View Full Version : Off / On Road Jimny
Se on moro!
Tästä se lähtee, nimittäin meikäläisen offi-Jimnyn rakentaminen. Auton hommasin 04/2008 ja se on vuoden 2002 1.3 JLX-malli, mittarissa 60tkm.
Vakiona löytyy elämää helpottava ohjaustehostin, sekä sähkölasit ja korinväriset puskurit.
Autolla ajetaan päivittäin "sorvin ääreen" ja viikonloppuisin olisi tarkoitus rakennella ja "harrastaa".
Mutta nyt asiaan ja niitä kaikkien rakastamia projektikuvia näytille.
Lähtökohta oli tämä. Täysin vakio auto, lukuunottamatta renkaita (225/70R15 INSA TURBO MOUNTAIN)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=1291
Turhia romppeita purettiin pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=1292
Takapenkki sai luvan lähteä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=1293
Orkkis takapuskuri riisuttiin pois ja samalla alkoi uuden puskimen suunnittelu. Rekkarikilpi siirtyi oveen ja vilkuiksi vaihdettiin LED- malliset "tuninki härpäkkeet".
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=1294
Kuusakoskelta löytyi materiaalia takapuskuria varten. U-palkki, O-palkki ja latta on 4mm. Turkkilevystä ajattelin tehdä pohjapanssarit.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=1295
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=1296
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=1297
Puskurin kiinnitys runkoon neljällä pultilla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=1298
Mutterit liimattu kiinni runkoaisan sisälle meneviin palkkeihin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=1299
Maalausta vaille valmis. Ainesputken pätkät ovat sakkeleita varten.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=1300
Puskuri sai pinnotteen Bilteman paukkupullosta, jonka sävy oli "sinnepäin" auton korin kanssa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=1301
Siinä se nyt on, tuli ainakin alkuperäistä tukevampi :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=1302
Alustaa korotin Old Man Emun jousilla ja iskareilla, sekä 10mm paksuilla spacereillä. Alustan osat löytyi Cros4WD:ltä, kiitokset siitä Ristolle!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=1303
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=1309
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=1304
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=1305
Siinä sivukuvaa korotuksen jälkeen, edestä nousi 45mm ja takaa 60mm.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=1306
Takajarruletku kävi lyhyeksi korotuksen jälkeen ja tilalle vaihdoin 10cm pidemmän.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=1308
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=1307
Siinä tähän asti tehdyt muutokset, rakentaminen jatkuu...
Antakaa palautetta, vinkkejä, kehukaa, moittikaa tai vetäkää vaikka herneet nenään:) Mutta I`ll be back!
Ihan mielenkiintonen nähä mimmonen tästä tulee. Alku on ainakin lupaava.
Hyvältä näyttää. Mistä löysit noi speiserit? Oliko ihan OME:n listoilla? Paljon maksoi noi pidemmät jarruletkut? Oletko ajatellut panssaroida alustaa? :)
Jousien yläpäähän tulevat speiserit löytyi Cros4WD:ltä hyllystä, mutta valmistajaa en tiedä. Täytyy kysyä Ristolta kun seuraavan kerran liikkeessä vierailee.
Vaihtamani jarruletku on Calminin valmistama ja tarkoitettu alunperin SJ413/Samuraihin, mutta tuntui käyvän suoraan myös Jimnyyn. Otin letkun kokeiltavaksi, joten hinnasta en vielä tiedä.
Panssarit ajattelin tehdä tankin, jakolaatikon ja moottorin suojaksi. Tarkoitus olisi väsätä ne turkkilevystä.
Nuo spacerit kuuluvat OME:n korotussarjaan etujousten yläpäähän, ainakin mulla ne tulivat samassa paketissa vaikka en niitä erikseen tilannut.
Onko niin että takapuskuria saa uudemmissakin autoissa modifioida vapaammin kuin etupuskinta..ilmeisesti. siitä voisi itekin aloittaa.
Vaihdoit ilmeisesti jarruletkut eteen ja taakse samalla kertaa? Olisi myös kiva tietää oliko letkut pidemmät vai lyhyemmät versiot? Näyttäs Calminin sivuilla olevan kahta versiota. Tuliko noita speisereitä kaksi vai neljä kappaletta? Rupes meinaan kiinnostamaan. :D Vois toi omakin tarvita vähän lisää korotusta, mutta ei oikein viittis korottaa lisää ilman että pidentää jarruletkuja....
Miten muuten tuo takapenkin irrotus oikein tapahtui? Kumpi piti irrottaa ekana istuinosa vai selkänojat?
Tuli vaan mieleen noista alustan panssaroinneista, että jos haluu tehä kestävän ja raha ei ole este niin silloin suosittelisin Hardoxia. Mulla on iso alustapanssari ja raidetangon panssari tehty 3 mm Hardoxista.
Sori mulle iski kanssa kyselyikä. :D
Näitä siistejä Jimnyrojektejahan rupes putkahtelemaan, ei se haittaa, antaa tulla vaan.
Joo, en oo kuullu mistään rajoituksista takapuskurin kans, etutörmäyssuojasta ja jalankulkijaturvallisuudesta EU kyllä on huolissaan.
En suosittele turkkilevyä panssareihin, vaikka "katu-uskottavalta" saattas näyttääkki, puree kiinni kiviin ja kantoihin.
CaliberSXT:lle
Vaihdoin ainoastaan takajarrujen letkun, joita on se yksi. Molemmat rummut on samassa "piirissä". Etujarrujen letkut näyttivät riittävän pituutensa puolesta eli niihin en ainakaan vielä koske.
Vaihtamani letku on tuo Calminin sivuilla oleva: 15", Rear SS80814 eli lyhyempi malli.
Kuten ylhäällä olevasta kuvasta näkyy, spacereitä tuli 4 kpl eli joka nurkkaan. Periaatteessa niitä ei tarvitsisi taakse laittaa, mutta laitoin kuitenkin. Autohan nousi edestä 45mm ja takaa 60mm.
Takapenkki lähti irti järjestyksessä istuinosa ensin, sitten selkänojat yksitellen irti.
Mitäs tuollainen Hardox on? Tarkoitus olisi tehdä panssareista mahd. kevyet.
Kysymykset ei haittaa mitään, sitä vartenhan nämä palstat on, että kanssaharrastajat voi kysellä toisilta neuvoja, mielipiteitä yms.
HJ60:lle
Kiitos vinkistä, täytyy vielä miettiä tuota panssareiden materiaalia.
Näitä Jimnyjä on vielä niin vähän rakennettu metsään, että onkin jo korkea aika aloittaa Suzuki kannan uudistaminen / päivittäminen SJ ja Samurai malleista!
Joku voi kauhistella ja ihmetellä kun kiiltäväpeltisiä autoja "raiskataan" maastossa, mutta moni ei varmaankaan tajua että uudesta mönkijästä joutuu maksamaan suuremman hankintahinnan kuin esim. meikäläisen Jimnystä... Ja ajetaanko niillä mönkijöillä maastossa :)
hardox on kulutus terästä , iskuakestävää + sitkeää , kestää pienemmällä ainevahvuudella....
käytetään auroissa ,lavoissa ym.
http://www.hardox.com/templates/Page____13286.aspx
kokolailla vastaavaa kamaa on raex mutta eri valmistajalta
http://www.miilux.fi/pics/pdf/AR.pdf
h-a-r-z-a
14.06.2008, 08:09
Hyvä hyvä.Joka ainoasta palikasta sitten hinta-ja saatavuustietoa tänne.Sitten kun rikastun niin ei tarvitse kuin mennä kauppaan ja aloittaa oman tekeminen.Toinen helmavuovi on jo irti,siitä se lähtee.
minulla ei tullut noita keltaisia muovi rinkuloita kuin kaksi. ja minä vielä soitin myyjälle varmistaakseni mihin ne tulee niin sanottiin että taakse ne on tarkoitettu! Pikkaisen näköjään vaihtelee toimitus sisällöt samoissa sarjoissa.
takapenkkien kanssa minäkin puljasin aluks jonkin aikaa kunnes hoksasin että istuinosa lähtee nykäsemällä irti. tyhmä kun on niin ei tuollaistakaan tajunnut heti.
meteli kyllä kovenee aika paljon kun penkit otti pois mutta onhan se hienompaa kun on ääntä autossa...
No niin! Nyt on juhannus vietetty ja siinä sivussa Jimnykin sai huomiota osakseen.
