PDA

View Full Version : Suunnistus säännöistä-09


KössiKenguru
13.06.2008, 22:29
-09 kaudelle ehdottaisin seuraavia muutoksia
1. autossa ainoastaan kuljettaja ja apukuski

2. vaijerilla tai jollain muulla otetaan rastit

3. ovet ja luukut pidettävä kiinni rastia ottaessa

4. PROTO luokkaan hydraaliohjaus sallittu

perusteluja:

1. olis kaikille tasapuolista! kun toisiin autoihin ei mahdu kuin kaksi ihmistä

2. ei tarvitsisi kuljettajan nousta autosta pois kun on vaarallisen rastin haku
Niin ei tarvi pelätä että auto lähtee valuu yksin rinettä alas ja menee romuksi ja pahimassa tapauksessa kuski jää vielä autonsa alle.

3. Kenenkään ei tarvi selitellä kun toisella on esim: 180cm levee takaluukun kansi jolla ei tarvitse ajaa autoa niin lähelle rastia jossa voi olla vaikka syväoja, jossa toinen auto ui takalasia myöten ja toinen voi ottaa rastin vastarannalta niin sanotusti.

4. Ei tarvi jokaiseen kilpailuun tehä eri autoa esim: traial, suomi foffi ja suunnistukseen niin voisi osallistua yhdellä autolla näihin kaikkiin kilpailuihin. Näihin voisi laittaa maximi nopeudeksi vaikka 50-60km ja lätkä auton perään joka kertoo että tällä autolla ei saa ajaa kovempaa, ja jos jää kiinni ylinopeudesta niin poistetaan kilpailusta.
Hydraaliohjaus pitäisi olla HUOM: hyvin tehty!!!!!!!
Näissä proto luokan autoissa rupee olee sen kokoista pyörää alla että simpukkaohjausta rupee nyppii huolella ja miten sit käy?
Ja näin saataisi lisää kisaajia toisista kilpaluokista tähänkin esim:trial
Lisäät nyt tääkin! koska suomessa on aika vähän näitä kisoja muutenkin niin on aika kallista rakentaa auto yhtiä kisoja varten (esim:trial) ja sit toinen auto suunnistusta varten.

Toivon että nää herättää järkevää keskustelua ei mitää seli seli juttua.
Olen keskustellut näistä kaikista asioista useamman kilpailijan kanssa ja tuo myös heidän toiveita tässä asiassa esille.
Toivottavasti tän lukee myös sääntöjen tekijät ja miettii asiaa syvästi!

joker
13.06.2008, 22:40
1. Autoon niin mota kuin rekisteri ote sallii.Sitä varten en olekkaan ruvennut "veropakoilaiseksi" vaan pitänyt LJ:n "perheautona".

Viltsu
13.06.2008, 22:46
1. Autoon niin mota kuin rekisteri ote sallii.Sitä varten en olekkaan ruvennut "veropakoilaiseksi" vaan pitänyt LJ:n "perheautona".

Tälle kannatusta..

-MAKE-
13.06.2008, 22:48
1. Olis ihan hyvä.
2. Olis tosi hyvä.
3. Muuten ok mutta ovia pitäisi voida aukoa numeron saamiseksi kuvaan. Ja mitä väliä luukuilla on jos rasti otetaan vaijerilla?
4. eos.

KössiKenguru
13.06.2008, 22:56
1. Autoon niin mota kuin rekisteri ote sallii.Sitä varten en olekkaan ruvennut "veropakoilaiseksi" vaan pitänyt LJ:n "perheautona".

Onko tää sun mielestä REILUA KILPAILUA että toisessa autossa on viisi hemmoa ja toisessa kaksi? Mieti hetki ennen kun ees vastaat!
Näillä sääntö muutoksilla haetaan just
TASAPUOLISTA KILPAILUA kaikkia kohtaa;)
kumpi on tehokkaampaa se että toisessa autossa yksi ajaa ja loput neljä hakee rasteja vai se että yksi ajaa ja yksi hakee rasteja?
Ei ees tartte vastata kun sen tietää jokainen.

baxxter
14.06.2008, 00:02
Onko tää sun mielestä REILUA KILPAILUA että toisessa autossa on viisi hemmoa ja toisessa kaksi?
Kuka käski ottaa takapenkit pois? Meitä oli neljä ukkoa ja vielä suzukissa, eikä silti voitettu. Eikä ollu reilua kilpailua kun meillä ei ollu swamppereita eikä beadlockeja eikä takavinssiä eikä lukkoja ja autokin oli heikompi ku muilla, hajos ihan kesken kisan.
Eli kohtaan 1 ihan sama
Kohtaan 2 jokin apuväline olis kyllä hyvä ja erityisesti turvallinen.
Kohtaan 3 sallituksi vaikka pelkät ovet, avattuna max 50 cm kyljestä (tai mikä onkin suurin jonkin vakiauton mitta)

HJ60
14.06.2008, 05:55
1: enemmän ukkoja, enemmän painoa pehmeisiin paikkoihin, enemmän eriäviä mielipiteitä hyvistä ajolinjoista, enemmän painituokioita jängällä siitä johtuen. Ei se aina oo eduksikkaan.

Ja miten eroaa neljällä tai yhdellä ukolla se rastin hakeminen, ku se yks auto pitää kuitenki käyttää siellä rastilla. Meillä ainakaan oo koskaan ollu hankalaa löytää rastia, vaan päästä sinne.

Eli niin monta ukkoa ku rekisteriote ja turvavyöt sallii. Me on ajeltu suikalla, jossa otteesa on takapenkki, mutta autossa ei paikallaan, ja ihan kahteen mieheen oltu liikkeellä. LT2005 ajettiin 6 hengen hojolla, ja kahdestaan, silti kannatan vapaampaa henkilömäärää.

2: Tää on hyvä homma.

3: mun puolesta ihan sama, mutta sanotaan vaikka niin että ovia saa aukoa että numero näkyy paremmin, mutta rasti otettava suljetusta luukusta/ovesta kiinni pitäen.

4: Onhan suomessa vaikka kuinka monta autoa, jotka menee sekä trialin että suunnistuksen sääntöihin, mutta ei ne sillon protoja ole.

Näissä suunnistuskisoissa ajellaan kuitenki yleisillä teillä, niin kyllä niiden autojen pitää olla siihen soveltuvia. Tietenki suunnistuksen kovin luokka vois olla joku traktoriluokka, jos saa trialprotopelin rekisteröityä traktoriksi niin sillonhan sillä saa ajaa tiellä.

Tää suunnistus on kuitenki ihan eri laji ku vaikka trial tai foff, miksi pitäs yrittääkkään samalla autolla osallistua, jos aikoo kovimman luokan huipulla kilpailla. Eihän Formula Offroadiakaan ajeta Formula ykkösellä, eikä ilmapistooliradalla ammuta haulikolla.

Suunnistusauton on kuitenki varustukseltaan välillä hyvä olla huoltoautotasoa, niin sitä voi käyttää siellä foffissa ja trialissa huoltoautona, jos siellä ajellaan kovemmissa luokissa.

Nää oli sitten vaan mun mielipiteitä, ei herneitä neniin.

Arska-tehtaalta
14.06.2008, 07:24
Otetaanpa kantaa kahteen ensimmäisistä.

