View Full Version : Vinssin vaijerin koukun kiinnitys
Pitäisi lyhentää vinssin vaijeria noin 10-15 metriä (Tojon mekaaninen, nyt lähes täysi kela). Syy lyhentämiselle on se, että tippuu aivan liian helposti kelalta. Vinssatessa ei ole koskaan tippunut, mutta vaijeria ulosvedettäessä hyppää todella helposti kelan "yli" sinne vinssin taakse koloon. Sinne voisi kyllä tehdä jotkut pienet stopparit, mutta toisaalta nyt vaijerin saa vielä kohtuu helposti takaisin. Jos sitten pääsisi mahd stopparin ohi, niin niitä ei kyllä enää metsässä helpolla korjattaisi...
Ajattelin, että lyhyempi vaijeri auttaisi asiaa myös. Toisaalta vaijerin uloin osa on myös luonnollisesti muuta osaa kuluneempi. Alkuosaa on tuskin koskaan käytetty = kuin uusi.
Eli kysymykseen siis. Miten saan kotikonstein koukun tukevasti kiinni vaijeriin? Riittääkö ihan vaijerilukot mallia pilteema, vaikka 3 kpl (samanlaisia ne näyttää muuallakin olevan)? Siistiä siitä ei kyllä tällöin tule. Muodostuvan silmukan sisälle ilmeisesti olisi hyvä laittaa sellainen pisaranmuotoinen tuki (mikä on nimeltään?).
Offivarusteen koukku maksaa 25€. Siinä ei vaijerille näytä olevan lenkkiä vaan jonkunlainen sokkaviritys. Sokasta voisi kuvitella olevan etua väärälle tielle karanneen vaijerin selvittämisessä.
Nyt saisi kokemuksen ääni puhua... Eli onko ko sokasta todellista hyötyä tai haitta? Ostanko tuollaisen koukun vai onko joku parempi malli? Esim IKH:ssa olisi erilaisia koukkuja vaikka millä mitalla.
HJ 60 -82, 12H-T
Kyllä ne u-pulttijutut pelittää ihan hyvin, ei siinä mitään. Vielä ku ne pääsee viilapenkissä kiristämään ni kyllä pitää.
**************
Suzuki 416 TSI
quote:Vielä ku ne pääsee viilapenkissä kiristämään ni kyllä pitää.
Pitää kuitenkin muistaa tuon kiristämisen kera, että liika on pahasta. M8 napsahtaa äkkiä poikki kun venyy. Ei siihen kiristämiseen viilapenkkiä tarvita...
A-P
BJ, HJ ja SJ.
Kuvia: http://aph.1g.fi/kuvat/
...ei tarvi niin.
Kyllä pysyy kahdella vaijerilukolla, kun käsivoimin kiristää, eikä sittenkään tarvitse apinan raivolla tiukata. Toisella kädellä pitää vaijeria ja toisella kääntää lenkkiavainta, niin siitä tulee tarpeeksi tiukkaan. Jos vaijeri luistaa, niin laittaa mieluummin yhden vaijerilukon lisää kuin yrittää tiukata edellisiä "katkorajalle".
> Muodostuvan silmukan sisälle ilmeisesti olisi hyvä laittaa
> sellainen pisaranmuotoinen tuki (mikä on nimeltään?).
Koussi.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
mehtämörö
24.01.2008, 16:22
mulla on hojossa neljä vaijeri lukkoa ja hyvin on pitäny.. rumahan se on mut kestää..
nyt se hajos
Saatana lommot tekee auton!!
http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_160.gif
quote:
mulla on hojossa neljä vaijeri lukkoa ja hyvin on pitäny.. rumahan se on mut kestää..
nyt se hajos
Saatana lommot tekee auton!!
http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_160.gif
Auto vai liitos...
Aika on aikaa ja raha on rahaa!
RUMARACING
TROOPER 2.8, SJ410
Ja niitä vaijerilukkoja on myös hyviä ja huonoja, jostain hongkong/motonet kilohyllystä ostetuista lukoista meni joko kierre helposti tai viimeistään katkes se valuosa. Varmaan niilläkin tavara vaihtuu, mutta kuitenkin kannattaa katsoa miltä näyttää..
