimaa.
Eroja en jaksa alkaa tähän kirjottamaan, kun siitä aiheesta varmasti löytyy tietoa palstaa selailemalla ja etsimällä, mutta itse etsisin kyllä 413 tai Samurai versiota jos olisin ostamassa...
Kyllähän niistä käyttiksiksi on, kunhan vain suhtautuu asiaan riittävällä huumorilla, eikä matkustele kovin pitkiä matkoja:D
Suzukeissahan hitsaushommia on lähinnä korissa. Ruosteista suzukin runkoa en ole vielä edes nähyt. Joten siinä mielessä hitsaushommatkin ovat sieltä helpommasta päästä.
Varaosia löytyy siinä kuin muihinkin autoihin, ja hinnat eivät päätä huimaa.
Eroja en jaksa alkaa tähän kirjottamaan, kun siitä aiheesta varmasti löytyy tietoa palstaa selailemalla ja etsimällä, mutta itse etsisin kyllä 413 tai Samurai versiota jos olisin ostamassa...
Juu huumori kyllä riittää, eikä kovin pitkää matkaa tarvis ajella...:) Lähinnä olen ajatellut auton luotettavuutta ja kestävyyttä, että uskaltaako ostaa ainoaksi autoksi.
Onko tiedossa moottorin, vaihdelaatikon yms. avaamisia?, meinaan se on mulle hepreaa.:( Kiinnostusta kyllä "rappaamiseen" ois, mutta pelottaa taitojen loppuminen.:D
Yks 413 ois kiikarissa, vm.-85.
Kiitokset neuvoista, niitä otetaan edelleen mielellään vastaan!
eikös toi racingrabbitin kauppaama avo samurai olis just tohon lääke
Sais olla kokonaan kovalla katolla...
Kyllä se on suzukissa ihan solifer-SM tason tekniikkaa, et sen puolen remonteistakaan ei kannata olla niin kovin peloissaan... :P
410:n unohtaisin heti käyttiksenä ja harkitsisin 2-3 kertaa 413/samuraitakin.
Jos kerran et aio offata niin turha kait silloin on kärsiä "turhasta"?
413 ja samurain kulutukset, ajometeli, hitaus (mukavasti max. 100kmh), kylmyys jne. ei mun mielestä vaan sovi käyttikseen.
Jos taas ajaa vain lyhyttä nurkkaajoa+offia ja on asenne kohdallaan niin miksei. Mutta silloinkin tulee se luotettavuus vastaan. Eli metsässä kuitenkin jotain rikki ja milläs sitten meet esim. töihin?
Käyttikseksi harkitsisin ennenmin toyota rj/lj tai jopa mersu g/rangea jeep xj:tä. Niissä kierteet alla, lämpenevät, ovat hiljaisia jne. Suzukin vitaraakin voisi harkita.
Käyttiksenä eniten suosittelisin rj:tä tai gd/ge. Vaikka olen itse suikka ihmisiä.
-sami-
Yhdyn edelliseen, vaikka meillä 410 perheen kakkosautona onkin.
Omassa käytössäni se on ajanut asiansa täydellisesti.
Käyttövarmuus on juuri sitä mitä 20-25 vuotta vanhalla autolta voi odottaa.
Eli mikä tahansa paikka voi hajota milloin tahansa jos sitä ei ole uusittu jossain vaiheessa.
Jos sinulle on ongelma että auto on silloin tällöin pari päivää telakalla kun joku paikka prakaa, ei auta kuin ostaa huomattavasti uudempi auto.
Korjaaminen taas on helppoa ja halpaa, jos peukalo ei ole keskellä kämmentä.
Jos edellinen ei pelottanut liikaa, osta multa suikka pois:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1988939
Kaikki kulutusosat alkaa olla uusittu, pohja hitsattu pari kesää sitten ja vasta leimattu.
Oma taivas-osuuteni vaan alkaa olla ansaittu, mieli tekisi isompaa ja vähän uudempaa jolla viitsisi ajaa pitempääkin reissua. Harrastukset kun vetää tuonne pohjoiseen jonne matkaa kertyy sen verran,että ei urheiluhenki riitä sj:llä lähteä.
Ei ne sj:it nyt niin hirveen vilpoisia laitteita ole kunhan putsaa lämppäristä sen murkkupesän ja lehtikasan vekka. Lämppäri ei hirveän suuri ole, mutta ei ole lämmitettävä tilakaan. Palstalla oli joskus linkki jossa hyvät ja helpot ohjeet putsi reijän tekoon jonka kautta vuosi imuroinnit voi suorittaa. En löytänyt hätäseen haulla...
