PDA

View Full Version : Nissan Patrol Y61


14.02.2008, 15:50
Etsin hakutoiminnolla, mutta ei sattunut kohdalle…

”Uusi” Nissan Patrol on ollut mielessä hankkia. Ehkä vuosimalli 1998 ja 2.8d koneella. Auto on tarkoitus uittaa suomeen ja tulisi 1+1 paikkaisena kevyemmällä verolla. Pitkää mallia, koska tarvin koppiin tilaa kalustolle.

Suomessa näitä tuntuu olevan vähän. Onko jollain kokemusta ko. autosta, polttoainekulutuksesta jne. Ajautuuko harvinaisuuden vuoksi ongelmiin varaosien kanssa? Vai onko tekniikka lähes samaa vanhojen Patrollien kanssa?

Autokuumeen puremana tuo tuntuu lähes täydelliselle… siis omasta mielestä, joten on paikallaan kuunnella realistista palautetta.


Note! This message was posted anonymously!

voimailija
14.02.2008, 19:55
Ittelläni on vähän samat suunnitelmat, tosin lyhyttä mallia etsiskelen. Noissa 2,8 koneissa on ilmeisesti ollut jonkinasteista kansivikaa. Mutta ei 2000-luvun alkumalleissa olevat 3litraisetkaan ole olleet ihan viattomia kun lukee ulkomaiden palstoja. Muuten auto tuntuisi omaan käyttöön myös tosi hyvältä vaihtoehdolta. Siihen saisi katsastettua 33"kumit ja korotuksetkin ilmeisen helppoja. :)
Tosiaan tuntuu olevan tuota y61 mallia aika vähän Suomen kamaralla.<img src=icon_smile_shock.gif border=0 align=middle>

Rekisteröimätön
19.01.2010, 19:13
Pari juttuu ois kysyttävänä.

Millaisia lukkoratkaisuja näissä y61 korimallin eli vuosimallien 97-200X Patrolleissa on?
Siis etu ja takaperässä, mennäänkö kitkalukkoilla vai miten?

Sitten toinen kyssäri joka täytyy varmaan vielä varmistaa huomenna katsastus konttorilta, mutta mitä muita vaihtoehtoja rekisteröinnissä on kuin henkilöautoksi rekisteröinti ja sen mukana tuleva 700-1000e dieselvero.
Eli jos dieselveron haluaisi hieman pienemmäksi niin voiko esim pitkää tai pätkää patrollia rekisteröidä pakettiautoksi ja X-määrä henkilöitä ja siten säilyttää 100km/h nopeus vai onko ainoat vaihtoehdot=
-henkilöauto 5-7 paikkaa, iso dieselvero, ei nopeusrajoitusta paitsi se suomen suurin 120km/h.
-2 paikkainen huoltoauto, pieni diesel vero, 80km/h lätkä.


T:Masa

-MaTTi-
19.01.2010, 22:41
Mutta ei 2000-luvun alkumalleissa olevat 3litraisetkaan ole olleet ihan viattomia kun lukee ulkomaiden palstoja.

Juu, auto on saanut lempinimen "handgranade" eli käsikranaatti. Kertonee jotain kestävyydestä. :rolleyes:

Rekisteröimätön
20.01.2010, 16:43
Juu, auto on saanut lempinimen "handgranade" eli käsikranaatti. Kertonee jotain kestävyydestä. :rolleyes:
Valaiskaa nyt hieman enemmän että mikä näissä y61 patrolleissa mättää!
Kansivikojako? Mutta kuinka paljon, ja onhan tuota kansivikaa myös muissa merkeissä esim Land Cruiser LJ70:kin ja silti niitä ostellaan...
Mitä muuta vikaa, kun ei kai se kovin huono voi olla kun rauhanturvaajatkin niillä ajelee?
Noita nyt vaan olisi saksan maalla sopuhintaan kun tahtoo tuo 100:nen land cruiser olla suomessa aika korkeasti hinnoiteltu, ja ei kai saman ikäiset Pajerotkaan kovin erikoisia voi olla, ainakin eräs korjaamo tuttava haukkui ne aika lyttyyn kun meinasi että niitä sai olla viikottain korjaamassa ja tojotaa ei näkynyt rempassa juuri ollenkaan. Ja ei olut mitsubishi huolto kyseessä :)

T:Masa

-P-
16.08.2011, 10:27
Tästä onkin aikaa jo kulunut, mutta kun oman kans on nyt saanut tapella, niin tyyppiviat on seuraavia:

Mäntä/männät halkeaa liian suurien pakolämpöjen tai yliahtamisen takia. Niitä nostaa esim EGR-vika/tukos, suuttimen vikaantuminen, IC:n ja MAF:n likaantuminen huohotinöljyistä. Huonot jälkikäytöt ja liian suuret ahtopaineet halkaisee myös kansia hehkujen juuresta.

