PDA

View Full Version : Blazer miehet hoi, perästä kuuluu

coupe74
21.07.2004, 15:13
kysymys nimittäin, mites kun sitten joskus lojahtaa tuo perä niin saako vanistä käymään taka akselia mitenkä ja onko edes järjen hiventä moisessa, kun mä taas luulin (älä luule saa*ana) et kun siellä on niitä kitkalukollisia niin saako sitä niin tiukaks että se pitäis edes jotenkin tuolla maastossa? joku sit varmaan sanoo et miks et laita arb.tä no se maksaa niin pirusti et oliskos jotain kompromissivaihtoehtoa?

tai sitten on vaan ruettava säästämään ja syömään kalaa jos sattuu tulemaan...

-Blazer k5 -86-
-Vette 74 projekti-

tapsa4x4
21.07.2004, 15:32
no vanin pultti jako ei ole ainakaan sama ja taitaa olle vaneissa jouset akselin alla?
kitka lukko on henkinen tuki, hitsaa kemppi (itse aijon tehdä niin)

Patrolli on kehumatta paras.

Pauli
21.07.2004, 17:45
Kaiken saa sopimaan kun soveltaa, plaatseriin voi laittaa myös takaveto-pikapin aleksin, se sopii helpommin. Mä voisin ehkä jonain heikkona hetkenä suostua myymään "käkikello"-lukollisen axelin, joka on omassa pick upissa paikoillaan. Hyväksi havaittu lukko on myös Lock right.
Siitä kitkalukon kiristyksestä on niin monta mielipidettä ku on "asentajiakin", itte en kitkoja kiristele, saavutettu hyöty on mun mielestä niin mitätön.

www.offivaruste.com

JanneBlomgren
21.07.2004, 21:29
Mulla on pickupissa vanin perä, 14 pulttinen kelluvilla vetareilla, G30:sestä. Vanissa on akseli jousien alapuolella niinkuin blazerissakin mutta jouset ovat leveämmällä joten sille joutuu tekeen jotain.

Kevyemmissä vaneissa taitaa olla 10 pulttinen akseli jonka asentamiseen en näkisi vaivaa.

Vanin akselit ovat leveämpiä kuin blazerin ja pickupin, ne ovat saman levyiset kuin etuakseli. Tästä voi olla hyötyä tai haittaa, miten sen nyt ottaa.

Kitkalukoista en sano mitään. Tai sanon kuitenkin sen verran että olen samaa mieltä Paulin kanssa. En kuitenkaan yhdy edelliseen puhujaan ;)

Kyllä jenkki on jees!

"Idioottivarmalla" aliarvioidaan idiootteja

22.07.2004, 14:04
Noniin, sieltähän tuli tietoakin, kemppiä en tasauspyörästölle näytä koska tulee tielläkin aikas paljon ajeltua ja kruisailtua. kait se kitka sitten unohdetaan ja aletaan säästelemään kunnon lukkoon...

vai 14 pulttinen perä, eikös se ole aikmoinen murkula, tippuuko maavara paljon?

rupes sitten jakolodju räiskämään eikä huoli hidasta nelikkoa päälle millään (rutisee, ryskää), onkohan missä hinnoissa nuo.. np jotainhan se on, ketjuvetoinen alumiinikantinen ja saako siihen miten hyvin vara osia/vaatiiko erikois työkaluja remppaaminen?

Note! This message was posted anonymously!

coupe74
22.07.2004, 14:07
tuo siis minulta

-Blazer k5 -86-
-Vette 74 projekti-

22.07.2004, 18:07
np 208 eli surkein mahdollinen jakoloota mitä on ikinä tehty
osia saa mutta maksaa ja ei se kestä juuri mitään, ja maavaraa on yhtä paljon ku ESLA-potkukelkalla heitä mäkeen koko paska ja hommaa 400 + 205 tai 203 niin kestää
vaikka 203 onki ketjulla samoin ku 208 mutta se on ihan eri keksintö...

22.07.2004, 21:26
Kaikkihan toimii ku pitää kunnossa. Peristä ihmettelen että jos on akselia tekemässä,niin miksi ei 10 pultti kelpaa? Onhan se eri asia kuin 12 ja 14 pulttiset truck perät,mut pienempi ja kevyempi (ja halvemmat osat). Itellä on kakstoistanen ja käkikello,ihan ok patentti mut hieman heikko metsää ajatellen... Ja mitä tulee kustannuksiin,ei paljon huvita alkaa välitystä vaihtaa. Kai ne käy vaninki reput jos tosiaan jaksaa alkaa etsii sopivia vanteita ja jarruja viidelle pultille...