-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet
-pajero-
24.01.2008, 17:07
Eise mörön autokaan mikään kaunistus ole
mehtämörö
24.01.2008, 17:44
quote:
quote:
mulla on hojossa neljä vaijeri lukkoa ja hyvin on pitäny.. rumahan se on mut kestää..
nyt se hajos
Saatana lommot tekee auton!!
http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_160.gif
Auto vai liitos...
Aika on aikaa ja raha on rahaa!
RUMARACING
TROOPER 2.8, SJ410
Sekä että.. tässä tulee sellanen fiilis että ihmiset vittuilee :D
nyt se hajos
Saatana lommot tekee auton!!
http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_160.gif
No tuli selväksi, että koussi ja kunnon vaijerilukot.
Mutta entäs se koukku? Minkälaisia koukkuja teillä on / mitä hyvää tai huonoa niissä on? Nykyisessä ei ole edes sitä "jousilukkoa". Eli sokallinen vai sokaton koukku?
HJ 60 -82, 12H-T
mutiainen
24.01.2008, 23:18
Karamalmilla Espoossa Baltik Rigging siellä ainakin pelit ja vehkeet sen pään tekemiseen puristaa prässillä ja kestää varmasti offivarusteesta sokallinen on kestäny oikeesti kovaa repimistä jo parivuotta
AVÅ VÅLVÅ Kunhan postailen
Ne vaijerilukot on hyvä asentaa "oikein päin", katso oheinen kuva.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Td5-vaijerilukko.jpg
Koussia on syytä myös käyttää, muutoin voi tulla liian pienisäteinen taivutus vaijeriin.
Kousseja (siis se pisaranmuotoon taivutettu putkenpuolikas) saa esim. venetarvikeliikkeistä.
Katsos vaikka http://www.maritim.fi/fin/index.html ja sieltä tuoteluettelon
sivut 102 (vaijerilukot) ja 104 (koussit)
Juha
Oli muuten hyvä kuva, kiitos!
Täytynee sitten pistäytyä Offivarusteessa, kunhan ehtii.
HJ 60 -82, 12H-T
Kokemusta on sen verran että venäjällä toyotan mekaanisella vedettiin pari kertaa huonokuntoinen vaijeri poikki ja viimeisen kerran luisti auki.. oliskohan laitettu lukot väärinpäin vai jäikö vaan kyllästyneenä löysälle...
Jälkikiristys on ehkä tärkeämpi kuin yksi tiukka kiristys.
**************
Suzuki 416 TSI
Rekisteröimätön
30.01.2009, 21:18
[QUOTE oliskohan laitettu lukot väärinpäin vai jäikö vaan kyllästyneenä löysälle...
Jälkikiristys on ehkä tärkeämpi kuin yksi tiukka kiristys.
**************
Suzuki 416 TSI[/QUOTE]
Kaksivasteiset köysilukot pitävät näitä yksivasteisia paremmin.Kannattaapi käyttää siis kaksivasteisia.
Mä en ymmärrä mikä ero on tuolla lukon asennolla. Miksi toi toinen on vaarallinen? Selittäkää.
Periaatteessa kumpikaan kuvista ei ole paras mahdollinen.
Kolmesta lukosta kun yhden kääntää toisinpuolin niin pitää parhaiten.
Isäukko turannu työkseen noiden parissa parikymmentävuotta joten uskon sen tietävän mistä puhuu.Ei kuulemma mee jostain vetolujuustestistä/lopputarkastuksesta läpi jos kaikki samoinpäin.
Rekisteröimätön
31.01.2009, 20:54
Mä en ymmärrä mikä ero on tuolla lukon asennolla. Miksi toi toinen on vaarallinen? Selittäkää.
Noh. Kuvassa olevat köysilukot "puristavat" vaijeria vain yhdeltäpuolelta. Siltä puolen jolla kiristusmutterit sijaitsevat.Kaksipuoleiset köysilukot sen sijaan "puristavat" vaijeria molemmiltapuolilta. Vetotilanteessa lyhempivaijeri pyrkii kulkeutumaan koussia kohden ja alempi vaijeri koussista poispäin.Näin ollen vaijeri "hiihtää" koska lukkojen puristus on vajaa. Tilanne todellakin muuttuu kun kääntää yhden lukon toisinpäin.Näin se vaan on.