Näitä pystyy ehkäisemään seuraavasti:
EGR:n tukkiminen ja vastusvastaventtiilillä manuaalisesti ohjattu ahtopaineen rajoitus, lisäksi ahtopainemittari ja pakokaasujen lämpömittari. Mittareita seuraamalla pitää huoli, että pysytään oikealla alueella.

Sitten tuohon huohotusongelmaan toimiva ratkaisu on erotuskanisteri, jotta ne öljyt ei mene coolerille asti, eikä höyryä MAF:lle päin. Muutenkin tuota MAF:ia kannattaa putsailla parin kuukauden välein.

2007 tulleessa CRD-moottorissa ongelmat ei ole niin pahoja.

Patrollissa käytetään hypereuteettista, eli monikerrosmäntää, jossa lämpötilankestoja on parannettu joissain kohden. Kun lämpötila männän päällä nousee hallitsemattomasti huonon suihkun takia, mäntään palaa reikä ja kun palolämpötila nousee muuten korkeaksi muista syistä, mäntä alkaa halkeilla. Takomäntä mahtaisi kestää paremmin.

Tietty tuo Garretin GT2052V on myös hiukkasen huonoksi havaittu...

Että tämmöstä tähän topikkiin jatkoa.

-P-

toyota4x4
17.08.2011, 07:16
mikäs patrolli malli sulla on?
mulla on toi 2.8 koneinen 98-2000 mallisarjaa

jos joku ihmettelee miks patrollit on puolet halvempii ja huonompia kuin toyotan vastaavat niin on ihan oma kohtaista vertailu tulosta nyt.

patrollin 130 hv ei vastaa vastaavan 130hv toyotan tehoja ero kuin yöllä ja päivällä!!

polttoaineen kulutus suhteessa tehoin älytön. pienin kulutus noin 13l johon olen päässyt
toyotan hj 61:llä pääsee alle 10 litran kuten uudemmilla l-c 120:lläkin

ala-vääntöä saman verran kuin 1.3 ladassa ,huomaa ihan liikennevaloista lähdettäessä alle 2-30km-vauhdissa on ykkönen ainut vaihde koska isoilla vaihteilla ei jaksa korostuu enemmän vielä rengaskoko suurentamalla. edellinen omistaja oli jopa pienentänyt rengaskokoa alkuperäisestä (voi olla kyllästynyt liikennevaloissa kepitykseen.)

kaasun voi painaa patrollissa pohjaan mitään ei tapahdu!! mikä on uutta sille joka on toyota hdj 80:llä ja 61:llä ajanut, patrollin kone herää 2500 kierrolla, mutta esim toyta hj 61 herää 1500 jälkeen, jonka kyllä liikenteessä tai vaikka maastossa huomaa.
jossain päin mailmaa on jopa toyota tekniikoita laitettu y61 patrolliin kun kyllästytty patrolleiden tehottomuuteen.

koneessa liikaa tyyppi vikoja mm kansi kestää puolet vähempiä kilometrejä kuin toytotan 6-koneen kannet - (omasta vaihdettu jo.)

kytkin ja vauhti pyörä vikoja on myös riittävästi(massa vauhtipyörä) mutta vanhemman kytkin vauhtipyörä paketti kuulemma käy suoraan ja 7mm ottaa rälläkällä pois pääakselin päästä.

turbo vika paljon (omassa vaihdettu)
rajut öljy vuodot yleisiä moottorissa

kierto kangen laakerit kannattaa myös näissä moottoreissa jossain vaiheessa jos ajettu huonoilla öljyillä.

y61 syöttö pumppua ei kannata korjata vaan laittaa vanhemman mallin pumpun . käy kuulemma suoraan.

varaosien saatavuus samaa luokkaa varaosa liikeissä olematon. raidetangon päät, jouset iskarit ymm. osia saa tosin englannista tilattua jos on visa-kortti..

maahantuojalla ei ole hirveästi kiinostusta varaosien saaatavuuden suhteen koska autoa myyty vähän suomessa luokkaa 3kpl vuodessa .

nyt en kyllä yhtään ihmettele miks esim.100 hdj on 2 kertaa kalliimpi.. sillä onhan se 2x parempikin.
se vie vähemmän polttoainetta, 2x enemmän tehoo,2x enemmän vääntöö koneessa,paremaat varusteet, 10x parempi varaosien saatavuus (joka vaikuttaa hintaan suurimmalta osin) parempi ruoste suojaus, paremmat ajo ominaisuudet vakiona.
patrolliin ei ole saanut 6-diiseli koneeseen automaattia,.. ymm..

-P-
24.08.2011, 12:37
Mulla on 2000 vm 3.0Di, eli Y61. Kone laukesi, kun edellisen omistajan aikana remontti tehty vajavaisesti => ei tietoa tarpeeksi.

