PDA

View Full Version : Paha tyhjäkäynti ongelma

MIC4-90
16.06.2004, 10:48
Nonni nyt on ilkee vika autossa ja kukaan ei keksi missä vika olis kun esintyy aika silloin tällöin.

Eli tyhjäkäynnissä on ongelmaa ja aika outo sellanen. Vika ilmenee vasta kun auton lämmöt on noussut normaalille tasolle (siihen puoli väliin). Eli kun tulee ajosta pysähdykseen vaikka valoihin niin silloin kierrokset tahtoo pudota 300-500rpm ja valot himmenee ja jännite mittari heilahtelee välillä lähemmäs kahdeksaa. Vika pysyy valoissakin eli tyhjäkäynti vajoaa siihen 500-700 eli hiukan normaalia alhaisempi ja muutenkin sen kuulee kun kone hiukan hakee sitä tyhjäkäyntiä. Ja välillä jos tyhjäkäynti pysyy siinä 500rpm niin silloin jännite mittari nykäsee kunnolla heikommaksi ja palautuu kyllä heti normaalille tasolle.

Jos heitän neutraalille niin silloin tyhjäkäynti normalisoituu. Kylmänä kone toimii moitteetta eli ei vika ainakaan laatikossa voi olla.
Vika on todella kiusallinen kun ajaa kaupungissa ja tyhjäkäynti seilaa niin ajosta tulee nykivää kun aina pysähdysessä kierrokset putoo alas ja meinaa välillä ihan sammuu. Ja siis hyytyy välillä niin pahasti et kaikki valot himmenee.

Autossa on vajaa vuosi sitten vaihdettu IAC, Laturi, tulpat+kaikki johdot ja virranjakajan kansi+pyörijä. Myös akku on pari kuukautta vanha.
Missä hitossa vika voisi olla?!?!? Apuva!

t:Mika

-The Heartbeat of my Corvette is winning-

Firebird
16.06.2004, 14:34
En käy veikkaamaan, mutta suosittelisin kysymyksen heittoa tuonne F-bodyfinland osoitteeseen, jossa on ihan oikeasti asiaa tuntevia ringissä ja vastaus tulee jopa pikaisesti. En ota kantaa, osuuko vastaus aina oikeaan, mutta ainakin ideoita
tulee. Ainakin jos koneesi on L98 on ongelmat samat kuin Trans AM GTA:ssa...

jtammel
16.06.2004, 14:59
Saattaa olla viallinen MAF tai MAFin rele. Mulla on muutaman kerran väläytellyt koodia 34 ja alkaa käyttäytymään silloin juuri kuten kuvailit. Itse ajattelin lähestyä ongelmaa vaihtamalla ensin releen ja katsoa väläytteleekö sen jälkeen enää tuota koodia. Olen myös kuullut että MAF saattaa olla rikki/pikku hiljaa hajoamassa eikä tietokone anna siltikään vikakoodia. Onko sinulla skanneria? Näyttääkö vikakoodeja?

--------------
1988 Corvette

MIC4-90
16.06.2004, 22:02
Joo kone on L98 ja ihan vakio.
En oo vikakoodeja nyt kokeillut kun nyt toi vika on ihan koko ajan kun lämmöt on noussut siihen "perus" puoleen väliin asti. Voisko olla just rele koska nyt olen huomannut et välillä kun kiekat ei seilaa niin kun pysähdyn valoihin niin sit jännite nytkähtää voimaakkaasti vähän kuin flekti menis päälle, mut silloin ei vielä flekti kyl käynnisty.
Meneekö siinä vaiheessa kun pysähtyy joku MAFfin rele päälle?
Mulla on vielä toi EGR vika päällä. Eli vaihdettiin EGR venttiili ja solenoidi jotka "vuoti" jollain tapaa, mutta edelleen heittää EGR vikaa.
Jake kelas et täytyy olla nyt vika enään etei ole alipainetta tai sitten olis ECM vika. Joka kuulema olis tosi outoo -90 mallis.
Eli voisko olla MAF vika tai sitten kaikki kohdistuu ECM puolelle?!?

Mut toi rele juttu voi olla se joka jotenkin syö koneen jännitettä vaikka ei kiekat heilahda alas?

Toivottavasti ei mennyt liian sekavaksi, mut kiitos paljon avusta=)

-Mika

-The Heartbeat of my Corvette is winning-

Firebird
17.06.2004, 10:08
Tuolla pohditaan samaa asiaa.http://forums.corvetteforum.com/zerothread?id=839693

Vette90
18.06.2004, 13:10
Vaihda happianturi niin rauhoittuu.....

mokkeri
25.06.2004, 01:04
haiskahtaa lataus ongelmalta. laturi kuumenee, heittää jännitteet alas.
kaikki alkaa toimia huonosti, kun ecm jännite putoaa alas.
Happianturi ei vaikuta tyhjäkäyntiin pask****n...