Rotta-Racing
04.04.2008, 18:51
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Uutta+seurantatekniikkaa+aletaan+testata+leasing-autoissa/1135235300511
Että näin tällä kertaa.
Uutta seurantatekniikkaa aletaan testata leasing-autoissa
Julkaistu: 10:57
stt
Suomessa aletaan kokeilla järjestelmää, joka mahdollistaisi auton vakuutusmaksun määräytymisen ajon perusteella. Ensivaiheessa testataan tekniikkaa, joka asennetaan syksyllä 200 leasing-ajoneuvoon. Autoihin tuleva gps-pohjainen pilottijärjestelmä kertoo missä, milloin ja kuinka paljon auto liikkuu.
Kokeilun taustalla ovat vakuutusyhtiö Pohjola ja tekniikkaa toteuttavat Aplicom Oy sekä Destia. Astarte Oy kerää ja jalostaa tiedot. Nokia toimittaa autoihin asennettavan N810-laitteen.
Pohjolan henkilöasiakkaista vastaavan johtajan Pauli Sareliuksen mielestä liikennevakuutusmaksut eivät kohdennu nykyisin reilusti.
Yksinkertaisimmillaan maksut voidaan ynnätä kilometrimäärän mukaan. Ulkomailla testissä on myös malleja, jossa riskialttiisti ja runsaasti autoilevat maksavat vakuutuksesta enemmän. Rahallisen hyödyn saa vähän ja turvallisesti ajava kuski, joka välttää esimerkiksi ruuhkia ja yöaikaan ajelua.
Systeemi voisi kannustaa vähentämään ajamista ja säästäisi siten myös ympäristöä. Yksinään Pohjola ei kuitenkaan ole valmis vakuutusta Suomeen kampanjoimaan.
"Laajaa järjestelmää ei voi luoda vain vakuutuksia varten, vaan autoilijoille pitäisi tuottaa useita palveluja tai liittää se esimerkiksi autoverotukseen", Sarelius sanoo.
Autoilijalle järjestelmä toisi Pohjolan mukaan uusia palveluja, kuten ajantasaiset liikennetiedotteet ja tietoja turvallisista tavoista ajaa. Vakuutusyhtiön kannalta olisi myönteistä, jos riskejä kaihtavien ajotapojen myötä vahingonkorvausmaksut vähenisivät.
Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen ei innostu varauksetta kalliista tekniikasta, mutta voisi nähdä sen yhtenä vaihtoehtona kustantaa vakuutus.
"Oleellista on miettiä autoilijan seuraamista myös yksilönsuojan kannalta. Toinen kysymys on, miten autoilijalle kerrotaan selvästi maksun muodostumisesta, jotta siihen voisi oikeasti vaikuttaa", Nieminen pohtii.
Toistaiseksi Pohjola ei ennakoi tulevaa, vaan tahtoo lisää tietoa ajamisen riskeistä. Vakuuttajaa kiinnostavat tiedot esimerkiksi autoilijan nopeudesta, autoilun ajankohdasta ja käytetyistä teistä.
"Tietojen avulla voimme oppia, miten riski vaihtelee eri ajotavoilla, eri olosuhteissa ja kellonaikoina ja miettiä riskiä hinnoitteluun nähden", Sarelius sanoo.
Team Rotta-Racing Espoo
Edited by - Rotta-Racing on 04/04/2008 20:08:11
Että näin tällä kertaa.
Uutta seurantatekniikkaa aletaan testata leasing-autoissa
Julkaistu: 10:57
stt
Suomessa aletaan kokeilla järjestelmää, joka mahdollistaisi auton vakuutusmaksun määräytymisen ajon perusteella. Ensivaiheessa testataan tekniikkaa, joka asennetaan syksyllä 200 leasing-ajoneuvoon. Autoihin tuleva gps-pohjainen pilottijärjestelmä kertoo missä, milloin ja kuinka paljon auto liikkuu.
Kokeilun taustalla ovat vakuutusyhtiö Pohjola ja tekniikkaa toteuttavat Aplicom Oy sekä Destia. Astarte Oy kerää ja jalostaa tiedot. Nokia toimittaa autoihin asennettavan N810-laitteen.
Pohjolan henkilöasiakkaista vastaavan johtajan Pauli Sareliuksen mielestä liikennevakuutusmaksut eivät kohdennu nykyisin reilusti.
Yksinkertaisimmillaan maksut voidaan ynnätä kilometrimäärän mukaan. Ulkomailla testissä on myös malleja, jossa riskialttiisti ja runsaasti autoilevat maksavat vakuutuksesta enemmän. Rahallisen hyödyn saa vähän ja turvallisesti ajava kuski, joka välttää esimerkiksi ruuhkia ja yöaikaan ajelua.
Systeemi voisi kannustaa vähentämään ajamista ja säästäisi siten myös ympäristöä. Yksinään Pohjola ei kuitenkaan ole valmis vakuutusta Suomeen kampanjoimaan.
"Laajaa järjestelmää ei voi luoda vain vakuutuksia varten, vaan autoilijoille pitäisi tuottaa useita palveluja tai liittää se esimerkiksi autoverotukseen", Sarelius sanoo.
Autoilijalle järjestelmä toisi Pohjolan mukaan uusia palveluja, kuten ajantasaiset liikennetiedotteet ja tietoja turvallisista tavoista ajaa. Vakuutusyhtiön kannalta olisi myönteistä, jos riskejä kaihtavien ajotapojen myötä vahingonkorvausmaksut vähenisivät.
Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen ei innostu varauksetta kalliista tekniikasta, mutta voisi nähdä sen yhtenä vaihtoehtona kustantaa vakuutus.
"Oleellista on miettiä autoilijan seuraamista myös yksilönsuojan kannalta. Toinen kysymys on, miten autoilijalle kerrotaan selvästi maksun muodostumisesta, jotta siihen voisi oikeasti vaikuttaa", Nieminen pohtii.
Toistaiseksi Pohjola ei ennakoi tulevaa, vaan tahtoo lisää tietoa ajamisen riskeistä. Vakuuttajaa kiinnostavat tiedot esimerkiksi autoilijan nopeudesta, autoilun ajankohdasta ja käytetyistä teistä.
"Tietojen avulla voimme oppia, miten riski vaihtelee eri ajotavoilla, eri olosuhteissa ja kellonaikoina ja miettiä riskiä hinnoitteluun nähden", Sarelius sanoo.
Team Rotta-Racing Espoo
Edited by - Rotta-Racing on 04/04/2008 20:08:11