janiojan
05.06.2008, 10:04
Pistetääs omasta vekottimestakin nyt kuvia, kun on jotain saanut aikaiseksikin.
Ostin pitkäaikaisena haaveena Rangen katuajosta syksyllä 2006 ja tarkoituksena oli rakennella ja pitää se myös käyttöautona. Kyseessä siis vm. -89, 3.5 EFI, automaatilla ja visko jakiksella. Tämä on siis ensimmäinen projektini ja ennen en ollut maasturilla metsässä ajanut. Kesällä 2007 totesin, että taitaa olla melko mahdoton yhtälö, joten oli pakko hommata käyttis erikseen. Sen jälkeen alkoi projekti jo etenemäänkin.
Tässä suunnilleen lähtötilanne (renkaat on kuvissa jo vaihdettu mutiaisiin ja jousitus Terrafirman tekeleisiin):
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=639
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=640
Seuraavaksi alkoi purku ja ruostekorjaukset:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=641
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=647
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=642
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=646
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=645
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=644
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=643
Ei ollut loppujen lopuksi edes pahasti ruosteessa.
Vähän sähköjäkin piti siistiä (esim. vanha varashälyttimen poisto):
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=659
Ja sit vähän paikkailua:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=649
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=655
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=658
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=656
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=657
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=654
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=652
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=651
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=648
Ruosteet kun oli paikkailtu, nii laitettiin vinssi, puskuri ja helmaraudat (ajan puutteen vuoksi teetin homman Motorumin pojilla):
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=660
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=661
Tankin- ja keskipanssarin tilasin Ipeltä vai kuka se nyt oli.
Tämän jälkeen uskaltauduin Kulmakorpeen ajelemaan:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=838
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=837
Kulmiksessa tuli käytyä muutaman kerran treenailemassa, jonka jälkeen lähdin Itsenäisyyspäivän safarille Venäjälle (vuosi siis 2007). Tuosta reissusta mulla ei ole valitettavasti kuin videoo. Reissu oli loistava, eikä hajonnut muutakuin apukuskin peili.
Reissun jälkeen tulikin mieleen mitä kaikkea pitää parantaa:
- puslat
- ohjausiskari
- jousituksen korotus
- isommat kumit
- korin korotus
- manuaali laatikko
- kova jakis
- akseli lukot
- snorkkeli
- raidetangon suojus
Alustan korottamisen jälkeen piti mennä Kulmaan ajamaan, mutta menikin kannentiiviste koneesta. Koneella oli 280 tkm ajettu ja tehot hieman kadoksissa, niin aattelin että teen täyden rempan samantien. No rakentaminen lähti sit lopullisesti käsistä. Kaverilla sattui löytymään 5-v manuaali laatikko, "kova" jakis ja sokerina pohjalla 3.9 l kone. Sit tuli tilattua uudet puslat, iskaritornit, vahvempi ohjauksen varsi (raidetanko on jo vaihdettu) ja Insa Turbo Special Track 265/75/16 kumit.
Tässä taas purku kuvaa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=834
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=671
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=670
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=669
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=674
Yllättävän helposti tuo vaihdelaatikko ja jakis sieltä lähti kotikonstein.
Tässä sitten puhdistettua ja hinkattua osaa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=626
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=625
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=624
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=633
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=638
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=637
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=635
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=636
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=634
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=629
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=630
Seuraavaksi tilaan koneeseen laakerit, tiivisteet, keinuvivut ja -akselit, öljypumpun, vesipumpun, nostajat, männänrenkaat yms. Täytyypi tilata myös uusi alkukäyrästö http://www.v8tuner.co.uk/product.php?id=476 Tuo pitäis sopia alkuperäiseen Y-haaraan, ja siitä eteenpäin rakennan putkiston itse.
Eli nyt odottelen koneen osia ja yritän keksiä jostain aikaa laittaa kone nippuun (tätäkään en ole ennen tehnyt). Joskus tulevaisuudessa hankin vielä lukot eteen ja taakse ja teen ilmastoinnin kompurasta ilmakompuran. Paljon varmaan unohtui mainita tästä aloitus tarinasta, mutta päivitetään taas kun saan projektia eteenpäin.
