View Full Version : kzj 95 rengaskoko??
Hei! Osaisko joku kertoa että minkä kokoiset renkaat saa pyörimään kzj-95:een? Siis ilman erityisiä toimenpiteitä..Oon yrittäny ettiä ja kysellä tietoa mut varmaa vastausta en oo saanu..:confused: niin ja millä ET:llä vanteet? ja 16x8 vai 16x10??:confused:
Eikö löydy tietoa täältäkään...?? ois hyvä ku sais selville niin vois vertailla hintoja ku tietäs mitä on ostamassa..
Mikäs siinä on orkkis rengaskoko? Varmaan jotain 255/75 R16 tjsp., toisin sanoen jotain 30"-31" luokkaa. Jos koko täsmää, niin tuskin vakioalustalla ja/tai ilman korin korotuksia isompi kuin 32" tai 33" rengas mahtuu. Tuo tosin on vain arvio, kun ei minulla tietoa ole. Harvassa uudemmassa maasturissa kuitenkaan ilman mitään toimenpiteitä paria-kolmea tuumaa alkuperäistä isompi rengas mahtuu pyörimään kivuttomasti.
Aina voit ajaa auton sopivalle rampille tai nosta trukilla jos on mahdollisuus. Mittaa täydellä sisäänjoustolla paljonko on tyhjää tilaa kaarissa, ja muista mitata myös renkaat tappiin käännettynä. Sillähän tuo helposti selviää :)
Hei! Osaisko joku kertoa että minkä kokoiset renkaat saa pyörimään kzj-95:een? Siis ilman erityisiä toimenpiteitä..Oon yrittäny ettiä ja kysellä tietoa mut varmaa vastausta en oo saanu..:confused: niin ja millä ET:llä vanteet? ja 16x8 vai 16x10??:confused:
Alkuperäinen koko on ilman levikkeitä 215/80R16, levikkeillä 265/70R16. Näin ollen maksimi lain sallima renkaan halkaisija on 829 mm (33" = 826 mm).
Ilman erityisiä toimenpiteitä sopii 265/75R16 tai 275/70R16, ja jos viittii pikkusen muotoilla kuraläppiä edestä; 275/70R17.
Tässä 275/70R16 vakiovanteella (7x16" ET15):
http://img230.imageshack.us/img230/3481/200703110085bk4.jpg
Tässä kuvassa näkyy tuo kriittisin kohta, mihin rengas ryystää ensiksi kiinni. Muuten tilaa olisi hyvin joka suuntaan.
http://img230.imageshack.us/img230/8574/200703110084iu4.jpg
ET on hyvä olla 0. Alkuperäinen peltivanteella on +30 ja aluilla +15, joten tuo 0 on lain sallima maksimi myös. Molemmat vanteet (8" ja 10") sopivat jos ET on 0.
Pientä korikorotusta ja spaceriä, niin alle menee kivasti myös 33x12.50R17 (vanne 8x17" ET0) http://www.tlocuk.co.uk/forums/images/smiles/icon_cheers.gif
http://img136.imageshack.us/img136/2442/meijntoyotat2bi4.jpg
http://img504.imageshack.us/img504/6236/sivuviistostakd9.jpg
Kiitoksia tyhjentävästä vastauksesta! Lieneekö kova homma tuo korinnosto? ja saako niitä spacereita jostain? ja mitenkähän sitte ku mulla on 40mm korottava alusta... mitenkä sitte katsastus?
Kiitoksia tyhjentävästä vastauksesta! Lieneekö kova homma tuo korinnosto? ja saako niitä spacereita jostain? ja mitenkähän sitte ku mulla on 40mm korottava alusta... mitenkä sitte katsastus?
Ei se paha. Puskurit irti = nopee/helppo, mattoja vähä auki eestä/sivulta/takaata, pultit auki ja tunkilla astinlaudan alta, nappulat väliin ja pidempää pulttia kiinni. Tankkihan nousee korin mukana = ei toimenpiteitä, akun kaapelit yms. letkut/putket tulee kivasti tuon 50 mm perässä (75 mm voisi tehdä monenlaista ongelmaa), syyläri on helppo laskea, ilmanputsarin putkeen jatkopala, puskureitten kiinnityksiin pikku korotukset ja ohjausakseliin jatkopala (tilasin sen täältä: http://www.4crawler.com/4x4/ForSale/BodyLiftKit.shtml#SteeringExtension)
Spacereitä saat vaikka täältä: http://www.fatbobsgarage.com/cart/products/Toyota_1_Spacer_Lift_Leveling_Kit_1996_2008_6_lug-198-47.html
Ja muutoskatsastuksen pitäisi sujua ongelmitta, kokonaiskorkeushan saa nousta 150 mm (jousitus 77 mm, korikorotus 77 mm, renkaiden säde 25 mm - eli jostain välistä on tingittävä).