Maksimi osallistujaluku voisi olla ihan hyvä, vaikkapa kolme.
Jos autossa olisi yli kaksi henkeä (max. kolme), niin autokunta ei saisi käyttää apuvälineitä kuvauksessa.

Mikäli autossa olisi kilpailun minimi osallistujamäärä kaksi, niin kuvausapuvälineen käyttö olisi sallittua.

Zamppa
14.06.2008, 07:40
Yhdyn myös noihin sääntöihin pitäisi saada muutoksia. Esim kuinka monta autoa on original luokassa OIKEESTI original? Original luokan sääntöihin:

1. Korotukset pois.
2. Ainoastaan 1kpl vinssi.
3. Autossa max 2kpl kuski + appari

Sekä yleisiin sääntöihin

1. ovet ja luukut pidettävä kiinni rastia ottaessa
2. park fermee alueella kaluston korjaus/huoto kielletty

h-a-r-z-a
14.06.2008, 08:01
2. park fermee alueella kaluston korjaus/huoto kielletty
Se on parc fermé

toyota4x4
14.06.2008, 08:18
modi luokkaan ihan virallisesti 37" rengaskoko eli 93.98mm

KössiKenguru
14.06.2008, 09:20
Ja miten eroaa neljällä tai yhdellä ukolla se rastin hakeminen, ku se yks auto pitää kuitenki käyttää siellä rastilla. Meillä ainakaan oo koskaan ollu hankalaa löytää rastia, vaan päästä sinne.

Neljällä ukolla haettaessa noita rasteja !
jokainen voi olla eri rastia katsomassa yhtä aikaa ja valmiiksi katsoa ajolinjat, kuljettajan ei tarvi osallistua mihinkään muuhun kuin ajamiseen, kiinni jäätäessä on neljästä ukosta enemmän hyötyä kuin yhdestä, näitä on vaikka kuin paljon että miksi nejä on parempi kuin kaksi että sitä voi jokainen miettiä ihan ITE



Näissä suunnistuskisoissa ajellaan kuitenki yleisillä teillä, niin kyllä niiden autojen pitää olla siihen soveltuvia. Tietenki suunnistuksen kovin luokka vois olla joku traktoriluokka, jos saa trialprotopelin rekisteröityä traktoriksi niin sillonhan sillä saa ajaa tiellä.

No eikö se olisi sit ihan sama jos olisi se MAXMI nopeus? esim:50 KMh

Tää suunnistus on kuitenki ihan eri laji ku vaikka trial tai foff, miksi pitäs yrittääkkään samalla autolla osallistua, jos aikoo kovimman luokan huipulla kilpailla. Eihän Formula Offroadiakaan ajeta Formula ykkösellä, eikä ilmapistooliradalla ammuta haulikolla.

Tässä haetaan kustannus kuluja ei kaikilla ole varaa rakentaa 2 tai sit 3 autoa että sais ajella kisaa eri lajeissa.

PAINOTAN ETTÄ NÄILLÄ HAETAAN TASAPUOLISTA KILPAILUA KAIKKIA KOHTAA

-MAKE-
14.06.2008, 09:25
Toi vaijerilla/ketjulla rastin ottohan voisi olla myös vaihtoehtoinen tapa. Olkoon se sitten kiinni autossa tai rastissa niin kukin voisi itse valita ottaako rastin käsillä vai vaijerilla.

Vaikka ihan hyvin näilläkin säännöillä pärjää.

pyyvama
14.06.2008, 09:42
Kohta 1:
- Jos kaikilla kilpailoijoilla ei ole suunnistusläppäriä niin kukaan ei saa käyttää sellasta.
- Kisaan ei saa osallistua jos on keskimääräistä parempi suunnistaja.
- Hyväkuntoiset kisaajat ei saa juosta rasteja etsiessään.

PAINOTAN ETTÄ NÄILLÄ HAETAAN TASAPUOLISTA KILPAILUA KAIKKIA KOHTAAN

Eetza
14.06.2008, 10:05
[QUOTE=OKA66;469747]Ja miten eroaa neljällä tai yhdellä ukolla se rastin hakeminen, ku se yks auto pitää kuitenki käyttää siellä rastilla. Meillä ainakaan oo koskaan ollu hankalaa löytää rastia, vaan päästä sinne.


Minun mielipide :

Maksimi henkilömäärä voisi olla kolme. Turvallisuus syistä olisi hyvä että kuski istuu koko ajan omalla paikallaan ja ne kaksi muuta hoitaa rastin kuvaamisen. Jos vaikka sattuisi että esim. auto sattuisi lähtemään valumaan kesken kuvauksen niin olisi joku ajoneuvossa joka voisi mahdollisesti tehdä asialle jotain.

baxxter
14.06.2008, 10:57
3: mun puolesta ihan sama, mutta sanotaan vaikka niin että ovia saa aukoa että numero näkyy paremmin, mutta rasti otettava suljetusta luukusta/ovesta kiinni pitäen.

Tietenki suunnistuksen kovin luokka vois olla joku traktoriluokka, jos saa trialprotopelin rekisteröityä traktoriksi niin sillonhan sillä saa ajaa tiellä.

Ovet auki, mutta niistä ei saa pitää kiinni.. Onkohan turhan monimutkaista?

Otetaanpa kantaa kahteen ensimmäisistä.

Maksimi osallistujaluku voisi olla ihan hyvä, vaikkapa kolme.
Jos autossa olisi yli kaksi henkeä (max. kolme), niin autokunta ei saisi käyttää apuvälineitä kuvauksessa.

Mikäli autossa olisi kilpailun minimi osallistujamäärä kaksi, niin kuvausapuvälineen käyttö olisi sallittua.
Miksi niitä apuvälineitä ei saisi käyttää?

Yhdyn myös noihin sääntöihin pitäisi saada muutoksia. Esim kuinka monta autoa on original luokassa OIKEESTI original? Original luokan sääntöihin:

1. Korotukset pois.
2. Ainoastaan 1kpl vinssi.
3. Autossa max 2kpl kuski + appari

Sekä yleisiin sääntöihin

1. ovet ja luukut pidettävä kiinni rastia ottaessa
2. park fermee alueella kaluston korjaus/huoto kielletty
Jossain englannin winch challenge(?) säännöissä oli rajoitettu apuvälineiden määrä. Eli jokainen akselilukko ja vinssi laskettiin apuvälineeksi, joita maksimissaan esim 2. Eli vaikka lukko taakse ja vinssi eteen, tai ilman lukkoja vinssit molemmissa päissä.
Park ferme huoltokielto kuulostaa taas turhan viralliselta, ei varmaan ole keneltäkään pois jos joku vähän läppärin johtoja siellä virittää tjsp. Mutta auton käyttämistä vois rajoittaa. Auton saa käynnistää kerran + 5min ennen omaa lähtöaikaa saa auton käynnistää ja jättää käymään. Ohjaajakokouksen aikana käynnissä olevasta autosta -100 pistettä sakkoa.

jnu
14.06.2008, 13:59
Savutustestikään ei olis huono... ;)