Cros4WD:ltä tarttui matkaan Samuraihin tarkoitettu OME:n (OMESD30) ohjausiskari, joka pienen mittailun jälkeen tuntui sopivan myös Jimnyn keulalle. Iskarin "liikerata" oli 160mm ja Jimnyn ohjausvarsi liikkui ääriasennosta toiseen 140mm. Iskarille tehtiin yksinkertaiset kiinnikkeet 4mm kulmasta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=2017
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=2018
Kiinnikkeet tulivat kiinni U-pulteilla (halk.26mm ja 38mm), toinen ohjausvarren ympärille ja toinen runkoputkeen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=2019
Testiajon jälkeen täytyi todeta, että taaskaan ei tullut tehtyä turhaa työtä. Ohjaus muuttui paljon rauhallisemmaksi ja uskon että ohjausiskarin merkitys vaan korostuu, kunhan Jimnyn alle laitetaan isommat pyörät.
Suunnitelmissa olisi 31x11.5R15 Mudzillat, 8x15 vanteilla. Vanteet on jo hommattu.
Miksi ei isommat renkaat kun 31"? Vaikka 33"?
No niin! Nyt on juhannus vietetty ja siinä sivussa Jimnykin sai huomiota osakseen.
Cros4WD:ltä tarttui matkaan Samuraihin tarkoitettu OME:n (OMESD30) ohjausiskari, joka pienen mittailun jälkeen tuntui sopivan myös Jimnyn keulalle. Iskarin "liikerata" oli 160mm ja Jimnyn ohjausvarsi liikkui ääriasennosta toiseen 140mm. Iskarille tehtiin yksinkertaiset kiinnikkeet 4mm kulmasta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=2017
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=2018
Kiinnikkeet tulivat kiinni U-pulteilla (halk.26mm ja 38mm), toinen ohjausvarren ympärille ja toinen runkoputkeen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=2019
Testiajon jälkeen täytyi todeta, että taaskaan ei tullut tehtyä turhaa työtä. Ohjaus muuttui paljon rauhallisemmaksi ja uskon että ohjausiskarin merkitys vaan korostuu, kunhan Jimnyn alle laitetaan isommat pyörät.
Suunnitelmissa olisi 31x11.5R15 Mudzillat, 8x15 vanteilla. Vanteet on jo hommattu.
Aloitellaan nyt noilla 31" renkailla, koska ne mahtuvat pyörimään ilman isompia muutoksia ja voimansiirtokin pääsee vähemmällä rasituksella. Jakolaatikon välitystä täytyy muuttaa jo noillekin renkaille.
Ootko käyny jo koittaan saada noita 31" otteeseen?? Aattelin vaan että meneekö vielä mittojen sisään. :rolleyes:
Kaverilla on just tommonen auto, missä on 31" ja se käy kyllä hyvä ajaa maastossa vakio välityskellä..
Aloitellaan nyt noilla 31" renkailla, koska ne mahtuvat pyörimään ilman isompia muutoksia ja voimansiirtokin pääsee vähemmällä rasituksella. Jakolaatikon välitystä täytyy muuttaa jo noillekin renkaille.
Ootko käyny jo koittaan saada noita 31" otteeseen?? Aattelin vaan että meneekö vielä mittojen sisään. :rolleyes:
En ole vielä renkaita hommannut, mutta uskoisin että niitä ei otteeseen saa. Käyn toki konttorilla yrittämässä...
Kaverilla on just tommonen auto, missä on 31" ja se käy kyllä hyvä ajaa maastossa vakio välityskellä..
Kyllähän vakiovälityksilläkin voi ajaa helpossa maastossa, mutta kyllä se voima loppuu Jimnyn moottorista kun mennään suolle tai kivikkoon hiiviskelemään 31":lla...
Mä oon ite kokeilut ajaa sen auto mutassa ja hiekkamontussa siellä se ainakin jaksaa, jos menee joku jyrkän mäen yli on melkein parempi ajaa matalalaatikolla ja kakkosella että saa vähän vauhtia, mutta silloin voima alkaa olla vähän vähissä..
Kyllähän vakiovälityksilläkin voi ajaa helpossa maastossa, mutta kyllä se voima loppuu Jimnyn moottorista kun mennään suolle tai kivikkoon hiiviskelemään 31":lla...
no onkos jimny rintama hiljentyn? uusia kuvia ja väsäyksiä kehiin
kartsa69
12.07.2008, 12:18
JER81 on viellä viikon Saksassa,sit jatkuu rojekti.
MORO TAAS!
Nyt on palattu ulkomaan komennukselta ja heti loman aluksi käytiin Jimnyn kimppuun.
Hommasin 31x11.5-15" Maxxis Mudzillat Polar-Rengas Oy:stä Rovaniemeltä ja ne pyöräytettiin jo aiemmin hankituille 8x15" vanteille.
Renkaiden halkaisija noilla vanteilla on 779mm ja leveys kyljestä kylkeen mitattuna 300mm, kulutuspintaa 17mm.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=3638
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=3639
Jimnyn alkuperäiset levikkeet piti ottaa irti, että uudet pyörät saatiin mahtumaan alle. Akseleiden alle tuli 50mm lisää maavaraa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=3640
Sitten piti mennä testaamaan renkaita maastoon. Pitoa tuntui löytyvän hyvin,
mutta kesän sateiden pehmentämä sähkölinjan alunen oli liian kova pala jopa Jimnylle :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=3641
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=3642
Testilenkki maastossa paljasti, että lokasuojia pitää suurentaa. Renkaat ottavat kiinni joustoissa,
siispä porakone ja rälläkkä kauniiseen käteen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=3643
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=3644
Seuraavaksi pitäisi suunnitella uusia lokasuojan levikkeitä, että saisi renkaat pyörimään taas korin "sisäpuolella".
Tällä hetkellä auto on aika hurjan näköinen, renkaiden tullessa varsinkin takaa reilusti ulos lokasuojista. Homma jatkuu...
Eikös noita orkkislevikkeitä saa leikeltyä niin, että nuo sopis. Ne kun on kuiten päällisin puolin aika massiivisen oloset, ne orkkikset.
Nyt alkaa olla tassun koko kohillaan tuohon koppaan nähen.
Hyvän näkönen kolo vinssille tuossa etupalkin päällä.
Ohhoh! Rupes tapahtumaan, Noo sanovat että sääli on sairautta....
Offipiru
29.07.2008, 08:22
Hyvännäkönen noilla kurasaappailla toi. Ei muuta ku riittävästi tilaa kaarii että etuset mahtuu kääntyykin:D:D
vaikka en niin suzukeist välitä niin toi on kyl sika makeen näköinen!onnea rojektille!
Parin päivän etsimisellä ei sopivia lokasuojanlevikkeitä Jimnyyn löytynyt, joten päätin
muokata alkuperäiset levikkeet istumaan avarrettuihin pyöränkaariin.
Siispä pistosahalla 5cm siivu pois jokaisesta levikkeestä. Samalla leikkasin levikkeiden alareunan samalle tasolle ovessa olevan muovin kanssa,
nyt on helpompi tehdä kylkiputki koko helman pituiseksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=3709
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=3710
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=3711
Lopputulos on varsin siisti, vaikka itse sanonkin. Levikkeisiin täytyy vielä laittaa roiskeläppäkumista soirot (eteen 30mm ja taakse 50mm),
että saa renkaiden kulutuspinnat korin sisäpuolelle.
knucklebone
30.07.2008, 21:50
Hemmetin hyvän näköinen luomus! Tuolla kelpaa jo päästellä. Nyt kun vielä laitat oman Jimnysi jonkun vakiopelin viereen, otat kuvan ja laitat tänne, niin saadaan oikein kunnolla perspektiiviä siitä miten paljon pikkuinen on muuttunut. Hienoa jälkeä!
¤Offi-Osku¤
30.07.2008, 21:55
Pirun hienon näköinen on kyllä munkin mielestä :P Mut omaan mieleen sopis varmaan mustat vanteet paremmin :)
On se porno! Tohon ku leivot vielä jonkun tyylikkään puskimen niin avot...
just noin tarkotin, nyt näyttää hyvältä nuo orkkislevikkeet.
Rekisteröimätön
31.07.2008, 09:17
Tyhmiä kysymyksiä?
Voisiko joku mitata Jimnynsä tavaratilan kun ei ole penkkejä? leveys,korkeus syvyys!
Olen miettinyt tämmöisen ostoa, mutta koiranhäkki pitäisi mahduttaa sisälle sinne.