JAMANT
22.07.2004, 21:43
quote:

rupes sitten jakolodju räiskämään eikä huoli hidasta nelikkoa päälle millään (rutisee, ryskää), onkohan missä hinnoissa nuo.. np jotainhan se on, ketjuvetoinen alumiinikantinen ja saako siihen miten hyvin vara osia/vaatiiko erikois työkaluja remppaaminen?

Meiltähän niitä saa, eikä vaadi erikoisempia: hydrauliprässi ja ulosvetäjiä ym käsityökaluja..... www.jamant.com

Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!!
Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!!

JanneBlomgren
22.07.2004, 22:11
Onhan se aikamoinen möhkäle se 14 pulttinen, siitä pystyy parisen senttiä höyläämään pois mutta vähenee maavara siltikin. Miten paljon en ole mitannut, mulla kun ei vaihtoehtoja takaakselille juuri ole.

Kyllä np208 nyt sentään jotain kestää vaikka ei tosiaan ole paras vaihtoehto. Hyvää on tiuhempi maastovälitys (2,61) kuin noilla 203/205 (2,0). Mulla se on sentään 427 takana ollut eikä ole voiman takia mennyt rikki. Hajosi kyllä häntä kun kardaani meni mutta se on toinen juttu. Ja alunperin se tosiaan roikkuu ihan törkeen matalalla mutta mulla ei sitä ongelmaa ole enää, pohjapanssari on aivan suora 6mm plootu suoraan runkopalkeissa kiinni. Eikä ketjukaan ole enää paikallaan.

10 pulttinen kestää vakiorenkailla maantiellä mutta jos oikein meinaa tosissaan ajaa maastoa 33" on jo liikaa. Mutta tässä pitää nyt ottaa huomioon mihin käyttöön ja millä tavalla sitä auotoa ajetaan. Jollakin saattaa kestää vaikka miten pitkään mutta itse en siihen luota. Onhan ne osat varmaan halvempia mutta kun kerran sijoittaa siihen 14 pulttiseen niin et tarvitse niitä osia paljon ostella. Yleensä näissä on 4,10 välitykset, ihanteellista olis varmaan etsiä sellainen auto josta sais kummatkin mutta kun ei niitäkään löydy ihan joka romiksesta. Eli pitää löytää K20 pickuppi tai Subbari(4wd). K30 pickupista taas löytyy dana60 etuakseli joka on aika suosittu rapakon takanakin. Näissä K20:sissä voi takaakselina olla joko kevyempi tai raskaampi (kelluvat vetarit) malli 14 pulttisesta.

Vanin G30 malleissa on 8 pulttiset vanteet kuin myös K20 malleissa, ainakin näissä mitä mulla on.

Kyllä jenkki on jees!

Gemari
23.07.2004, 10:40
Niin no ne G30 ja K20 pelit on ns. HD eli "truck" (napa 8 pulttinen) akseleilla ja etenki noi K20:set aika kiven alla. Toki suurin osa K sarjalaisista on 10 tai 12 bolt. Välitykset ei käy ihan yhteen 10 ja 14 pulttisen kanssa. Itellä kesti (korostan että vaan kesti) 10 pulttinen pikkuperä 33":silla maantietä ihan ok,mut mettäänhän se rivahti oitis (käkikello antautui). Toki samalla rykäsyllä katkes etuvetarikin. Oli tyrkyllä just pickupin 14bolt,väärällä välityksellä. Siinä sitten erästä Blazeria purettaessa löytyi 12 bolt akseli,sopivanhintainen 3,73 välitys ja toimiva käkis lukko. Nyt on alkanu kestää pikku investoinneilla. Kymppipulttinen iso peräkin varmaan toimis jos olis kunnon lukko,kun se orkkis koukku/käki/tai mikälie ei oikein kestä pitoeroja pyörien välillä... Hyvähän se on muuten ajaa,ku ei pidä jatkuvasti kovemmissa nopeuksissa. Mites muuten on noiden 14 bolt lukkojen laita? Ihan kiinnostais tietää että mitä on käytetty,tuntuu ainaki olevan kiveä kestävämpiä.

GMC Jimmy

coupe74
23.07.2004, 10:51
quote:

Kyllä np208 nyt sentään jotain kestää vaikka ei tosiaan ole paras vaihtoehto. Hyvää on tiuhempi maastovälitys (2,61) kuin noilla 203/205 (2,0). Mulla se on sentään 427 takana ollut eikä ole voiman takia mennyt rikki. Hajosi kyllä häntä kun kardaani meni mutta se on toinen juttu. Ja alunperin se tosiaan roikkuu ihan törkeen matalalla mutta mulla ei sitä ongelmaa ole enää, pohjapanssari on aivan suora 6mm plootu suoraan runkopalkeissa kiinni. Eikä ketjukaan ole enää paikallaan.

