29.07.2004, 20:53
Ett stort problem då man monterar större hjul på sin bil är att man får för hög utväxling.
På landsvägen resulterar det i att högsta växeln blir orkeslös eller rentav oanvändbar och i skogen går bilen alldeles för fort.
Genom att byta utväxling i axlarna kan man kompensera för de större hjulen.
När det gäller Suzuki SJ413 så är orginalutväxlingen 3,73:1 vilket innebär att kardanaxeln
måste snurra 3,73 varv för att hjulen ska snurra ett.
Det man byter i axeln är kronhjulet och pinjongen och har man aldrig sysslat med axlar förut
kan det vara bra att ta hjälp utav någon som är kunnig på området.
Det finns utväxlingar från 3,73 (original) till 5,62 att köpa i USA men här hemma är det nog lite sämre med leverantörer.
Då återstår en möjlighet, nämligen utväxlingen från framaxeln på Suzuki Vitara.
Vitaran med manuell växellåda har utväxlingen 5,125:1, och dessa drev passar både fram och bak på SJ413.
Det ända som behöver göras är att man måste fixera de tre axelbitar som differentialdreven sitter på. Dessa hålls normalt på plats av kronhjulet men Vitarans kronhjul har mindre innerdiameter. Det finns flera metoder att få axlarna att stanna på plats, svetsa fast dem, plåtband liknande dem som används till drivaxeldamasker, kraftigt gummiband tex. innerslang mm. Jag valde dock att "limma" fast axlarna med rutlim, svart kletigt lim som tål det mesta utom UV ljus (det är därför det är en svart rand runt vindrutor avsedda för limning), dessutom kan det inte ställa till med så mycket om det skulle släppa. Utrymmet mellan diffhuset och kronhjulet tvättades rent och fylldes sedan med rutlim.
Tämä sivu on ollut aiemminkin täällä esillä.
http://home.swipnet.se/stellan_karlsson/
-Teemu
Note! This message was posted anonymously!
På landsvägen resulterar det i att högsta växeln blir orkeslös eller rentav oanvändbar och i skogen går bilen alldeles för fort.
Genom att byta utväxling i axlarna kan man kompensera för de större hjulen.
När det gäller Suzuki SJ413 så är orginalutväxlingen 3,73:1 vilket innebär att kardanaxeln
måste snurra 3,73 varv för att hjulen ska snurra ett.
Det man byter i axeln är kronhjulet och pinjongen och har man aldrig sysslat med axlar förut
kan det vara bra att ta hjälp utav någon som är kunnig på området.
Det finns utväxlingar från 3,73 (original) till 5,62 att köpa i USA men här hemma är det nog lite sämre med leverantörer.
Då återstår en möjlighet, nämligen utväxlingen från framaxeln på Suzuki Vitara.
Vitaran med manuell växellåda har utväxlingen 5,125:1, och dessa drev passar både fram och bak på SJ413.
Det ända som behöver göras är att man måste fixera de tre axelbitar som differentialdreven sitter på. Dessa hålls normalt på plats av kronhjulet men Vitarans kronhjul har mindre innerdiameter. Det finns flera metoder att få axlarna att stanna på plats, svetsa fast dem, plåtband liknande dem som används till drivaxeldamasker, kraftigt gummiband tex. innerslang mm. Jag valde dock att "limma" fast axlarna med rutlim, svart kletigt lim som tål det mesta utom UV ljus (det är därför det är en svart rand runt vindrutor avsedda för limning), dessutom kan det inte ställa till med så mycket om det skulle släppa. Utrymmet mellan diffhuset och kronhjulet tvättades rent och fylldes sedan med rutlim.
Tämä sivu on ollut aiemminkin täällä esillä.
http://home.swipnet.se/stellan_karlsson/
-Teemu
Note! This message was posted anonymously!