PDA

View Full Version : Liikennekuri kerralla kuntoon!


Lars
18.12.2001, 17:07
Liikennekuri kerralla kuntoon!

19.6.2000

Helsingin Sanomat esitteli hiljattain Liikenneturvallisuuden neuvottelukunnan esityksen tieturmien torjumiseksi. Nythän on niin, että puolinaiset toimenpiteet, joita tuossa esityksessä esitettiin, eivät riitä mihinkään. Kaaharit on kerta kaikkiaan saatava perusteellisesti kuriin, ja heti.

Ylivoimaisesti tärkein lähtökohta liikenneturvallisuudelle ovat aivan selvästi nopeusrajoitukset. Talvirajoitusten on oltava huomattavasti nykyistä matalampia!

Perusnopeudeksi ehdotettiin 70 kilometriä tunnissa. Tämä on periaatteessa hyvä ehdotus, kunhan se tulee ehdottomasti koskemaan kaikkia teitä. Erityisesti moottoritiet ovat nykyisillä hirmuisilla nopeuksilla (jopa 120 km/h!) kaikkein vaarallisimpia. Ei autoilijallakaan voi olla niin kiire, etteikö 70 km/h vauhdilla ennättäisi perille. Kyseessä on kuitenkin niin pieni ero, ja vaikutus turvallisuuteen niin merkittävä, että kannatamme ehdotonta 70 km/h maksimirajoitusta, joka luonnollisesti koskisi vain kaikkein parhaimmassa kunnossa olevia moottoriteitä.

Taajamanopeudet on ehdottomasti laskettava siten, että kaikkein turvallisimmilla väylillä voidaan sallia ehdoton maksiminopeus 40 km/h! Mutta nythän on niin, että tämä on suurin mahdollinen taajamanopeus, eikä mikään vakio. Jokaisen yksittäisen alueen nopeusrajoitus on harkittava tarkkaan. Mikäli alueella liikkuu jalankulkijoita, on laskettava rajoitusta heti 30:een. Mahdolliset lapset laskevat tätä edelleen 20:een km/h, ja niin edelleen.

Taajamissa ongelma on valvonta. Jos poliisi ei saa erittäin merkittäviä lisäyksiä määrärajoihin, on tyydyttävä hidastetöyssyihin, automaattivalvontaan jne. Hidastetöyssyt ja -raidat ovat erinomaisen edullinen ja turvallinen keino. Niiden lisäämistä suuressa määrin kannatamme!

Poliisin on saatava runsaasti lisävaltuuksia. Nyt kun valeostot, vapaa kuunteluoikeus, ja soluttautumisoikeus ovat vihdoin tosiasia, on syytä valtuuttaa poliisit myös valeylinopeuksiin. Ts. siviiliautolla ajavat poliisit voivat ajaa nopeusrajoituksen mukaan ajavan auton takana, aivan turvallisen turvavälin päässä. Mikäli edellä ajava auto tästä yltyy ylinopeuteen, saa kaahari heti ansaitun rangaistuksensa.

Toinen poliisin valtuuksiin kuuluva asia on tietenkin siviiliautolla ajettava valeylinopeus. Mikäli tämä "vetää" taakse autojonon, jotka myöskin ajavat ylinopeutta, saadaan jälleen karsittua iso joukko kaahareita pois liikenteestä! Näillä keinoilla tieturvallisuus paranisi todella ratkaisevasti.

Nopeussakot olisi annettava jo 1 km/h ylityksestä kaikissa tilanteissa! 5% nopeuden ylitys on jo vakavampi juttu, siitä päiväsakkoja. 10% nopeuden ylitys on törkeä tapaus, tarkoittaen mm. auton menetystä, kuten jatkossa perustelen.

Rattijuoppouden rajaksi työryhmä ehdotti 0.2 promillea. Hyvä, mutta itse katsoisin kyllä tuon törkeän rattijuoppouden rajaksi. Kuten olen jo kauan sitten ehdottanut, rattijuoppouden raja on oltava se luonnollinen 0 promillea!