Öh, mitäs tyhmää tuossa nyt oli... Se mitä tilaa pystys koirahäkki käytössä hyödyntämään, oletuksena että häkki neliskanttinen olis noin hätäseen mitattuna seuraavaa: Pituus etupenkit taimmassa asennossa, kohtuu paljon kallistettuna on niskatuesta takaoveen mitattuna 87cm. Leveys pyöräkoteloiden välissä 92cm. Korkeus 108cm. Juuri nuo pyöräkotelot rajoittavat eniten jimpan SUUNNATTOMIEN tilojen täysimittaista hyödyntämistä, vaan harvassapa luxusautossa on takapenkkiläisille yhtä suuret käsinojat. Saati penkin selkänojan säätöä...
Rausku4x4
31.07.2008, 15:27
Rouheen näkönen vehje!!! Ja muutenkin asiallisen näköisesti toteutettu.
Todella komia laite!
Millaiset nuo muzilla on maantiekäytössä? Ku joku tällä foorumilla joskus kirjoitti et kuluu ihan silmissä maantiekäytössä... Itseä kiinnostais samanlaiset kumit, mut ei tunnu löytyvän oikein tietoa et millaiset ne on käytössä.
Todella komia laite!
Millaiset nuo muzilla on maantiekäytössä? Ku joku tällä foorumilla joskus kirjoitti et kuluu ihan silmissä maantiekäytössä... Itseä kiinnostais samanlaiset kumit, mut ei tunnu löytyvän oikein tietoa et millaiset ne on käytössä.
Mudzillathan on tarkoitettu maastoon, eli maantiellä ne pitävät jyristävää ääntä ja vetelevät tien urissa. Itse olen huomannut toimivaksi yli 1.5 paineet maantiellä ajettaessa.
susiraja2
02.08.2008, 07:32
siistii peli
Grrrr!!!
JER81 Täytyy kyllä myöntää että autosi on HIENO ku sika pienenä!
(tuli melkein mahlat housuihin...)
Nyt alko himottaan vielä enemmän oman Jimnyn tuunaus, mitä arvelet mahtuisiko tuohon hyvin ARB:n oma puskuri kun on nuo 31" nakit alla?
Oletko vielä katsastanut tuolla varustuksella? Eli oliko tuossa projekstissa
korotusta yhteensä n. 100mm
Onko kellään kokemusta sanoa BF vs. Hankook mutikoita (laatu/ominaisuus eri alustoilla)
Kuvia lisää projektin edetessä, PLZ?
Suoraan Italiasta tilattu jakolaatikon välityssarja saapui ja hetihän se piti asentaa paikoilleen.
Sarja sisälsi kaksi ratasta ja niiden avulla välitys muuttui 24% hitaammaksi.
Lisää tietoa sarjasta ja yhteystiedot löytyvät tuolta: http://www.geocities.com/trialjimny/jimny.html
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=4558
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=4559
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=4560
Testiajo maastossa ja tienpäällä osoittivat, että kyllä sitä nyt hitaammin pääsee :)
Maantiellä kierrokset nousivat mittarin mukaan 500rpm, ajettaessa 80km/h.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=4561
Seuraavaksi projekti etenee etupuskurin osalta. Vinssipeti on hommattu ja monenlaista hahmotelmaa puskurin muodosta on jo paperille piirretty.
Puskurista pitää tehdä pulttikiinnitteinen, koska se täytyy joka vuosi irroittaa päiväksi :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=4562
Näin se projekti etenee...
Grrrr!!!
JER81 Täytyy kyllä myöntää että autosi on HIENO ku sika pienenä!
(tuli melkein mahlat housuihin...)
Nyt alko himottaan vielä enemmän oman Jimnyn tuunaus, mitä arvelet mahtuisiko tuohon hyvin ARB:n oma puskuri kun on nuo 31" nakit alla?
Oletko vielä katsastanut tuolla varustuksella? Eli oliko tuossa projekstissa
korotusta yhteensä n. 100mm
Onko kellään kokemusta sanoa BF vs. Hankook mutikoita (laatu/ominaisuus eri alustoilla)
Kuvia lisää projektin edetessä, PLZ?
Uskoisin, että ARBin puskuri ei rajoita 31" rengastuksen alle laittamista. Tämä siis pikaisen kuva-googlettamisen perusteella tehty arvio.
En ole vielä muutoskatsastanut korotusta, joka on edessä 45mm ja takana 60mm.
Korotuksen saa otteeseen helposti, mutta rengastusta ei kovin helposti :(
Kuvia projektista lisään aina, kun se etenee.
Kiitos positiivisesta palautteesta thp69:lle, sekä muille projektiani kommentoineille!
h-a-r-z-a
08.08.2008, 18:38
Joko on akseleiden huohotusputket tehty?
Omalla ei ole juurikaan uitu ja olipahan vaan kumman näköistä "öljyä" etuakselissa.Taka-akselin öljyä en edes laskenut ulos vielä.
Viitsitkö paljastaa mitä tuo välitys tuli maksamaan, kun en sivulta äkkiä löytänyt hintaa. Ja kiitos.
Edit: Hienoja vehkeitä ja keveitä :) Yks jimny siirretty omaan osioon..
Joko on akseleiden huohotusputket tehty?
Omalla ei ole juurikaan uitu ja olipahan vaan kumman näköistä "öljyä" etuakselissa.Taka-akselin öljyä en edes laskenut ulos vielä.
Kiitos muistutuksesta! On nimittäin pitänyt jo monta kertaa hakea kumiletkua huohottimia varten...
Viitsitkö paljastaa mitä tuo välitys tuli maksamaan, kun en sivulta äkkiä löytänyt hintaa. Ja kiitos.
680 eskoa.
oletkos renkaisiin ollut tyytyväinen? itse kanssa hankkimassa samanlaisia. kestääköhän ajella tiellä ja onko hirmu kovaa kumia, pikkuhiljaa pitäisi renkaita hankkia kun vanteetkin tuli jo :)
Makean oloinen peli, vielä kun sais moottorin ylipaineistettua. ;)
Taitaa vaan olla liki mahdotonta lain puitteissa.
-pajero-
16.08.2008, 17:12
Kyllä on siisti auto, ei ole muzzillat kovaa kumii ja maantietä kestää hyvin kun ajelee rauhallisesti.
oletkos renkaisiin ollut tyytyväinen? itse kanssa hankkimassa samanlaisia. kestääköhän ajella tiellä ja onko hirmu kovaa kumia, pikkuhiljaa pitäisi renkaita hankkia kun vanteetkin tuli jo :)
Olen ajanut renkailla noin 600km ja työntömitalla mitattuna eivät ole kuluneet yhtään. Renkaat ovat aika pehmoista kumia, mutta runko on jäykkä. Suosittelen.
Makean oloinen peli, vielä kun sais moottorin ylipaineistettua. ;)
Taitaa vaan olla liki mahdotonta lain puitteissa.
Kiitos kehuista! Onhan noita Jimnyjä maailmalla turbotettu, mutta Suomen lainsäädäntö kieltää kaikki herkut.
Jimny-projekti on taas edennyt.
Tein perille huohottimet letkusta. Edessä letkunpää nousee tuulilasin alareunan tasalle ja takana takavalon yläreunaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=5162
Etupuskurin ja vinssipedin asennus alkoi kita-aukkoa suurentamalla alumiinikitaa varten.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=5163
Vinssipeti tuli kiinni runkoaisoihin läpipulteilla, samoja pultteja hyödynsin myös varsinaisen puskurin kiinnittämisessä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=5164
Etupuskuri syntyi 4mm L-profiilista (50x150) ja latasta (4x50). Tein ensin pahvista mallin, jonka mukaan leikkasin L-profiilista liiat pois.
Sen jälkeen taivuttelua, rälläköintiä, kiinni heppailua ja hiomista.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=5165
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=5166
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=5167
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=5168
Vinssipetiin hitsasin kiinni pätkät ainesputkea sakkeleita varten.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=5169
Sitten maalit päälle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=5170
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=5171
Siinä se nyt on, valmis tuote. Vinssiksi hommasin Ramsey 9.5e ja vaijerin tilalle tuli 8mm naru. Etuylitys jäi varsin maltilliseksi :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=5172
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=5173
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=5174
Rekkarikilpi siirtyy maskista vinssipedin alle tulevaan keulapanssariin, kunhan saan sen tehtyä. Sen jälkeen kylkiputkien kimppuun jne...
Rausku4x4
17.08.2008, 17:21
Näin tämän laitoksen eilen jyväskylän rantaväylällä ja se tää oli todella upean näköinen!!! Todella komee tuo etupuskuri.
On hieno, ei voi muuta sanoa! Tuo puskin on minusta tosi hyvin onnistunut.
Myydään sj413 ja ostetaan jimny:D No ei ihan viälä. Hyvältä näyttää.