Unregistered
14.06.2008, 14:31
tuost park fermee alueen huolto kiellosta ei pidä/saa lipsua.auton on oltava silloin valmis kilpailuun!!kerrankin kun kaikille sama sääntö!!niin jo löytyy halukkuuta lipsumiseen.olisikohan se viisainta valita x-määrä henkilöitä jotka vääntää säännöt.tuovat ehdotuksen julki,olisi esim.pari viikkoa porukoilla aikaa antaa omia näkemyksiään ko.asiaan jonka jälkeen x-henkilöt viilaavat pykälät muottiin.ja se siitä!!parasta tietysti olisi että säännöt olisivat voimassa samoina useamman kauden.tuohon henkilömäärä asiaan....mun puolesta niin paljon ukkoa/akkaa koppiin kuin vaan mahtuu.

baxxter
14.06.2008, 14:52
tuost park fermee alueen huolto kiellosta ei pidä/saa lipsua.auton on oltava silloin valmis kilpailuun!
Olisko niitä perusteluja? Ei tässä ole kyseessä ralli tai formulat.
Ja x määrä henkilöitä on olemassa, jotka vääntää säännöt suunnistus-cuppiin ja päättää myös kirjoittamattomat säännöt. Kirjoitetut säännöthän on pysynyt aika samoina alusta asti. Ja ihan sama mitä täällä palstalla sääntöjä toivoo ja kirjoittaa, myös tässä pätee suomalainen asenne "netti on pahasta (paitsi sisäpiirit)"

Unregistered
14.06.2008, 15:55
Vois tehdä 2eri säänöt,toiset niille jotka haluaa niitä jatkuvasti muokata osallistumatta lajiin sen enempää.
Ja toiset joilla kilpailtais ja jotka yritettäs pitää mahdollisimman samanlaisena vuodesta toiseen.

toyota4x4
14.06.2008, 16:32
Savutustestikään ei olis huono... ;)

samoin co2 mittaus,ja vaadin jotta alin sallittu maasturin paino 1500kg !sen alle olevat mönkkäri luokkaan.
apu autoilu pakolliseksi. mitähän muuta älytöntä?

¤Offi-Osku¤
14.06.2008, 16:37
:confused::eek: Kuinka nämä säännöt voi olla aina näin vaikean oloinen asia? :eek::confused:

T€€MU
14.06.2008, 16:54
:confused::eek: Kuinka nämä säännöt voi olla aina näin vaikean oloinen asia? :eek::confused:

Jos ei pärjää, niin jostain se vika on löydyttävä... ;)

-Hyviä ehdotuksia kaikki edellä, mulle on aika sama mitä muutetaan.
Pärjäämiseen vaikuttaa muutama asia, taktiikka on yks.
Porukan motivaatio ja jaksaminen on kanssa tärkeää.

Tuo orggis-luokan taso on kieltämättä joskus kaukana orggismaastureista,
mutta pitäiskö sen olla sitä ??

Vaikein päätös sääntöjen osalta on varmasti se 2 vai 3 henkeä per tiimi...
Juuri tuo kolmas on suuri apu ja turvallisuustekijäkin monesti.
Toisaalta voi miettiä kuka käskee osallistua kahden hengen kiesillä tosissaan ?

j_n
14.06.2008, 17:09
autoon nii pal väkee kun mahtuu vöiden ja rek oteen mukaan. luukut max auton leveys. sillee on hyvä. T:mikjusnyybi p.s 9%% red devil on hyvää ja polttariajeluitsta tultiin hinaamala kotiin

t:mikjusnyybi lalli talosta liipolasta

Saija
14.06.2008, 17:58
Itse haluaisin edelleen päästä vinssiapinaksi, mutta jos henkilömäärä rajataan kahteen, ei se ole enää todennäköistä. Mun fyysinen voima ja muu suunnistuslahjakkuus kun ei ole huippuluokkaa, joten ainoa vaihtoehto olisi, että minä ajaisin ja joku hullu istuisi mun kyytiin.

Itse ainakin tykkäsin todella paljon viime exyn kokemuksesta ja tuollaiseen hauskanpitoon ilman "menestymistarpeita" olen aivan valmis osallistumaan uudestaan. Eli kannatan rekisteriotteen ja vöiden mukaista osallistujamäärää, tai vaihtoehtoisesti "FUN-luokka" meille ei-tiukkapipoisesti hauskanpitoa haluaville.

baxxter
14.06.2008, 18:10
Vois tehdä 2eri säänöt,toiset niille jotka haluaa niitä jatkuvasti muokata osallistumatta lajiin sen enempää.
Ja toiset joilla kilpailtais ja jotka yritettäs pitää mahdollisimman samanlaisena vuodesta toiseen.
Autourheilussa noin yleensä tekniikka ja rakentelu kehittyy, joten sääntöjen pitää välillä kehittyä siinä mukana? Esimerkiksi original-autojen "ylivarustelun" estäminen. Ihan alkuperäisellä autolla tuskin kukaan viitsii ajella, eli 31" renkaat ja 2" korotus on ihan ok.

Tuosta hydrauliohjauksesta, lakikirjakin sanoo että traktorissa saa olla hydrauliohjaus, kunhan tiettyä ohjauspyörän asentoa vastaa määrätty ohjaavien pyörien asento ja jonkinlainen ohjattavuus säilyy moottori sammutettuna. Voisko tätä myös soveltaa protoluokan offikilpureihin? Eihän niitä traktoreiksi tietenkään sais rekisteröityä, mutta ei ne yleensä autoiksikaan kelpaa. Ja traktorillahan saa päästellä 40km/h, liikennetraktorilla 50km/h.

88
14.06.2008, 19:26
Jaa-a... jos yhdeltä puutuu hanskat nii muutkin ottaa hanskat pois.
Ei kai se niinkään mene kun autoja on erilaisia ja tiimejä kans.
Toisilla huolto seuraa ja toisilla ei ole huoltoa ja kaikkea siltä
väliltä. Sit autot olis pakko myydä kisan jälkeen niinku jokkiksessa
niin ei tulis varustelukilpaahttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon10.gif
Talking Ei kai. Henkilömäärä rekisteriotteen mukaan, modi ja proto vapaa vyöt kuitenkin kaikille.

Arska-tehtaalta
14.06.2008, 20:12
Maksimi osallistujaluku voisi olla ihan hyvä, vaikkapa kolme.
Jos autossa olisi yli kaksi henkeä (max. kolme), niin autokunta ei saisi käyttää apuvälineitä kuvauksessa.

Mikäli autossa olisi kilpailun minimi osallistujamäärä kaksi, niin kuvausapuvälineen käyttö olisi sallittua.



Miksi niitä apuvälineitä ei saisi käyttää?




Baxxter, tarkoitat varmaankin kolmen hengen tiimejä?

Perustelut jäi näköjään aaamukiireessä hiukan kesken, joten jatkan nyt...

Syy osallistujamäärän rajoitukseen (max 3 ja min 2) on seuraava.

Ei kiinnosta nähdä otsalamppusuunnistajia (pelkkiä juoksijoita) etsimässä rasteja alueelta, jossa on offroad-suunnistus kilpailu (esim. TE-2007).
Jos kisaan osallistuu kahden hengen tiimi, niin sille olisi suotava turvallisuusnäkökohtiinkin vedoten mahdollisuus kuvata rasti siten, että kuljettaja voi olla ohjaamossa seisomassa jarrun päällä.

Jos tiimissä on kolme osallistujaa, niin ei ole tarvetta kuvausapuvälineen käyttöön, koska kolmas appari ajanee (?) kuvausapuvälineen asiaa (kuljettajan ei tarvitse nousta kabiinista).