Lopulta tilannehan on sama jos olisi kaksi vaijerinpäätä yhdistetty lukoilla. Noin niinkuin lukkojen kannalta. Mistä se lukko tietää kummin päin se pitää paremmin kun se lukko on täysin symmetrinen. Sitä vaan ihmettelen.
Nyymille: Jos lukko puristaa vain muttereiden puolelta ja oletetaan, että se irtopää hiihtää niin miksi sitten muttereiden pitää olla pitkän vaijerin puolella? Eikös irtopään puoli olisi parempi? Ja miten ihmeessä se puristus tulee vain sinne muttereiden puollelle?:rolleyes:
lavanelikko
31.01.2009, 21:33
Ainakin isommissa köysilukoissa tuo muttereita vasten tuleva osa on kapealta sivulta (mutterilinjasta) katsottuna hiukan U:n mallinen, jolloin "terävät" särmät purevat köyteen. Samoin lyhytkin pätkä painuu hiukan luokalle, kun mutterit tiukataan... Ainakin hissin naruissa on aina köysilukot näin päin... Ja niitten toivois pitävän...
Kokemusta on sen verran että venäjällä toyotan mekaanisella vedettiin pari kertaa huonokuntoinen vaijeri poikki ja viimeisen kerran luisti auki.. oliskohan laitettu lukot väärinpäin vai jäikö vaan kyllästyneenä löysälle...
Jälkikiristys on ehkä tärkeämpi kuin yksi tiukka kiristys.
**************
Suzuki 416 TSI
Ei, kyllä vetelin ihan kunnolla momenttiin, ja olivat oikein päin. Lopulta pistin 6kpl vaijerilukkoja, niin rupes pitämään. Sen jälkeen meinas irrota koko etuakseli, kun ei näkyny renkaita sieltä sarkaojasta... Syynä luistamiseen oli ehkä "liian isot" vaijerilukot, kun olivat 10mm lenkillä. laitoin kaveriksi 8mm lenkkisiä, niin piti paremmin.
Syy, miksi nuo lenkit pitää laittaa lyhemmälle puolelle, on se, että pyöreä pinta pureutuu paremmin vaijeriin, ja muodostaa "hirttosilmukan". Toi vastakappale, jota kiristetään muttereilla on tasainen, kaareva. Jollei ole koussia, niin sillon kannattaa laittaa yksi lenkeistä väärinpäin, ettei silmukka kiristy liian tiukalle.
Miettikää, miten hyvin tuommonen laaja, tasainen pinta luistaa verrattuna pyöreään poikittaiseen. Ohuempi lenkki pureutuu paremmin, koska voima keskittyy pienemmälle alalle, eli on "terävämpi".
Autonosturimies
31.01.2009, 21:52
Nyymille: Jos lukko puristaa vain muttereiden puolelta ja oletetaan, että se irtopää hiihtää niin miksi sitten muttereiden pitää olla pitkän vaijerin puolella? Eikös irtopään puoli olisi parempi? Ja miten ihmeessä se puristus tulee vain sinne muttereiden puollelle?:rolleyes:
Miten tämän nyt selittäs...kuvasta huomaat ,että tämä U-lenkki on paljon kapeampi kuin tämä "kaulus" joka on muttereiden puolella.Toisin sanoen , kauluksen tartunta-ala on suurempikuin U-lenkin. Nyt en ihan tarkkaan muista mutta jotenkin näin meni: Tähän lyhempään vaijeriin kohdistuu suurempi vetovoima kuin koussislta vinssille menevään vaijeriin. Tämän takia köysilukko pitää olla "oikeinpäin"...
Rausku4x4
01.02.2009, 10:52
Joo jonkun verran on tullut noitten kanssa pelattua metsikössä, kun vaijjeri oli ihan sika huonoa ja meni koko ajan poikki. Ei muutakun ihk:lta kunnon koukku ja siihen vaikka 4 kpl vaijjeri lukkoa ja kousi niin kyllä pelitää..
Autonosturimies
01.02.2009, 11:06
Joo jonkun verran on tullut noitten kanssa pelattua metsikössä, kun vaijjeri oli ihan sika huonoa ja meni koko ajan poikki. Ei muutakun ihk:lta kunnon koukku ja siihen vaikka 4 kpl vaijjeri lukkoa ja kousi niin kyllä pelitää..
