Paavo
06.07.2003, 09:06
-88 range 3.5l efi ajettu 330tkm, kone käynnistyy/käy/toimii
hyvin, polttoaine 98E, ei savuta tms., ei ylimääräisiä ääniä,
kone vie öljyä ehkä desin-pari tuhannelle.
Vaivana (ehkä?) lievä voiman puute ja kohtuullinen jano, vie
n. 16l/100km tasaisessa matka-ajossa. Kolmepuolikas pikkukasi
ei mikään suunnaton voimanpesä tietysti olekaan, mutta olishan
se mukava jos se vääntäis ja kuluttais edes suurinpiirtein
sen minkä pitäis.
Öljyt ja suodattimet yms. on vaihdettu ~OK, perushuollot
muutenkin kunnossa. Tulpat ovat alle 20tmk vanhat, sytysjohtimet
mitattu ehyiksi, ja kone käy sievästi kaikilla pytyillä.
Katsastuksen päästömittaukset OK, jäännöshappea taisi olla
paljon mutta pakoputki vuotaa vähän parista-kolmesta paikasta.
Ja sitten varsinainen asia:
Haynes kertoo sytysennakoksi 6 astetta, onko tuo oikea säätö
myös lyijyttömälle bensalle? Tai onko sillä väliä onko lyijyä
vai ei, jos oktaaneja on tarpeeksi (ohjekirja: min. 97 okt).
Kuuleeko/tunteeko tällaisesta moottorista mahdollisen
nakutuksen helposti jos ennakkoa olis/tulee liikaa?
Mitä muuta kannattais tarkistaa tai säätää? Olisko mitään järkeä
harkita jonkin "tällä polttoaineenruiskutussysteemi puhdistuu
uudenveroiseksi" litkun kaatamista tankkiin? Onko imupuolella
tarkistamista tai säätämistä? Ilmamäärämittari? Muuta?
Vaihteisto (zf) toimii OK, turbiinilukko menee päälle ~80
vauhdissa, öljyt ja suodatin OK, sille tuskin tarvii tehdä mitään?
Mitä voi tehdä itse, ja onko sellaisia juttuja joihin tarvittais
oikeesti jonkinlainen iso ja kallis merkkikorjaamolaite?
Tarkoitus ei siis ole nostaa toimivaa konetta pois ja varmistaa
preussilaisella täsmällisyydellä kaikkea mahdollista (niin, sen
nokankin vois joskus tarkistaa tai vaihtaa...), vaan kuunnella
kokemuksen syvää rintaääntä ja tarkistaa ja säätää ilmiselvimmät
paikat.
-Paavo
hyvin, polttoaine 98E, ei savuta tms., ei ylimääräisiä ääniä,
kone vie öljyä ehkä desin-pari tuhannelle.
Vaivana (ehkä?) lievä voiman puute ja kohtuullinen jano, vie
n. 16l/100km tasaisessa matka-ajossa. Kolmepuolikas pikkukasi
ei mikään suunnaton voimanpesä tietysti olekaan, mutta olishan
se mukava jos se vääntäis ja kuluttais edes suurinpiirtein
sen minkä pitäis.
Öljyt ja suodattimet yms. on vaihdettu ~OK, perushuollot
muutenkin kunnossa. Tulpat ovat alle 20tmk vanhat, sytysjohtimet
mitattu ehyiksi, ja kone käy sievästi kaikilla pytyillä.
Katsastuksen päästömittaukset OK, jäännöshappea taisi olla
paljon mutta pakoputki vuotaa vähän parista-kolmesta paikasta.
Ja sitten varsinainen asia:
Haynes kertoo sytysennakoksi 6 astetta, onko tuo oikea säätö
myös lyijyttömälle bensalle? Tai onko sillä väliä onko lyijyä
vai ei, jos oktaaneja on tarpeeksi (ohjekirja: min. 97 okt).
Kuuleeko/tunteeko tällaisesta moottorista mahdollisen
nakutuksen helposti jos ennakkoa olis/tulee liikaa?
Mitä muuta kannattais tarkistaa tai säätää? Olisko mitään järkeä
harkita jonkin "tällä polttoaineenruiskutussysteemi puhdistuu
uudenveroiseksi" litkun kaatamista tankkiin? Onko imupuolella
tarkistamista tai säätämistä? Ilmamäärämittari? Muuta?
Vaihteisto (zf) toimii OK, turbiinilukko menee päälle ~80
vauhdissa, öljyt ja suodatin OK, sille tuskin tarvii tehdä mitään?
Mitä voi tehdä itse, ja onko sellaisia juttuja joihin tarvittais
oikeesti jonkinlainen iso ja kallis merkkikorjaamolaite?
Tarkoitus ei siis ole nostaa toimivaa konetta pois ja varmistaa
preussilaisella täsmällisyydellä kaikkea mahdollista (niin, sen
nokankin vois joskus tarkistaa tai vaihtaa...), vaan kuunnella
kokemuksen syvää rintaääntä ja tarkistaa ja säätää ilmiselvimmät
paikat.
-Paavo