Ja vielä yksi syy, miksi suosin kahden hengen tiimejä, on seuraava; Ei huvita nähdä täysin peltikiinni olevia "appareita" konttaamassa pitkin rämeitä (LLT-0). Jos ei pysty kisoissa olemaan selvinpäin, niin kannattaa ehkä harkita venäjän safarointia, siellä kun ei olla kisaamassa (en ole koskaan ollut ryssän safareilla (vaimo ei päästä), mutta osaan lukea rivien välistä :D )

Näin sitä kantaa otetaan viinilasin äärestä T: Arska

Unregistered
14.06.2008, 20:39
-09 kaudelle ehdottaisin seuraavia muutoksia
1. autossa ainoastaan kuljettaja ja apukuski

2. vaijerilla tai jollain muulla otetaan rastit

3. ovet ja luukut pidettävä kiinni rastia ottaessa

4. PROTO luokkaan hydraaliohjaus sallittu

perusteluja:

1. olis kaikille tasapuolista! kun toisiin autoihin ei mahdu kuin kaksi ihmistä

2. ei tarvitsisi kuljettajan nousta autosta pois kun on vaarallisen rastin haku
Niin ei tarvi pelätä että auto lähtee valuu yksin rinettä alas ja menee romuksi ja pahimassa tapauksessa kuski jää vielä autonsa alle.

3. Kenenkään ei tarvi selitellä kun toisella on esim: 180cm levee takaluukun kansi jolla ei tarvitse ajaa autoa niin lähelle rastia jossa voi olla vaikka syväoja, jossa toinen auto ui takalasia myöten ja toinen voi ottaa rastin vastarannalta niin sanotusti.


4. Ei tarvi jokaiseen kilpailuun tehä eri autoa esim: traial, suomi foffi ja suunnistukseen niin voisi osallistua yhdellä autolla näihin kaikkiin kilpailuihin. Näihin voisi laittaa maximi nopeudeksi vaikka 50-60km ja lätkä auton perään joka kertoo että tällä autolla ei saa ajaa kovempaa, ja jos jää kiinni ylinopeudesta niin poistetaan kilpailusta.
Hydraaliohjaus pitäisi olla HUOM: hyvin tehty!!!!!!!
Näissä proto luokan autoissa rupee olee sen kokoista pyörää alla että simpukkaohjausta rupee nyppii huolella ja miten sit käy?
Ja näin saataisi lisää kisaajia toisista kilpaluokista tähänkin esim:trial
Lisäät nyt tääkin! koska suomessa on aika vähän näitä kisoja muutenkin niin on aika kallista rakentaa auto yhtiä kisoja varten (esim:trial) ja sit toinen auto suunnistusta varten.


1.Pärjää siel kaksikin ihan hyvin vaikka toisissa autoissa olis neljä, ihan turhaa ruikutusta jostain tasapuolisuudesta.

2.Tässä olet aivan oikeassa, tätä asiaa on ruikutettu jo pitkään, mut ilmeisesti odotetaan et joltain se auto karkaa ja joku jää alle niin sit asialle ehkä tehtäiskin jotain.

3.Pitäiskö kaikkien autojen ylityksien ja kohtauskulmienkin olla samanlaisia, oikeesti... orkkisluukkuja saa käyttää, mut jos niitä mennään muuttamaan niin ne pidetään kiinni, ja tämä asiahan kerrotaan ja kirjataan ylös katsastuksessa jos niitä on muutettu.

4.Päätä nyt vaan mitä haluut ajaa, tai sit sun vaan pitää rakentaa useempi auto. Toi ohjaushomma on ihan ok niinku se just nyt on, pidetään ne hytikka jutut vinsseissä, traktoreissa, foffi ja trial-autoissa ym, mut ei tuoda niitä tähän lajiin jossa sen auton pitäis muka olla oikeesti tieliikenne-lain mukainen.

Olis varmaan kaikille parasta jos noita sääntöjä ei nyt ainakaan pariin vuoteen juurikaan muutettais.

-MAKE-
14.06.2008, 21:07
Toisaalta voi miettiä kuka käskee osallistua kahden hengen kiesillä tosissaan ?
Ööh, me varmaan ollaan sitten ihan hölmöjä kun kuvitellaan kisaavamme jotenkin tosissaan kaksistaan Repsikan kanssa. Tuosta kolmannesta kyytiläisestä siis varmaan johtuukin, ettei koskaan olla päästy kakkosta paremmalle sijalle...

jappe
14.06.2008, 21:11
Noista vain yksi on meidän tiimille merkityksellinen. Jos tiimissä on kaksi henkeä, niin saisi kuvaamiseen käyttää ketjua missä on klipsit päissä. Juuri turvallisuuden tähden. Vaikka vain vaaralliseksi merkityillä rasteilla.

Arska-tehtaalta
14.06.2008, 21:11
Olis varmaan kaikille parasta jos noita sääntöjä ei nyt ainakaan pariin vuoteen juurikaan muutettais.

Samaa mieltä nyyberön kanssa.

Ei nitä sääntöjä muuteta näiden keskustelujen perusteella, mutta ehkä joku päättäjistä saattaa hoksata joitain pikku parannuksia sääntöihin.

Hydrauli-ohjaus edelleenkin kiellettävä. Luultavasti hydro-assistillakin voi trialia ajaa?

Zamppa
14.06.2008, 21:45
Samaa mieltä nyyberön kanssa.

Ei nitä sääntöjä muuteta näiden keskustelujen perusteella, mutta ehkä joku päättäjistä saattaa hoksata joitain pikku parannuksia sääntöihin.



Samoin, "loppu peleissä aivan sama muuttuuko mikään". Mutta aina voi kertoa omia mielipiteitä ja jos niitä kukaan ei kerro niin koskaan mitään muutoksia saada.


Toisaalta voi miettiä kuka käskee osallistua kahden hengen kiesillä tosissaan ?



Niin hölmöjähän me ollaan kun kisataan kahestaan tosissaan. 5 kisaa, 1voitto, 2 kakkosta, nelonen ja vitonen. Niin että ei sillä hirveitä merkitystä ole. ;)

HJ60
15.06.2008, 06:38
Zamppa ja Make osallistuu kuitenki vissiin vapaaehtosesti kahen hengen tiimillä, eikä kenenkään käskemänä.

KössiKenguru
15.06.2008, 12:18
NÄYTTÄÄ SILTÄ ETTÄ TÄÄLLÄ EI SAA JÄRKEVÄÄ KESKUSTELUA AIKAISEKSI
puhtaan asian vierestä eikä asiasta esim: co mittauksista, hanskoista, läppäreistä ja savutustestistä.
Toin tässä asiassa muittenkin kuskien näkemyksiä esille oma ehdotus on toi hydraaliohjaus protoihin, mutta annan täyden kannatuksen noille muille ehdotuksille kanssa.
Make toi hyvän pointin tossa kuski ja appari asiassa kun tuolla kisoissa näkee tosiaan noita jurrissa örveltäviä lisä appareita niin antaa tosi hyvää kuvaa näistäkin kisoista ulkopuolisille. Ja samalla nää jurrissa olevat on muille turvallisuus riski HEI tää on kilpailu eikä mikään safari!
Eikös noi safarit oo sitä varten että niihin autohin voi ottaa vaikka koko suvun kyytiin?

