PDA

View Full Version : Pajeron taka-akseli vuotaa öljyä rumpuihin...


Pasi
23.07.2004, 22:58
...molemmilta puolilta. Lieneekö syynä sitten tukossa oleva huohotinputki vai mikä, mutta ostin kaupasta uudet tivisteet ja pitäisi alkaa vaihtohommiin aamulla. Haynesin opusta olen nyt tavaillut tovin ja ihmetystä herättää kohta, jossa mainitaan "At this point, the axleshaft assembly should be taken to a dealer service department or a automotive machine shop if the outer oil seal or wheel bearing has to be renewed."

Olisko jollain käytännön kokemusta, onko asia noin? Ja riittääkö öljyvuodon lopettamiseen vain sisemmän tiivisteen vaihto? Laakerissa en ole ite, eikä katsastusmieskään, havainnut väljyyttä...

Vinkeistä kiittäen, Pasi



--
T: Pasi & Pajero -89 3.0V6

h-a-r-z-a
24.07.2004, 03:32
Toivottavasti riittää pelkät tiivisteet,jottei ole niinkuin vanhassa voortissa,jolloin joutuu rälläkonetta apuna käyttäen poistamaan laakerin.
Ei ole osunu kohdalle tommosta(vielä).
Sitäpaitsi luonnostahan se öljy on tullu."Takaisin luontoon".

...on tosta joku menny..

jjtp
24.07.2004, 11:15
ne laakerit on lämpösovitteella väkivalta ei auta no paitsi se rälläkkä jos välttämättä haluu.
kuumailma puhallin on tehokkaampa kuin 10 kg leka.

Jukka
24.07.2004, 13:19
Tässä ois aikasempi keskustelu samasta aiheesta:
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=6915

Pasi
24.07.2004, 21:56
quote:
Tässä ois aikasempi keskustelu samasta aiheesta:
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=6915




Jep, tuossa keskustelussa sanotaan, että:

quote:
Pajeron tyyppivika: akselitunnelin päissä kaksi stefaa jotka vuotaa... helppo vaihtaa: neljä pulttia irti ja jarruputket irti. Akseli tulee ulos. Vaihda samalla jarrukengät ja putsaa sylinteri saattaa olla meinaan aika liukkaat jarrut. Peräöljyissä saattaa olla vettä... särkee stefan helpommin. Kannattaa puhaltaa perän huohotinreikäkin auki paineilmalla... on tod. näk. tukossa.


ja halusinkin tarkennuksen, että onko kyseessä nimenomaan tunnelin molempien päiden sisempi tiiviste, jonka vaihto riittää!? Vai pitääkö laakerit irrottaa ja vaihtaa myös molempien päiden ulommat tiivisteet (siis ne laakerin ulkopuoleiset)?

Edelleen asiaa pohtien Pasi

Niin ja en ole vielä aloittanut, talonlaajennusprojekti söi koko päivän ja kun ilta ja hyttyset saapuivat, niin oli voimia jäljellä vain hieman tutkailla jarruputkien irrotusta ja kuinka ollakaan, ovat muuten mutterit hiukka ruosteessa ja jumissa...


--
T: Pasi & Pajero -89 3.0V6

nättijussi
26.07.2004, 13:53
Eikö yhtään öjyä tullut vanteelle? Yleensä rumpuihin ei tule öljyä vaan kusee suoraan vanteelle, näin ainakin omassa kiesissä, mutta jos reikä on tukossa niin voihan näinkin käydä.

Pajeron jarrurumpu lähtee yleensä irti ilman kenkiä, eli käsijarrun räikkää löysäämättä. Jos ei niin kilvessä on ovaalin muotoinen tulppa josta kengät voi löysätä. Itse rummussa on pyörän pulttien välissä 8mm kierteet joiden avulla pulteilla painattamalla ja miedolla legatolla saa rummun irti.

Varaudu jarruputken teettämiseen, jos aiot auki saada niin hanki oikea jarruputken avain (ns. avolenkki), tavallisen avaimen leuat joustaa sen verran että mutteri voi mennä saman tien, ja vaikka mutterin auki saakin voi putki silti katketa. Sitten vain ne neljä mutteria auki ja vetoakseli ja jarrukilpi lähtee jopa jarrurentteitä pois ottamatta, jos vain saa käsijarrun vaijerin muuten irti.