10 pulttinen kestää vakiorenkailla maantiellä mutta jos oikein meinaa tosissaan ajaa maastoa 33" on jo liikaa. Mutta tässä pitää nyt ottaa huomioon mihin käyttöön ja millä tavalla sitä auotoa ajetaan. Jollakin saattaa kestää vaikka miten pitkään mutta itse en siihen luota. Onhan ne osat varmaan halvempia mutta kun kerran sijoittaa siihen 14 pulttiseen niin et tarvitse niitä osia paljon ostella. Yleensä näissä on 4,10 välitykset, ihanteellista olis varmaan etsiä sellainen auto josta sais kummatkin mutta kun ei niitäkään löydy ihan joka romiksesta. Eli pitää löytää K20 pickuppi tai Subbari(4wd). K30 pickupista taas löytyy dana60 etuakseli joka on aika suosittu rapakon takanakin. Näissä K20:sissä voi takaakselina olla joko kevyempi tai raskaampi (kelluvat vetarit) malli 14 pulttisesta.

Vanin G30 malleissa on 8 pulttiset vanteet kuin myös K20 malleissa, ainakin näissä mitä mulla on.

Kyllä jenkki on jees!

Tuota kannattaiskohan np 208 sitten repareerata vielä ja onko siinä mitään mahdollisuuksia vahvistaa jotain mahdollisia heikkouksia, saako ns heavy osaa? ja kannattaako edes loppupelissä?
vai etsimään kestävämpää? käykös tuohon th700 muut jakorasiat mintenkä?
omat ajoni on etupäässä maantiellä, vähän kaupunkia, ja sillon kun mennään metsään niin vehkeet saa aika lailla runtua!

onkos muuten tietoa mitä tuolta 208.sta oikein menee kun särkyy, saako sen kuntoon vai kannattaako katsella vaihto aski?

-TYHMÄN ON PAKKO KYSELLÄ KUN EI TIEDÄ-

-Blazer k5 -86-
-Vette 74 projekti-

Edited by - coupe74 on 23/07/2004 12:02:14

coupe74
23.07.2004, 10:59
quote:

Ja alunperin se tosiaan roikkuu ihan törkeen matalalla mutta mulla ei sitä ongelmaa ole enää, pohjapanssari on aivan suora 6mm plootu suoraan runkopalkeissa kiinni. Eikä ketjukaan ole enää paikallaan.

Ööö mitäs olet tehnyt, laittanut jonkun toisen lodjun vai????

-Blazer k5 -86-
-Vette 74 projekti-

Gemari
23.07.2004, 10:59
Kannattaakohan kysellä vaik Jamantilta?

GMC Jimmy

offroadjouni
23.07.2004, 11:04
Kannattaisko ajatella samantien isoja akseleita? LaaLaa kauppas oliko se 1700€:llä D60 + D70 akseleita. Ainakin jos yli 35" renkaita meinaa käyttää, niin minä lähtisin tuolle linjalle. Ton kokonen auto vaatii isot renkaat että se menee, ja se taas vaatii isot akselit että kestää.

/* Life Begins at 35" */

coupe74
23.07.2004, 11:07
quote:
Kannattaakohan kysellä vaik Jamantilta?

GMC Jimmy

kai sitä saa kysellä muittenkin mielipiteitä näin alustavasti, häh?
eikun tuumailin vaan että joku on näitä rustannut ennenkin niin että niin!

-Blazer k5 -86-
-Vette 74 projekti-

Gemari
23.07.2004, 11:16
Toki toki,ei pitä hermostuu. Se vaan että kyllähä varsin moni asentanu on mutta kun aina ei tieto ole niinku faktaa,jyynöy. Vaikeahan se on kummemmin sanoa että mikä sieltä on menny. Olisha mulla sulle yksi 203:nen myydäkki,mut ku ei ole kunnosta tietoo (ikinä metriäkään en ole sillä ajanu). Jos joku osaa kertoa miten siitä sais tutkittua kunnon...

GMC Jimmy

Gemari
23.07.2004, 11:20
Ja eikös noihin ole kaikki ns. tarvikeosat vahvempia ku alkuperäiset?

GMC Jimmy

coupe74
23.07.2004, 11:58
nou hätä, ei herneitä..

mikäs käytännön ero on tuolla 203 ja 208.lla??
saakohan sen kätsysti käymään jos vaihtaa 203.sen?

jos se kerta kestävämpikin olis(?) niin kyllähän tuo kiinnostaa ja vaikka se kunnostuksen tarpeessa olisikin niin miksipä ei sittenkin, täytyypä vähän kysellä noita varaosien hintoja ja alkaa funtsimaan. muutenhan tuo 208 pelittää mutta hidas nelikko ei pelaa,eli vielä pitää hetki kruisailla ilman kuomua kun kelitkin on kodallaan:)

-Blazer k5 -86-
-Vette 74 projekti-

KooPee
23.07.2004, 12:22
mulla olis täysrempattu np-203 jakoaski HD-ketjulla, jäi turhaksi kun laitoin volvon jakoaskin, hintaan 500e tai jotain vaihdossa.