On todella hyvän näköinen puskuri! Itse olisin tehnyt siitä vähän enemmän eteenpäin ulottuvan, lamppujen suojausta metsässä ajatellen. Tosin noin hienoa en olisi saanut aikaiseksi. :D
Jätätkö rek kilven tuohon? Peittää aika lailla jäähdytintä.
Edit. Siirrät siis kilven, lukihan se tuolla ylempänä...
Rekisteröimätön
19.08.2008, 23:58
sairaan makee!!
Kiitos taas palautteesta, mukavaa että Jimny miellyttää muitakin itseni lisäksi!
Otin pari viikkoa sitten alla olevan kuvan. Onhan tuo auto vähän muuttunut vakioon verrattuna :)
Täytyy ottaa uusi kuva sitten, kun auto on ulkoisesti "valmis"...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=5634
PeteTurku
24.08.2008, 09:08
Onnittelut.
Hienon ja katu-uskottavan vekottimen olet rakentanut. Tuommoisella vois olla kiva lähtee kokeileen vaikkapa suunnistuskisoja.
Tsemppiä rojektiin.
Kestääkö tuo puskuri oikeasti törmätä mihinkään? Kiinnityspisteet alhaalla ja korin osat lähellä puskuria. Voiko tuosta puskurista tunkata?
Kestääkö tuo puskuri oikeasti törmätä mihinkään? Kiinnityspisteet alhaalla ja korin osat lähellä puskuria. Voiko tuosta puskurista tunkata?
Ajatuksena oli tehdä vakiopuskuria tukevampi keula, aika näyttää kuinka tuolla puut kaatuu :) Tunkata voi vinssipedin alapuolelta ja miksei itse puskuristakin, jos siinä saa hi-liftin pysymään paikallaan.
Hienosti muotoihin sopiva puskuri. Ja siisti peli muutenkin. Eikös taakse vois suunnitella yhtä hyvin muotoihin sopivaa ratkaisua?;)
Projekti etenee taas pienin askelin. Vinssille tuli vedettyä vihdoinkin sähköt ja samalla vaihtui Jimnyn
alkuperäinen mini-akku normikokoiseen 60Ah:een. Vinssiä voi nyt ohjata "letku-kaukosäätimellä" tai kojelaudan keinukytkimellä.
Keulaan taiteilin turkkilevystä panssarin suojaamaan ohjausiskaria.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=6226
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=6227
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=6228
¤Offi-Osku¤
31.08.2008, 19:39
Onko vinssin sisäkatkaisijalle ON/OFF nappia vai kelaako heti kun katkasijaa painaa?
Onko vinssin sisäkatkaisijalle ON/OFF nappia vai kelaako heti kun katkasijaa painaa?
Keinukytkin ohjaa ihan suoraan releboxia.
¤Offi-Osku¤
31.08.2008, 20:28
Herkästi vain sitten vahingossa vinssailee jos jää vaikka hiha tai joku katkasijaan.
Eikö sulla tosiaan oo mitään ns. master kytkintä vinssille??
Hyvän näköistä jälkeä on pojat saanu. Helppo on munkin aloittaa toi modi jimny projekti, kun ei tarttee kaikkea miettiä.
p.s. tartteeks jimny miehet mitään purku autosta? (myydään varaosia)
Kattokaa profiilista alku kuvat.
Hyvän näköistä jälkeä on pojat saanu. Helppo on munkin aloittaa toi modi jimny projekti, kun ei tarttee kaikkea miettiä.
p.s. tartteeks jimny miehet mitään purku autosta? (myydään varaosia)
Kattokaa profiilista alku kuvat.
juu soita niin ostan tekniikan pois:
0400 176 486
JER81:lle, poikkeaako/huononeeko ajo-ominaisuudet hirveästi jos vertaa tuota 31" renkailla ja lisäkorotettua Jimnyä alkuperäiseen versioon? Olen vain huolissani kun nyt omassa Jimnyssä tossut on 215/75 BF Mutikat ja olen ollut tyytyväinen tämän kokoisen auton käyttäytymiseen tiellä, mutta jos laitan 50mm korotuksen ja 31" munkit alle niin mennäänkö ojasta allikkoon vaikka noilla varusteilla sinne pitäisi varmaan mennä.?!? 8)
Tietysti ulkoasu on paljon tyylikkäämpi tuossa sinun autosi modauksessa! ;)
Onko porukalla tietoa mitkä olisivat sopivat peltivanteet noille 31" nakeille
jossa olisi sopivasti offsettiä (mielestäni näyttävemmät)
Ja vielä samaan syssyyn että miten se karjapuskuri asian lakipykälä muuttui
kun ei saa laittaa sellaista keulille, oliko tosiaan niin että ei saa leimaa jos ei oo
hyväksytty puskuri vai pitikö auton vm. olla alle jotain tiettyä vuotta?
Näin Vaasassa Jimnyn jossa oli otteessa merkitty lisätietoihin että "karjapuskuri"
tai sinne päin ja keulilla loisti tyylikäs ARB:n rauta. Nyyhh!!
Anteeksi, mutta jos joku voisi kertoa savoksi parilla sanalla tai antaa linkin johonkin
ketjuun tuosta puskuri asiasta. (itselläni vm. 2003)
t. Palle
Ja vielä samaan syssyyn että miten se karjapuskuri asian lakipykälä muuttui
kun ei saa laittaa sellaista keulille, oliko tosiaan niin että ei saa leimaa jos ei oo
hyväksytty puskuri vai pitikö auton vm. olla alle jotain tiettyä vuotta?
Näin Vaasassa Jimnyn jossa oli otteessa merkitty lisätietoihin että "karjapuskuri"
tai sinne päin ja keulilla loisti tyylikäs ARB:n rauta. Nyyhh!!
Anteeksi, mutta jos joku voisi kertoa savoksi parilla sanalla tai antaa linkin johonkin
ketjuun tuosta puskuri asiasta. (itselläni vm. 2003)
t. Palle
Linkki tässä: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/F5DAEE92-1BCA-4A49-8D8E-A32D32B9B397/0/ATT52006muutettu.pdf
Ja yksinkertaistettuna: 25.5.2007 ja sitä uudemmissa ei saa olla kuin E-hyväksytty valorauta. Vanhemmissa käytännössä voi olla minkälainen omavalmisteinenkin vinssipuskuri/karjapuskuri tahansa, jos sitä ei ilmoiteta asennetun 25.5.2007 tai sen jälkeen tai jos se ei muuten ole ilmeistä (esim. uutuuttaan hohtava vinssipuskuri, jossa vielä hintalappu päällä).
Linkki tässä: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/F5DAEE92-1BCA-4A49-8D8E-A32D32B9B397/0/ATT52006muutettu.pdf
Ja yksinkertaistettuna: 25.5.2007 ja sitä uudemmissa ei saa olla kuin E-hyväksytty valorauta. Vanhemmissa käytännössä voi olla minkälainen omavalmisteinenkin vinssipuskuri/karjapuskuri tahansa, jos sitä ei ilmoiteta asennetun 25.5.2007 tai sen jälkeen tai jos se ei muuten ole ilmeistä (esim. uutuuttaan hohtava vinssipuskuri, jossa vielä hintalappu päällä).
Voi siin olla sellaine "uuttuuttaan hohtava vinssipuskuri, jossa hintalappu päällä", sehä o tietty vaihettu sinne sen samanlaisen rikkinäisen tilalle, joka oli siel 15 vuotta..
:)
Kyllähä vanhaa saa korjata ja uutta osaa laittaa sen tilalle.
Eikö sulla tosiaan oo mitään ns. master kytkintä vinssille??
En ole katsonut tarpeelliseksi laittaa vinssille mitään "pääkytkintä", pelkkä ohjauskytkin riittää.
Vinssin rumpulukitus on aina auki, joten ei haittaa vaikka keinukytkintä hiplaisi vahingossa.
Ratkaisu toimi edellisessä autossanikin ongelmitta.
JER81:lle, poikkeaako/huononeeko ajo-ominaisuudet hirveästi jos vertaa tuota 31" renkailla ja lisäkorotettua Jimnyä alkuperäiseen versioon? Olen vain huolissani kun nyt omassa Jimnyssä tossut on 215/75 BF Mutikat ja olen ollut tyytyväinen tämän kokoisen auton käyttäytymiseen tiellä, mutta jos laitan 50mm korotuksen ja 31" munkit alle niin mennäänkö ojasta allikkoon vaikka noilla varusteilla sinne pitäisi varmaan mennä.?!? 8)
Tietysti ulkoasu on paljon tyylikkäämpi tuossa sinun autosi modauksessa! ;)
Onko porukalla tietoa mitkä olisivat sopivat peltivanteet noille 31" nakeille
jossa olisi sopivasti offsettiä (mielestäni näyttävemmät)
Ja vielä samaan syssyyn että miten se karjapuskuri asian lakipykälä muuttui
kun ei saa laittaa sellaista keulille, oliko tosiaan niin että ei saa leimaa jos ei oo
hyväksytty puskuri vai pitikö auton vm. olla alle jotain tiettyä vuotta?
