View Full Version : Alumiinibedlockit?
Onko tuo jo kuolleena syntynyt ajatus? Eli olis 7x15" aluvanteet, jotka voisi pyhittää enemmän tai vähemmän pelkästään maastokäyttöön. Vanteet ovat ihan suorareunaiset eli niissä ei ole sellaista suojaavaa lippaa reunassa kuin peltivanteissa usein on. Siksi kivet ja kannot "tussauttelee" ilmaa pihalle vähän välillä (rengas ei kuitenkaan putoa pois päältä; 36x12.5" TSL ja n. 0.5kg ilmaa ja n. 2000kg painoa autossa)
Voiko alumiinivanteita hitsata samaan tyyliin kuin peltivanteita? Muuttuuko rakenne jotenkin heikoksi tai vaaralliseksi? Nuo nykyiset vanteet kyllä kestää kohtuullista käyttöä, vain pintanaarmuja syntynyt 2v aikana. Ulkopuolen laippa voi olla terästä että se kestäänee hyvin mutta miten se kiinnitys vanteen puolella? Onko kukaan levittänyt alumiinivanteita kuten peltivanteita?
Kits etukäteen,
T:petri
Arska-tehtaalta
17.06.2008, 13:31
Jos vanteen reunassa ois tarpeeks matskua, niin ne vanteet vois porata ja kierteyttää suoraan. Zit vaan kehät joissa ois sama jako ja kiinni pultaten...
Alumiini vanteet on AlSi7Mg tai AlSi10Mg eli hyvin hitsautuu. Esilämpöä kannattaa antaa kun ainesvahvuudet on aika suuria.
Ulkokehä ilman muuta myös alumiinista ja jotain bling blingiä mukaan. Itse tekisin esim upotukset pultin kannoille.
uusimmassa wheelssissä tai pöwer magasinessä oli juttua aluvanteiden levityksestä ja hitsauksesta. eli ärrälle lukemaan jos osaa svanttea.
esim. tuossa hitsattava alumiini bead-lock:
http://www.ballisticfabrication.com/Weld-on-Aluminum-Beadlock-Kit_p_17-1555.html
Hyvä linkki. Tuliskohan nuo kotiin asti jos vinguttais Visaa? Onko kukaan tilaillut tuolta mitään?
http://www.americanracing.com/browse_atx.asp
http://asp.americanracing.com/dealerline/blackimages/blackbig/b3988.jpg (http://asp.americanracing.com/wheelssolo/details.asp?parent=262&wheelid=262&name=Chamber%20Pro%20with%20Teflon%AE&style=3988&desc=1-piece%20forged%20black%20Teflon%AE%20painted%20all oy%20wheel;%20For%20Off-Road%20Use%20Onl§ion=ORT#)
Chamber Pro with Teflon® (Series 3988)
1-piece forged black Teflon® painted alloy wheel; For Off-Road Use Only
Bling Bling ja $$$$$$$$$$$$$$$
Helicoil jengat ei tuu murheita...!
Eikun rakentelemaan...
Tämäkin projekti alkaa valmistumaan, Offroad-tarvikkeen kautta tuli materiaalit ja eräs Oululainen konepaja hitsasi laipat vanteisiin tänään. Saumat näyttää kyllä hyviltä, mutta vähän pelottaa tuon ilmojen pysymisen osalta kun sisäkehän kylki on ihan suora taso (ei siis mitään hitsisaumalla paksunnettua uloimmaista reunusta).... kun sisälaippa on normaalia paljon paksumpaa tavaraa (8mm merialumiini) niin se hitsisaumakin jäi sinne matalammalle mitä laipan taso on.
Pitänee varmuuden vuoksi laittaa liimaa vai pitäiskö siihen vielä joku pyörötanko taivutella ja hitsata kiinni varmuuden vuoksi?
Tuossa kuvassa matskut...vanteista ei vielä kuvaa kun aamulla hain ne pajalta...
Rekisteröimätön
23.04.2010, 18:58
OISKO KUITENKIN TÄÄ OLLU PAREMPI WWW.STAUNPRODUCTS.COM PYSYS MEINAAN SISÄPUOLIKIN PAIKALLAAN
Tässä vähän luonnostelua paikalleen. Harmittavasti tuli ostettua liian lyhyet pultit...ja ulkokehät pitää vielä maalailla. Käsittääkseni normikäytössä beadlockit pysyy kyllä hyvin ja todella harvoin tippuvat sisäpuolelta?
ps: jos anonyymillä ei ole kokemusta bead LOCKista niin ainakin caps LOCKista on :)
ulkokehät pitää vielä maalailla.
Noihin olis hyvä harjoitella anodisointia:
http://timo.santerihapponen.net/anodisointi/
Rekisteröimätön
24.04.2010, 06:54
ARVASIN TON ITSELLÄ KOKEMUSTA KYLLÄ ON SISÄREUNAN IRTOAMISESTA VANTEELTA PIENILLÄ PAINEILLA JA TOI MUUTEN SUOJAA VANNETTA
PS MUN MIELESTÄ VIESTI OLI KYLLÄ IHAN ASIALLINEN
bj45lava
24.04.2010, 19:57
Kyl se ilma mul on pysynyt peltibeadlockeissa jo kohta 4 vuotta ja hioin koko hitsisauman aikanaan sileäksi, ei se liimaa erikseen tarvii, kunhan kiristää parin päivän päästä pultit uudelleen, kun kumi asettuu...
