View Full Version : Vetarin hitsaus
puuhapate
07.07.2008, 20:25
Tarvis retkuperän vetareita lyhentää niin miten ne pitäis hitsata että kestää. Nyt siellä on holkki vetarien päällä joka hitsattu vetareihin kiinni. Ei vaan kestä kun aina napsahtaa vetari poikki hitsauksen vierestä. Hitsattu 48 puikolla. Pitäiskö laittaa kiilaurat jos kestäis paremmin?
Ei vaan kestä kun aina napsahtaa vetari poikki hitsauksen vierestä. Hitsattu 48 puikolla.
Hitsin vieressä taitaa olla kovasti karkeentunut ja hauras alue, jonka sitkeys ei riitä, vaan liian kovana se murtuu. 48.00 ei ole paras mahdollinen tuollaisen erikoisemman teräksen hitsaamiseen. Itse koittaisin ennemmin puikolla 68.82 (kovempi hitsi) tai 67.45 (sitkeämpi). Niillä kummallakin tapahtuu 48.00:a vähemmän karkenemista hitsin vieressä ja keppi pysyy paremmin alkuperäisen kaltaisena.
Niin, unohtui sanoa vielä, että tiedä sitten, onko hitsaaminen ollenkaan suositeltava tapa siinä hommassa. Mitä mahtaisi maksaa teettää sopiva ja varmasti kestävä vetari vaikka Karpiolalla?
certanium 707 taikka ihan perinteinen rosteripuikko.
tiedän 2 henkilöä jotkan näillä eväillä tehneet, kummatkin on kestänyt.
Punanenä
07.07.2008, 20:57
Esilämmitys myös ennen hitsaamista n.100 C ja mahdollisimman hidas jäähtyminen esim lasivillaan käärittynä
puuhapate
08.07.2008, 08:27
certanium 707 taikka ihan perinteinen rosteripuikko.
tiedän 2 henkilöä jotkan näillä eväillä tehneet, kummatkin on kestänyt.
Mistä tommosia puikkoja vois ostaa ja mitä maksaa?
missä päin asut???
Käyttäjä
08.07.2008, 09:46
missä päin asut???
Pikku vinkkinä...
Tuolta henkilön profiilista löytyy useasti kotipaikka jos sen on sinne uskaltanut/viitsinyt/huomannut laittaa.....
Tässäkin tapauksessa se löytyy sieltä...Eli Parkano
mulla olis tiedossa....
Centarium puikot muistaakseni non 20eur kpl. Sita en muista oli 707 tai joku muu...
täh 20e kpl!!! sika hinta.
JEp jep eikä ole mitään tavis puikoja.
Mulla on kans tohon hommaan sopivia puikkoja mutta en kehtaa sanoa edes mitä ne maksaa kpl
Rekisteröimätön
16.07.2008, 20:14
esab 75.75 myös käy ja kestää
Rekisteröimätön
16.07.2008, 20:56
esab 75.75 myös käy ja kestää
kyllä oikeintehtynä kestää.ei kannata tälläseen paikkaan käyttää kalliita erikoispuikkoja jotka on tarkoitettu vaativampiin juttuihin niinkun öljyisen teräksen ja valu/normi eripari liitoksiin...
Yks konsti on porata siihen holkkiin reikiä, niin että poran kärki uppoaa aavistuksen itse vetariin. Reiät voi laittaa limittäin esim. 3 per puoli. Nyt sitten vain "tulppahitsaa" reiän täyteen . Noi edellä mainitut lämmittämiset,oikeat puikot yms. kannattaa tehdä tässäkin.
Ideana on että nyt ei muodostu yhtenäistä karkaistua rengasta hitsisauman viereen. Tämä on ollut ainakin paras tapa omissa virityksissä.
Mulla ois noita 707 puikkoja koko paketti, 1,25 kg.Puikot jäi hyllyyn,kun lopetin firman pidon.Paksuus on 2,4mm. On todella hyvä puikko juuri tuollaisiin korjauksiin.Jos joku tarvii,niin 140 € voin myydä koko paketin.Avaamaton tyhjiöpakkaus.
yks mitä voi kokeilla on et kastaa koko kappaleen öljyyn heti hitsauksen jälkeen...
vesi karkaisee raudan kovaksi öljy sitkeäksi. homma ainakin pätee takomis hommiin...
en kylä lähtis ns karkasemaan vetoakselia hitsauksen jälkeen.. ennemminkin esilämmittämään hitsaukseen varten ja sit päästämään sen jäläkeen...