Tästä ovet/luukut kiinni rastit otettava, niin täähän antaa mukavasti lisää haastetta rastille mut onhan se tietenkin toisille liikaa jos ei saa rastia helpolla.

nyybiltä lainaus:
4.Päätä nyt vaan mitä haluut ajaa, tai sit sun vaan pitää rakentaa useempi auto.

On se hyvä että on rikkaita nää nyypit! nää jokain laji on OFFROADIA
niin onko mitään järkeä rakenta montaa autoa kun yhdellä vois ajaa kaikkea. Eikö meidän pitäis puhaltaa samaan hiileen niin offroad vois saada enemmän kannatusta muiltakin?
Mä voi tehä omaan autoon vielä vaikka sen simppukkaohjausen mutta kun on nähnyt miten on toisille käynyt esim: on simpukka revennyt rungosta irti, ohjaus tangot solmussa ajetaan sit yleisillä teillä 80kmh niin sehän on sit turvallista ja ym...

Yritän ajatella eteenpäin offia että tosiaan olis kilpailuja ja kisaajia niin ei pilata sitä mitä meillä on jo.
eli
autot turvallisiksi
rastien otot turvallisemmiksi eli se vaijerin pätkä
alkoholi nautitaan vasta kisojen jälkeen ( jos on tarvetta )

Kenenkään ei pidä ottaa herneitä nenukkiin tästä
TOIVON KAIKILLE HYVÄÄ OFFI KESÄÄ:D

ps. en ole tiukkapipo vaikka tää voi antaa sen kuvan:D:D:D:D:D:D:D

Unregistered
15.06.2008, 12:41
Päivää,

Jos säännöt muuttuvat niin, että autossa saa olla vain kaksi henkilöä, niin täytyy todella toivoa että cupin ulkopuoliset kisat lisääntyvät. Tai ainakin kisoissa cupin ulkopuoliset harraste-luokat kisoissa. Vuodesta 2003 kaikissa käymissämme kisoissa ollaan oltu 3-4 hengen porukalla ja lajin sosiaalisuus kärsii jos pitäisi ajaa vain kahden hengen porukassa.
Lapland Trophyssä oli jopa se safarisuunnistus-luokka jossa ajettiin useamman auton joukkueina.

Team Pelokas
Antti L& Dumbon Sisko

-sami-
15.06.2008, 22:01
-09 kaudelle ehdottaisin seuraavia muutoksia
1. autossa ainoastaan kuljettaja ja apukuski

2. vaijerilla tai jollain muulla otetaan rastit

3. ovet ja luukut pidettävä kiinni rastia ottaessa

4. PROTO luokkaan hydraaliohjaus sallittu



1. Tälle multa ei. Ei ole (meitä) mua koskaan haitannut vaikka aina ollaan kaksistaan ajeltu. Luovuutta on tosin välillä tarvittu.

2. Tätä toivottu välillä mutta kun sen järjestely niin ettei rasita järjestäjiä kostuuttomasti sekä että puut säilyisi ehjinä on lähes tulkoon mahdotonta. Me ollaan laitettu vinssi+liina jos siltä on tuntunut.

3. Lajiin mun mielestä kuuluu luovuus juuri noiden ajolinjojen ja luukkujen suhteen, joten tällekkin multa ei. Kunhan luukut ovat orig. kokoisia/mallisia

4. tää on se vaikein juttu. Säännöissä kun ollaan selkeesti pyritty siihen et autot olisi edes teoriassa laillisia niin vaikea on silloin hytikkaa hyväksyä. Tämän huomaa mun mielestä myös siitä miten katsastukset hoidetaan nykyisin = tarkemmin. Lisäksi hytikka nostaa taas kuluja ja se on yksi syy trialin syöksy kierteeseen.

Mun mielestä säännöt on nyt just hyvät turha niitä on muutella.

Luokkien nimet nyt on ainut minkä voisi muuttaa, nyt ovatten hieman harhaan johtavat. Ei yksikään esim. orgis auto oikeesti ole alkuperäisessä kunnossa. Luokiksi vaan vaikka alle 31", alle 33" ja alle 42" tms. tai os 1, os 2, os ja os4 (os = offroad suunnistus) tms. .

-sami-

Repro
16.06.2008, 00:37
1. Tälle multa ei. Ei ole (meitä) mua koskaan haitannut vaikka aina ollaan kaksistaan ajeltu. Luovuutta on tosin välillä tarvittu.

2. Tätä toivottu välillä mutta kun sen järjestely niin ettei rasita järjestäjiä kostuuttomasti sekä että puut säilyisi ehjinä on lähes tulkoon mahdotonta. Me ollaan laitettu vinssi+liina jos siltä on tuntunut.

3. Lajiin mun mielestä kuuluu luovuus juuri noiden ajolinjojen ja luukkujen suhteen, joten tällekkin multa ei. Kunhan luukut ovat orig. kokoisia/mallisia

4. tää on se vaikein juttu. Säännöissä kun ollaan selkeesti pyritty siihen et autot olisi edes teoriassa laillisia niin vaikea on silloin hytikkaa hyväksyä. Tämän huomaa mun mielestä myös siitä miten katsastukset hoidetaan nykyisin = tarkemmin. Lisäksi hytikka nostaa taas kuluja ja se on yksi syy trialin syöksy kierteeseen.

Mun mielestä säännöt on nyt just hyvät turha niitä on muutella.

-sami-
Samaa mieltä samin kanssa, ei vaan jaksanu raapustaa noin pitkää litanjaa niin piti oottaa että joku muu tekee sen :p

-MAKE-
16.06.2008, 01:17
2. Tätä toivottu välillä mutta kun sen järjestely niin ettei rasita järjestäjiä kostuuttomasti sekä että puut säilyisi ehjinä on lähes tulkoon mahdotonta.
Jaa että siinä syyt? Maksaa ja hajottaa puut?
Mun puolesta voi osallistumismaksuun lisätä vitosen, että saa pari metriä muoviketjua ja jonkun koukun tai magneetin päähän. Eiköhän tuo ketjukin jo hajoa ennen kuin puu? Muovinen ketju juuri siksi, että se hajoaa ennen kuin rasti tai se puu.

Ketjuja löytyy monestakin paikasta ja tuskin tämäkään on halvin.
http://www.hartketju.fi/pdf/01-05%20Muoviset-,%20Karkaistut-%20ja%20Lukitusketjut.pdf

pee
16.06.2008, 07:28
mun mielestä kaikille osallistujille promilleraja, vaikea perustella miksei kävis, kyse kuitenkin "moottoriurheilusta", kännätä voi muuallakin - ja tähän tiukka linja

rastiketjut käyttöön - ei haittaa kellekään, tai ainakin niin, että halukkaat voisivat sitä käyttää, miksei voisi olla autokunnan oma ?

aukeaville luukuille joku maksimi, esim auton oven mitta,, turhat saranaporttiteleskooppijutut hittoon

ja 60 km maks nopeus sopis kyllä isopyöräisten luokkiin, ennenkuin sattuu mitään vakavaa

Unregistered
16.06.2008, 07:56
NÄYTTÄÄ SILTÄ ETTÄ TÄÄLLÄ EI SAA JÄRKEVÄÄ KESKUSTELUA AIKAISEKSI
puhtaan asian vierestä eikä asiasta esim: co mittauksista, hanskoista, läppäreistä ja savutustestistä.