Näin Vaasassa Jimnyn jossa oli otteessa merkitty lisätietoihin että "karjapuskuri"
tai sinne päin ja keulilla loisti tyylikäs ARB:n rauta. Nyyhh!!
Anteeksi, mutta jos joku voisi kertoa savoksi parilla sanalla tai antaa linkin johonkin
ketjuun tuosta puskuri asiasta. (itselläni vm. 2003)
t. Palle
Pelkkä korotus ei vaikuttanut mielestäni ajo-ominaisuuksiin juurikaan, mutta rengastuksen vaihtumisen kyllä huomasi.
On sanomattakin selvää, että leveä rengas hakee tien urissa.
Mutta kyllä 31:llä pystyy tiellä ajamaan ihan hyvin, muistaa vaan laittaa kunnon paineet, itse käytän tiellä 2.5 bar.
31" renkaille suosittelen itsellänikin olevia 8x15" ET-20 vanteita. Ne ulontavat sopivasti,
koska mielestäni autoa korotettaessa, pitäisi sitä myös samassa suhteessa "leventää".
Projekti on taas nytkähtänyt hieman eteenpäin. Jimny sai kylkiputket suojaamaan helmoja,
materiaalina käytettiin 2" putkea ja 4x40 lattaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=8302
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=8303
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=8304
Seuraavaksi asennetaan katolle työvalot, koska kelit pimenee :)
Istuu kyllä nätisti helmoihin, siististi on tehty koko laite.
Ja vielä samaan syssyyn että miten se karjapuskuri asian lakipykälä muuttuikun ei saa laittaa sellaista keulille, oliko tosiaan niin että ei saa leimaa jos ei oo
hyväksytty puskuri vai pitikö auton vm. olla alle jotain tiettyä vuotta?
Näin Vaasassa Jimnyn jossa oli otteessa merkitty lisätietoihin että "karjapuskuri"
tai sinne päin ja keulilla loisti tyylikäs ARB:n rauta. Nyyhh!!
t. Palle
Vahvasti veikkaan että on kaverin ex-Jimny... Puskuri+vinssi lisättiin otteeseen ennen lakimuutosta. Joutu hieman modifoimaan ARB:n tekelettä ennen ku sopi paikalleen, lopputulos kuitenkin ihan siisti. Vinssiksi laitettiin 6500? T-Max.. Ihan näppärä metsästysautohan se oli.
La tuskaa
30.09.2008, 07:45
Perhana että on kyllä komee laitos. Tuo aiheuttaa pientä auto kuumetta näemmä :D
Onko jimmyssä muuten vielä sama jako ku vahoissa sj:ssä???
Onko jimmyssä muuten vielä sama jako ku vahoissa sj:ssä???
Uskoisin pulttijaon olevan sama eli 5x5,5"
kuinkas kestävät nuo helmaputket on kun kannakkeet on tehty latasta? vääntyykö kui helpost? mihi tulee kiinni pohjassa
kuinkas kestävät nuo helmaputket on kun kannakkeet on tehty latasta? vääntyykö kui helpost? mihi tulee kiinni pohjassa
Aika näyttää kuinka hyvin putket pysyy paikoillaan, mutta se on varmaa että kestävät taatusti iskuja paremmin kuin vakio helmapellit. Latat on hitsattu suoraan runkoon ja kokeilun tuloksena helmaputket kestävät tunkkausta hi-liftillä tai vast.
hieno homma jos kestää kunnolla. eikai sitä huonoa kannata tehdäkään :)
minullakin on vaan tuo rojekti pahasti kesken , en kyllä varmaan saa ikinä niitä tehtyä...
vakoilla kyllä pitää noita vaihtoehtoja ;)
Jimny sai taas huomiota osakseen, katolle asennettiin työvalot ja lokasuojiin laitettiin kumilevikkeet.
Kattovalojen teline tehtiin 4mm latasta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=9935
Kattokaiteen kiinnityspisteen alle porattiin reikä kaapeleita varten.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=9936
Kaapelit kulkevat tulipellin läpiviennin kautta a-pilaria pitkin katon läpivientiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=9937
Kumisoirot levittävät edessä 30mm ja takana 45mm.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=9938
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=9939
Olen seurannut tätä projektia alusta asti ja aina offipalstalle tullessani sitä toivoo että tähän topikkiin olisi tullut lisää tarinaa ;)
On kyllä harvinaisen hieno Jimny ja siistiä työnjälkeä! http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif
on se prkl hieno laitos...tollain ois kiva kauppakassija pikkusen näppärämpi metsäpeli ku toi blazerin möhkäle
On kyllä tosi komiasti toteutettu jimny ! Tuo puskuri varsinkin on todella hienosti suunniteltu/toteutettu. ;)
Kelpais kyllä minullekkin...Todella siisti kulkine! Siirrät vielä valot tonne raudan päälle...
Rekisteröimätön
21.10.2008, 08:26
Kelpais kyllä minullekkin...Todella siisti kulkine! Siirrät vielä valot tonne raudan päälle... Onkohan sulla mitään käryä miks ne on nimenomaan tossa alla?
La tuskaa
21.10.2008, 08:40
Onkohan sulla mitään käryä miks ne on nimenomaan tossa alla?
Heh aika hyvä kyllä :D
Kyllähän ne kannattaiskin tosiaan siihen päälle laittaa että varmasti kaikki oksat sitten niihin osuis ja ym.... :D heh
Kyllä varmasti valot kärsisi siellä päällä mutta ylempänä valoista olisi enemmän hyötyä maastossa.Saisi valokeilaa lähemmäs sinne missä sitä tarvitaan eikä sadan metrin päähän,luulisin...Mutta hieno kulkine edelleen oli ne valot miten tahansa!
Kyllä varmasti valot kärsisi siellä päällä mutta ylempänä valoista olisi enemmän hyötyä maastossa.Saisi valokeilaa lähemmäs sinne missä sitä tarvitaan eikä sadan metrin päähän,luulisin...Mutta hieno kulkine edelleen oli ne valot miten tahansa!
Kiitos taas palautteesta, sitä on aina mukava saada!!
JariKoo on oikeassa. Valojen paikkaa täytyy muuttaa, koska katon etureuna varjostaa auton keulalle pimeän alueen. Tarkoitus on siirtää valoja lähemmäs katon etureunaa, mutta raudan alapuolella ne pysyvät silti.
¤Offi-Osku¤
21.10.2008, 17:55
Katsoa valot vielä sillain ettei kuitenkaan häikäise omiin silmiin jos osuu kone pellille paljon valo niin häikäisee.
Cros4WD:n avajaisista tarttui matkaan vinssin kaukosäädin. Se löysi paikkansa konehuoneesta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=11103
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=11104
Muotoilin kattovalojen telineen uusiksi, nyt valot saa suunnattua paremmin etumaastoon.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=11105
Seuraavaksi suunnitelmissa olisi jakolaatikon nosto 5cm ylöspäin ja pohjapanssareiden teko...
Tänään tuli haettua joulukuusi metsästä ja tottakai autolla :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=13719
Pikku päivityksiä taas tehty Jimnyyn.
Jakolaatikon kannatinkumit vaihdettiin 20mm korkeampiin. Tarkoitus oli nostaa laatikkoa reilusti,
mutta kori tuli aika äkkiä vastaan, eli tuo 20mm on aikalailla maksimi.
Vakio kannatinkumi
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=14038
Uudet kannatinkumit
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=14039
Nyt kun laatikko on nostettu, pystyy sille tekemään panssarin ihan suorasta levystä.
Hessu_Hopo
21.12.2008, 22:06
Tuossa kuvassa näkyvä takakardaanin nivel vaikuttaa erikoiselta. Onko se joku vakionopeusnivel vai mikä?
Hessu
Joulunpyhinä tuli taas touhuttua Jimnyn parissa.
Tasauspyörästönlukot laitettiin tilaukseen ennen joulua, eteen ARB RD87 ja taakse ARB RD88.
Lukot saapuvat tammikuun aikana, joten niitä odotellessa tehdään valmistelevia toimenpiteitä..