Vähän lisää kun laitat ja ostat vitaran niin tulee ajomukavuutta huomattavasti lisää. Jos kerran hardcore offia ei harrasta. pystyy ajamaan pienet reissutkin ilman kuuroksi tulemista ja hampaissa paikat pysyy kiinni.
Ei ne sj:it nyt niin hirveen vilpoisia laitteita ole kunhan putsaa lämppäristä sen murkkupesän ja lehtikasan vekka. Lämppäri ei hirveän suuri ole, mutta ei ole lämmitettävä tilakaan. Palstalla oli joskus linkki jossa hyvät ja helpot ohjeet putsi reijän tekoon jonka kautta vuosi imuroinnit voi suorittaa. En löytänyt hätäseen haulla...
No joo on mulla se reikäkin tehtynä ja melkeen joka kisan/reissun jälkeen putsaan. On tehtynä sen lisäksi muitakin parannuksia lämppäriin. SILTI väittäisin lämppärin olevan surkea = ei tahdo kisoissa pysyä ikkunat aina auki.
Joo tätä olen juuri itsekin pohtinut, että kyllä se pitää "oikeakin" auto olla kaverina. Mutta kyllä nyt viimeistään alkaa tuntumaan siltä, että jos hommaan sj:n, niin pidän myös nykyisen autoni... maastossa tulisi ajeltua ja töihinkin pitää päästä. Kyllä tuo vain taitaa olla mahdoton yhtälö.:(
Ei tuo vitarakaan varmaan paha vaihtoehto ois, vähän vaan ovat kalliimpia...
Mites sj410/-413 kulkee maastossa "vakiona"? Siinä ei ilmeisesti ole tasauspyörästön lukkoja, mutta "keskilukko" on? Eli jää "ristiriipuntatilanteeseen", mikäli saa sössittyä sellaseen tilanteeseen auton...?
Jaa nuita on siis automaatteinakin... eikös se syö koneen jo entisestäänkin pienehköjä voimavaroja?? http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1988939
Jaa nuita on siis automaatteinakin... eikös se syö koneen jo entisestäänkin pienehköjä voimavaroja?? http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1988939
Eip ainakaan suzukin tehtaalta ole tullut automaattina eli virheellinen tieto ilmoituksessa tai joku on väsännyt ihan itse.
Joo tätä olen juuri itsekin pohtinut, että kyllä se pitää "oikeakin" auto olla kaverina. Mutta kyllä nyt viimeistään alkaa tuntumaan siltä, että jos hommaan sj:n, niin pidän myös nykyisen autoni... maastossa tulisi ajeltua ja töihinkin pitää päästä. Kyllä tuo vain taitaa olla mahdoton yhtälö.:(
Ei tuo vitarakaan varmaan paha vaihtoehto ois, vähän vaan ovat kalliimpia...
Mites sj410/-413 kulkee maastossa "vakiona"? Siinä ei ilmeisesti ole tasauspyörästön lukkoja, mutta "keskilukko" on? Eli jää "ristiriipuntatilanteeseen", mikäli saa sössittyä sellaseen tilanteeseen auton...?
Mä oon jo tässä pari vuotta ajellut pääasiallisesti susukilla, ja kertaakaan ei ole tielle hajonnut...tai oikeastaan on, mutta kaikki viat on aiheutuneet maastoajosta, ja siellähän saa hajalle minkä vain...:rolleyes:
Muihin vakioautoihin verrattuna kulkupuoli on erinomainen maastossa. Jäähän se ristiriippuun siinä kuin muutkin lukottomat, mutta se nyt ei ole aloitellessa mikään ongelma vielä. Ennemmin aloittelevalta kuskilta kantti loppuu kuin susukilta menohalut...:cool:
Ei varmasti ole automaattivaihteisia. Tuonkin linkin autosta selkeästi löytyy vaihdekeppi...
Juu niin olin kattovinakin että normi keppi sielä ois. Pitää siis alkaa etsimään sopivaa yksilöä..."kakkosautoksi".:)
Kappas, automaatiksikos arvi olikin mennyt. Korjattu nytten...=P
Mites nuiden ylläpitokulut? Ei taida olla ihan mahdottomat kun niin pieni kone ja kevyt auto, eli millaset verot ja vakuutukset? Vakuutuksiin vaikuttaa tietenki bonukset mutta esim. ilman niistä.