Ykkös ja kakkoskohdan ehdotuksesi on just yhtä turhia kaikille tasapuolisuuden suhteen kuin noi edellä mainitut. Jos kaikilla ei ole lukkoja akseleissa, ei kellään saa olla, vai miten se meni? Jos kaikilla ei ole takavinssiä, ei kellään saa olla, vai? Jos kaikilla ei ole xenon-valoja, ei kellään saa olla. Listaa vois jatkaa vaikka kuinka pitkälle, koska autot on erilaisia ja silti niillä voi kaikilla harrastaa kisaamista kahden tai useamman hengen miehistöllä.

Rastin ottaminen vaijerilla hyvä asia. Ohjaukset ja muutkin osat sais/pitää olla katsastuksessa hyväksyttävää mallia.

Heikki L
16.06.2008, 08:26
NOniin tulihan se sieltä, eli koko autokunnan oltava selvinpäin =0.5% alle.
Niin ei okan tarvii katsoa jurri appareita.

Mulle ihan sama mitkä säännöt, mut henkilömäärä auton paikkaluvun mukaan!

Kun meikälaisen tulevaisuuden kisaamisissa on kyseessä lähinnä kavereiden kanssa omien rajojen ettimisestä.

pyyvama
16.06.2008, 10:16
>puhtaan asian vierestä eikä asiasta esim: co mittauksista,
>hanskoista, läppäreistä ja savutustestistä.

Väittäisin, että läppäri kunnon kartoilla auttaa enemmän rastien etsimisessä kuin yksi lisäsuunnistaja.

Joka tapauksessa tarkoitukseni oli osoittaa, että tasapuolista ei kisasta saa millään. Aina on toisella jotenkin paremmat vehkeet tai ainakin tuuri.

Matti

-sami-
16.06.2008, 19:22
Jaa että siinä syyt? Maksaa ja hajottaa puut?
Mun puolesta voi osallistumismaksuun lisätä vitosen, että saa pari metriä muoviketjua ja jonkun koukun tai magneetin päähän. Eiköhän tuo ketjukin jo hajoa ennen kuin puu? Muovinen ketju juuri siksi, että se hajoaa ennen kuin rasti tai se puu.

Ketjuja löytyy monestakin paikasta ja tuskin tämäkään on halvin.
http://www.hartketju.fi/pdf/01-05%20Muoviset-,%20Karkaistut-%20ja%20Lukitusketjut.pdf

Jaa että muoviketju? No mutta mikäs idea siinä on? Ei se ainakaan turvallisuutta lisää. Ja siitäkin varmasti joku saa kitinää aikaiseksi kun jollain sekin on joko: pitempi, paremassa paikassa, sillä on oma samanlainen jne jne.

-sami-

-MAKE-
16.06.2008, 19:30
Eihän herranjumala kai sitä ketjua sen takia siihen rastiin kiinni laiteta, että auton luistaessa jäädään rastin varaan roikkumaan!!!?

Johan tässä on tolkutettu vuosia, että sen ketjun tarkoitus on osoittaa rastin riittävä läheisyys autoon siten, että kuski voi olla autossa. Väännetään rautalangasta. Kuski ajaa rastille, seisoo jarrulla kun appari hyökkää laittamaan ketjun rastin ja auton väliin ja ottaa rastikuvan.

Vähemmän kitinää kaikille saman mittaisten ketjujen pitäisi aiheuttaa kuin eri mittaisten apparien. Sehän vasta epäreilua on kun toisen apparin käsien väli on 150cm ja toisen yli 2 metriä, DOUGH!!!

Eskimo
16.06.2008, 19:35
Vois tehdä 2eri säänöt,toiset niille jotka haluaa niitä jatkuvasti muokata osallistumatta lajiin sen enempää.
Ja toiset joilla kilpailtais ja jotka yritettäs pitää mahdollisimman samanlaisena vuodesta toiseen.

Kannatetaan :D

-sami-
16.06.2008, 20:04
Eihän herranjumala kai sitä ketjua sen takia siihen rastiin kiinni laiteta, että auton luistaessa jäädään rastin varaan roikkumaan!!!?

Johan tässä on tolkutettu vuosia, että sen ketjun tarkoitus on osoittaa rastin riittävä läheisyys autoon siten, että kuski voi olla autossa. Väännetään rautalangasta. Kuski ajaa rastille, seisoo jarrulla kun appari hyökkää laittamaan ketjun rastin ja auton väliin ja ottaa rastikuvan.

Vähemmän kitinää kaikille saman mittaisten ketjujen pitäisi aiheuttaa kuin eri mittaisten apparien. Sehän vasta epäreilua on kun toisen apparin käsien väli on 150cm ja toisen yli 2 metriä, DOUGH!!!

No nyt tietty ihan vähän hävettää. Mut vaan vähän. Toi kuulostaisi toisaalta ihan fiksulta, mut pieni sähläämisen maku tulee. tarviiks nyt sit tollasta?

Mä kun olen niin stupiid, niin olen ottanut ohjeekseni Keep It Stupid Simple.... ;-)

-sami-

Unregistered
16.06.2008, 20:05
Melko kallista!!! Yhdestä säkillisestä saa monta n.2metrin pätkää.
http://www.witre.fi/muovikettinki-25-metria-sakki_25230M.html

TML
16.06.2008, 20:19
Nyt jos tuumoisin jottain ihan omalla murteella. Huolehtiiko mieluummin siitä että ois enemmän niitä kisan järjestäjii elekeekä huolehtiko niin paljoo nuista siännöistä, samat ne on kaikille. Meijännii kilipailuun tarvittais talakoo väkee vuan eipä nuita oo liikoo ilimaantunu. että tämmöstä tällä kertoo... (piru ku o niin palajon muuttunu tämä palsta ettei ossoo ees arvata minne tämähi tuumailu män:))

-MAKE-
16.06.2008, 20:19
Melko kallista!!! Yhdestä säkillisestä saa monta n.2metrin pätkää.
http://www.witre.fi/muovikettinki-25-metria-sakki_25230M.html
Sanos muuta, 72,50/25=2,9eeroo/metri verrattuna hartketjun 1,3/metri.

Koskahan ihmiset oppii lukemaan?

Byrocrat
16.06.2008, 21:05
Jaa että muoviketju? No mutta mikäs idea siinä on? Ei se ainakaan turvallisuutta lisää. Ja siitäkin varmasti joku saa kitinää aikaiseksi kun jollain sekin on joko: pitempi, paremassa paikassa, sillä on oma samanlainen jne jne.
-sami-
No nyt tietty ihan vähän hävettää. Mut vaan vähän. Toi kuulostaisi toisaalta ihan fiksulta, mut pieni sähläämisen maku tulee. tarviiks nyt sit tollasta?

