View Full Version : Läppärin akuista
Saako akkuja elvytettyyn mitenkään?
Kone ollut vuodenverran käyttämättömänä ja nyt eitunnu akku ottavan virtaa vastaan,onko jotain jippoa jolla sais akun taas henkiin?
RUMARACING
HJ-60 Ruma mutta oma
PIG BEN
JEEP GRAND CHEROKEE
Riippuu akusta, kantsiiko kennot vaihtaa.. Todennäköisesti halvemmaksi ja järkevämmäksi tulee ostaa uusi kannettava... Jos on vanha läppäri niin kannattaa koittaa poppaskonstia... Laitat sen akun pariksi kolmeksi päiväksi pakastimeen, sitten annat olla sen päivän pöydällä ja sen jälkeen lataat täyteen pitkän aikaa... Jotkut rillipäät kertoivat, että saattaapi toimia...
Project Deliverator!
Jostain oon kuullu tost pakastin hommast,mut onks kellään kokemuksii et toimiiks se.
Läppäri on vanha IBM T30
RUMARACING
HJ-60 Ruma mutta oma
PIG BEN
JEEP GRAND CHEROKEE
khonkonen
16.05.2008, 20:07
Mä oon laittanu tollasesta säädettävästä virtalähteestä muutamia voltteja enemmän mitä akun jännite on ja 1 ampeerin virralla. Joissaki akuissa tosin on sisään rakennettu säädin jännitteelle ni ne ei ota ollenkaan vastaan.
Sitä ei voi ylittää.. Sitä ei voi alittaa... Täytyy mennä läpi!!
kesämies
16.05.2008, 20:25
quote:
Mä oon laittanu tollasesta säädettävästä virtalähteestä muutamia voltteja enemmän mitä akun jännite on ja 1 ampeerin virralla. Joissaki akuissa tosin on sisään rakennettu säädin jännitteelle ni ne ei ota ollenkaan vastaan.
Samaa kans kuullu/nähny. Tosin näkemilleni akuille on annettu hetkellisesti aika reiluakin ylijännitettä. Toimintasavut kyl karkaa helposti mut eipä siinä mitään menetäkään, kohan ei torppaa polta.
Li-Ion ja Li-Po tyyppiset akut ei kestä yhtään ylilatausta. Li-Po tyyppinen akku räjähtää todella helposti. http://www.youtube.com/watch?v=SQ0SNESIkWk
www.pahama.com
khonkonen
17.05.2008, 20:56
quote:
Li-Ion ja Li-Po tyyppiset akut ei kestä yhtään ylilatausta. Li-Po tyyppinen akku räjähtää todella helposti. http://www.youtube.com/watch?v=SQ0SNESIkWk
www.pahama.com
Enpäs tiennyt tuota... Olen kyllä li-ion akkujakin lataillu ja herätellyt noin. Täytyypä vastedes olla varovaisempi.
Sitä ei voi ylittää.. Sitä ei voi alittaa... Täytyy mennä läpi!!
Tuossa pari esimerkkiä mitä Li-Po akku voi saada aikaan väärin ladattuna ilman valvontaa. Molemmissa tapauksissa käytössä ollut Li-Po akuille tarkoitettu laturi.
http://www.laureanno.com/RC/fire-pics.htm
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=463115
www.pahama.com
Muistakaa että litiumi lukeutuu taisteluaineisiin... :)
Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon.
FC paloautoprojekti (http://shuttle.daug.net/donna/)
Ei kannata kokeilla omia viri-viri-latauksia ylijännitteellä tai liian suurella virtarajoituksella, nimimerkillä kokemusta on.
Yksi heräteltävä akku räjähti kerran ylipaineesta. Ennen kun kytkennän jälkeen ehti kissaa sanoa, mäjähti ja kovaa. Ei vuotanut liemiä alustalle, vaan ne ne lähti ympäristöön joka suuntaan. Alla oli vajaata millistä rosterilevyä ja siihen tuli peukalon jäljen kokoinen ja muistaakseni n. sentin syvä kuoppa, kuin isommalla kuulapäävasaralla lyöty. Kaikki jotka on rosterilevyä muotoilleet, tietää, ettei käy tuollaisen kuopan teko ihan pienellä voimalla. Jos olisi ollut se kenno sormissa, olisi melko varmaan nakit lähteneet tai ainakin ollut kasaan ommeltavaa.
Kyllähän noissa pitäisi olla toimiva ylipaineventtiili, mutta eipä aina toimi. Jos läppärin akku on liian pitkän tyhjänä seisottamisen jälkeen mennyt siihen kuntoon, ettei omalla laturilla lataudu, kannattaa hommata suosiolla uusi akku - on kapasiteettiakin tarjolla selvästi paremmin kuin vanhassa elvytetyssä. Elvytyksessä akku saattaa vaurioitua sisäisesti, vaikka se ei heti toiminnassa näykään. Sitten ketuttaa huolella, jos läppäri syttyykin palamaan joskus, kun sen unohtaa laturiin kiinni. Unohdus tapahtuu kuitenkin.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on