View Full Version : korinvaihto?
kävin tässä konttorilta kyseleen että millaisen lupa menettelyn korinvaihto vaatii? mutta kuinkas ollakkaan katsastusmies sanoi että ei ole enää mahdollista!! tai mahdollista kylläkin mutta sitten pitää maksaa autovero...??? mikäpä neuvoksi kun tuo vanha kori on niin laho ettei oikei viittis alkaa tinaileen sitä, tallin takana kököttää kuiteski helkutin hyvä kori aivan joutilaana???
Note! This message was posted anonymously!
vaihda kori äläkä kerro kenellekään jos on maasturista kysymys
Note! This message was posted anonymously!
Nojoo.. Tää nyt on taas näitä.
Kannattaa soittaa suoraan AKEen.. Siellä ne tietää. Se, että korinvaihdosta läpsähtää autovero, pitää kyllä paikkansa, mutta ainakin minun käsityksen mukaan tarvii vaihdettavien osien suuruus ylittää 50 prosenttia. Onkohan toi katsastusmies ollu ihan ajan tasalla...
Jos olen väärässä, niin johanonperkele..
Kiitos ja anteeksi.
Eespäin ja vinssillä loput..
Kyllä sen korin saa vaihtaa, jos prosentit pysyy alle 50%
Toi uusi juttu on vaan siitä, että pitää olla hyvä syy vaihtaa se kori. Esimerkiksi ruoste. En kyllä muista, pitikö siihen anoa poikkeuslupa..
-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet
eikös se oo niin että alle 45% osista saa vaihtaa??
Note! This message was posted anonymously!
Eihän sitä mistään huomaa jos sen korin vaihtaa, kunhan pitää suunsa kiinni...
"Kyllä se siitä menee..."
mutta kun toi toinen kori sattuu oleen eri värinen. pitäis hioa ja maalata joka paikka uusiksi ettei katsastusmies löydä vahingossakaan jostai väärää väriä ja oivalla sitten että tää ei ookkaan alkuperäinen kori???!!
Note! This message was posted anonymously!
quote:mutta kun toi toinen kori sattuu oleen eri värinen. pitäis hioa ja maalata joka paikka uusiksi ettei katsastusmies löydä vahingossakaan jostai väärää väriä ja oivalla sitten että tää ei ookkaan alkuperäinen kori???!! Plääh. ainahan sitä voi sanoa että otit korin irti. Maalautit sen uudelleen ja laitoit sen paikalle. Ei luulis tulevan vikinää.
-- Nelivetoinen koppimopo on kaikkien unelma --
Nerd-O
Miksi sitä ei voi tehdä laillisesti, kun on mahdollistakin? Muutosprosentit hakusanaksi googleen, löytyy taulukot et voi laskea mitä kannattaa ja tarvitsee vaihtaa. 35% saa vaihtaa ilman kanta-autotarkistusta. Tarkistus teettämällä 50%, maksaa joitain satoja euroja, ilmeisesti riippuen konttorista. Kuitenkin jos vilpillä tekee, voi kiinni jäädessä käydä niin että kilvet lähtee ja ettei autoa saa enää ikinä rekisteriin.
-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet
Tapsa_ja_Dumbo
06.06.2004, 17:22
Sivujuonena kymysys: Onks tosiaan nykyisin niin, että saapi vaihtaa vain ko. autoon tarkoitetun korin? Eli esim lyhennetylle Rankun alustalle ei enää voi laittaa vanhaa 88 Lantun koppaa.... hitsi.
Tapsa
- - Why golf when you can have sex ? - -
- - Wisdom is what comes from making a shitload of mistakes - -
- - Ne ovat karkaistua adamantiumia ja minä osaan lentää - -
Menee vanhan jankkaamiseksi, mutta pakettiautoissa ei muutosprosenttikäytäntöä ole, eli jos vain on pakusta kyse, sen kun vaihtaa vaikka minkä kopperon rungon päälle. Tietysti tavaratilan riittävyysongelmat voivat tulla vastaan jos ei pysy entisessä korimallissa, mutta siitähän tässä ei nyt ollut kyse?
tarkennetaapas asiaa senverran että kyseessä on ilman kattokorotusta pakuksi rekistöröity maasturi.
Note! This message was posted anonymously!
JF: no eihän siinä sitten mitään ongelmaa ole. Näytäs pykäliä.
-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet
tapsa4x4
06.06.2004, 19:59
quote:
kävin tässä konttorilta kyseleen että millaisen lupa menettelyn korinvaihto vaatii? mutta kuinkas ollakkaan katsastusmies sanoi että ei ole enää mahdollista!! tai mahdollista kylläkin mutta sitten pitää maksaa autovero...??? mikäpä neuvoksi kun tuo vanha kori on niin laho ettei oikei viittis alkaa tinaileen sitä, tallin takana kököttää kuiteski helkutin hyvä kori aivan joutilaana???