Kompressori, paineilmaletkut, johtosarja ja teline käyttökytkimille asennettiin valmiiksi odottamaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=14634
Kompressorille tehtiin teline ja se löysi paikkansa konehuoneesta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=14635
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=14636
Paineilmaletkut kiinnitettiin kulkemaan samaa reittiä jarruputkien kanssa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=14637
Lukkojen ja kompressorin käyttökytkimille tehtiin teline tuhkakupin paikalle 2mm pellistä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=14638
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=14639
Seuraavaksi vuorossa jakolaatikon suojapanssarin viimeistely ja paikalleen asennus...
Sain vihdoinkin asennettua jakiksen suojan paikoilleen. Materiaalina käytin 6x40mm lattaa ja alumiinilevyä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=15767
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=15768
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=15769
Revin kylkiputket pois ja tein tilalle 5mm L-profiilista / latasta tukevammat suojat helmoille. Kiinnitys runkoon M12 pulteilla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=15770
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=15771
Lukkojen kompressori saa kaverikseen paineilmasäiliön, joka syntyy vanhasta sammuttimesta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=15772
Maalin ja kiinnikkeiden poiston jälkeen rupesin etsimään säiliölle paikkaa, tuohon se laitetaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=15773
Näillä mennään ja homma jatkuu :)
On kyllä siistin näköistä jälkeä, kelpaa esitellä. + eräälaista pioneerityötä.
Itse olisin laittanut tuohon pohjapanssariin viisteet eteen ja taakse. Ehkäisee mahdolliset tartunnat kantoihin ja kiviin, sekä maahan, tai ainakin vähentää kiinni tarttumista.
Kannattaa aina koittaa ehkäistä kaikki (itse aiheutetut) stopparit, jos mahdollista.
Voisko pohjapanssarista tehdä kokopeittävän, esimerkiksi tukivarren rungonpäistä asti
On kyllä siistin näköistä jälkeä, kelpaa esitellä. + eräälaista pioneerityötä.
Kiitos palautteesta! Toivottavasti tämä meikän projekti kannustaisi muitakin aloittamaan oman Jimnyn rakentamisen. Samalla uusiutuisi Suzuki- kalusto tuolla maastossa :)
Itse olisin laittanut tuohon pohjapanssariin viisteet eteen ja taakse. Ehkäisee mahdolliset tartunnat kantoihin ja kiviin, sekä maahan, tai ainakin vähentää kiinni tarttumista.
Kannattaa aina koittaa ehkäistä kaikki (itse aiheutetut) stopparit, jos mahdollista.
Voisko pohjapanssarista tehdä kokopeittävän, esimerkiksi tukivarren rungonpäistä asti
Kommentistasi innostuneena kävin pyörähtämässä Jimnyn alla ja totesin, että sinnehän voisi tehdä koko pohjan peittävän panssarin tukivarsien runkokiinnikkeiden väliin.
Huono puoli tuossa olisi panssarin paino, se kun pitäisi tehdä aika paksusta levystä. Riittäisiköhän 2-3mm paksuus?
Rausku4x4
10.01.2009, 17:12
Jeps hyvän näköisiä toteutuksia! Itse jos tekisin panssarin niin koko pohjan peittävän ja 3mm hardoxista.
Juu, ei kannata tehdä mitään ydinpommin kestävää, tuollainen 3mm kestää jo aivan tarpeeksi, vaikka tavallisena rautanakin. Toimii enempi sellaisena liukulevynä ja jos kolhii mutkalle niin oikoo tai /ja vahvistaa vasta sitten. Tai tarkistaa ajolinjoja.
Alumiinin huono puoli on sen huono liukuvuus kivellä, puree kiinni. Ja antaa periksi helpommin samanvahvuisena. Tuo Hardox-kulutusteräs on hyvä vaihtoehto
Liian peittävää ei kannata tehdä, kerää liikaa tavaraa ja kuumuu paikat.
Kiinnitys kannattaa miettiä huoltoystävälliseksi, eli on helppo irrottaa tarvittaessa (putsaus)
Asensin paineilmasäiliön paikoilleen. Liimasin siihen ARB-tarran kylkeen, niin se näyttää ihan "kaupalliselta tuotteelta" :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=16582
Nyt olis kaikki valmistelevat työt tehty lukkojen asennusta varten. Niitä odotellessa...
Pakosarjan lämpöpellin ruuvinkannoissako tuo on kiinni vai kuinka? Hieno pömpeli. Ilma vähän lämpenee, mutta väliäkö hällä?!
Pakosarjan lämpöpellin ruuvinkannoissako tuo on kiinni vai kuinka? Hieno pömpeli. Ilma vähän lämpenee, mutta väliäkö hällä?!
Juurikin noissa lämpösuojan ruuveissa se on kiinni. Asennuspaikkaa säiliölle etsiessä tuli kyllä mieleen tuo lämpeneminen,
mutta näillä keleillä ajellessa säiliö on hädin tuskin kädenlämpöinen.
Kesällä on tietysti eri asia, mutta aika näyttää tuleeko siitä ongelmaa.
samisami2
19.01.2009, 21:46
Kyllä on komiaa jälkeä...
Vaihdoin etuakselille pidemmät jarruletkut. Ne ovat Calminin valmistamat Samuraihin tarkoitetut 19" pitkät letkut,
mutta näyttivät sopivan myös Jimnyyn. Pituutta alkuperäisiin verrattuna tuli 13cm lisää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=17211
Apukuskin puolelle uusi letku kävi suoraan paikoilleen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=17212
Kuskin puolelle piti tehdä pidempi jarruputki, koska alkuperäinen jarruletku oli rakenteeltaan erilainen kuin apukuskin puolella
ja uuden letkun vaihtamisesta ilman muutoksia ei olisi ollut hyötyä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=17213
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=17214
Repsikka
26.01.2009, 21:03
On kyllä A1 jälkeä koko projekti, hattu nousee koko ajan korkeammalle kun projektia seuraa.
On kyllä A1 jälkeä koko projekti, hattu nousee koko ajan korkeammalle kun projektia seuraa.
Kyllä, on ilo seurata tätä projektia. Kuvia vaan lisää!
Kiitos palautteesta! Mukavaa että projektia jaksetaan seurata.
Kuvia laitan aina lisää kun päivityksiä tapahtuu.
Kyllä on todella asiallista jälkeä.. täytyy hattua nostaa.:D
On tullut asennettua Jimnyyn lisäkorotusta.
Nylonista sorvatut palikat eteen ja taakse.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=17739
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=17740
Koska korotuspalikat nostivat autoa noin 50mm, katsoin järkeväksi nostaa iskareiden alapään kiinnitystä saman verran ylöspäin.
Etupään uusi iskarin kiinnitys pultilla ja hitsillä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=17741
Ja sama takana. Kiinnike on kiinni kahdesta kohtaa akselissa. Iskarin alkuperäisellä kiinnityspultilla ja tukivarren puslan kiinnityspultilla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=17742
Jimnyn kokonaiskorotus näiden muutosten jälkeen on 100mm (OMEn jouset 50mm + korotuspalikat 50mm) ja tuohon se saa jäädäkin (toivottavasti :) ).
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=17743
Rausku4x4
02.02.2009, 16:58
Mitenkäs muuten leimasetä suhtautuu näihin nylon palikka korotuksiin?
Mitenkäs muuten leimasetä suhtautuu näihin nylon palikka korotuksiin?
Eiköhän tuo konttorilla selviä. Voi olla muutakin ihmetystä luvassa, kun inssin kanssa katsausta tehdään :)
hattu nousee kyllä täälläkin!. mukavaa katsella kun joku viitsii tehdä kaiken niin huolellisesti ja siististi:)
Talvilomaviikko takana ja osa siitä tuli vietettyä Jimnyn parissa.
ARB- paineilmalukot saapuivat ja niiden asennus tuli aloitettua venttiileistä sekä kytkimistä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=20398
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=20400
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=20399
Jarrukilpi/napa/vetoakseli- paketit pois ja perämurikka pöydälle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=20401
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=20402
Perän laakerit ja lukitusrenkaat
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=20403
Reiän teko paineilmaliitintä varten. Ensin 11.2mm reikä ja siihen 1/4" NPT kierre.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=20404
Ratas ja lukko naitettu yhteen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=20405
Paineilmaholkki ja putki taivuteltu muotoonsa. Välys säädettiin 0,12 (valmistajan suositus 0,1-0,2)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=20406
Sitten vaan taka-akseli kasaan ja paineilmaputki kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=20407
Testiajossa huomasi kuinka pelkkä takalukko toi autolle aivan uuden luonteen etenemisessä :)
Etulukon asennukseen palataan myöhemmin...
