Kirjaudu sisään

View Full Version : "Raskaan" kaluston tuntijoita?

Päksi
30.05.2008, 21:17
Joop, elikkä oon tuuminut tavarankuljettimen päivittämistä pakusta pikkaseen kuormuriin. Umpikontti, perälautanostin ja ehkä joku 2-4tonnin kantavuus ois kriteereinä. Lähinnä sitä kyselisin et mitä merkkejä tai malleja kannattais välttää ja vastaavasti jotain mitä kannattais vaikka yrittää etsiäkkin?

Viipo
31.05.2008, 06:06
Kokoluokkaa Renault Midlum?
Firmalla on yks kipale jakoautona, toista samanlaista etsitään. Mukava ajaa, kaikin puolin näppärä ja luotettava, mutta: osat maksaa mansikoita ja säätöarvotkin tuntuu olevan huippuluokan yrityssalaisuuksia. Tosin, niin taitaa olla kaikissa autoissa nykypäivänä.
Toissa talvena joutu vaan koneremontin tekemään, ku huohotin jääty reilussa -30°C pakkasessa ja ruikkas öljysä pihalle...

Mersulla kans on saman kokoluokan vehkeitä, mut sisämeteli on jotain... mersuille ominaista :P

Volvoista ym. ei havaintoja...

kuningaskulkuri
31.05.2008, 06:18
Moro.
Itse olen ajanut työkseni nyt muutamia vuosia sekä noita pikku pulla-kaappeja ja nykyään hiukan isompia autoja. Useampaa merkkiä olen ehtinyt urani aikana ajamaan ja todennut sen asian että kaikki ne hajoaa jostain jossain vaiheessa, jokaisessa on omat tyyppi vikansa, mutta pitkälle pääsee omalla käsittelyllä ja huoltamisella. Eli sinällään ei ole merkillä suurta merkitystä, paitsi että italian ihmeet ivecot on ongellamallisia, niissä on paljon sähkövikoja sekä muita outouksia. Ajoltaan iveco on yleensä hyvä ja hinnaltaan edullinen, mutta ylläpito on kallista. Muut merkit lienee mielestäni aika samalla lähtöviivalla, hankinnan yleensä ratkaisee jokaisen omat mieltymykset. Kaikkiin merkkeihin saa varaosia yleensä tarvikeliikkeistä joten ei senkään puoleen pitäis olla mitään ihmeellistä. Kannattaa käydä koeajamassa useampaa laitetta ja valkata vaan se mikä itsään eniten miellyttää. Tarkkana kannattaa toki noiden kanssa olla sillä useat tahtovat olla sit niitä kakku päältä kaunis, kun on ollut jako liikenteessä ja niillä on saatettu ajaa hyvinkin välittämättä mitään.
T: Mika

Solenoidi
01.06.2008, 10:39
Vältä vanhempia Mersun ategoja niissä on kaikkea kummaa. Renaultit ennen sisu kautta. Niistä tippuu kaikki osat tielle. Mulla oli joskus keikka-autona -90 luvun rellu ja siitä paskasta paloi perälauta, lokari tippui tielle ja kaikkea mahdollista ja mahotonta. Koskaan ei tiennyt milloin pääsee kotiin. Noita vanhempia Relluja ei voi sanoa edes kuorma-autoiksi.

Uudempia Sisuja ei oo tullut ajettua, joten ei oikein tietoa niistä. Ivecoista ei myöskään ole paljoa kokemusta, paitsi pienemmistä ja ne oli aika kolhoja vessoja.

Melkein sanoisin, että Mersun Arctos. Veholta pitäisi saada ihan hyvää palvelua ja Arctos on kiva ajaa. Vai menikö jo liian isoksi? Kannatta myöskin välttää alkusarjan Arctoseja.

Noista lifteistä en oikein osaa sanoa muuta kuin, että käyttö ratkaisee ja niissäkin pitää hieman katella. Nyt en satu muistaa valmistajaa, mutta jossain kotimaisessa laitteessa oli tyyppivikana, että langat irtoavat siitä nostimen "kaukosäätimen" sisältä, kun ovat niin heikkoa materiaalia.