Edited by - KooPee on 23/07/2004 13:23:14

JanneBlomgren
23.07.2004, 20:15
Niin noita 208 huonoja puolia on myös takakardaanin malli, joka on sellainen sisään työnnettävä. Eli liuku on jakiksen hännässä, ja se ei ole hyvä juttu ainakaan kun lähdetään korottamaan alustaa ja jos sitten vielä saadaan joustoja aikaiseksi.

Mulla ei ole enää sitäkään ongelmaa, otin Jeep Cherokeestä 208 taaemman puoliskon ja siinä on kiinteä yoke (vai miten tuo nyt pitäisi ilmaista?).

Joo siis minä en käytä siitä 208 muuta kuin tiuhentajaa ja takavetoa, siitä lähtee välikardaan np205:selle joka sitten jakaa eteen ja taakse. Jotta etukardaani pääsee takaa syöttämään etuakselille piti 208 kääntää ylösalaisin ja sen vaihteen siirtäjä piti miettiä uudestaan. Toimii Lancerin käsijarrukahvalla. Lisäksi jakolaatikon kannatuspalkki on tehty suorasta kulmaraudasta (n. 150*100*16mm) ja se korotti koko orkesteria varmaan 7-8 senttiä.

Laatikoiden korjauksista en osaa oikein neuvoa mitään, joku sanoi kerran että 208 menee planeetta paskaksi mutta tiedä sitten. 241 joka on päivitetty versio on parannettu voitelua ainakin, saattaa olla heikko lenkki 208:sessa.

Jakolaatikoita vaihtaessa täytyy tietää minkä laatikon takaa ne ovat. 70-luvulla ainakin ja tais olla aika pitkälle 80-lukua manuaalilaatikossa oli 10 poorinen akseli. Th350 ja 700 kummassakin 27 ja th400 32 pooria. Joskus 80-luvulla manuaali vaihtui myös 32 pooriseksi. Ja aina kun jakista vaihtaa joutuu taas kerran muuttelemaan kardaaneitakin, pituutta ainakin.

Kyllä jenkki on jees!

JanneBlomgren
23.07.2004, 20:17
Juu se 203 painaa "ehkä" "vähän" enemmän kuin 208... ja se kestää iskujakin paitsi hännästään jos se on alumiinista. 208 kuori on kokonaan alumiinia.

Kyllä jenkki on jees!

JAMANT
23.07.2004, 20:28
Kun NP-208:ja on tullut jokunen korjailtua, niin näitä on mennyt: ketjua, sisäänmenoakselin ja pääakselin välistä päittäisneulalaakeria, sama paikka pilot-(silmä)laakeria, siirtohaarukkaa (etummainen on sulta varmaan rikki koska ei pikkualue mee päälle, tosin varmuuden saa jos avaa sen ja tutkii mikä on rikki. HUOM! älä avaa itse jos et aio itse kasata!), siirtohaarukoiden liukupalaa, laakereita ym sälää.....
Uutta osaa on hyllyssä tiettyyn pisteeseen asti, sen jälkeen täytyy käyttää hyviä käytettyjä osia tai tilataan uusia (toimitusaikaa on, joten pitää varata aikaa kunnostukseen!)!

Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!!
Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!!

Edited by - JAMANT on 23/07/2004 21:28:50

JanneBlomgren
23.07.2004, 22:21
Ja lukot niin, siis isoon 14 pulttiseen on kai nykyään muitakin kuin detroit locker mutta sellainen mulla on ja toimii niin kuin sen pitääkin. Tosin se ei poikkea juurikaan hitsiperästä mutta kumpikin pyörä vetää. Jenkeissä sen hinta on bauttiarallaa $350 ja tänne tuotuna mitä lie 5-600 e? Lock-right toimii samalla tavalla mutta väittävät että DL on kestävämpi.

Kyllä jenkki on jees!

HeikkiH
11.08.2004, 19:57
quote:
Onhan se aikamoinen möhkäle se 14 pulttinen, siitä pystyy parisen senttiä höyläämään pois mutta vähenee maavara siltikin. Miten paljon en ole mitannut, mulla kun ei vaihtoehtoja takaakselille juuri ole.

Kyllä jenkki on jees!

Mittailin äsken tallissa ja jos en väärin laskenut niin 20mm höylätty 14-pulttinen vie n.15mm maavaraa.

Heikki H.
==================================================
Chevrolet K5 Blazer 6.2D+TH350+NP205+D44+12bolt

humrman
11.08.2004, 20:55
np 208 toimivuus takuulla 500e, ei ylimääräisiä ääniä.p0400-694 064