View Full Version : runneri nylkyttää..
Cental73
23.06.2004, 06:10
oikeastaan vois nimittää sitä runkkariksi, sikäli rytmikästä aamuverryttelyä juoksija tarjosi tänäkin aamuna. Ei vissiin käy ihan kaikilla kuudella pytyllä, ennenkuin kierroksia on 3250. Sitte kyllä lähtee. Syttyhän ei kovin helppoon mene poies kohiltaan tossa Efi systeemissä? tulpat ok, jakopäänhihna vaihdettu 10000 km sitten. Täytynee viedä kytkettäväksi piuhoihin ennenkuin summassa ostelee osia.
Kyllä kaikki oli nii paljon paremmin kuin sai rapata Berttaa, oli sen verran selkeämpää. Taidanpa tän kunnostettua alkaakin ettimään hyvää HJ61:stä. Sille ainaki meikäläinen osaa tehdä jotain.
HiluxMan
23.06.2004, 07:57
Tutki ny kaikkien sytytyspiuhojen kunto, ota irti jakajasta ja katso liitokset. Irrota myös jakajan kansi ja katso sisälle onko pyörijä ja kannen reunoissa kosketinpinnat missä kunnossa. Äläkä sotke syttypiuhojen järjestystä. Ja onko puolassa kaikki kunnolla kiinni.
my Toyota is fantastic
Cental73
23.06.2004, 10:38
täytyypi koettaa sitäkin, vähän arvelluttaa että vika olisi virtapuolella. Eikös virajakajasta tule samantehoinen virta pienillä ja isoilla kierroksilla? meinaan jos alle 3250 ei käy hyvin ja ylle käy? vähän vois tuntua että jokin ruiskusuutin ois osittain tukkeessa että kovemmalla paineella päästää tavaraa läpi. Tai sitten se ois jokin imuilmavuoto joka onkin tosi mukava paikallistaa. tai sit jotain..
HiluxMan
23.06.2004, 11:08
Joo vaikee se on täältä toimiston pöydän äärestä sanoa tarkenpaa, kun kuulisi sen käynnin.
Hiluxissa oli kerran sellainen vika, että kevyellä kuormituksella kaikki toimi hyvin mutta kun kuormitti raskaammin, alkoi rykiä ja paukuttaa. Vika paikallistui tarvikesytytysjohtimeen, joka oli jossain vaiheessa saanut kosteutta jakajan liittimen sisään ja korroosio oli syönyt liitoksen sököksi. Pienellä virralla = pienellä kuormalla ok, kovalla kuormalla = suurempi virta, ylimenovastus kasvoi ja alkoi pätkimään. Oletan virran olevan kuormalla suurempi, mulla on sellanen jälkiasennus syttysysteemi, jonka pitäisi säätää tulpan roihua tarpeen mukaan.
my Toyota is fantastic
EFI-systeemissä ruiskun paine lienee aina paineensäätimen asettama vakio ja älyboxi säätää ruiskutusmäärän suuttimen aukioloaikaa muuttamalla. Kyllä jumittava suutin (tai huono kontakti liittimessä) voi tietysti silloinkin vaikuttaa oireiden mukaan, eli jos se on hidas aukeamaan, ei sen läpi ehdi mennä tarpeeksi ainetta pienillä kierroksilla mutta enemmän happea annettaessa jo sen verran että alkaa nyt edes jotenkin sytyttämään.
Voisiko kansipahvin/venttiilin/männänrenkaiden vuoto tehdä tuollaisen ilmiön, eli pienillä kierroksilla ei puristuspaine riitä, mutta kovempaa kierrättäessä alkaa jo aineet syttymään? Onko eroa toiminnassa kylmänä ja kuumana? Onko paisuntasäiliössä pakokaasun haju? Onko jäähdytysnesteessä rasvainen kerros päällä kylmänä? Nouseeko paisuntasäiliöön käydessä pieniä kuplia tai kurahteleeko lämppärin kenno hetken tyhjäkäynnin jälkeen paikallaan kaasutellessa?
Imusarjan tiivisteen tai jonkin alipainehäkkyrän vuodon pitäisi kohdella useampaa sylinteriä kollektiivisen huonosti. Katkennut tulpanjohto, haljennut eriste tai viallinen johdon pää voisi olla yksi syy. Jos johdot on jo vanhat ja kovettuneet, kannattaa varmaan vaihtaa koko satsi. Oletko kokeillut käyttää tyhjäkäynnillä tulpanjohtoja irti yksi kerrallaan ongelmasylinterin paikallistamiseksi? Se mikä ei vaikuta heikentävästi käyntiin on se syttymätön. Jos selvää syyllistä ei löydy, on ongelma varmaan jossakin sylinterien ulkopuolella, imusrjassa, alipainevehkeissä, ruiskussa, lambda-anturissa (asennettu?), virranjakajassa, useassa tulpanjohdossa, puolassa...
quote:
pätkimään. Oletan virran olevan kuormalla suurempi, mulla on sellanen jälkiasennus syttysysteemi, jonka pitäisi säätää tulpan roihua tarpeen mukaan.