Vakuutukset on sieltä pienimmästä päästä mitä henkilöautoilla on, en muista euromäärää.
Vero on normaali henkilöautovero, mutta verotushan muuttuu nyt lähivuosina.
Eli noissa vanhoissa katiskoissa se taisi mennä kuutiotilavuuden ja painon mukaan, eli suzuki tulee olemaan varmaan 4-vetoisista halvin siinä kastissa.
Bensaahan nuo vievät hillittömästi, paljoa alle 10l/100km tuskin kukaan pääsee?
Missä päin asut?
Varmaankin tältä palstalta löytyy samalla seudulla asuvia SJ-miehiä jotka voivat näyttää ja kertoa "luonnossa" pahimmat kannot mitä näissä on.
Itte pääsin 413 normi seka-ajossa vaki kumeilla 7-8l ja 410 vei litran enempi, johtuen varmaan pitkälti vitos vaihteen puutteesta?
Raahessa asustelen. Ei oo täältä lähialueilta hirveästi ilmaantunut myynnissä olevia suikkia, tuossa ois yksi ja aatelin käydä tänään kattomassa:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_ca40
Mitäs sanoisitte tuosta ilmoituksen perusteella?
Joo tuolla kympillä/satku tarkotin nimenomaan 410:ä.
Vaki kumit auttavat varmaan asiaa vähän jos sellaisista tykkää.
Ja vitosvaihde saattaisi olla ika turha 410:n tapauksessa...=P
Raahessa asustelen. Ei oo täältä lähialueilta hirveästi ilmaantunut myynnissä olevia suikkia, tuossa ois yksi ja aatelin käydä tänään kattomassa:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1900740
Mitäs sanoisitte tuosta ilmoituksen perusteella?
Ilmoituksen perusteella pienellä tinkimisellä varmasti ihan käypäinen suska. Maali on halpaa ja valkoisen päälle on helppo vetää mikä väri vain. Levyjarrut tuossa pitäisi olla jo edessä kun on -85.
Jos perustekniikka ja ruosteet(tomuus) on kunnossa niin itse tarjoaisin jotain 2:lla alkavaa summaa.
Ilmoituksen perusteella pienellä tinkimisellä varmasti ihan käypäinen suska. Maali on halpaa ja valkoisen päälle on helppo vetää mikä väri vain. Levyjarrut tuossa pitäisi olla jo edessä kun on -85.
Jos perustekniikka ja ruosteet(tomuus) on kunnossa niin itse tarjoaisin jotain 2:lla alkavaa summaa.
Joo levyjarrut oli eessä.
Kävin ajamassa kyseisellä kamppeella... muutama kysymys tuli mieleen.
Miten tuon kardaanikäsijarrun kanssa, onko normaalia että renkaat pääsee vähän pyörimään jarru päällä, eli ois voimansiirrosta johtuvaa "välystä"?
Sitten tuosta Lock Right:in lukosta; onko normaalia, että se päästää liikkeelle lähdössä ja vauhdissa kytkimen pohjaan painamisen yhteydessä "kolauksen" ja perän "muljahduksen"? Viime kesästä on tuo lukko kuulemma ollut ja renkaina 235/75 15”, miten tuo mahtaa vielä kestää, kun monenlaista juttua oon palstalta noista Lock Right:n lukoista lukenut...?
Nelivedolta takavedolle kytkettäessä piti pakittaa, että takaveto meni päälle. Kertooko jostain ongelmasta vai onko täysin normaalia?
Auton ollessa käynnissä kuului konehuoneesta jonkunlaista "sirinää", myyjä sanoi sen tulevan imusarjasta lähtevästä letkusta, sielä on vissiin joku takaiskuventtiili:confused:, kuulemma ääntänyt "aina" eikä haitta ole ollut...
Juu tulipa taas tekstiä, mutta kun en niin tuota maastureiden tekniikka vielä tunne, eikä ollut ketään sitä tuntevaa kaveriakaan mukana niin kyselempä vähän täällä. Jonkun mielestä voi olla tyhmiä kysymyksiä ja itsestäänselviä asioita, mutta kaikkille ei.:)
Miten tuon kardaanikäsijarrun kanssa, onko normaalia että renkaat pääsee vähän pyörimään jarru päällä, eli ois voimansiirrosta johtuvaa "välystä"?
Sitten tuosta Lock Right:in lukosta; onko normaalia, että se päästää liikkeelle lähdössä ja vauhdissa kytkimen pohjaan painamisen yhteydessä "kolauksen" ja perän "muljahduksen"? Viime kesästä on tuo lukko kuulemma ollut ja renkaina 235/75 15”, miten tuo mahtaa vielä kestää, kun monenlaista juttua oon palstalta noista Lock Right:n lukoista lukenut...?
