PDA

View Full Version : Diff Pegging eli "lautaspyörän tuentaa"


mikjus
16.07.2008, 08:50
Lueskelin tossa taas mielenkiintoisia juttuja pikkuperien kestävyydestä ja niiden vahvistamisesta.

Ongelma on että perän kuori jotenkin antaa periksi kovan kuorman tai voimakkaan shokkikuorman seurauksesta jolloin lautaspyörä pääsee vääntymään poispäin pinionista ja hammaspeikko tulee äkkiä kylään. Liekö tämä useimmiten syynä hajoamisiin ennemmin kuin se että materiaali olisi heikkoa?

Rover miehet ovat harrastaneet tämmöistä diff peggingiä eli lautaspyörää tuetaan pinion kohdalta käyttäen liukulevyä.

Harmia vaan ettei ideaa voi ilmeisesti käyttää ainakaan toyotan pikkumurikan kanssa mutta liekkö tämä voisi toimi patrolissa tai muissa vehkeissä joissa periä menee välillä kuin leipää.

Onko kukaan toteuttanut tämmöistä Suomessa ja onko kokemuksia toimivuudesta?

Aiheesta juttua ja kuvia:

http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/part_47.html

http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=9440&st=40

http://forum.difflock.com/viewtopic.php?t=552&highlight=pegging+diffs

baxxter
16.07.2008, 10:20
Lueskelin tossa taas mielenkiintoisia juttuja pikkuperien kestävyydestä ja niiden vahvistamisesta.

Ongelma on että perän kuori jotenkin antaa periksi kovan kuorman tai voimakkaan shokkikuorman seurauksesta jolloin lautaspyörä pääsee vääntymään poispäin pinionista ja hammaspeikko tulee äkkiä kylään. Liekö tämä useimmiten syynä hajoamisiin ennemmin kuin se että materiaali olisi heikkoa?
Lautaspyörän paksuudella on kait myös jotain tekemistä asian kanssa. Englantilaiset tekevät muutenkin kaikkea omituista, mutta eivät tässä asiassa ole sentään ainoita, amerikassakin on ihan kaupallinen sovellus: http://www.truehi9.com/
Tuolla sivustolla mainitaan että peggingistä eli thrustblockista olis erityisesti hyötyä, kun ajetaan välitystä "väärään" suuntaan eli coast-puolelta. Ja amerikan monster truckeissa olis vastaava systeemi. Jotain totuutta tässä on pakko olla, eikös tuo pinionin kolmas laakeri periaatteessa ole samasta syystä olemassa. Ja kolmas laakerihan löytyy truehi9:n lisäksi ainakin 14 pulttisessa amerikanakselista?

Mikki
16.07.2008, 10:40
Löytyy raskaalta puolelta ainakin ruåtsalaisten revoista vakiona. Siellä johtuu taas lautaspyörän suuresta k:sta.

Ihan pätevä keksintö, mutta pieneen lautaseen ei järkeä asentaa, kuormittaa koppaa melko rankasti, JOS ottaa tukea kiihdyttäessä. Lisäksi liike on niin pieni, jotta välys saattaa mennä nollaksi lämmetessään??? (kuitenkin joutuu "hakemaan" välyksen)

Mutta ehdottoman luotettava jos pyörittää perää "väärinpäin", koska lautasella silloin voimakas murtokulma ulospäin...

baxxter
16.07.2008, 11:31
Ei ole järkeä asentaa, mutta silti ehdottoman luotettava?
Poliitikon puhetta..

Mikki
17.07.2008, 17:41
ehdottoman luotettava jos pyörittää perää "väärinpäin"

Kannattaalukea KOKO juttu, ihan kuin kotonaan juttelis --> takerrutaan VAIN YHTEEN sanaan, ei koko lauseeseen ja asiaan (vähän niinku poliitikot ja lakimiehet!!!):rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolle yes:

Mutta täähän onkin vaan VÄHÄN OT...:mad::mad::mad::mad:

Rekisteröimätön
20.07.2008, 21:58
Lueskelin tossa taas mielenkiintoisia juttuja pikkuperien kestävyydestä ja niiden vahvistamisesta.

Ongelma on että perän kuori jotenkin antaa periksi kovan kuorman tai voimakkaan shokkikuorman seurauksesta jolloin lautaspyörä pääsee vääntymään poispäin pinionista ja hammaspeikko tulee äkkiä kylään. Liekö tämä useimmiten syynä hajoamisiin ennemmin kuin se että materiaali olisi heikkoa?

Rover miehet ovat harrastaneet tämmöistä diff peggingiä eli lautaspyörää tuetaan pinion kohdalta käyttäen liukulevyä.

Harmia vaan ettei ideaa voi ilmeisesti käyttää ainakaan toyotan pikkumurikan kanssa mutta liekkö tämä voisi toimi patrolissa tai muissa vehkeissä joissa periä menee välillä kuin leipää.

Onko kukaan toteuttanut tämmöistä Suomessa ja onko kokemuksia toimivuudesta?

Aiheesta juttua ja kuvia:

http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/part_47.html

http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=9440&st=40

http://forum.difflock.com/viewtopic.php?t=552&highlight=pegging+diffs

Joskus aikoinaan kun Vammas tiehöylän perään tein remonttia, niin sieltä löytyi tällainen samanlainen lautaspyörän tuenta...