Niin ja ainahan voi laittaa väkipyörän kaveriksi, saa tuplattua vetovoiman:)
Autonosturimies
01.02.2009, 11:42
Ei kuulemma mee jostain vetolujuustestistä/lopputarkastuksesta läpi jos kaikki samoinpäin.
Riippuen tietysti siitä mihin tarkoitukseen vaijeri + lukot menee. Nostoapuvälineissä on yksipuoleiset köysilukot yksinkertaisesti kielletty. Varmuuskerroin ei riitä .
Autonosturimies
04.02.2009, 16:15
Syy, miksi nuo lenkit pitää laittaa lyhemmälle puolelle, on se, että pyöreä pinta pureutuu paremmin vaijeriin, ja muodostaa "hirttosilmukan". Toi vastakappale, jota kiristetään muttereilla on tasainen, kaareva. Jollei ole koussia, niin sillon kannattaa laittaa yksi lenkeistä väärinpäin, ettei silmukka kiristy liian tiukalle.
Miettikää, miten hyvin tuommonen laaja, tasainen pinta luistaa verrattuna pyöreään poikittaiseen. Ohuempi lenkki pureutuu paremmin, koska voima keskittyy pienemmälle alalle, eli on "terävämpi".
Taijat olla huumorimiehiä...:) Kaikkea ei nyt kannata niin tosissaan ottaa mitä kylillä puhuvat...
helmapelti
04.02.2009, 17:23
Mikäs tuossa nyt oli huumoria? Ihan asiaa ja selkeästi selitetty, nuo jutut suuremmasta lyhyeen vaijeriin kohdistuvasta voimasta oli sensijaan ihan satuja.
Rekisteröimätön
04.02.2009, 17:33
jos haluaa hyvän ja ammalaisten laittaman mennä
juvan malmille certex nimiseen firmaan .saa vaijerit ,koussit ja
ja lukot prässätään kii .ei luista mihkään ja saa silt liinoja ja
pylpyröitä ja kaikkea alaan liittyvää
Autonosturimies
04.02.2009, 18:33
Mikäs tuossa nyt oli huumoria? Ihan asiaa ja selkeästi selitetty, nuo jutut suuremmasta lyhyeen vaijeriin kohdistuvasta voimasta oli sensijaan ihan satuja.
Ei ne mitään satuja ole. Missäs sitä on fysiikan tunnilla oltu?
helmapelti
04.02.2009, 18:48
Kyllä ne TTKK:lla tuli istuttua, vaikkei siellä erityisesti vaijereihin perehdytty. Senverran ymmärrän että tajuan kun selität ja sitten myönnän olevani väärässä.
Olen väärässä ollut ennenkin, muistaakseni.
Autonosturimies
04.02.2009, 20:23
Kyllä ne TTKK:lla tuli istuttua, vaikkei siellä erityisesti vaijereihin perehdytty. Senverran ymmärrän että tajuan kun selität ja sitten myönnän olevani väärässä.
Olen väärässä ollut ennenkin, muistaakseni.
Juu, nämähän on näitä henkimaailman juttuja osittain.
Syy, miksi nuo lenkit pitää laittaa lyhemmälle puolelle, on se, että pyöreä pinta pureutuu paremmin vaijeriin, ja muodostaa "hirttosilmukan". Toi vastakappale, jota kiristetään muttereilla on tasainen, kaareva. Jollei ole koussia, niin sillon kannattaa laittaa yksi lenkeistä väärinpäin, ettei silmukka kiristy liian tiukalle.
Miettikää, miten hyvin tuommonen laaja, tasainen pinta luistaa verrattuna pyöreään poikittaiseen. Ohuempi lenkki pureutuu paremmin, koska voima keskittyy pienemmälle alalle, eli on "terävämpi".
Jatketaan tätä vielä, eli lukon u-pultti tosiaan "uppoaa" vaijeriin. Hirttosilmukka syntyy, kun u-pultit on siellä lyhyellä puolella. Lukon luisto tapahtuu tasaisella puolella, joten u-pultit siirtyvät lyhyen puolen mukana lähemmäs koussia ja silmukka kiristyy. Jos lukot ovat toisin päin, karkaa lyhyt pää lukoista ja silmukka aukeaa. Ja lukkojen on oikeastaan pakko luistaa ja hieman siirtyä. Kuitenkaan asennusvaiheessa silmukka ja vaijeri eivät ole piukassa, joten vedossa ensimmäinen lukko siirtyy lähemmäs koussia ja kiristää vaijerin lukkojen välillä, joten voima jakaantuu tasaisemmin lukoille.