Sanomattakin on täysin selvää, että huumeiden käyttö, pieninkin huumeen hitunen veressä, on, paitsi huumausainerikos, myös aina verrattavissa törkeään rattijuoppouteen erittäin raskauttavien asianhaarojen vallitessa. Ehdoton vankeus on siis luonnollinen seuraus jokaiselle, myös "ensikertalaiselle" - totuushan on tietenkin se, että ei autoileva huumenarkkari ole milloinkaan ensikertalainen, vaikkei olekaan jäänyt kiinni aiemmin!

Automaattinen nopeusvalvonta on erinomaisen hyvä asia! Maamme kaikkiin risteyksiin on saatava valvontakamerat. Internet-tekniikka sallii erittäin tehokkaat toimenpiteet; kun ylinopeutta kaahaava hurjastelija havaitaan, tietokone voi automaattisesti ilmoittaa lähimmälle poliisipartiolle, ja ehkä kaahari saadaan heti vedettyä pois liikenteestä. Muussa tapauksessa auton omistajan tililtä kilahtaa heti ankara sakko automaattisesti! On auton omistajan syytä, jos lainailee ajopeliään kaahareille.

Nykyinen ylinopeussakkokäytäntö ei selvästikään pure. Muistammehan oikeutetut jättisakot saaneen rikkaan - hänhän ei edes maksanut sakkoja vaan meni "kärsimään" ne vankilaan! Ts. veronmaksajat joutuivat elättämään tuota kaaharia monta päivää! Mikä rangaistus tämä tämmöinen muka on?

Kyllähän kaikki jo yleisesti tietävät, mikä purisi ylinopeuksiin. Jostain syystä kaikki poliitikot vain ovat hys-hys ja hissun kissun tästä asiasta! Nyt se sanotaan vihdoin julkisuuteen: auto pois! Takavarikoidaan ihan yksinkertaisesti auto kaikilta ylinopeutta ajavilta, rattijuopoilta ja muilta liikennerikollisilta. Siitä se lähtee - hyvin pian rupeaa rajoitukset maistumaan! Kolme sakkoa mistä tahansa syystä, auto pois heti. Ja rikettä törkeämpi teko tarkoittaa automaattisesti heti auton menetystä valtiolle!

Pyöräilijöille ehdotettu kypäräpakko on selviö. Itse katsoisin jo maanpuolustuksellisistakin seikoista lähtien, että jalankulkijoille ja autoilijoille olisi myös saatava kypäräpakko. Päävammat ovat ylivoimaisesti kaikkein yleisin kuolinsyy myös näillä ryhmillä!

Matkapuhelimen käyttö, kartan selaaminen, lukeminen ja kaikenlainen muu puuhailu ajon aikana on ehdottomasti kiellettävä, ja annettakoon siitä aina rikesakko. Tutkimukset ovat kiistatta osoittaneet, että myöskään ns. hand-free -puhelimet eivät ole millään tavalla turvallisempia liikenteessä! Ne on myös kiellettävä.

Jokaisen autoilijan on käytävä perusteellisessa lääkärintarkastuksessa vuosittain. Mutta ei missään nimessä sovi unohtaa vuosittaista ajokoetta! Inssiajo uusiksi joka vuosi on turvallisen ajotaidon säilyttämisen vähimmäisedellytys!

Liikenneturvallisuusasian neuvottelukunta pääsi hyvään alkuun, mutta kuten huomaamme, paljon on vielä tehtävissä. Missään nimessä ei ole syytä pysähtyä puolinaisiin toimenpiteisiin. Ruotsin nollavisio olkoon esikuvamme. Kenenkään ei tarvitse milloinkaan loukkaantua liikenteessä. Mitkä tahansa keinot ovat suotavia tavoitteeseemme pääsemiseksi! Selkeää myös on, ettei kenellekään rehelliselle ihmiselle koidu uusista säädöksistä minkäänlaista haittaa.

Näiden hyvien ehdotuksien äänekkäimmät kritisoijat tulevat olemaan kaaharit, huumenarkkarit ja muut törkeät rikolliset. Eli nyt nähdään, kuka kukin on. Katsokaapas, mitä tänne nyysseihin kukin kirjoittaa. Tulevien työnantajien jne. on syytä tehdä muistiinpanoja. Ettehän halua rikollisia töihin?


--------------------------------------------------------------------------------

np@co.jyu.fi (Mr. Niilo Paasivirta)