Jouni_S
02.06.2008, 00:06
Sehän riippuu haluatko "peltikorisen" vai oikein kunnon kopilla olevan?Perälaudan kantavuus?
Mulla on ajossa yksi rellun mascotti -06 peltikoppasena ja 500 kg:n perälaudalla.Ei oikeastaan mitään vikoja ollut.Ominaisuuksia on joitakin.Esim talvella polttoaineensuodattimen saa vaihtaa joka kuukausi, mutta siihenkin ilmeisesti löydettiin ratkaisu tässä kevään korvalla.Menee todella pienellä polttoaineella jakoajossa noin 10-11 ltr/100km.Lenkistä puolet kaupunkia ja puolet maantietä.
Perälautaa monet haukkuu, mutta niitä pitää oikeasti huoltaa ja rasvata.Mä vaihdatan kaikkiin perälautoihin öljyt keväällä ja syksyllä.rasvaus joka toinen viikko niin pelaavat kuin kello.Reilun vuoden oli 2 kpl ivecon kevytkuormureita ja niistä ei ole pahaa sanottavaa.Ketteriä kaupungissa ja muuten pienikulutteisia.Joitakin sähkövikoja oli.
Raskaan kaluston oon nyt kaikki vaihtamassa uusiin ivecoihin, johtuen myyjästä ja hyvityksistä.Sittenpähän sen näkee miten pelaa.

blenheim
02.06.2008, 04:02
Myytävänä olisi huoltoautona toiminut Mercedes Benz sprinter. Olisko pahan kuuloinen? Nämä ehdotukset taitaa mennä enempi vähän turhan kalliiksi. Lähtöhinta tuolle on 13teur. Pistä rivaattimessagea jos kiinnostus heräsi! Enempää ei ehdi tarinoida tämän lisäksi, töihin siis. Anteeksi myynti-ilmoitusmaisuus tässä viestissä...

Päksi
23.08.2008, 08:58
Eipä oo vieläkään kerenny paneutumaan kulkineen vaihtoon. Eikä sillä nyt kiirettä oo ollukkaan ja entisella pärjänny vielä ihan hyvin. Talviaikaan ei pahemmin ees käyttöa autolle et ens kesään mennessä jos sais vaihdettua.
Joo, mut ajatukset senverran tarkentuneet et varmaan ns. jakeluauto kokoluokkaa oleva menis miun käytössä varmaan ihan hyvin ja vähän vanhemmatkin yksilöt. Kilometri määrät on kuitenkin suht lyhyitä ja ihmisen tekemiä laitteitahan ne vanhemmatkin on et kai niitä saa korjattua;). Suskakin saattais mahtua vielä nippanappa kyytiin;).
Oiskos kellä mitään neuvoja, suosituksia, vinkkejä, jne. tään kokoluokan auton etsimiseen?

Jouni_S
23.08.2008, 20:07
Tampereen delta trucksilla on meiän vanha reanault midlumi myynnissä.16 tonnin alusta ja 250 heppaa koneessa.7 metrin kaapilla.Hiukka matala kaappi tossa on.muistaakseni 220cm.
Auto on -01 vuosimallia.Oli tässä välissä jollain juomatukulla.Mutta mulla siinä ei ollut ainoatakaan vikaa ja autossa on se hyväpuoli, että se on varustettu premiumin vaihteistolla.Eli se ei ainakaan hajoa auton elinikänä.Kaappi on sisältä ja päältä ruma, mutta toimiva.
Linkki:
http://www.delta.fi/iveco/Etusivu/Vaihtoautot/tabid/395/Default.aspx
ja sieltä renault midlum 250.16
Jos auto kiinnostaa, niin oon myyjän kanssa aikas hyvissä väleissä.
Just 2 uutta raskasta tilanneena :) .

PeteTurku
24.08.2008, 10:55
Mul oli 2000 mallinen mitsu canter. Kilsoja kerki tulee 488000 ja auto oli yhä ympärivuorokautises ajos. Kestävii vehkei ovat. Vaihelaatikot tuppaa nöyrtyyn 300000 jälkeen, m ut siitäki selvis uusil synkroil ja laakereil. Tekniikka oli vielä vanhaa ,eli ei tietokoneantureita jotka vanhemmiten rupee tökkimään. Voin kehua.