U-pultin "uppoaminen" vaijeriin heikentää vaijeria, joten myös sen takia u-pulttien tulee olla siellä lyhyellä puolella, kun siellä vaijeriin kohdistuu pienempi voima. Voima tulee vinssiltä, joten pitkällä puolella on täydet 100% voimaa, koussin kautta kiertäessä osa voimasta muuttuu kitkaksi koussin ja vaijerin välillä, joten voima tosiaan on pienempi lyhyellä puolella.
Olisko uskottava selitys? :) Saa ja pitää todistaa vääräksi!
Ei ne mitään satuja ole. Missäs sitä on fysiikan tunnilla oltu?
Siellä tunnilla istuttiin, missä sinä olit? ;)
helmapelti
05.02.2009, 15:45
Hei, tästähän saadaan mielenkiintoinen keskustelu ja ihan rakentavassa hengessä ettei kenenkään tarvitse vetää herneitä nenäänsä.
Nämä ovat aika hankalia selitettäviä ja kuvat kertoisivat paremmin, ymmärrettävästi väärinkäsityksiä voi tapahtua.
Tässä vielä samaa asiaa eri sanoin.
U-pultti aiheuttaa vaijeriin muodonmuutoksen jolloin syntyy eräänlainen muotolukite.
Eli vaijeri ei pääse luistamaan ilman että sen muoto muuttuu, mielestäni tämä voisi olla liitoksen suurin voima.
Lisäksi tietysti vaikuttaa vaijeri/vaijeri ja vaijeri/lukko kitkavoimat
Tilannetta mutkistaa venymät ja muodonmuutokset jolloin myös koussiin voi aiheutua kitkavoima, silloin koussi kääntyy ja vinssin vaijeri poikkeaa vetolinjalta muodostaen vastavoiman koussin kitkavoimalle.
Tämä voima on mielestäni merkityksettömän pieni.
vrt.että käyttäisit koussia pylpyränä, kitkaa on mutta kyllä siitä vaijeri kulkee.
mielestäni on mahdollista että koussi on täysin suorassa ja kitkavoimat kumoavat toisensa ja vinssin sekä lyhyenvaijerin voimat ovat yhtäsuuret.
Autonosturimies
05.02.2009, 16:34
vrt.että käyttäisit koussia pylpyränä, kitkaa on mutta kyllä siitä vaijeri kulkee.
mielestäni on mahdollista että koussi on täysin suorassa ja kitkavoimat kumoavat toisensa ja vinssin sekä lyhyenvaijerin voimat ovat yhtäsuuret.
Tarkoitin juuri toisinpäin, koussin tilalle pylpyrä ,mutta kiinität vaijerin samalla tavalla kuin koussiin. Sitten sen huomaa miten vaijeri käyttäytyy.
Miten perustelet ,että voimat olisivat yhtä suuret?
helmapelti
05.02.2009, 16:45
Ymmärsin esimerkkisi mutta koitin vääntää vielä esimerkin koussiin kohdistuvasta kitkavoimasta.
Silloin kun vaijerit eivät luista niin lukkojen kitkavoimat ovat yhtäsuuret kuin vinssin vetovoima ja se jakautuu tasan molemmille vaijereille.
Eli voimat ovat yhtäsuuret mutta vastakkaissuuntaiset, olisiko oppikirjassa voinut lukea näin: levossa olevan suljetun systeemin voimavektorien summa on nolla.
Puu vetää autoa yhtäsuurella mutta vastakkaissuuntaisella voimalla kun auto vetää puuta.
Pleissaamalla vaijerista tulee siistimpi ja kestää. Tosin askartelemisessa menee aikaa.
Autonosturimies
07.02.2009, 20:54
Pleissaamalla vaijerista tulee siistimpi ja kestää. Tosin askartelemisessa menee aikaa.
Varmasti pitää. Sittenhän on näitä valmiiksi puristettuja "päitä" johon saa sellaisen pikalukon kiinni.