Hessu

HJ60
21.07.2008, 05:21
Eikös tojoissakin (ja monissa muissakin) pyöritetä etuperää "väärinpäin"? Eli siihen kannatais tehä.

paitti että tartteeko tojon perä tuommosta? Vaikuttas olevan rooverin ongelma.

Mikki
22.07.2008, 13:41
paitti että tartteeko tojon perä tuommosta? Vaikuttas olevan rooverin ongelma.

Outo homma --> tilaat Rooveriin McNamara:n murikan (Toyotasta muutettu Rooveriin sopivaksi), niin sieltäpä löytyy ko. murikka???? Toisaalta, Toyohan EI ole V8 asentanut härveleihinsä, joten voiman puuttuessa myös kaikki muukin puuttuu...

Ja kuten edellä mainitsin, ei tarvetta asentaa,ELLEI lautaspyörän koko kasva suureksi (esim. 5.89 välitys).

Toisaalta, näin -90luvun alussa muistaakseni Motopark:ssa Stanujen kisassa Mustang:n ruikkaisseen pinjonin n. 50m kiihdytyksen jälkeen radalle 9" perästä. Mutta siellähän onkin VOIMAA ja PITOA samaan aikaan, jolloin lautaspyörä pääsee/joutuu antamaan periksi

baxxter
22.07.2008, 22:48
http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=697914 Vaikka tuolla oleva ongelma ei ilmeisesti johdu tämän topicin aiheesta, on siellä kuitenkin mainittu että tiheällä välityksellä toyotassa vakio-carrier joustaisi (toisaalta jotkin ovat sitä mieltä että ei jousta :) )
Outo homma --> tilaat Rooveriin McNamara:n murikan (Toyotasta muutettu Rooveriin sopivaksi), niin sieltäpä löytyy ko. murikka???? Toisaalta, Toyohan EI ole V8 asentanut härveleihinsä, joten voiman puuttuessa myös kaikki muukin puuttuu...

Ja kuten edellä mainitsin, ei tarvetta asentaa,ELLEI lautaspyörän koko kasva suureksi (esim. 5.89 välitys).

Toisaalta, näin -90luvun alussa muistaakseni Motopark:ssa Stanujen kisassa Mustang:n ruikkaisseen pinjonin n. 50m kiihdytyksen jälkeen radalle 9" perästä. Mutta siellähän onkin VOIMAA ja PITOA samaan aikaan, jolloin lautaspyörä pääsee/joutuu antamaan periksi
Niin toyota ei ole asentanut kevyttä laiskaa veekasia, vaan painavan ja vääntävän dieselin.. Toisaalta roverissa pysyy renkaat maassa myös maastossa, joten se vähäinen moottorista tuleva voima ei mene harakoille ;)
Eikait se lautaspyörä sentään kasva vaikka välitys miten muuttuisi. Tai paksuutta kasvaa eli lautaspyörä vahvistuu ja pinion heikkenee? Kovasti ainakin englantilaiset uskoo, että 3,54 välityksenkin kanssa peggingistä olis apua?
Olisin varmaan kokeillut omaankin lukkoperään tuota tein-itse-ja-säästin-malliin, mutta lautaspyörässä on nykyään sivuheittoa muistaakseni jotain 0,15mm luokkaa niin vähän hankala/turha laittaa. Mulla on yks välitys tuon lukkomurikan kanssa hajonnut ja aikaisemmalla omistajalla saattanut hyvinkin mahdollisesti välityksiä napsua ja silloin jo varmaankin carrier vääntynyt.
Paljonko roverin ja toyotan perissä on eroa carrierin, lautaspyörän, pinionin ja koko murikan paksuudessa/vahvuudessa?

Mikki
24.07.2008, 01:34
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=3392
Ja sen välityksenhän tarvii muuttaa MYÖS kokoa, jotta sen arvo muuttuisi...
Esim: Volvo 240:n pikkudana --> harvoin "aavikko"välitys 3.83 ja tihein 5.89. Ja tuo 5.89 perä EI MAHDU 3.83 alumiinikoppaan ja 3.83 ei mene 5.89:n teräskoppaan, koska pinjoni on liian pitkä! (Tai vrt moottoripyörän rattaat, meillä vain puuttuu ketjut välistä;))

Samasta syystä McNamara tekee Rover:n murikoihin Toyotan "limpun", saadaan tiheämpi perä + muitakin välityksiä kuin 3,54.

Toisaalta lantikassahan saa sitten jakiksia 0,83 välityksestä aina 1.22 välitykseen asti, jolloin kokonaisvälitys on 2.94 - 4.32:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Mutta anyway, pekkeri tai ei niin, jatkan lauleskeluani:
"Jos metsään haluat mennä nyt, niin varmaankin yllätyt. Jos metsään haluat mennä nyt, näät sammaleet myllätyt..":D:D:D

JF
24.07.2008, 12:27
Noita rooverimiesten virityksiä kun katselee, niin ei voi kuin ihmetellä. Periaate on hyvä, sitä on joissain traktoreissa ollut ihan vakionakin. Mutta tuo kotelon kylkeen hitsattu lappu? On taatusti koko valukappale ihan kiero noiden saumojen jäljiltä.

Viimeiset kolme päivää hitsattuja tukivarsia koneistuskeskukseen kellottaneena ja laakeripesiä niihin jyrsineenä en kyllä suosittelisi hitsauskoneen tuomista minkään mittatarkan läheisyyteen.