PDA

View Full Version : Jarrullisen kärryn tekeminen


vesku.r
27.06.2008, 06:40
Onko palstalaiset valmistaneet itse jarrullisia kappaletavarakärryjä kantavuusluokassa n. 2000kg?? Millaisia piirrustuksia teillä on pöytälaatikossa?? Ajatuksissa on joko valmiin kärryn hankkiminen tai alustan osto ja loput tekisi itse. Mitä muita vaatimuksia tuossa tulee eteen kuin vetopään ja jarrujen todistus (hoituu jos ostaa esim. teohydrauli tms. osat)? minkälaisia kuluja odotettavissä? Ja pompsahtaako hinta herkästi ohi esi. saksasta uitetusta kärrystä? Tuo kahumani juhta-kärry alkaa käydä pieneksi kantavuudeltaan..

kany
27.06.2008, 07:35
Harjoteltu on, lujarit tehtiin käytettävissä olevan materiaalin mukaan joten tuli käytettyä hieman eksoottisia mitoituksia.
Itellä hinta pompsahti siinä vaiheessa kun kärry ei mahtunutkaan sinkkialtaaseen kertakastolla, oli 9 cm liian leveä... Jos meinaa sinkata niin kannattaa varmistaa pannun syvyys etukäteen.
Laidoissa pitäs olla jäykistyspokkaus tai useampi, sinkkauksen jälkeen laidat aaltoili.
Sidontakoukkuja tuli laitettua aivan liian vähän vaikka muka laitoin tarpeeksi. Olis pitäny oikeasti tuplata niitten määrä.
Laitalukot kannattaa laittaa heti kerralla kunnolliset.
Nykysin vissiin aisa pitää olla tehastekonen, oman kärryn tein silloin kun omavalmisteaisa kelpasi.
Toinen kärry olis varmasti ekaa parempi... mutta helpoimmalla pääsee jos sopivan kokoinen löytyy markkinoilta, Saksan hinnat ei pahoilta näytä.

-MaTTi-
29.06.2008, 16:19
Kannattanee lukaista nämä läpi:

O1 ja O2 –luokan keskiakseliperävaunun vetoaisa: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/D72789C4-7794-470E-98D4-88637A6669AD/0/19462082007_vetoaisa.pdf
Liite: esimerkkejä vetoaisoista: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/17D4D4BC-7646-4973-A78D-B93F8B5541BE/0/10692082007_LIITE_Esim_vetoaisasta.pdf

Aisojahan saa esim. Teohydraulista: http://www.teohydrauli.fi/web_kauppa.shtml?Action=List&m_group=14