Mä kun olen niin stupiid, niin olen ottanut ohjeekseni Keep It Stupid Simple.... ;-)
-sami-[/QUOTE]

Ennemminkin vaikuttaa siltä että Simply Stupid :rolleyes: mutta asiaan.
Eihän sitä ketjua tarvita välttämättä autoissa ajeluttaa vaan samanmittainen järjestäjän kiinteä ketju jokaisella rastilla. Vaarana tietty on, että autokunnat sabotoi senkin kun poistuu rastilta. Pieni kiusa sekin perässä tulijoille kun ei ole enää ketjua ollenkaan:mad:

Mitä tuohon lija-autolliseen appareita tulee niin väittäisin, että apujoukoista on rastin etsinnässä ja varsinkin rastillemenoreitin valinnassa huomattava apu:mad:
Tasapuolisempaa olis jos apujoukkojen ei sallittas ollenkaan juoksennella ympäri metsiä rasteja etsiskelemässä. Jukolanviestit on sitten eri asia ja nehän suunnistetaan ilman autoa:D Vasta kun ensin on ajamalla rastille suunnistettu sais apuja (esim ajolinjojen etsinnässä) käyttää kun ollaan riittävän lähellä rastia (esim 20m rastilta)
Kyllä tuo OKA:n ehdottama 2henkilöä/auto olis ihan hyvä sääntö. Vois niitä muitakin sääntökohtia tuolta AS:n puolelta soveltaen käyttää Offi-suunnistuksessakin:)
Inhorealisti

baxxter
16.06.2008, 21:40
Ennemminkin vaikuttaa siltä että Simply Stupid :rolleyes: mutta asiaan.
Eihän sitä ketjua tarvita välttämättä autoissa ajeluttaa vaan samanmittainen järjestäjän kiinteä ketju jokaisella rastilla. Vaarana tietty on, että autokunnat sabotoi senkin kun poistuu rastilta. Pieni kiusa sekin perässä tulijoille kun ei ole enää ketjua ollenkaan:mad:

Ei ollenkaan huono idea. Jokaisella rastilla, jonka järjestäjä on valinnut, on ketju jota saa (ei ole pakko) käyttää apuvälineenä. Järjestäjä voi myös laittaa rasteille erilaisen/erivärisen ketjun, jolloin autokunnan on hankalampi käyttää omaa pidempää ketjua ;) Tuskin ne ketjut kokee sabotaasia, eihän ne rastilaputkaan ole sitä kokeneet?
"Uusista" säännöistä tätä rastien ottamista helpottavaa ketjua ehkä kaipaan kaikkein eniten ja rehellisesti uskon sen parantavan kisojen turvallisuutta.


Mitä tuohon lija-autolliseen appareita tulee niin väittäisin, että apujoukoista on rastin etsinnässä ja varsinkin rastillemenoreitin valinnassa huomattava apu:mad:
Tasapuolisempaa olis jos apujoukkojen ei sallittas ollenkaan juoksennella ympäri metsiä rasteja etsiskelemässä. Jukolanviestit on sitten eri asia ja nehän suunnistetaan ilman autoa:D Vasta kun ensin on ajamalla rastille suunnistettu sais apuja (esim ajolinjojen etsinnässä) käyttää kun ollaan riittävän lähellä rastia (esim 20m rastilta)
Kyllä tuo OKA:n ehdottama 2henkilöä/auto olis ihan hyvä sääntö. Vois niitä muitakin sääntökohtia tuolta AS:n puolelta soveltaen käyttää Offi-suunnistuksessakin:)
Inhorealisti
Kuitenkin se linja-autollinen appareita vaatii linja-auton, antaa vähän tasotusta. Kolmas ukko vielä mahtuu kohtuullisella vaivalla pieneenkin autoon ja onhan siitä varmasti hyötyä joissain tilanteissa. Mutta kyllä kahden miehen autokunnat on tähän asti pärjänneet ihan hyvin (paremmin?) joten aika turha rajoittaa. Mielestäni on kuitenkin tärkeämpää että tämä harrastus pysyy hauskana ja on edelleen mahdollisuus harrastaa vaikka porukalla. Esimerkiksi meidän eksytysreissu (4 ukkoa suzukissa) olis mahdollisesti jäänyt tekemättä kahdestaan.
Tähän asti meidän kilpailureissuilla ei huonon menestyksen syynä ole olleet löytämättä jääneet rastit. Rastien valinta, ajolinjojen valinta ja kaluston kestävyys on ollut ongelma eikä näihin auta vaikka olis 10 ukkoa neuvomassa.

Vielä tahtoisin mainostaa ajatusta verrata hydrauliohjattua maastoautoa liikennetraktoriin, jolloin maksiminopeus 50km/h

tttreg
16.06.2008, 21:58
1. eipä tällä suurta väliä meille ole vaikka itse ollaankin ajettu kaikki kuski + appari tiimillä.
2. Tuo ketju + magneetti kuulostaa pätevältä systeemiltä! Joskus kieltämättä olisi parempi pysyä kuskin hytissä kuin juosta ulkona kuvaamassa tai kuvattavana.
3. Samaa mieltä, ainakin takaluukku viritykset pitäisi kieltää, ovien avautumisessa ei liene kovin suuria eroja - ainakaan vielä...
4. En osaa ottaa kantaa onko hyvä vai huono.

+ Ihan pakko puoltaa myös tuota promillerajaa + sen seuraamista - ihan kaikkien turvallisuuden puolesta. Ehtii sitä sitten kisojen jälkeenkin...

¤Offi-Osku¤
16.06.2008, 22:03
Mitenkäs tuo magneetti kun osassa autoistahan on pintapellit ym. alumiinia.

Rak
16.06.2008, 22:07
Mitä autoon tulee niin 5 hengen kotteroita löytynee käytettyinä tästä maasta ja Suomi on tietääkseni sen suhteen vapaa maa millaisen auton hankit...

Ketju/vaijeri rastin ottamiseen voi olla joskus paikallaan, ei älytöntä tarvetta omalle kohdalle ole sattunut, yleensä vinssi on jo kiinni näissä tilanteissa kun rastikuvan ottoon pääsee.

Luukkuosastossa viittaan valinnanvapauteen automarkkinoissa.

joker
16.06.2008, 22:39
No nyt tietty ihan vähän hävettää. Mut vaan vähän. Toi kuulostaisi toisaalta ihan fiksulta, mut pieni sähläämisen maku tulee. tarviiks nyt sit tollasta?

Mä kun olen niin stupiid, niin olen ottanut ohjeekseni Keep It Stupid Simple.... ;-)
-sami-

Ennemminkin vaikuttaa siltä että Simply Stupid :rolleyes: mutta asiaan.
Eihän sitä ketjua tarvita välttämättä autoissa ajeluttaa vaan samanmittainen järjestäjän kiinteä ketju jokaisella rastilla. Vaarana tietty on, että autokunnat sabotoi senkin kun poistuu rastilta. Pieni kiusa sekin perässä tulijoille kun ei ole enää ketjua ollenkaan:mad:

Mitä tuohon lija-autolliseen appareita tulee niin väittäisin, että apujoukoista on rastin etsinnässä ja varsinkin rastillemenoreitin valinnassa huomattava apu:mad:
Tasapuolisempaa olis jos apujoukkojen ei sallittas ollenkaan juoksennella ympäri metsiä rasteja etsiskelemässä. Jukolanviestit on sitten eri asia ja nehän suunnistetaan ilman autoa:D Vasta kun ensin on ajamalla rastille suunnistettu sais apuja (esim ajolinjojen etsinnässä) käyttää kun ollaan riittävän lähellä rastia (esim 20m rastilta)
Kyllä tuo OKA:n ehdottama 2henkilöä/auto olis ihan hyvä sääntö. Vois niitä muitakin sääntökohtia tuolta AS:n puolelta soveltaen käyttää Offi-suunnistuksessakin:)
Inhorealisti[/QUOTE]


Eksytyksessä ensinmäisenä rastialueelle meno oli ihan kivaa.Ei hajuakaan mistä pääsee rastille ja järjestäjät tulivat kävellen meirä perässä ja vetelivät lippusiimoja et tuosat ei enään ajeta kun meillä oli kuulemma väärä reittivalinta mitä järjestäjät olivat suunnitelleet.