Testiajossa huomasi kuinka pelkkä takalukko toi autolle aivan uuden luonteen etenemisessä :)
Etulukon asennukseen palataan myöhemmin...
suosittelen muuttamaan orkkis kytkentöjä noissa kytkimissä silleen että
että etu lukon saa kytkettyä myös ilman takalukkoa
meitin kulkineessa huomattiin ero vasta kun takalukko kajahti ja oli pakko 1/2raajärven kisasta ajella pelkällä etulukolla.
eikä takalukon puuttuminen vaikuttanut pahemmin etenemiseen
-pajero-
22.02.2009, 20:14
homma sitko lukot suomesta vai ulkomailta
suosittelen muuttamaan orkkis kytkentöjä noissa kytkimissä silleen että
että etu lukon saa kytkettyä myös ilman takalukkoa
Kiitti vinkistä! Täytyy miettiä jos muuttaisi kytkentää.
homma sitko lukot suomesta vai ulkomailta
Lukot tuli Cros4WD:n kautta Australiasta.
Jimnyn nykyisillä välityksillä ei oikein pysty "hiiviskelemään", joten jakolaatikko menee vaihtoon.
Siispä tuli hommattua Samurain jakis ja siihen Trail-Gearin 6,5:1 välityssarja, uudet laakerit ja stefat sekä vahvempi etuvedon lähtöakseli.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=20630
Laatikko pöydälle levälleen ja uusia rattaita kehiin (en ole hunajan suurkuluttaja).
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=20631
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=20632
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=20633
Jakiksen kuorista piti jyrsiä pieni siivu pois, että uudet rattaat mahtuivat pyörimään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=20634
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=20635
Sitten vaan laatikko kasaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=20636
Ulosoton aukkoon tein laipan alumiinista.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=20637
Alkuperäisen ja vahvemman etulähdön ero.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=20638
Jakolaatikko asennusta helpottaakseni, tilasin Belgiasta D&G Tuningista T-case conversion kitin.
Kittiin kuuluu lyhennetty kardaani vaihde- ja jakolaatikon väliin, spacer/sovitus-laipat etu- ja takakardaanin päihin sekä nylonista tehty "sovitin" matka/nopeusmittarin optiselle anturille.
Laitan kuvia lisää kun paketti saapuu...
Belgiasta tilatut osat saapuivat ja Samurain jakolaatikko löysi paikkansa Jimnyn alta.
Asennushilppeitä tuli odotettua enemmän.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=21543
Jimnyn nopeus/matka-mittarin anturi on optinen ja sitä varten piti Samurain jakolaatikkoon asentaa ratas taka-kardaanin lähtöakselille. Tämän rattaan avulla anturi saa tarvitsemansa "pulssi-tiedon".
Jotta ratas ei ottaisi kiinni jakolaatikon kuoreen, piti akselille sorvata 2,5mm paksu aluslevy.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=21544
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=21545
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=21546
Optinen anturi kiinnitettiin nylonista tehtyyn laippaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=21547
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=21548
Sisääntulo- ja etulähdönakseleihin tuli 12mm paksut alumiinijatkot.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=21549
Jakolaatikon keppiä piti muokata, ettei se ottaisi koriin kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=21550
Sinne se meni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=21551
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=21552
Asennuksen jälkeen ajettu testilenkki nosti kyllä hymyn naamalle. Nyt löytyy hitaita ja tosi hitaita vaihteita, kaikkia viittä pykälää (ja pakkia) voi käyttää maastossa :)
Ajamisen helppous hitaiden välityksien kanssa on aivan omaa luokkaansa, ne pitäisi olla joka jätkällä !!!
Jimny kulkee nyt hitaalla puolella 5.vaihteella rajoitin vasten 40km/h...
Seuraavaksi odotettavissa etulukon asennnus.
Käyttäjä
04.03.2009, 20:34
Miltä toi välitetty pakki tuntuu,onko liian lyhyt?
Rausku4x4
04.03.2009, 21:22
Täähän voipi pian olla aika pirun menevä laite! Kun miettii että maavaraa löytyy ja välitykset on nyt hyvät ja ei paina paljoa ja lukot on kohta molemmissa akseleissa :D Ois hauska nähdä mihin tämä pystyy!
Miltä toi välitetty pakki tuntuu,onko liian lyhyt?
Lyhythän se on, samaa luokkaa 1.vaihteen kanssa. Jos pakilla aikoo antaa happea ja puhdistaa renkaat, niin pitää kyllä vaihtaa pitkälle puolelle.
Taitaa olla ainut huono asia hitaissa välityksissä...
Täähän voipi pian olla aika pirun menevä laite! Kun miettii että maavaraa löytyy ja välitykset on nyt hyvät ja ei paina paljoa ja lukot on kohta molemmissa akseleissa :D Ois hauska nähdä mihin tämä pystyy!
Joo autosta voi tulla ihan menevä laite, kuskin pitää vielä treenata :) Jos Jyvässeudulla ajoja on, niin eiköhän niihin tule osallistuttua.
Käyttäjä
04.03.2009, 21:30
Lyhythän se on, samaa luokkaa 1.vaihteen kanssa. Jos pakilla aikoo antaa happea ja puhdistaa renkaat, niin pitää kyllä vaihtaa pitkälle puolelle.
Taitaa olla ainut huono asia hitaissa välityksissä...
Huomasin kanssa kun räppi suskaan duunattiin "tossu"välitykset jakolootaan.:o
Mitäs tuo jakolaatikon vaihto vaikutti maantievälityksiin?
Mitäs tuo jakolaatikon vaihto vaikutti maantievälityksiin?
Jimnyn jakolaatikon nopean puolen välitys oli 1,63:1 ja nyt vaihdetussa samurain laatikossa 1,70:1.
Käytännössä en huomannut mitään eroa maantiellä ajossa laatikon vaihdon jälkeen, tai no samurain laatikko ulisee enemmän.
No niin tulihan siitä Jimnystä ihan oikea NELI-veto!
ARB:n paineilmalukko löysi tiensä myös etu-akseliin.
Homma tuli aloitettua nostamalla etu-akseli pukkien varaan ja laskemalla öljyt pois perästä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=22107
Jarrusatulat ja napalukoille menevät alipaineletkut irti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=22108
Alipaineputki-hässäkkä irti akselista.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=22109
Kääntöpallon tiiviste ja renkaat irti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=22110
Sitten vaan ohjausvarsi ja raidetanko, sekä olkatapit irti, jonka jälkeen koko napa-paketin vetoakseleineen pystyi vetämään irti tasauspyörästöstä ja akselista.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=22111
Tämän jälkeen tasauspyörästö irti akselista ja pöydälle levälleen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=22112
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=22113
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=22114
Liitin paineilmaa varten.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=22115
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=22116
Laakerit ja ratas kiinnitetty lukkoon.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=22117
Perän "laakeripesän runkoon" piti jyrsiä kolo kupariputkea varten.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=22118
Paineilmaholkki ja putki paikoillaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=22119
Etuperä paikoillaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=22120
Taas yksi kohta suoritettu Jimnyn TO DO- listalta, mitähän sitä seuraavaksi keksisi...
Seuraavaksi saat rueta vaihtelee vetoniveliä oikeen urakalla :D
Rekisteröimätön
13.03.2009, 16:34
Paljonkohan tämän auton rakennus on maksanut kaikkineen hilppeineen?
Seuraavaksi saat rueta vaihtelee vetoniveliä oikeen urakalla :D
Joo voihan siinä niinkin käydä :) Pitääpä selvitellä jo etukäteen mistä noita niveliä oikein saa.
Ilmeisesti eri nivelet kuin SJ413 tai Samuraissa?
Paljonkohan tämän auton rakennus on maksanut kaikkineen hilppeineen?
Vähintäänkin riittävästi.
Nivelkoko sama kuin SJ410 mutta eri pituus. Luulen että Trailjimnystä saadaan vahvistetut nivelet ja vetarit. Itse olen vaihtanut koko SJ410:sen "napa" ja toimii hyvin. SJ 410:sen nivelet maksaa vain 59e ja tähän asti ne on kestänyt :D
Nivelkoko sama kuin SJ410 mutta eri pituus. Luulen että Trailjimnystä saadaan vahvistetut nivelet ja vetarit. Itse olen vaihtanut koko SJ410:sen "napa" ja toimii hyvin. SJ 410:sen nivelet maksaa vain 59e ja tähän asti ne on kestänyt :D
Kiitti vinkistä!
Kevät tulee ja murrokset paukkuu! Jimnystä tuli hetkellisesti 3-vetoinen, kun apparinpuoleinen nivel antautui.
Siispä niveltä vaihtamaan.
Napalukko pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=27412
Lukkorengas pois akselilta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=27413
Välilevy pois akselilta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=27414
Olkatapit, ohjausvarsi ja raidetanko irti, jonka jälkeen pyörännapa pöydälle.