OISKO KUITENKIN TÄÄ OLLU PAREMPI WWW.STAUNPRODUCTS.COM (http://WWW.STAUNPRODUCTS.COM) PYSYS MEINAAN SISÄPUOLIKIN PAIKALLAAN
Paljos tommoset kustantaa, saako Suomesta?
Kellään Jormalaisen numeroa, onnistuuko tekemään alumiinista sisäkehät?
saapi suomesta noin 800e kierros
saapi suomesta noin 800e kierros
No, ei terve!
Ehkäpä noi alumiiniset sisäkehät tulee halvemmaksi.
ARVASIN TON ITSELLÄ KOKEMUSTA KYLLÄ ON SISÄREUNAN IRTOAMISESTA VANTEELTA PIENILLÄ PAINEILLA JA TOI MUUTEN SUOJAA VANNETTA
PS MUN MIELESTÄ VIESTI OLI KYLLÄ IHAN ASIALLINEN
Oli ihan asiallinen joo,mut ei tarvi HUUTAA! :D:D
Alumiinisisäkehät (8mm merialumiini) + alumiiniset "keskitys/tukikehät" + normirautaiset ulkokehät + pyöräteräs suojakehä ulommaiseen kehykseen + reijät oli jotain 400-500€ luokkaa Juukan keisarilta
Y-es, miul on pari sarjaa noita Jormalaisen kehiä niin niistä vois kyl hyödyntää hyväks havaitut ulkokehät jos vaan köykämiiniset sisäkehät sais jostain.
bj45lava
28.04.2010, 07:48
"Alumiinisisäkehät (8mm merialumiini) + alumiiniset "keskitys/tukikehät" + normirautaiset ulkokehät + pyöräteräs suojakehä ulommaiseen kehykseen + reijät oli jotain 400-500€ luokkaa Juukan keisarilta"
Kuulostaa siltä, että kun muutaman vuoden pitelee paikalleen, niin ei tarvii availla enää, toi paskarauta ja alumiini sopii helvetin hyvin yhteen tolla kuravesisotkulla vielä lisättynä.
Tuloksena on semmoinen syöpä, ettei parempaa saa aikaiseksi kun hautaamalla sen auton kokonaan maan alle.
Ehkä en ihan kaikkea yllä olevaa ymmärtänyt, mutta tässä projektissahan ei teräs ja alumiini juuri kohtaa...muuta kun siinä, missä 8mm pultti menee alumiinsisäkehän 9mm reijän läpi. Tuskin kovin tiukkaan tarttuu? Mutterin alle tulee luonnollisesti prikka.
veijon-esso
28.04.2010, 14:41
Ehkä en ihan kaikkea yllä olevaa ymmärtänyt, mutta tässä projektissahan ei teräs ja alumiini juuri kohtaa...muuta kun siinä, missä 8mm pultti menee alumiinsisäkehän 9mm reijän läpi. Tuskin kovin tiukkaan tarttuu? Mutterin alle tulee luonnollisesti prikka.
Jossei laita rengasta ollenkaan siihen väliin?! :-)
JulmaJii
28.04.2010, 20:23
Painaako enemmän vai vähemmän ku vastaavan kokonen peltibeadlock-vanne? Aika monet nykyajan kevytmetallivanteet (toki ilman beadlock-kehiä) painaa enemmän ku vastaavan kokoset peltiset.
80-luvun Porcshen vanne :)
80-luvun Porcshen vanne :)
http://www.porscheforsale.org/pictures/listings/785.jpg
Jos vuosia sitten näin tälläiset isoreikäiset porschen vanteet paketti-mersussa takana. ;)
jep...jako on sama 5x130, mutta keskireikä on Possussa pienempi (sorvimies hoitaa kyllä homman). ET muuttui jossain 80-luvun loppupuolella "huonommaksi" eli jonnekkin + 40 seutuville. Noissa vanhemmissa se on usein +20 kantturoissa, mikä jo pienemmillä (33/12.5") gummeilla pelittää G-vaunussa (sSuunnilleen sama mitä W460 G-vaunun omissa alumiinivanteissa). Noille isommille (36") pitää laittaa jo spacerit eteen...luonnollisesti Porchen ja alumiinista ;)
5-pulttisissa LT-volkkareissa on sama jako (6.5" x 5, eli 165.1mm x 5) kuin land/range rovereissa. LT:n vanteet on 14", eli niistä ei heru rooveriin apuja. Mutta vanhaan VW pakuun voi laittaa räyhäköitä RR vanteita? :D
http://lh3.ggpht.com/_S0KfBp9lAl0/TDBodywXIuI/AAAAAAAAFSs/zcfACXTbatM/IMG_3038.JPG
katsos...Keltalan kisassa olii paparatrseja paikalla ;)
Joo, tollaiset niistä tuli. Ei ollut ihan läpihuutojuttu, mutta osansa on tieten sillä, että tekijät oli ensikertalaisia :) Yhdestä vanteesta lähti laippa melkein heti irti, sit hitsattiin vielä kaikki silleen "toiselta puolelta" (noiden vanteen puolien välistä tavallaan vanteen kylkeen kiinni ) ja vetäsin vielä 10 x läpipultit. No se tietenkin sitten aiheutti vähän tiiveys ongelmia, mutta sikafleksillä nekin tuli kuntoon.