PDA

View Full Version : BJ-40 vinssi


09.03.2008, 13:38
Tuossa oltiin kierroksella ja ylitin sellaista isohkoa penkkaa, tietysti vähän liian hiljaa ja auto jäi takapäästään kiinni. No sitten lukot päälle ja pois ja paskat. Etupään lukko tai jotain ei toiminut ja vain toinen pyörä veti ja siinä oltiin ja lapiot jostain syystä kotona. Varppia vain kiinni ja irti oltiin. Vaijeri sisään, tarkistus ettei vinssi enää vedä. Ja koko homma unohtui.

Muutaman kilometrin päässä sitten kellahdettiin metsäojaan kyljelleen. Oli tarkoitus taas vinssata, mutta vinssistä murtosokka poikki ja samalla huomasin vinssin vääntyneen. Oli ruvennut ajon aikana kelaamaan vaijeria sisään. Murtosokka oli melkein vinssin pukkia vahvempi.

Nyt oli pakko hakea lapiot. Pienen äherryksen jälkeen oltiin taas irti.

Mutta vinssin kardaani pyörii koko ajan. Suunnanvaihto toimii, mutta vinssin kardaani pyörii aina kun auto liikkuu. Ei ole väljä käykö kone, onko vaihde vapaalla, onko kaks-, neli-, hidas neliveto tai aluevapaa päällä. Kun vain auto liikkuu pyörii vinssin kardaani. Auton suunta vaihtuu vaihtuu pyörimissuunta.

Vikaa pitää tietysti hakea vaihteistosta, mutta osaako joku arvata tarkemmin.

Note! This message was posted anonymously!

mikjus
09.03.2008, 15:36
Jos vivusta suunta vaihtuu niin vika on oltava siinä ettei se mene vapaalle. Tästä kuvasta vaan tutkimaan. Sanot että suunta vaihtuu mutta vaihtuuko se ulosoton vivusta vai silloin kun laitat pakin päällee? Ettei vaan vivusto olisi irti?

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/mikjus-pto.JPG



Edited by - mikjus on 09/03/2008 15:40:40

09.03.2008, 16:04
Suunta vaihtuu sekä vivusta että vaihdetta vaihtamalla, mutta vivusta ei löydy vapaata. Outoa on vinssin pyöriminen silloin kun auto liikkuu. Siis vaikka kone olisi sammutettu. Kun vain auto liikkuu, niin vinssi pyörii, vaikka kytkin on pohjassa. Tämä testattiin useaan kertaan. Kaveri katseli vinssin kardaanin päätä, kun minä pelleilin sisällä.

Nuo räjäytyskuvat eivät ole parhaita puoliani, mutta tuntuisi kyseisen vian olevan tämän kuvan ulkopuolella. Päähäni ei mene miten vinssi voi pyöriä ilman moottorin käyntiä.

Tuo irtoaminen tai muu vääntyminen voisi olla mahdollista, koska vivustossa, korin ja panssarin välissä oli oksa. Sellainen joka ei vääntämällä mennyt poikki ja jonka aikani äherrettyä sain sieltä pois, mutta se ei vaikuttanut mitään. Sinne on paha nähdä, mutta sormikopelolla ei tuntunut mitään irtonaista.

Note! This message was posted anonymously!

Heikki L
09.03.2008, 16:42
eihän se moottorin käynti vaikuta mitään vinssiin. Jos takakardaani pyörii niin vinssikin pyörii, mikäli ulosotto jumissa.
tai vapaa hukkunu, panssari pois vaan ja tutkimaan!

moon Aikuinen poika.

09.03.2008, 17:15
Joo tekniikka ei ole vahvimpia puoliani.
Mutta ei ainakaan takakardaani suoraan vaikuta BJ:n vinssin toimintaan. Vinssi näet vinssaa myös vapaalla tai pyörien pyöriessä kuinka haluaa. Kun painaa kytkimen pohjaan ei vinssi vinssaa(aiemmin toimi näin), niin eihän tällöin pitäisi auton liikkumisen vaikuttaa vinssin toimintaan.Siis vaihteisto toimii normaalisti, ainoastaan etupään tasauspyörästönlukko ei toimi, tai anakin liukkaalla repsikan puoli lyö tyhjää ja vain repsikan puoli.

Panssari se tietysti pitää ottaa pois ja tutkia. Lapsen uskoisesti ajattelin jonkun BJgurun heti napsauttavan mistä on kyse.

Note! This message was posted anonymously!

Cental73
09.03.2008, 19:54
bertassa vaan ei ole mitään tasauspyörästön lukkoa, jos ei ole asentanut jäkikäteen. Juuri noin se oikeesti toimiikin, toinen vetää ja jos toinen rengas on ilmassa tai pienemmällä pidolla ei se tiukemmin kenturassa oleva pyöri lainkaan, Sen vuoksi on sitten tehty näitä lukko hommeleita murikkaan. Napalukot, ne mitä ovat akseleiden päässä ovat ihan toista asiaa varten.

" TOYOTA ja laskuun voit luottaa"

SLCK #73

09.03.2008, 20:18
Autosta löytyy jälkikäteen asennetut ARB-paineilmalukot. Tiedetään ettei bertassa ei ole keskustasausta niin eikös silloin kaikkien pyörien pitäisi raapia?

Note! This message was posted anonymously!