View Full Version : hj60 traction bar rakennus
santikko
25.07.2008, 21:34
olisko kellään kuvia/piirrustuksia millasia traction bareja ootte rakennellu hojoihin? tarvis itelle rakennella ku rupee tuo perän irrottelu vituttamaan..:)
Nostoa perkele! Tämä nousi jopa googella haettuna enisimmäiselle sivulle, joten jos ette taas halua lukea jotain kauhutarinoita kun lähden kokeilemaan kadulle omaa kapistusta "keksin ihan itse" rakennelmin, niin neuvot olisi kullanarvoisia.
jussithegreat
13.08.2008, 06:41
ei se mikään ihmeellinen tarvitse olla mielummin 2 putkinen akseliputken ylä ja ala puolelle tuleva kolmio ja tietysti rungon puoleen jonkin asteinen keinu tai muu vastaava poistamaan jousituksen tuomia muutoksia mitoissa.
materiaalivahvuuksissa ei kannata pihtailla, mieluummin liian tukeva kuin liian heikko.
Gravehill
13.08.2008, 07:29
Mite olis esim tämä ketju läpi lukien. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=15601&highlight=traction+bar
Käyttäjä
13.08.2008, 07:47
Useasti haulla löytyy kaikenlaista kivaa...
Jos ketjuja on useampia, eikö toistoa harjoittavat ketjut kannata poistaa väärinkäsityksien minimoimisiksi? Fooruminhakukoneella löytää yleensä tusinan ketjua jossa joku kysyy jotain ja siellä joku lausahtaa jotta söörtsiä, söörtsiä. Jollapakun vastaus oli esimerkillinen, tuosta passaa muidenkin ottaa esimerkkiä.
Olisiko jollain tämmöisiä hojokkaan sopivia ylimääräisinä, jos on, voin ostaa pois jos hinta on kohdallaan. YV tahi mailia tommy.holmÄTmilsim.fi
Tuossa parit kuvat omasta toteutuksesta...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=433&pictureid=5016
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=433&pictureid=5014
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=433&pictureid=5015
Onhan nuo vähän rimpulan näköset, kuitenkin aika hyvin kestäneet. Taka-akselin puoleinen ylempi pultti on katkeillu mut oon koittanu korjailla sitä.
Etummaista piti kans korjailla kun meinas katketa, johtui tosin siitä että etuperän pystyyn kääntämisen jälkeen pinjonin pienempi laakeri ei saanut riittävästi voitelua ja ikäänkuin suli aika epämääräisen näköseksi. Sen jälkeen tuli murikan yläpintaan tehtyä täyttöproppu josta sai litran verran lisää öljyä etuperään.
Aika rivakasti muuten hoojii pysähtyy kun neliveto päällä etuperä menee jumiin, asfaltilla tietenkin, vauhtia n.40-50km/h.
Tuossa parit kuvat omasta toteutuksesta...
Kuvista ei oikein varmasti nae, joten kysytaan. Onko tuossa etupaan kiinnityksessa kierreosaa tms, joka antaa akselin kiertyessa liikevaraa, vai onko siina pelkat puslat. Ts joustaako pelkat puslat tarpeeksi. Onko ihan normi jousien riipukkeet vai mitka.
Mita kokoa ne katkeilleet pultit ovat olleet niin edessa kuin takana. Tietaisi sitten omassa projektissa laittaa jareammat tai lujemmat.
Etuakselilla traction bar nayttaisi olevan kiinni vaihteiston kannatinpalkissa. Itse en siihen voi pohjapanssarin vuoksi kiinnittaa, joten ajattelin tehda kiinnityksen mahdollisesti itse panssariin, kanttauksen kohdille. Pitaisi kestaa, mutta hieman vaikeuttaa panssarin i+a.
Onko tuo taka-akselin kiinnityspalkki itse lisatty, kun ei alkuperaiselta nayta.
Eli teit molempiin periin murikan ylapintoihin uudet tayttoproput. Saiko siihen kuoreen kierteytettya suoraan vai hitsasitko mutterit tms.
Löytyisikö valmiita piirustuksia sekä eteen että taakse? Tahi edes mittoja?
Kuvista ei oikein varmasti nae, joten kysytaan. Onko tuossa etupaan kiinnityksessa kierreosaa tms, joka antaa akselin kiertyessa liikevaraa, vai onko siina pelkat puslat. Ts joustaako pelkat puslat tarpeeksi. Onko ihan normi jousien riipukkeet vai mitka.
Se "kierreosa" on M20 kokoinen pultti josta on pätkästy kierteet pois ja vastapuolella muistaakseni
M24 mutteri josta porattu kierteet pois. Takana on työntövarren pää joka siellä pyörii.
Jousien riipukkeissa on offroadtarvikkeesta hankitut rasvattavat tapit ja puslat.
Mita kokoa ne katkeilleet pultit ovat olleet niin edessa kuin takana. Tietaisi sitten omassa projektissa laittaa jareammat tai lujemmat.
12mm 8,8 molemmissa akseleissa. Tiiä kestäiskö kovemmat paremmin, 12,9?
Etuakselilla traction bar nayttaisi olevan kiinni vaihteiston kannatinpalkissa. Itse en siihen voi pohjapanssarin vuoksi kiinnittaa, joten ajattelin tehda kiinnityksen mahdollisesti itse panssariin, kanttauksen kohdille. Pitaisi kestaa, mutta hieman vaikeuttaa panssarin i+a.
Onko tuo taka-akselin kiinnityspalkki itse lisatty, kun ei alkuperaiselta nayta.
Lisäsin sen palkin sinne itse, nyt jos tekisin niin veisin sitä enemmän keulaa kohti että sinne mahtuis
pitempi traction bar ja alaputken alemmas että se suojais kardaania paremmin.
Eli teit molempiin periin murikan ylapintoihin uudet tayttoproput. Saiko siihen kuoreen kierteytettya suoraan vai hitsasitko mutterit tms.
Pelkästään etumurikkaan kun ei takana sitä tarvinnu niin pystyyn kääntää. Kartio kierteinen M14 kokoinen proppu jostain jäi käsiin niin sen sinne ruuvasin.
Takana nuo mitat on työntövarsi päästä ylempään reikään 89cm, alempaan 84cm ja akselin puolella
reikäväli on n.15cm.
santikko
21.08.2008, 20:11
kiitos kattavista vastauksista! näillä mennään jo k(p)uuhun...:)
niin että voisiko olla jopa toimiva
http://i5.photobucket.com/albums/y179/JariAnti/hojo010.jpg
niin että voisiko olla jopa toimiva
Väittäsin onnistuvani vääntämään tuon sylinterin varren solmuun alta aikayksikön :P
Pitääpi kampeutua tästä tallille hitsailemaan uusia tractionbareja hojoon.. saa nähä uskallanko laittaa kuvia.
Heikki L
22.12.2008, 22:13
Oliskos tuon voinu laittaa pitkä putki alle?
JOs olis onnistunu suojaamaan kardaania paremmin niin...