Note! This message was posted anonymously!
mikäköhän auto on kyseessä
Patrolli on kehumatta paras.
Siis ymmärsinkös oikein!!!!
Kun mulla on BJ 2paikkanen paku niin saan vaihtaa osia ihan mieleni mukaan vaikka koko tekniikka ja kori HJ:sta eikä rosentteja laskella ollenkaan ???
Onkohan linkkiä aken dokumenttiin
Uskoiskohan tuota, ihan siinä luulossa olen ollu että samat säännöt kuin henkilöautoilla!!
"Oikastaan tästä, kyllä tuonne puronvarteen pääsee"
Mehän ei onkimaan kävelyllä mennä!
quote:
Eli esim lyhennetylle Rankun alustalle ei enää voi laittaa vanhaa 88 Lantun koppaa.... hitsi.
Saa vaihtaa. Mikään ei ole muuttunut siltä osin. Kunhan rungon lyhennys on tehty asianmukaisesti.
offroadjouni
07.06.2004, 12:56
quote:
Menee vanhan jankkaamiseksi, mutta pakettiautoissa ei muutosprosenttikäytäntöä ole, eli jos vain on pakusta kyseMinä en kyl usko tähän sen enempää kun Joulupukkiin. Jopa kuorma-autoihin pätee muutosprosentit, vaikka autoveroa niistä ei joudukaan maksamaan kun 50% täytyy - sen sijaan auton täytyy sen jälkeen täyttää uuden auton vaatimukset, eli ei onnistu käytännössä laillisesti sekään. Jos on muuta tietoa, niin katsastusohjetta tai liikenneministeriön päätöstä kehiin.
/* Life Begins at 35" */
Pätkä HJ-paku kehiin ????
Nyt pitää nähä säännökset!!
"Oikastaan tästä, kyllä tuonne puronvarteen pääsee"
Mehän ei onkimaan kävelyllä mennä!
Tapsa_ja_Dumbo
07.06.2004, 13:21
50%:n jälkeen se katsotaan uudeksi autoksi ja kohdellaan verotuksellisesti ja teknisten vaatimusten osalta sen vaatimalla tavalla ! Jouni on aivan oikeassa.
Tapsa
- - Why golf when you can have sex ? - -
- - Wisdom is what comes from making a shitload of mistakes - -
- - Ne ovat karkaistua adamantiumia ja minä osaan lentää - -
quote:
kävin tässä konttorilta kyseleen että millaisen lupa menettelyn korinvaihto vaatii? mutta kuinkas ollakkaan katsastusmies sanoi että ei ole enää mahdollista!! tai mahdollista kylläkin mutta sitten pitää maksaa autovero...???
Kyllä vielä koreja saa vaihtaa, mutta...
Viime vuoden alussa tuli voimaan uusi laki, joka kieltää korinvaihdot itsekantavakorisiin autoihin. Eli rungollisiin ja pohjalevyllisiin (kuplat ja rättärit) koreja saa vaihdella. Useimmat maasturit on onneksi rungollisia.
Prosenttien suhteen, autosta saa vaihtaa (ilman uuden auton veroja + välinevaatimuksia) 49,9% (eli 50,1% pitää olla kanta-autoa). Jos vaihdettavien osien määrä ylittää 35% pitää suorittaa kanta-auton tarkastus. Tässä merkataan autoon jäävät osat ja laskutetaan 350-550 Euroa tunnin hommasta. Prosenttitaulukon voi hakea AKEn sivuilta PDF:nä ja laskeskella sitten ahkeraan niitä rosentteja.
Muistaakseni korin vaihtoon tarvitaan aina AKEn lupa, joka maksaa nykyään 275 Euroa. Mutta korjauksiin ei tarvii lupaa, ja mistäs sitä insinööri tietää että mikä on alkuperäistä jos samanlaisella on korvattu? Kunhan ei rungonumerot vaihdu missään...
--
- Mitä eroa on maastoautolla?
- Sitä mutasempi mitä pörisee.
Taulukossa lukee että M1-luokan ajoneuvon ...... rosentit, mutta mene ja tiedä
pitää kysyä katastusmieheltä
Oishan se paljon helpompi jos sais etes 49% vaihtaa ilman mitään papereita tai
tarkastuksia!!!