Voortissa oli kerran samankaltainen vaiva, eli kiihdytysnykiminen. Siihen tarjottiin alkuun syyksi liian pientä pumpun tuottoa/bensanpainetta, eli että seos menisi liian laihalle kovemmilla kierroksilla, mutta vaihdoin kuitenkin ensin tulpanjohdot ja vot, vika poistui. Ilmeisesti selitys on se, että kipinän hyppääminen tulpan kärkivälissä vaatii suuremman jännitteen tai kipinän "palaminen" isomman virran, kun seos on rikkaampi ja siksi kone pätki ainoastaan kaasua reippaammin painettaessa. Vanhojen johtojen vastus oli kasvanut liian suureksi. Jos kiihdytti hissukseen, toimi kone hyvin.
Meni muuten katti vaihtoon sitten muutaman tuhannen jälkeen, eli se muutaman kerran tapahtunut kova rytkytys ja bensan putkessa polttaminen on katille vähemmän terveellistä - kenno irtosi pöntöstä ja alkoi kolisemaan.
oolrait broters, tilaisin just tojolta alkuperäisen piuhasysteemin varmuudenvuoksi. Jospa se sitten olisikin niin helpossa. Nykiminen toistuu samanlaisena oli kone kylmä tai kuuma, ehkä kylmänä hiukan enemmän. Ja samoin kiihdytti hitaasti tai nopeasti. Öljyn seassa ei vettä, eli tod.näk kannentiiviste ok. Auto kiehahti pariviikkoa sitten ja nesteet piti laittaa uusiksi, mutta näyttäneet nyt pysyneen sisässä. Täytynee ottaa vielä Kattikin helekuttiin, onneksi otteessa ei lue vähäpäästöisestä mitään.
Note! This message was posted anonymously!
Cental73
28.06.2004, 06:44
Kiitänmä vihjeistä. Virtapuolelta se vika löytynee. Yritin tilata Toyotalta sitten tulpanjohtosarjaa, mutta kuuden piuhan sijasta sain kuudenteen pyttyyn tulevan piuhan. Kokosarjasat olisivat ruikuttaneet 140 egee... kalliita ovat kuten toiskaan aina. Piuhojenpäät kun ei ole sellaiset mitä suapi tarvikeliikkeistä, ainakaan en ole löytänyt. No jokatapauksessa purettuani ja putsattuani virranjakajan, vaihdettuani tulpat ja sen yhden piuhan käy nyt lämpimänä ok, kylmänä nykiii edelleen, varmaan jokin toinen piuha on poikki, tai sitten sensori joka mittaa nesteen lämpötilaa ja viestii edelleen tietokoneelle notta lisää liemee, palelee. Pareen mennä keskiviikkona Keravan TB:lle mittauttaan.
t. Marko
Cental73
01.07.2004, 08:10
vika paikallistui sitten tirahtaneeksi Lambdaksi. Lambdoja oli toyotan huollon mukaan kaksi meikäläisen autossa, ite olen löytänyt vaan sen pakoputkessa olevan. Jos toinen on niin löytynee pakosarjasta. No sitten kun lampaanpää oli tiltissä niin tokihan tietokone on sullonut pensaa putkeen niipaljon kuin voi ja tottakai katti on tohjona...no se olikin tarkoitus poistaa ensviikolla. Toi 17 litran kulutus alkoikin jo kyrsiin. jospa jää aisoihin lambdalla. Eikä se vanha kiinnipalanut lambda lähe irti sitten millään. On löytänyt niin mieluisen paikan putkesta, että pultit on kuin hitsattu kiin. Ei auttanut kuin tilata pakoputken uusi etuosa, jotta saa uuden lambdan kii... harrastus maksaa, mutta käyttöautona pitäminen vielä enemmän.
t. Marko
HEKULIINI
01.07.2004, 08:23
Jos en ihan väärin ole asioita ymmärtänyt, niin se toinen lambda voi löytyä myös imusarjasta(mitään en kyllä varmasti osaa tästä sanoa)
4x4 KONTATEN OLISIT JO PERILLÄ!!!