KooPee
17.06.2008, 12:06
Nyt jos tuumoisin jottain ihan omalla murteella. Huolehtiiko mieluummin siitä että ois enemmän niitä kisan järjestäjii elekeekä huolehtiko niin paljoo nuista siännöistä, samat ne on kaikille. Meijännii kilipailuun tarvittais talakoo väkee vuan eipä nuita oo liikoo ilimaantunu. että tämmöstä tällä kertoo... (piru ku o niin palajon muuttunu tämä palsta ettei ossoo ees arvata minne tämähi tuumailu män:))

Yllä on tämän viestiketjun ehdottomasti paras ja huomionarvoisin mielipide!

Viimevuonna 2007 ajettiin ensimmäinen kokonainen virallinen CUP kilpailusarja valtakunnallisilla yhtenäisillä ja toimiviksi havaituilla säännöillä(4 kilpailua mistä 3 parasta lasketaan). Tänävuonna CUP sarjaa ajetaan yhtä vähemmällä kilpailulla (3 kilpailua mistä 2 parasta lasketaan), enää ei ole varaa menettää YHTÄÄN kilpailua, järjestäjää tai kilpailijaa, tai sitten palataan kehityksessä taas vuosia taaksepäin.
Sääntöjen on pakko tietenkin jonkinverran elää kehityksen mukana, mutta sääntöjen tarkoitus ei ole tappaa toimivaa lajia. Turvallisuutta helposti ja edullisesti lisäävät sääntömuutokset ovat niitä toivotuimpia.

Lainaus ensimmäisen postauksen sääntöehdotuksista:

1. autossa ainoastaan kuljettaja ja apukuski

-Lisääkö lajin kiinnostavuutta ja tuoko uusia harrastajia Off Road suunnistuksen pariin? EI
-Lisääkö turvallisuutta? EI
-Tuoko ylimääräisen miehityksen mukanakuljettaminen etua? Kyllä, joissain tilanteissa, mutta kahdella miehelläkin on kilpailuja voitettu ja tullaan voittamaan niin kuin muillakin miehityksillä. Ja mikä estää ottamasta paria kaveria mukaan kisoihin- rakentaa kaaret ja penkityksen sellaiseksi että se onnistuu- jos ei ole kavereita, niin ehdotan jotain vertaistukiryhmää tai siirtymistä yksilölajiin, Formula Offissa esim. ajetaan yksin.
Tätä kuski+apukuski sääntöä kokeiltiin jo ensimmäisissä Offivarusteen Talvieksytyksissä ja siitä tuli niin paljon negatiivistä palautetta että järjestäjät poistivat säännön. Kokeiltu on.
Jos huolena on kännissä örveltävät apukuljettajat, niin sitten sääntöihin merkintä muistakin autourheilupiireistä hyväksihavaittu NOLLATOLERANSSI, järjestäjille ja rahtivalvojille puhallutusoikeus kaikilta autossaolijoilta ja rangaistuksena välitön hylkäys.

2. vaijerilla tai jollain muulla otetaan rastit

-Lisääkö turvallisuutta? Kyllä lisää.
-Onko edullinen? Kyllä on.
-Lisääkö tasapuolisuutta, eli onko kaikille yhtäläinen etu tai haitta? Kyllä on.
Toteutus on helppo tehdä ja kohtuullisen edullinen, esim kisajärjestäjältä saa ostaa muoviketjun jossa päissä pienet puristimet, hinta vaikka 20e josta jää järjestäjälle silloin vielä tekopalkka, kustannustehokkaimmat tiimit saavat halutessaan valmistaa ketjun itse, joka katsastetaan ajoneuvon katsastuksen yhteydessä samanlailla kun muutkin ketjut. Järjestäjän tai kilpailijan niin halutessa, ketju voidaan varustetaan sinetillä. Ketju on tiimi/autokohtainen ja kestää oikein käytettynä useita vuosia.
Järjestäjillä ja rastivalvojilla on oikeus mitata kilpailun aikana kaikki autosta löytyvät muoviketjut ja sääntöjen vastaisesta ketjusta seuraa välitön hylkääminen. Ketjun pituus esim 1,5 m jolloin se on lyhyempi kuin keskiverto apukuljettajan käsienväli, ettei tule lyhytkasvuisille tiimeille huomattavaa kilpailuetua.

3. ovet ja luukut pidettävä kiinni rastia ottaessa

-Lisääkö turvallisuuta? Ei
-Tuoko lisää harrastajia ja edistääkö lajin kiinnostavuutta? Ei
-Antaako luukkujen koko etua kilpailutilanteessa? Kyllä (autonvalintakysymys?)
Todellisuudessa lähes kaikissa autoissa on ovet ja jonkinlainen takaluukku joita voi aukoa ja käyttää.
Teleskooppiviritelmät, jatko-ovet, flippikeulat- ja korit ovat asia erikseen ja niihin pitää puuttua jos niita tulevaisuudessa rupeaa yleistymään.
Luukkujen käyttökielto johtaisi tulevaisuudessa yksityyppiluokkaan missä on puskurit, ulokkeet, paino, jättökulmat ja korin koko tarkasti määritelty.


4. PROTO luokkaan hydraaliohjaus sallittu

-Edistääkö turvallisuutta ? Ei (ellei vertaa hyvintoteutettu hytkyä huonosti tehtyyn mekaaniseen, mitä ei voi tehdä)
-Tuoko uusia harrastajia ja edistääkö lajia? Mahdollisesti...
-Tieliikennekelpoinen?....

JanneBlomgren
17.06.2008, 13:28
Eksytyksessä ensinmäisenä rastialueelle meno oli ihan kivaa.Ei hajuakaan mistä pääsee rastille ja järjestäjät tulivat kävellen meirä perässä ja vetelivät lippusiimoja et tuosat ei enään ajeta kun meillä oli kuulemma väärä reittivalinta mitä järjestäjät olivat suunnitelleet.


Joo niin tultiin kun metsänomistaja oli viikolla ennen kisaa käynyt kaatamassa metsää jolloin aukeni ihan eri ajolinjoja.

rm67
17.06.2008, 13:50
Jos huolena on kännissä örveltävät apukuljettajat, niin sitten sääntöihin merkintä muistakin autourheilupiireistä hyväksihavaittu NOLLATOLERANSSI, järjestäjille ja rahtivalvojille puhallutusoikeus kaikilta autossaolijoilta ja rangaistuksena välitön hylkäys.


Tää on paras sääntö mikä pitäis toteuttaa!! Mieluummin juodaan sitten kilpailun ulkopuolella!!

Jotenkin ällöttää safareillakin kattoa kun kaveri ei meinaa pysyä tolpillaan kun pitäis olla apparina ja vetää sitä vinssi narua puuhun tai sitten neuvotaan kovaan ääneen miten se pitäisi ajaa pois lutakosta tai kiveltä...

88
17.06.2008, 16:33
Jos KooPeen ja TMLlän tekstiin jotain voi lisätä niin pikaisesti ajateltuna
se on aamen. Selvästi rattaat pyöriny oikeaan suuntaan pääkopan sisällä,
toisin kuin esimerkiksi itellä tuolla aikaisemmin.