Kuvia kasa aiheesta:
Etupuskurin korotuspalat:
http://img174.imageshack.us/img174/8739/etupuskurinkorotuspalatmz3.jpg
Syylärin lasku (reiät sattu sopivasti 50 mm alemmaksi, alempien pulttien alla isot aluslevyt):
http://img236.imageshack.us/img236/3179/syylrinlaskuow3.jpg
Ilmanputsarin letkun jatke:
http://img69.imageshack.us/img69/3343/ilmaputsarinletkunjatkeze5.jpg
Ohjausakselin jatkobloki:
http://img69.imageshack.us/img69/4347/ohjausakselinjatkopalamp6.jpg
Takapuskurin tuen korotusta:
http://img106.imageshack.us/img106/4959/takapuskurinkorotuspalajm9.jpg
Etupuskurista palat pois runkopalkkeja varten:
http://img361.imageshack.us/img361/1447/etupuskurinfiksausgu9.jpg
Tälleen tunkkasin (vähän joustaa, mutta ei väänny):
http://img386.imageshack.us/img386/3703/tunkkausvm8.jpg
Etupalat paikoillaan:
http://img386.imageshack.us/img386/2898/etupalatpaikoillaaniw8.jpg
Tälleen jäi kepit korotuksen jälkeen (ei tarttenu tehä mitään):
http://img514.imageshack.us/img514/8052/vaihdekepitkorotuksenjldt5.jpg
Nää meinas unohtua kiinni (takapenkin alla):
http://img53.imageshack.us/img53/1345/takapenkinallaolevatmutvf1.jpg
Takaa (nostin tankin panssarin myöhemmin vielä 50 mm ylemmäksi):
http://img230.imageshack.us/img230/4735/takaauw0.jpg
Ja vähän sivummasta (etutolppien päällä lisäksi 25 mm spacerit = 40 mm nostoa):
http://img257.imageshack.us/img257/8076/takaviistostajl4.jpg
Tästähän siis lähdettiin:
http://img151.imageshack.us/img151/3443/takaviistostavakionapv2.jpg
Ihan offtopic (sori), mutta millasia koneita just noissa toitsuis on. Kun ei noita pahemmin oo tullu vastaan?
Ihan offtopic (sori), mutta millasia koneita just noissa toitsuis on. Kun ei noita pahemmin oo tullu vastaan?
1KZ-TE (3.0 TD, 125 hv/295 Nm) tai 1KD-FTV (3.0 D-4D 163hv/343 Nm).
sikasäkissä
02.05.2013, 05:28
Tämä on pikkuisen vanha topikki, mutta taitaapa olla aina ajankohtainen.
Alkuperäinen koko on ilman levikkeitä 215/80R16, levikkeillä 265/70R16. Näin ollen maksimi lain sallima renkaan halkaisija on 829 mm (33" = 826 mm).
Onko niin että jos renkaan maksimikorkeus on 829 (778 + 51) mm, niin sinne ei voi laittaa esim. 285 75r16 rengasta (sen korkeus on 834mm), mutta voi laittaa minkä tahansa tuumakoon renkaan jonka kooksi ilmoitetaan 33"?
Täytynee tuo asia vielä AKEltakin selvittää.
Jos noin on niin sitten vaan katteleen omaan land cruiseriin 33" renkaita, jos vielä jostain löytyis 33x10.5 r16 kumet niin hyvä ois, mutta eipä taida juuri tuota settiä löytyä mistään..
toyota4x4
03.05.2013, 07:51
Tämä on pikkuisen vanha topikki, mutta taitaapa olla aina ajankohtainen.
Onko niin että jos renkaan maksimikorkeus on 829 (778 + 51) mm, niin sinne ei voi laittaa esim. 285 75r16 rengasta (sen korkeus on 834mm), mutta voi laittaa minkä tahansa tuumakoon renkaan jonka kooksi ilmoitetaan 33"?
Täytynee tuo asia vielä AKEltakin selvittää.