Nelivedolta takavedolle kytkettäessä piti pakittaa, että takaveto meni päälle. Kertooko jostain ongelmasta vai onko täysin normaalia?
Auton ollessa käynnissä kuului konehuoneesta jonkunlaista "sirinää", myyjä sanoi sen tulevan imusarjasta lähtevästä letkusta, sielä on vissiin joku takaiskuventtiili:confused:, kuulemma ääntänyt "aina" eikä haitta ole ollut...
Juu tulipa taas tekstiä, mutta kun en niin tuota maastureiden tekniikka vielä tunne, eikä ollut ketään sitä tuntevaa kaveriakaan mukana niin kyselempä vähän täällä. Jonkun mielestä voi olla tyhmiä kysymyksiä ja itsestäänselviä asioita, mutta kaikkille ei.:)
Voimansiirrossa saattaa hyvinkin olla pikkuisen väljää, eli käsijarru ei pidä autoa sentilleen paikoillaan.
Ei kuulosta ihan normaalilta tuo lock right:n toiminta, ei mulla ainakaan noissa tilanteissa kuulu mitään ääniä. Aina kun lukko kytkeytyy päälle ja pois niin silloin kuuluu "kolahdus". Mutta suoraan ajettaessa ei kai saisi kuulua moisia ääniä. Tosin en ole asiantuntija tässä asiassa, viisaammat kertokoon lisää.
On normaalia että kardaanijarru päällä auto liikkuu vähäsen, 10-20cm.
LockRighti kolahtelee ja muljahtelee, joskus enenmmän joskus vähemmän. Ei kyllä pitäisi olla paljoa kulunut suskan painoisessa autossa noilla renkailla.
Yleensä ei pitäisi vaatia pakitusta jakolaatikon takavedolle vaihtaminen mutta sellainen tuo jakis on että aina ei ota vaihdetta silmään ilman pientä liikuttelua. Kuitenkin suosittelen tiheämpiä välitykisä siihen eli jakiksen pienet laakerikulumtakorjaantuu siinä;)
Yleensä koneen sirinä johtuu jakopään peltikuorista mutta joskus on se kaasarissa oleva tyhjäkäynti solenoidi? pitänyt ääntä, normaalia.
Kässärin kuuluukin antaa myöden kaikki välykset mitä rummun ja tien välistä löytyy -> aina liikkuu jonkin verran. Alle kierrokseen pitäisi jäädä ;-)
Lock-right kytkeytyy kardaanista tulevan voiman kautta ja siksi toi käyttäytyminen kuulostaa ihan normaalilta. Mulla ollut eri autoissa nyt oisko 5-6vuotta lock-right ja vielläkin hirvittää sen äänet. Amöriikassa ko lukko halpaa kun saippua, lisäksi helppo korjaa ja asentaa. Korjaus sarjat alle 20usd. Mulla nykyisessä samuraissakin sellainen takana ja kolme kautta saannut kyytiä. Oli just auki ja ihan ok kunnossa oli.
4 vetoa - takavetoa olen kisoissa kiireissäni heitellyt milloin vauhdissa milloin mitenkin. Välillä menee helposti välillä taas ei. Ei mun mielestä kerro ongelmista.
Murehdi ennenmin että pakki toimii! Niissä tyyppi vikaa ja siksi ehjät ko laatikot harvinaisuuksia. Se on korjattavissa ja vahvistettavissa mutta mielellään ennen kuin se hajoaa.
Toivottavasti auttaa....
-sami-
Sitten tuosta Lock Right:in lukosta; onko normaalia, että se päästää liikkeelle lähdössä ja vauhdissa kytkimen pohjaan painamisen yhteydessä "kolauksen" ja perän "muljahduksen"?
En suzukeista tiedä, mutta onko vika/ominaisuus varmasti lock rightissa? Moottorin, vaihdelaatikon tai jakolaatikon kiinnitysten väljyys saattais pitää kuvauksen mukaista ääntä, mutta tietenkin suunta on väärä.. Onko takajouset varmasti kunnossa? Puslat suunnilleen ehjät ja U-pultit piukassa?
Jakolaatikon "tyynyt" on ainakin lyhyt ikäistä kulutus tavaraa, sitä ei suotta tartte säikähtää aikaa ei vaihtamiseen mene kun se 10min.