"Oikastaan tästä, kyllä tuonne puronvarteen pääsee"
Mehän ei onkimaan kävelyllä mennä!
offroadjouni
07.06.2004, 15:23
quote:
Taulukossa lukee että M1-luokan ajoneuvon ...... rosentit, mutta mene ja tiedä
pitää kysyä katastusmieheltä
Oishan se paljon helpompi jos sais etes 49% vaihtaa ilman mitään papereita tai
tarkastuksia!!!Niin.. Eipä lue lakikirjassa mitään kuorma-atojen rengassäännöistä -> AKE sanoo että pitää noudattaa samaa kun henkilöautoille. Eiköhän tässä ole ihan sama juttu. 50% en kuitenkaan suosittele vaihtamaan vaikka katsastusmiehen mielestä olis ok, koska verolle siitä voi joutua kuitenkin. Kanta-autotarkastuksesta en olis niin huolissani.
/* Life Begins at 35" */
jee jee! soitto AKE:een ja asia varmistui korin saa vaihtaa rungolliseen autoon mut itsekantava korisiin ei! nyt ei sitten muuta kuin seppäämään, niin saadaan toyotaakin tervettä peltiä!!!
Note! This message was posted anonymously!
Muistaisipa mistä kaikkialla siihen pakettiautoasiaan on törmännyt, virallisempaa lähdettä en kyllä suoraan pysty kertomaan kuin Tattarisuon tietämillä pyörivä katsastusmies. Täytyy paremmalla ajalla koetta perehtyä, tämä ei varsinaisesti tunnu mutu-tiedolta! ;)
quote:
jee jee! soitto AKE:een ja asia varmistui korin saa vaihtaa rungolliseen autoon mut itsekantava korisiin ei! nyt ei sitten muuta kuin seppäämään, niin saadaan toyotaakin tervettä peltiä!!!
Note! This message was posted anonymously!
Onko tämä nyt varmaa tietoa vai ei? Saako rungollisiin vaihtaa korin saman mallisarjan sisällä? Tarviiko aken muutoslupaa vai meneekö muutoskatsastuksessa?
Itseasiassa olisi tarvis vaihtaa koppa maasturiin b pilarien takaata taaksepäin. Säästyisi paljolta ruostevian korjuulta.
- nyybi ihan varulta
Note! This message was posted anonymously!
ja olikohan et jos paransi jarruja tms. turvallisuyus varusteita, niin ei mennyt prossia ollenkaan?
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Woimalla. autoSCIFIteam
"on tästä ennenkin menty.... tekalla..."
"en mä vittuile, mä kommentoin" -OPA
Joo innokkaana ne katastus-sedät siellä kyselee, vähänkuin "kaverina" että olikos huonokuntoinenkin auto tämä,kun olet korjaillut pellit ym muutkinpaikat näinhyväänkuntoon... no mee sit ja ketto että joo, vaihdoin etuloksut ja nokkapellin ja takaoven... taisin puskurinkinvaihtaa ja maskinkin kun rikkihän ne oli jo maastoautossa. No, sit katastus tehtyloppuun ja vikoja ei havaittu , niin mennäänkin laskeen ne prosentit ja merkkaamaan uudelleotteelle... ja maksappas se otesitten?! Hyvä ettei sitten muutoskatsastusta alkanu esittään, sitten jo ois menny pinna.
Mikä v siinä on kun tuollastapitää olla velä , kun todellakaan 80 luvun loppupuolen maasturissa ei paljoa autoveroja ollutkaan... Elikkä- en ala kaveeraamaan katastusmiestenkanssa , ees senvertaa siellä temppelissä vastaisuudessa !
Note! This message was posted anonymously!
quote:
jee jee! soitto AKE:een ja asia varmistui korin saa vaihtaa rungolliseen autoon mut itsekantava korisiin ei! nyt ei sitten muuta kuin seppäämään, niin saadaan toyotaakin tervettä peltiä!!!
Note! This message was posted anonymously!
Kun olet kerta käynyt konttorilla oikeen ilmoittamassa korin vaihdosta ja jos teet siitä virallisen niin luulempa, että olet puhunut vai korikehikon vaihdosta? Siis et ovet + kaikki muu sälä tulee vanhaa?
Kokemuksen sana toivotaan et tiedät mihin olet ryhtymässä sillä toyotassa on ehkä 1 taikka 2 pulttia sekä metri taikka 2 johtoa muista aukaista ainakin KAIKKI
Note! This message was posted anonymously!
Rekisteröimätön
08.04.2011, 14:54
mitenkä homma menee nykyään? onko tietoa?
mitenkä homma menee nykyään? onko tietoa?
Rungolliseen autoon saa vaihtaa kunhan kori on samasta mallisarjasta.