Tuommoista silppua sieltä löytyi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=27415
Kun napa oli auki, tuli samalla vaihdettua olkatappien laakerit ja pesät.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=27416
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=27417
Uusi nivel paikoilleen ja kasaus.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=27418
Puskurit saivat uuden korinvärisen sävyn pintaansa.
Pohjaksi happomaali.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=27419
Pintaväri ja lakka päälle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=27420
Tuolta Jimny näyttää tällä hetkellä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=27421
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=27422
Jos sitä seuraavaksi väsäilisi konttiin tasaisen pohjan vanerista ja jonkinlaisen laatikon irtotavaroille...
Päivityksiä taas pitkästä aikaa!
Sain halvalla Hiluxiin tarkoitetun Safari-merkkisen snorkkelin. Pienellä modauksella sen sai sopimaan myös Jimnyn kylkeen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=32351
Pää poikki ja umpeen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=32352
Uuden imuputken liimailua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=32353
Ilmanputsarikotelo ja akku piti irroittaa, että lokasuojan sisällä olevan imuilmanvaimentimen sai purettua pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=32354
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=32355
Rasiaporalla lokasuojaan reikä imuletkua varten, sekä reiät kiinnitysruuveille.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=32356
Imuletku kiinni ilmanputsarikoteloon.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=32357
Snorkkelin yläpäänkiinnitys a-pilariin kulmaraudalla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=32358
Siinä se nyt on. Istuvuus lokasuojaan ja a-pilariin ei ole ihan paras mahdollinen, mutta yllättävän hyvin Toyotan osa kävi myös Suzukiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=32359
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=32360
Seuraavaksi voisi suunnitella vaikka katumusvinssiä takapuskuriin..
La tuskaa
09.06.2009, 03:43
On tuo kyllä hieno peli. Ihan hieman vain meinaa kade iskeä päälle ku kattelee noita kuvia :)
knucklebone
09.06.2009, 08:12
Täältä nousee kaksi poropeukaloa pystyyn tälle projektille! Hemmetin hyvännäköistä jälkeä syntynyt koko ajan!
Komia laitos!!
Laitetaas taas päivityksiä projektiin!
Jimnyyn on ilmestynyt kesäloman aikana takavinssi, uusi takapuskuri ja kylkiputket.
Takavinssin asennus alkoi äänärin vaihdolla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35515
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35517
Vinssipeti syntyi 4mm L-profiilista ja latasta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35513
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35514
Peti kiinnittyy runkopalkkeihin samoilla M12-pulteilla takapuskurin kanssa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35512
Vinssin releboxi tuli laitettua takakontissa olevaan syvennykseen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35511
Syöttökaapelin suojasin muoviputkella ja se kulkee auton pohjassa akulta takakonttiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35502
Vinssin maadoitus runkoon.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35510
Ohjaus kaukosäätimellä, kojelaudan keinukytkimellä tai Ramseyn omalla letkuohjaimella.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35519
Takapuskuri syntyi 3mm materiaalista. Tuttua kaavaa noudattaen tein ensin pahvista mallin, jonka perusteella leikkasin ja muotoilin L-profiilit ja latat.
Sakkeleille tein ainesputkesta kiinnityspaikat. Sitten heppailua ja hiontaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35503
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35504
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35505
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35506
Pohjalle vedin happomaalin, jonka jälkeen pintaväri ja lakka.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35509
Tuommosen sitä sai aikaiseksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35507
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35508
Takavalojen alapuolella oleviin "tyhjiin kohtiin" tein pellistä palat, jotka odottavat vielä maalausta ja asennusta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35516
Takavinssi on Ramsey 8.5, johon laitoin edessä olleen 8mm narun ja koukun.
Etuvinssiin vaihdoin 10mm narun ja uuden isomman koukun.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35497
Kylkiputket syntyivät 90-käyristä ja combi-putkesta, seinämävahvuus 2,6mm.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35501
Putket hitsasin kiinni aikaisemmin asentamiini kylkirautoihin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35500
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35498
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35499
Nehän ovat kuin kaksi marjaa :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35518
Hienoa jälkeä kertakaikkiaan!
Rausku4x4
18.07.2009, 16:01
Kattelin tossa yks päivä että olit saanut takavinssin kiinni.
On kyllä siistiä jälkeä!!!! Tällaisia on hieno katella. Aikaahan noissa tuppaa kuluun, ku näpertelee.....tai ainaki mulla kuluu:D:D
Noihin kylkiputkiin kannattaa varmaan hitsata vaikka 2 tumppia per puoli tohon välimatkalle(putken ja kopassa olevan palkin väliin siis), niin ei pääse sit niin helpolla taipumaan, jos hieman kantoihin ja kiviin nojailee.
Nätti on ja vielä nätimpi/laillisempi jos näihin sais vaikka jotkut oikeat takavilkut upotettua. Noi päälleliimatut ledit kelpaa oikeesti vaan sivuvilkuiksi. ;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35516
Hienoa jälkeä kertakaikkiaan!
Kiitos! Kun ite tekee, saa mitä sattuu tulemaan.
Kattelin tossa yks päivä että olit saanut takavinssin kiinni.
Jimny on siis bongattu! Ja mää kun luulin, että eihän se edes erotu tuolta corollien joukosta :)
Nätti on ja vielä nätimpi/laillisempi jos näihin sais vaikka jotkut oikeat takavilkut upotettua. Noi päälleliimatut ledit kelpaa oikeesti vaan sivuvilkuiksi.
Tuo on hyvä idea. Kaverilta kuulinkin, että nuo vilkut ei oikein erotu kirkkaalla auringonpaisteella.
Täytyypä käydä IKH:n hyllyistä penkomassa sopivat vilkut.
R-Lempiäinen
19.07.2009, 19:45
NO Suksi jo suolle kaikkine autoines;)
Tosi siistiä jälkeä ja niin ovat kuin kaksi marjaa iso karviainen ja pieni mustikka :D
JP-Patrol
29.07.2009, 09:25
Komian näköinen oli :)
Oot kyl saanu "modattua" noi puskurit/vinssit upesti tohon autoon. Näyttää siltä että toi olis jonku tehtaan erikoismalli joka on tilattu jollekki öljysheikille eikä dollareita oo säästelty. Mahtavuutta!
Kiitos taas palautteesta!
Mukava kuulla muidenkin pitävän rakenteluni tuloksista :)
Tämä peli on nyt myynnissä! Uusi projekti siintää jo mielessä :)
Myynti-ilmoitukset:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62854
http://www.nettiauto.com/2783886
Rekisteröimätön
04.09.2009, 09:08
10K
peltsssi
04.09.2009, 19:56
Mitäs tilalle?
Laitat sitten tarinat tänne, niin onpahan jotain mitä kuolastaa...
Mitäs tilalle?
Laitat sitten tarinat tänne, niin onpahan jotain mitä kuolastaa...
Diesel-voimaa tulee tilalle, mutta ei paljasteta vielä kaikkea :)
Tokihan projekti-topic täytyy perustaa myös uudelle kohteelle...
Otettiinko tästä kaikki kivat osat irti ja pistettiin suht vakiona myyntiin. Näyttää melko vakiolta tuolla nettiautossa toisen myyjän listoilla:
http://www.nettiauto.com/2828418
Otettiinko tästä kaikki kivat osat irti ja pistettiin suht vakiona myyntiin. Näyttää melko vakiolta tuolla nettiautossa toisen myyjän listoilla
Juurikin näin. Vakioin Jimnyn ja kävin vaihtamassa käyttikseen, koska ei siitä kukaan kiinnostunut ostomielessä rakennettuna.
Väittivät kalliiksi, elämä on :)
Unregistered
01.03.2011, 14:40
Wow. nice jimny. that inspire me.
hpotteri
03.03.2011, 00:38
Nätti on ja vielä nätimpi/laillisempi jos näihin sais vaikka jotkut oikeat takavilkut upotettua. Noi päälleliimatut ledit kelpaa oikeesti vaan sivuvilkuiksi. ;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=182&pictureid=35516
Mitäs trafi sanoo jos laittaa ne takavilkut noihin pakkivalojen heijastimiin. Tuleeko laillinen?
Eikö peruutus valojen kanssa säännökset oo vapaammat kun vilkkujen?
Moi
Meillä tehdään ralliautoihin pohjapanssareita alumiinista 6082 Al 6mm kestää niissä joten 4-5mm luulisi kestävän tuossa..
MaastoNiko
03.12.2020, 20:42
Olikohan mikä rekkari sinisessä Jimnyssä? Onkohan nykyään minulla :D?