Jakolaatikon "tyynyt" on ainakin lyhyt ikäistä kulutus tavaraa, sitä ei suotta tartte säikähtää aikaa ei vaihtamiseen mene kun se 10min.
Ne on todellakin heikkoja. Mulla meni vaihtoon hieman kauemin, mutta nyt ei tod.näk mene enään koskaan.
Mutt jos vaikka yksi tyyny paskana tosiaan pitää ton tyyppistä ääntä.
-sami-
Laitoitko jotkut sopparin kokoiset moottorinkumit korvaaviksi?
Kässärin kuuluukin antaa myöden kaikki välykset mitä rummun ja tien välistä löytyy -> aina liikkuu jonkin verran. Alle kierrokseen pitäisi jäädä ;-)
Murehdi ennenmin että pakki toimii! Niissä tyyppi vikaa ja siksi ehjät ko laatikot harvinaisuuksia. Se on korjattavissa ja vahvistettavissa mutta mielellään ennen kuin se hajoaa.
Toivottavasti auttaa....
-sami-
Mulla on nyt tuon kardaanikässärin toiminta pimennossa, eli lukitseeko se jotenkin kardaanin, vai vaikuttaako sekin noiden rumpujen kautta?
""Kässärin kuuluukin antaa myöden kaikki välykset mitä rummun ja tien välistä löytyy "" Ei kai jarrurummun ja tien välissä enää välystä ole?:confused:
Pakkiin en huomannut kiinnittää erityisesti huomiota, hyvin tuntu menevän päälle sen pari kertaa mitä tarvitsi... Miten se on sitten vahvistettavissa?
kiitos taas:)
Käsijarru on jakolaatikon takapuolella, jarrurumpu kardaanin laipassa kiinni. Siitä jarrurummusta oli aikaisemmin kyse :)
Pakin siirtäjä vääntyy ja hampaissa koskettava pinta-ala pienenee ja lopulta pettää. Eli siirtäjä irti ja hitsaa maltillisesti lisää ainetta. Eikös se näin ollut?)
Rumpu on jakolaatikon perässä takakardaanilla joten sen jälkeen tulee kardaanin ja perän välykset.
No nyt valkenee... sielä on siis kardaanilla oma rumpunsa. :)
Se Lock-right on siis aina toiminnassa kun veto on päällä, enimmäkseen tulee maastossa/sora- ja metsäteillä ajeltua, mutta kestääkö yhtään kaupunkipyörittelyä?
Palstaa tiiraillessa tulee mieleen vaan lisää kysymyksiä. Sj410:ssä on ilmeisesti keskitasauspyörästö?? Löytyykö lukkoa ja miten toimii, siis kytketäänkö erikseen vai meneekö päälle esim. vasta hitaalla nelivedolla?
No nyt valkenee... sielä on siis kardaanilla oma rumpunsa. :)
Se Lock-right on siis aina toiminnassa kun veto on päällä, enimmäkseen tulee maastossa/sora- ja metsäteillä ajeltua, mutta kestääkö yhtään kaupunkipyörittelyä?
Palstaa tiiraillessa tulee mieleen vaan lisää kysymyksiä. Sj410:ssä on ilmeisesti keskitasauspyörästö?? Löytyykö lukkoa ja miten toimii, siis kytketäänkö erikseen vai meneekö päälle esim. vasta hitaalla nelivedolla?
Ei ole "ylimääräistä" keskitasauspyörästöä. Jakolaatikko on ns. kiinteä malli eli kepillä kytketään etukardaani mukaan pyörimään ja samalla kepillä eri vaihteensiirtäjää liikuttaessa kytkeytyy lyhyempi välitys käyttöön.
Käytössä on siis nope takaveto, nopea neliveto ja hidas neliveto. Ja voima jakaantuu aina nelivedolla 50/50 taakse/eteen.
Ei ole "ylimääräistä" keskitasauspyörästöä. Jakolaatikko on ns. kiinteä malli eli kepillä kytketään etukardaani mukaan pyörimään ja samalla kepillä eri vaihteensiirtäjää liikuttaessa kytkeytyy lyhyempi välitys käyttöön.
Käytössä on siis nope takaveto, nopea neliveto ja hidas neliveto. Ja voima jakaantuu aina nelivedolla 50/50 taakse/eteen.
Ai, olen elänyt luulossa, että siinä on tuo keskitasauspyörästö+lukko. Mitäpä noilla maasturissa tekee, ompahan vähempi rikkoutuvia osia.(?)