Uskoisin että sisempien stefojen vaihto riittää, sillä ulompi on vain rasvatiiviste. Vetoakselien pois otto on kuitenkin eka kerran jälkeen sen verran joutuisa toimenpide että voisi ainakin kokeilla. Ei sinällään että laakeri tiukassa olisi, mutta laakerit kannattais kyllä samalla uusia jos siihen ryhtyy ja lämmitystä ja mielellään ulosvedintä vaatii ja vielä kun yleensä puolimiljoonaakaan ajetussa laakereita ei huonouden takia tarvitse uusia. Huonompikin stefa kyllä rasvan pitää. Laakerin pesua ei tarvitse tehdä sillä oljy on sen huuhdellut. Laakerin rasvaus on kätevintä tehdä niin että laittaa rasvanippaan kiinni ohuen letkun jonka survoo laakerin väliin ja painaa rässillä pohjasta päin rasvaa jolloin liika öljy ja mahdollinen paska tulee pois. Vetoakselit tulevat ns. päistään yhteen eli laakerin tiukkuus säädetään laipan ja jarrukilven välissä olevilla limuilla, jotka tulee putsata ruosteesta jotta saa oikean käsityksen välyksestä. Muistaakseni oli 0.2-0.5 milliä eli jos ei ole heittokelloa käytössä niin käsivaralta pieni välys.




Iso maha on ruma kun se on tyhjä...

Pasi
30.07.2004, 13:32
quote:
Eikö yhtään öjyä tullut vanteelle? Yleensä rumpuihin ei tule öljyä vaan kusee suoraan vanteelle, näin ainakin omassa kiesissä, mutta jos reikä on tukossa niin voihan näinkin käydä.


Tuli, runsaasti.

quote:
Pajeron jarrurumpu lähtee yleensä irti ilman kenkiä, eli käsijarrun räikkää löysäämättä. Jos ei niin kilvessä on ovaalin muotoinen tulppa josta kengät voi löysätä. Itse rummussa on pyörän pulttien välissä 8mm kierteet joiden avulla pulteilla painattamalla ja miedolla legatolla saa rummun irti.


Tähän asti pääsin, mutta sitten kävi niin kuin tuossa alla varoitat....

quote:
Varaudu jarruputken teettämiseen, jos aiot auki saada niin hanki oikea jarruputken avain (ns. avolenkki), tavallisen avaimen leuat joustaa sen verran että mutteri voi mennä saman tien, ja vaikka mutterin auki saakin voi putki silti katketa. Sitten vain ne neljä mutteria auki ja vetoakseli ja jarrukilpi lähtee jopa jarrurentteitä pois ottamatta, jos vain saa käsijarrun vaijerin muuten irti.

Uskoisin että sisempien stefojen vaihto riittää, sillä ulompi on vain rasvatiiviste. Vetoakselien pois otto on kuitenkin eka kerran jälkeen sen verran joutuisa toimenpide että voisi ainakin kokeilla. Ei sinällään että laakeri tiukassa olisi, mutta laakerit kannattais kyllä samalla uusia jos siihen ryhtyy ja lämmitystä ja mielellään ulosvedintä vaatii ja vielä kun yleensä puolimiljoonaakaan ajetussa laakereita ei huonouden takia tarvitse uusia. Huonompikin stefa kyllä rasvan pitää. Laakerin pesua ei tarvitse tehdä sillä oljy on sen huuhdellut. Laakerin rasvaus on kätevintä tehdä niin että laittaa rasvanippaan kiinni ohuen letkun jonka survoo laakerin väliin ja painaa rässillä pohjasta päin rasvaa jolloin liika öljy ja mahdollinen paska tulee pois. Vetoakselit tulevat ns. päistään yhteen eli laakerin tiukkuus säädetään laipan ja jarrukilven välissä olevilla limuilla, jotka tulee putsata ruosteesta jotta saa oikean käsityksen välyksestä. Muistaakseni oli 0.2-0.5 milliä eli jos ei ole heittokelloa käytössä niin käsivaralta pieni välys.




Iso maha on ruma kun se on tyhjä...


...no en nyt tosin mennyt siihen asti, että olisin mutterit tai jarruputket "rikkonut", mutta kun kaikki oli niin pirun jumissa ja ruosteessa, niin pakkasin osat autoon ja ajoin eilen takaisin pajalle, joka oli juuri viime viikolla hitsaillut rungon ruostepaikkoja...tänään saa hakea pois. Eilen ja tänään olisi tietysti ollut ne vuoden harvat päivät jolloin olisi oikeasti tarvinnut maastoautoa vesiesteen ylittämiseen. Kilometriä ennen kotia oli eilen illalla noin 45 senttiä vettä, tänäänkin vielä sen verran, että Fiat Puntolla hieman epäilyttää ajaa lutakon läpi...

Kiitos valaisevista kokemuksista, nyt kun jarruputken liitokset on kertaalleen irroitettu ja kiristetty, niin ensikerralla siten kotipihassa...


--
T: Pasi & Pajero -89 3.0V6

JAMANT
30.07.2004, 15:03
Ei muuten ensikerrallakaan putket aukee (nimimerkki: kokemusta on!!)!!

Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!!
Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!!

ZeiZei
30.07.2004, 15:07
Laitat kasatessa sitä kuparirasvaa niin aukeaa

nettijussi
30.07.2004, 20:19
Eikä mitään kuparirasvaa ku oikeeta tervaa, niin ei takuulla ruostu koskaan kiinni.