T: Jani
Ostin pitkäaikaisena haaveena Rangen katuajosta syksyllä 2006 ja tarkoituksena oli rakennella ja pitää se myös käyttöautona. Kyseessä siis vm. -89, 3.5 EFI, automaatilla ja visko jakiksella. Tämä on siis ensimmäinen projektini ja ennen en ollut maasturilla metsässä ajanut. Kesällä 2007 totesin, että taitaa olla melko mahdoton yhtälö, joten oli pakko hommata käyttis erikseen. Sen jälkeen alkoi projekti jo etenemäänkin.
Tässä suunnilleen lähtötilanne (renkaat on kuvissa jo vaihdettu mutiaisiin ja jousitus Terrafirman tekeleisiin):
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=639
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=640
Seuraavaksi alkoi purku ja ruostekorjaukset:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=641
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=647
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=642
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=646
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=645
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=644
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=643
Ei ollut loppujen lopuksi edes pahasti ruosteessa.
Vähän sähköjäkin piti siistiä (esim. vanha varashälyttimen poisto):
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=659
Ja sit vähän paikkailua:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=649
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=655
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=658
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=656
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=657
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=654
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=652
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=651
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=648
Ruosteet kun oli paikkailtu, nii laitettiin vinssi, puskuri ja helmaraudat (ajan puutteen vuoksi teetin homman Motorumin pojilla):
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=660
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=661
Tankin- ja keskipanssarin tilasin Ipeltä vai kuka se nyt oli.
Tämän jälkeen uskaltauduin Kulmakorpeen ajelemaan:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=838
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=837
Kulmiksessa tuli käytyä muutaman kerran treenailemassa, jonka jälkeen lähdin Itsenäisyyspäivän safarille Venäjälle (vuosi siis 2007). Tuosta reissusta mulla ei ole valitettavasti kuin videoo. Reissu oli loistava, eikä hajonnut muutakuin apukuskin peili.
Reissun jälkeen tulikin mieleen mitä kaikkea pitää parantaa:
- puslat
- ohjausiskari
- jousituksen korotus
- isommat kumit
- korin korotus
- manuaali laatikko
- kova jakis
- akseli lukot
- snorkkeli
- raidetangon suojus
Alustan korottamisen jälkeen piti mennä Kulmaan ajamaan, mutta menikin kannentiiviste koneesta. Koneella oli 280 tkm ajettu ja tehot hieman kadoksissa, niin aattelin että teen täyden rempan samantien. No rakentaminen lähti sit lopullisesti käsistä. Kaverilla sattui löytymään 5-v manuaali laatikko, "kova" jakis ja sokerina pohjalla 3.9 l kone. Sit tuli tilattua uudet puslat, iskaritornit, vahvempi ohjauksen varsi (raidetanko on jo vaihdettu) ja Insa Turbo Special Track 265/75/16 kumit.
Tässä taas purku kuvaa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=834
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=671
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=670
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=669
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=674
Yllättävän helposti tuo vaihdelaatikko ja jakis sieltä lähti kotikonstein.
Tässä sitten puhdistettua ja hinkattua osaa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=626
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=625
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=624
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=633
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=638
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=637
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=635
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=636
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=634
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=629
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=127&pictureid=630
Seuraavaksi tilaan koneeseen laakerit, tiivisteet, keinuvivut ja -akselit, öljypumpun, vesipumpun, nostajat, männänrenkaat yms. Täytyypi tilata myös uusi alkukäyrästö http://www.v8tuner.co.uk/product.php?id=476 Tuo pitäis sopia alkuperäiseen Y-haaraan, ja siitä eteenpäin rakennan putkiston itse.
Eli nyt odottelen koneen osia ja yritän keksiä jostain aikaa laittaa kone nippuun (tätäkään en ole ennen tehnyt). Joskus tulevaisuudessa hankin vielä lukot eteen ja taakse ja teen ilmastoinnin kompurasta ilmakompuran. Paljon varmaan unohtui mainita tästä aloitus tarinasta, mutta päivitetään taas kun saan projektia eteenpäin.
T: Jani