Jos noin on niin sitten vaan katteleen omaan land cruiseriin 33" renkaita, jos vielä jostain löytyis 33x10.5 r16 kumet niin hyvä ois, mutta eipä taida juuri tuota settiä löytyä mistään..
myös 33" renkaille on ilmoitettu milleissä korkeus ja leveys.. sellaisessa stro-kirjassa löytyvät joka katsastuskonttorilta.
Onko niin että jos renkaan maksimikorkeus on 829 (778 + 51) mm, niin sinne ei voi laittaa esim. 285 75r16 rengasta (sen korkeus on 834mm), mutta voi laittaa minkä tahansa tuumakoon renkaan jonka kooksi ilmoitetaan 33"?
33" renkaalle STRO:ssa ilmoitettu korkeus on 826 mm, joten se jää 51 mm:n sisään. 285/75R16 on STRO:n mukaan sen 5 mm liian korkea. Laissahan ei määritellä minkä normin mukaan korkeusero pitää laskea, mutta Trafin tahto on noudattaa STRO-kirjaa. Sinänsähän 285/75R16 renkaalla ei edes muutoskatsastusvelvoite täyty (leveys ei ole yli 30 mm:iä alkuperäisestä eikä vanteen koko ole muuttunut 1" enempää). Esim. Kumhon KC11 talvirengas tuossa koossa on Kumhon oman speksitodistuksen mukaan 828 mm korkea, joten se mielestäni (henkkoht mielipide) olisi ok alla pyöriväksi vaikka otteelle sitä ei voikaan merkitä, eikä toisaalta edes tarvitsekaan. Trafista en ole saanut vastausta tai edes mielipidettä vaikka sitä olen kysynytkin.
Offtopic mutta mielenkiinto heräsi. Miten virkavalta/katsatus miehet suhtautuu asiaan jos muutoskatsatusvelvoite ei täyty mutta renkaan halkaisija ylittää reilusti 52mm.
Offtopic mutta mielenkiinto heräsi. Miten virkavalta/katsatus miehet suhtautuu asiaan jos muutoskatsatusvelvoite ei täyty mutta renkaan halkaisija ylittää reilusti 52mm.
Poliisit antaa sakkoa ja katsastusmiehet hylkää. :confused: ...jos huomaavat asian. :rolleyes:
Voi hitto näitä rengasmerkintöjä ja tulkintoja. Meinasin just että tilailen kzj95 alle 285/75R16 cooperin kumit kun kuvittelin että se on 32.8" korkee kuten laskuri antaa eli jopa pienempi kuin 33", menis vakiovanteille ja ilman korinkorotusta kun muokkaa sisälokaria yms. Mutta cooperinkin listan mukaan se onkin 33.1" korkee. Vaihtarin olisi 33x12.5x17 mutta vaatisi uudet vanteet. Lisäksi tuumakokonen on melkeen 50e per rengas kalliimpi. Uskallankohan oikeesti tollasia ostaa, ei tossa muuta mutta ei jaksas leimalle vaihdella renkaita. Voi nää tietty jättää sit joskus talvirenkaiks jos nastottais ja ostaa kesäksi ne 33" joilla voi sit leimata.
Joo, teoriassa (STRO) 5 mm liian korkeat. Mutta taas sama mikä tos ylempänä, muutoskatsastusvaatimus ei täyty, mut halkaisijaa liikaa. Harva huomaa et 265/70R16 ja 285/75R16 halkaisijaero ylittää 51 mm.
Kumhon KC11 285/75R16 talvirenkaisiin on mulla Kumhon todistus, jossa halkaisijaksi kerrotaan 828 mm eli alle 51 mm alkuperäisestä. Ok siis semmoisenaan.
Moi. Paljon foorumia luettu ja todella vähän kirjoteltu. Härkää sarvista siis. Mahtaiskohan matilla olla noita korotuksen kuvi vielä tallella? Kiinnostas kovasti. Itsellä kzj95, cooperit kokoa 285/75R16 menossa alle. Vanteissa et - 20. Edessä 25mm spacerit tolppien päällä. (uudet jouset ja iskarit) Takana pisemmät kepit ja omen jouset +40mm.
Korikorotus setti milneriltä varastossa mutta tarviiko asentaa? Kokemuksia nykysäädöksillä muutoskatsastuksesta, ja tarviiko prosyyrejä matkaan konttorille?