Ai, olen elänyt luulossa, että siinä on tuo keskitasauspyörästö+lukko. Mitäpä noilla maasturissa tekee, ompahan vähempi rikkoutuvia osia.(?)
Olen käsittänyt että joissain autoissa ei voimansiirto kestä ellei ole keskitasauspöyrästöä antamassa periksi:p ei herneitä:D
Laitoitko jotkut sopparin kokoiset moottorinkumit korvaaviksi?
Jos mua meinasit. Niin mulla on nyt läpimenevällä pultilla niin että sopivin välein alumiinia-kumia. Nyt pettää ennenpi runko tai jakis. Joustoa on ihan riittävästi tuolla kumilla saatu.
Niin ja viellä yleisesti suikan jakiksesta. Sehän on siitä hassu kikotin et etu-ja takakardaanit aina yhtä puuta -> ei saa pelkkää etuvetoa -> ei voi vetää dollyllä. tai sit mä olen taas erhehtynyt....
-sami-
Jakis hässäkkä on näyttää suurin piirtein tältä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=138&pictureid=3696
Niin ja viellä yleisesti suikan jakiksesta. Sehän on siitä hassu kikotin et etu-ja takakardaanit aina yhtä puuta -> ei saa pelkkää etuvetoa -> ei voi vetää dollyllä. tai sit mä olen taas erhehtynyt....
-sami-
Täh...? :D
Tarkoittanee että normaalisti jakiksen vapaa-asennossa nelikko on kytketty.
Tuohon auttaa kun väkästelee hitaan takavedon niin silloin saa pelkältä takavedolta vapaalle.
Suunnaton anteeksi pyyntö topiikin lainauksesta, mistä löytyy ohjeet ton jakiksen raiskauksesta hitaalle taka vedolle?
Tomppa82
30.07.2008, 21:34
Suunnaton anteeksi pyyntö topiikin lainauksesta, mistä löytyy ohjeet ton jakiksen raiskauksesta hitaalle taka vedolle?
Tuohan onnistuu ainakin kun jättää edestä napalukot auki asentoon ;)
Vaikka tuolta
http://www.izook.com/tech/samurai/drivetrain/2wdlow/2wdlow.htm
Ja samalla laittaa tuollaiset
http://www.izook.com/tech/samurai/drivetrain/eviltwins/eviltwins.htm
Tuo jälkimmäinenhän on hieno kun saa yhden kepin lisää, ja vielä kun askartelisi toitsun mekaanisenvinssin sai toisen niin rupeis kabiinin keppiviidakossa olemaan ahdasta...
No mä en ainakaan keksi keinoa jolla voi suikkaa vetää dollyllä tai että miten saisi jakiksen modattua niin että olisi pelkkä etuveto? Hitaan takiksen saa kyllä, muutei etuvetoa. Tai kyllähän sekin onnistuu mutta ei jakista suoraan modaamalla vaan lisäpalikalla. Tosin sen jälkeen etuvedon lähtö todella kovilla.
Toi hidas 2wd muunnos on muuten huonoimmillaan sitten sellainen että loota jumiutuu vapaalle... Twinstick munnos on paljon parempi kuin "halpis_teeseitse" versio.
Mut kuten sanoi voi olla että olen erhetynyt taaskin...
-sami-
Miksi dollyllä vetäessä pitäis olla etuveto kytkettynä?
Hitaalta takavedolta vapaalle laittaessa sinne jää pyörimään vain takavedon ulostuloakseli.
Tosin en kyllä lähtis tuolla tyylilläkään montaa sataa kilometriä vetämään.
Pienellä ajatustyöllä jakista joka on modattu ei mun mielestä saa sekaisin jos keppi vain pysyy kolossaan, jos sen hyppää siirtotankojen ulkopuolelle niin se on asia erikseen.
No nyt on meijänkin pihalla suikka. Kiitokset asiantuntijoille! :)
Onnittelut pienokaisen johdosta! Onko nimi päätetty ja kastepäivä lyöty lukkoon?
Onko nimi päätetty ja kastepäivä lyöty lukkoon?
Ei oo vielä...:D
tais olla kastepäivä olikohan se 5. vai 6.10. kun praimeryn pienokainen tuli vähän vanhemman pienokaisen vetämänä semmoset 15-20 km keskeltä ei mitään. ja pienokaiselta piti kovan työn kanssa ottaa kastevesiä pois. nimestä en oo ihan varma vaikka pitiki käyä se hakemassa, tais nimen antaminen unohtua