PDA

View Full Version : Tuomiovalta Suomessa kuuluu Suomen kansalle!


Lars
18.12.2001, 17:46
Tuomiovalta Suomessa kuuluu Suomen kansalle!

26.4.2001

Ilahduttavasti olen saanut todeta Suomen kansan mielipiteiden olevan yhä enemmän omien mielipiteitteni suuntaisia. Sehän oli tietysti odotettavissakin, koska mielipiteeni ovat aina olleet kristallinkirkkaasti perusteltuja ja niillä on valtavava, uskollinen lukijakunta. Lisäksi minun mielipiteitteni lukijoihin kuuluvat kaikki yhteiskuntamme tärkeimmät vaikuttajat.

Suuri enemmistö kansastamme esimerkiksi kannattaa kuolemanrangaistuksen palauttamista, joka on vain yksi pieni esimerkki siitä, kuinka oikeat mielipiteeni ovat olleet mukana vaikuttamassa suotuisan kehityksen edistymiseen. Mutta paljon työtä on vielä edessä, ennen kuin valtiomme sisäpolitiikka on lähelläkään profeetallisesti kaavailemiani suuntaviivoja. Muutos on kuitenkin väistämätön.

Viimeaikaisten erilaisten skandaalien ja suoranaisten oikeusmurhien takia olen valmiiksi ajatellut merkittävän uudistuksen, joka nostaisi Suomen oikeusvaltioiden kirkkaimman kärjen etunenään, ja palauttaisi kerralla kansan uskon tuomioistuimiin. Ideani voidaan yksinkertaisesti tiivistää perustuslakiin tulevaan uuteen lainkohtaan: "Tuomiovalta Suomessa kuuluu Suomen kansalle".

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että toimimme, kuten tähänkin asti on tärkeimpien oikeusjuttujen osalta toimittu. Eli maamme merkittävimmät sanomalehdet (Iltalehti ja Ilta-Sanomat) julkaisevat kansalle tiivistetyt ja kansantajuistetut yhteenvedot tärkeimmistä oikeusprosesseista. Sitten kansa äänestää, esimerkiksi uutta Internet-teknologiaa käyttäen, "syyllinen" tai "syytön"!

Käytännössä kuitenkin on havaittu, että yleinen mielipide on kuitenkin ollut kaikissa oikeusjutuissa loppujen lopuksi oikeuden puolella. Siksi tämä uudistus parantaisi kansalaisten oikeusturvaa, ja myöskin helpottaisi tavattomasti oikeusistuinten työtaakkaa.

Kyllä täysi-ikäiset Suomen kansalaiset osaavat päättää oikeusasioista aivan yhtä hyvin kuin ns. "lakimiehet" - onhan oikeussaleissa muutenkin maallikkojäseniä! Näkisin myös, että uusi oikeuskäytäntö olisi erittäin demokraattinen ja oikeudenmukainen.


--------------------------------------------------------------------------------

np@co.jyu.fi (Mr. Niilo Paasivirta)