View Full Version : fiksausta bj40 keulalla mikä kardaani?
joo nyt olis bj keula purkaantumassa akselit tiputetaan lattojen alle,riipukkeet ja latat käännetään.
ohjaus simpukaksi pajeron simpukka.
kiinnotaisi tietää millä kardaanilla ootte homman tehnyt.
hiluxin kardaanissa olis pitkä boori mutta en tohon hommaan hilun varakardaania aijo "tärvätä".(vaikean saatavuuden takia)
onko kukaan laittanut/tehnyt patrollin kardaanilla ko hommaa?
patrollin kardaanissa olis suh pitkä boori ja semmonen olis saannissa sovitettavaksi kun vain kerkeän sen käydä kaverin varaosa autosta irroittamassa.
näytti bj oikea vetari olevan saman mittanen kuin hj60 oikea vetokeppi ja oliko se vasen nyt hilun kanssa yhteen sopiva.
hj navat tulee samalla että bj pääsee eroon noista rumpujarruista.
Tuota tyhmä kysymus mutta miksei bertan omalla kardaanilla?
Ittellä sama juttu tehty. Kardaania on jatkettu 8 cm ja ristikoita avarrettu.
http://www.komk.net/offroad/soa1/images/Takakardaanin%20avartamista.JPG
Toisaalta kardaani on vielä lattialla niin en osaa kehua toimintaa sen enempää mutta on se muilla toiminut..
- jm
KoMk ry. Off Road Team
Mulla on ainakin jatkettu vakiokardaani ja kyllä se toimii. Liuku riittää just ja just maksimi ulosjoustoilla.
-http://www.G-69.tk - http://g-69foorumi.no-ip.com -
joo ok noi. patrollin kardaanissa antais se nivel enemmän myöten sen takia siitä suunittelin.
niin ei tarvis avarrella tota niveltä,toinen mistä en tukkää kun tossa omassa kardaanissa on se boori niin lyhyt et jos menee oikein tarkalle.
Se boorin pituus rupesi nyt muakin huolettamaan. Voi tulla ikävää jälkeä jos lähtee lennosta irti. Pitänee varmaan kehitellä joku panta tms. vaihdelaatikon alapalkkiin ettei irronnut vetarin tynkä pääse tekeen tuhoja...
- jm
KoMk ry. Off Road Team
joo toinen mikä mielessä jos sattuu joskus muuttaa noi latat kierrejousiks niin ei taas tarvis tehdä uutta kardaania.
pikkutekniikalla olevista hiluxeista noita booreja on revennyt,kun on ollut oikein tarkalla toi boori.
hiluun mulla on tehty lisä laippa että boori ei ole niin tarkalla korotuksien jälkeen.
toi ristikon avartaminen ei käy mulle millään,tykkään että osia vahvistetaan tai ylimitotetaan mielummin kuin kevennetään.
sovite laippoja meinasin kardaanin molempiin päihin ja sitten lyhennys sopivaksi tolla patrollin kardaanilla.
patrollin kardaanissa nivel antaa enemmin myöten ja on pitkä boori.
saas nähdä onnistuuko.
muutitteko minkäverran sitä kiinikkeiden väliä jos vaihdoitte ne kiikut samalla edestä taakse.
noi bj40 kiikut on hassussa asennossa ainakin 4syl koneella,saapi nähdä kun painoa lisää mahdollisesti hj60 pannu.
meinaatko jättää pinjonin orkkis asentton vai käännätkö ylös. käänätkö kasterit kohalleen.
tupla nivelen kanssa jos rakentaa pinjoni käännetää kohti jakolootan lähtöä noin 3 asteen kulmaan.
mutta jos teet normaalilla jordaanilla ni kulmat pitäs olla ylä ja alapöissä suht samat.
toi mikjus bj tehtiin sillä silmällä että eteen tulis tupla ristikko mutta aikas hyvin se toimii tavallisellakin.
G-69
Note! This message was posted anonymously!
quote:
Tuota tyhmä kysymus mutta miksei bertan omalla kardaanilla?
Ittellä sama juttu tehty. Kardaania on jatkettu 8 cm ja ristikoita avarrettu.
http://www.komk.net/offroad/soa1/images/Takakardaanin%20avartamista.JPG
Toisaalta kardaani on vielä lattialla niin en osaa kehua toimintaa sen enempää mutta on se muilla toiminut..
- jm
Taisin olla vielä tyhmempi kun en edes jatkanu, ongelmia ei ollut etukardaanin kanssa mutta takasessa sattuneesta syystä pääsi silmät vähän venähtämään. No hepillä kupit kiinni ja eteenpäin
KoMk ry. Off Road Team
juu kyllä meinasin kääntää pinjonia ja laittaa myös kasterit kääntöön.
täytyy nyt saada toi tuleva kardaani haettua et pääsee sovittelemaan.
tällä hetkellä vasta menossa kiinikkeiden kääntö eteen hepattu paikalleen,takimmaiset vielä puuttuu.
Note! This message was posted anonymously!
quote:
joo ok noi. patrollin kardaanissa antais se nivel enemmän myöten sen takia siitä suunittelin.
niin ei tarvis avarrella tota niveltä,toinen mistä en tukkää kun tossa omassa kardaanissa on se boori niin lyhyt et jos menee oikein tarkalle.
Katsoppas uudelleen...patrollin nivel on kyl tosi paljon tukkoisempi murroskulmaltaan ku bj orkkis kartsu
-Ei tätä sotaa näin voiteta.pojat..mennäänpäs tuon suon yli että heilahtaa!
joo ok katoppas vaan en tosiankaan ole kerennyt vielä nähda irrallaan koko patrollin kardaania.
kaveri jolla on semmonen patrolli varaosina niin kehui sitä,saas nyt sitten nähdä boori osa on kuitenkin pitkä vai onko?
joku hyvä patentti tohon kardaaniin kuitenkin väännettävä.
ensimmäisenä ei kuitenkaan miellytä bj omasta fiksattu.
no niin nyt oli kardaaneita vierekkäin vertailussa,kyl se patrollin nivel antaa enemmän myöten kuin bj oma.
bj40 boorin pituus 100mm pohjilta siihen kun tipahtaa pois.
patrol 70mm(rajoitin ei tipahda) pulttijako hiukan suurempi.
hj60 muuten sama kuin bj mutta kardaani lyhyempi.
hilux 145mm tipahtaa laipan pulttijako pienempi kuin bj.
pasas noista on ylivoimaisesti hiluxin kardaani mutta tos mun omassa kolaa se tuplanivelen kuula ajaessa ,ollut vara kardaanina.
no niin tarkempi tarkastelu osoitti että hj60 4vaihteisen kardaani antaa kuitenkin aika paljon enemmän myöten nivelestä.
mikä parasta pulttijako sopii suoraan bj40 vm80.
ristikkonivelen pannoista ei tarvi ottaa yhtään pois.
tosta selviää pelkällä kardaanin jatkamisella.
Edited by - jjtp on 19/06/2004 17:23:30