Tuosta koneen väännöstä alhaalla oon kyllä ihan eri mieltä, tosin mulla automaagiloota, mutta jaksaa vääntää hyvin, jopa Tojota-miehen mielestä :)

Suurin osa remonteista johtuu käyttäjän virheistä ja nuo laakeriongelmat on ennemminkin 2.5l koneen vika johtuen heikosta laakerimateriaalista parin vuosimallin kohdalla.

Ajettavuudeltaan rolli vetää vastaavaa tojota-leiriä pataan 100-0, mutta todistetusti tojo (varsinkin koneet) kestää käsittämättömän määrän väärinkäyttöä ja laiminlyöntejä :D.

Vauhtipyörävikoja on, kun se kaksoismassa-ratas ei kestä siinä yhtään sen enempää, kuin missään muussakaan vehkeessä.

Kannet menee halki, kun käytössä on ns overboost-toiminto päästöjen takia, eli maantiellä nostetaan turbon paineita luokkaan 1,4bar, sama halkaisee myös mäntiä. Tuota overboost-pahaa lisää tukkeutunut EGR ja likainen MAF/cooleri, jonne menee öljysumua huohottimesta.

Kaikki nää on helposti estettävissä, jollain vehkeellä ajaa ihan hyviä määriä ikänsä aikana, sen on esim Irlannin armeija todistanut ja Australiassa Patrolleja taitaa olla enemmän, kuin Tojotia.
Joka kyllä todistaa ennemminkin niiden pääalaspäin elämisen vaikeutta ;)

Noita rajuja öljyvuotoja vs Tojo en allekirjoita, näyttäs kaikki tojot enemmän tai vähemmän vuotavan ulospäin, eli ihan samanlaisia siinä suhteessa.

Minä pääsin ihan normiajolla alle 10 kulutuksella...

Mutta ne remonttien hinnat, prkl että maksaa tuohon koneeseen osat ja paljon, sillä hinnalla saa aika monta tojotan konetta...
Ja Euroopasta ei ees saa kaikkia osiakaan, tana että on välillä hankalaa, nyt on hakusessa männäntappien helat, kun ei viittis vanhoilla kasata.

Että tämmöstä vertailua täältä käsin :rolleyes:

-P-

bj45lava
24.08.2011, 13:30
Veikkaanpa et aussit ajelee noilla patrolleilla 4.2 vaparidieseleillä varustettuna.

ja 2.8 vs 3.0 koneessa on pientä eroa luonnollisesti käytöksessä mut ainakin se terranon 3.0di kone on täyttä paskaa onks tässä siis samaa neloskonettakin ollut??

-P-
24.08.2011, 18:03
Ausseilla on 3.0Di:täkin aika paljon, Terranossa peruskone on sama, mutta ei niitä oikein voi verrata, Terranon vääntö on pienempi, mutta tehoa muistaakseni enemmän ja paineet nousee säätöjen takia nopeammin, eikä se oikein toimi silleen.
Tahtoo turbo helposti ryntäillä ja olla hiukkasen ahistuneen oloinen kone :)

Mutta jos esim vertaa rollin ZD30DDTi:tä ja tojon 1KZ-TE:tä, niin on kyllä selvästi tehokkaaman ja väännökkäämän oloinen Nismon kone. Kestosta en lähe kommentoimaan tämän enempää ;)

Mutta muistanko väärin, vai onko tuo KZ vielä esikammiokone, vaikkakin sitä tämän vuosituhannen puolellakin käytetty?

-P-

c.rok
23.09.2018, 20:23
Tästä onkin aikaa jo kulunut, mutta kun oman kans on nyt saanut tapella, niin tyyppiviat on seuraavia:

Mäntä/männät halkeaa liian suurien pakolämpöjen tai yliahtamisen takia. Niitä nostaa esim EGR-vika/tukos, suuttimen vikaantuminen, IC:n ja MAF:n likaantuminen huohotinöljyistä. Huonot jälkikäytöt ja liian suuret ahtopaineet halkaisee myös kansia hehkujen juuresta.

Näitä pystyy ehkäisemään seuraavasti:
EGR:n tukkiminen ja vastusvastaventtiilillä manuaalisesti ohjattu ahtopaineen rajoitus, lisäksi ahtopainemittari ja pakokaasujen lämpömittari. Mittareita seuraamalla pitää huoli, että pysytään oikealla alueella.

Sitten tuohon huohotusongelmaan toimiva ratkaisu on erotuskanisteri, jotta ne öljyt ei mene coolerille asti, eikä höyryä MAF:lle päin. Muutenkin tuota MAF:ia kannattaa putsailla parin kuukauden välein.



Vieläköhän tämmöiseen vanhaan keskusteluun voi saada kommentteja. Miten ihan käytännössä tuo EGR tukitaan, mihin liitokseen sokee laippa olisi hyvä laittaa. Samoin kiinnostava on tuo manuaalisesti ohjattu ahtopaineen rajoitus ja mittareitten asennus

_LM_
24.09.2018, 17:05
2.8 vai 3.0 kone?

c.rok
04.10.2018, 00:34
Kone on ZD30 DDTi