View Full Version : XJ:n ohjausvarresta
Tähän väliin tällainen autoista ja ja varsinkaan offihommista mitään ymmärtämättömän viaton kysymys. Cherokee on alkoi tuntua monttuun ajettaessa alkavan ravistaa kovasti ja kun katselin alle tuntui ohjausvarressa selvästi ihan käsin tuntuvaa väljyyttä. Pää näyttää olevan kierteellä ja kun mulla sattumoisin olisi ehjännäköinen pää saatavilla, niin voisiko vaihto onnistua vasta-alkajalta ja mitä hommassa kannattaisi ottaa huomioon? Siinä kai riittää kun ottaa nivelen irti simpukan vääntövarresta ja katsoo pituuden kohdalleen? Onko jotain muita osia, jotka ovat voineet kärsiä ja vaurioitua väljästä ohjausvarresta?
Viikonloppu lähestyy! Auttakaa nyt ammattimiehet aloittelijaa, ettei tule tehtyä mitään megaerehdystä.
Jos löytyy työkalut, millä saa nivelet irti, niin eiköhän sen voi itsekkin tehdä. Muistaa vaan kiristää pituussäädön jälkeen ne lukituspannat.
Siinä on 4-palloa ja jokainen niistä voi olla väljä. Lisäksi ohjausiskunvaimentimen kunto on ratkaisevaa, tuskin siinä mitään suurempaa vahinkoa on päässyt käymään.
Rambleristi
17.07.2008, 11:49
Säädön saa aika hyvin paikalleen ihan tuolla samaan mittaan laittamisella. Ohjauskulmien tarkastus ja säätö on kuitenkin enemmän kuin suositeltavaa. Kannattaa samalla vaivalla käydä läpi muutkin nivelet ja katsoa onko niissä väljää. Jos on niin vaihtaa samaan rytkyyn, niin selviää yhdellä ohjauskulma säädöllä.
Katohan kaikki raidetangonpäät läpi kun olet vauhtiin päässyt, mikä tahansa niistä voi olla väljä. Tarkasta myös panhard- tangon korinpuoleinen kiinnitys (jos on väljä -> raidetanko vaihtoon kun päätä ei pysty vaihtamaan) sekä myös akselin puoleinen kiinnitys. Akselin päässä kiinnitysreikä kuluu helposti soikeaksi kun kiinnike on niin ohuesta tavarasta tehty -> aiheuttaa tällöin woblausta jos/ kun kiinnityspultti vähänkin löystyy.
Lisäksi ohjausiskunvaimentimen kunto on ratkaisevaa
..no ei muuten oikeasti ole ihan näin. Jos ohjaus on kunnossa kaikin puolin, niin ei ravista yhtään missään tilanteessa. Ohjausiskari ei todellakaan poista ravistuksen aiheuttajaa jos jotain on vituillaan, vaan ainoastaan peittää sen!
Itse olen ajanut korotetulla XJ:llä (3½" ja 4½" korotuksilla, 31" ja 35" renkailla) ilman ohjausiskaria enkä sitä sinne aio tunkea kun ei sillä mitään tee. Ei ole ravistusongelmia ollut sen jälkeen kun pisti ohjauspuolen kuntoon ja sääti kulmat kohdalleen. Ennen sitä välillä ravisti jo vakiokumeilla ja -alustallakin.
Itse olen ajanut korotetulla XJ:llä (3½" ja 4½" korotuksilla, 31" ja 35" renkailla) ilman ohjausiskaria enkä sitä sinne aio tunkea kun ei sillä mitään tee. Ei ole ravistusongelmia ollut sen jälkeen kun pisti ohjauspuolen kuntoon ja sääti kulmat kohdalleen. Ennen sitä välillä ravisti jo vakiokumeilla ja -alustallakin.
Sullahan ei ookkaan Jeepin omaa sekaseurakunta risuja sinne sun tänne miten sattuu härdelli-vivustoa :D, mä meinasin ajaa ihan tosissani metsään kun kokeilin ajaa ilman ohjausiskaria.
No se on kyllä totta.. tosin Jeepin orkkiksillakin pitäisi pärjätä kun vaihtaa raidetangon V8- ZJ:stä XJ:hin, on hitusen järeämpää tekoa.
Ittellä tuo orkkisohjaus tässä "uudessa" välillä alkoi woblata jo 265/75 R16 kumeilla (toimivan ohjausiskarin kanssa), tosin ohjauksessa oli jonkin verran väljää. Yhden kerran kävin metsässä ajamassa orkkiskuosissa ja sain raidetangon banaaniksi vaikkei se edes osunut mihinkään.. Ihme huonekaluputkea noi alkuperäiskilkkeet :-S