Kirjaudu sisään

View Full Version : Peräskärryn kytkentä


Tapsa_ja_Dumbo
04.06.2004, 11:13
Onko vetolaitteen standardointi (myös sijainti) jotenkin kiveen hakattu täällä säädöstelyn luvatussa maassa? Voinko rakentaa omaan autoon jonkun muun systeemin, kuin tuon tavallisen? Siis esim sellaiselle korkeudelle, että koukku voipi olla paikallaan myös offiajossa. Ja kärry tehty tietysti just tätä varten?

Esim

http://www.4wdworld.com.au/newproducts/trailer.htm

Vetolaitehan vois tietty olla vaikka tuo vakio kuulajuttu, mutta vaikkapa puskurin korkeudella ja kärryn aisa kans.

Tapsa

- - Why golf when you can have sex ? - -

- - Wisdom is what comes from making a shitload of mistakes - -

- - Ne ovat karkaistua adamantiumia ja minä osaan lentää - -

Tojo4wd
04.06.2004, 13:55
Kyllä sen pitäis onnistua mutta silloin pitää rekisteröidä se kärry nimenomaan siihen autoon.
Nämä yleiset koukkuohjeet on ristiinkytkentää varten että kärry kun kärry käy autonkoukkuun ja päinvastoin.
Mut kannattaa käydä konttorilla kysymässä ennenkun rupee väkjästeleen
nää mun tiedot on mitä muistaa ja on ainakin ennen ollu kun noi säännöt muuttuu joka viikko nykyään tuola ake:ssa.:):)

#########################
Tää on ihan helpporeitti.
#########################

04.06.2004, 14:25
väittäisin että viritelmästä pitää tehdä jonkinmoiset lujuuslaskelmat tms. jos kiinitys poikkeeaa tehtaan ohjeista (lue=normaali vetokoukku)

Note! This message was posted anonymously!

Tapsa_ja_Dumbo
04.06.2004, 16:48
No hyvä, tarttee kattella. Tuossa -juhani- :n naapurissa Kauklahdessa on firma, joka myy kaikkea kärrypalikkaa, levyjarrullisista akseleista alkaen. Vois olla aika makee jos kaik kamppeet vois pitää kärryssä, jonka vois jättää veks kun menee metsään. Lujuustarkastelut ei o ongelma.

Tapsa

- - Why golf when you can have sex ? - -

- - Wisdom is what comes from making a shitload of mistakes - -

- - Ne ovat karkaistua adamantiumia ja minä osaan lentää - -

JF
04.06.2004, 20:48
Tattarisuolla aiheesta kysellessäni ymmärsin että ellei koukkua ole virallisesti tyyppihyväksytty, niin sillä ei paljoa saa vedelä. Eli esim. BJ:n natokoukulla ei tieliikenteessä tee oikeastaan mitään muuta kuin hinaa avuttomia köyden päässä. Kaiken lisäksi sen normaalin kuulakoukun määritelty korkeus on 37-42 cm maasta, eli metsässä sillä voi lähinnä perunoita istuttaa.

Minuakin kiinnostaisi tehdä autokohtainen, korkeammalle kiinnittyvä koukku ja siihen sopiva peräkärry, eli olen kiitollinen jos joku saa osoitettua nuo tiedot virheellisiksi.

G280E
04.06.2004, 23:16
quote:
Tattarisuolla aiheesta kysellessäni ymmärsin että ellei koukkua ole virallisesti tyyppihyväksytty, niin sillä ei paljoa saa vedelä. Eli esim. BJ:n natokoukulla ei tieliikenteessä tee oikeastaan mitään muuta kuin hinaa avuttomia köyden päässä. Kaiken lisäksi sen normaalin kuulakoukun määritelty korkeus on 37-42 cm maasta, eli metsässä sillä voi lähinnä perunoita istuttaa.

Minuakin kiinnostaisi tehdä autokohtainen, korkeammalle kiinnittyvä koukku ja siihen sopiva peräkärry, eli olen kiitollinen jos joku saa osoitettua nuo tiedot virheellisiksi.



Se on sit muuten viralliselta nimeltään SA koukku eikä nato!

-Ei tätä sotaa näin voiteta.pojat..mennäänpäs tuon suon yli että heilahtaa!

MuumiPappa
03.02.2005, 01:44
Tässä lainaus EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON DIREKTIIVISTÄ 94/20/EY:

2 ERITYISVAATIMUKSET

2.1 Vetokuulien ja kiinnityskorvakkeiden kiinnittäminen

2.1.1 Kun on kyse kiinnittämisestä M1-luokan ajoneuvoon, alle 3,5 tonnia
painavaan M2-luokan ajoneuvoon ja N1-luokan ajoneuvoon, vetokuulat
ja kiinnityskorvakkeet on kiinnitettävä ajoneuvoon tavalla, joka vastaa
kuvassa 30 annettuja vapaan välin ja korkeuden mittoja. Tätä vaatimusta
ei sovelleta maastoajoneuvoihin, sellaisena kuin ne on määriteltynä direktiivin
92/53/ETY liitteessä II.

On toi kyllä semmonen pykäläviidakko, että ottaako niistä kukaan selvää...

Mutta olen sitä mieltä, että koukun voisi asentaa ylös, mutta ei katsastaa ns. ristiinkytkentään.

Niin ja tässä linkki ko. ritektiiviin: http://europa.eu.int/eur-lex/fi/consleg/pdf/1994/fi_1994L0020_do_001.pdf

Menestykseen on kaksi sääntöä:
1) Älä koskaan paljasta kaikkea.
2) ...

JF
03.02.2005, 18:11
Mielenkiintoinen linkki. Tuo kuva 30 näyttää perinteisen vetokuulan sijoituksen ja sen ympärille vapaaksi jätettävät ulottuvuudet.

Mitähän tuo sitten käytännössä merkitsee? Kyllä siinä tarpeeksi selkeästi sanotaan ettei ainakaan korkeusvaatimus koske maastoajoneuvoja (määritelmä johon viitataan 92/53/ETY-direktiivissä on tämä vanha tuttu Suomenkin tieliikennelaista löytyvä).

SA-koukkuun käyvä kärry olisi vieläkin kiva, taitaa tuo pykälä vain sallia G-luokan ajoneuvoille vapaamman sijoituksen, vetolaitteiden pitää tod.näk. siltikin olla tyypitettyjä.

Ihme moka käynyt armeijalta tai Toyotalta, SA-koukut kun on verovapaisiin maastoautoihin haluttu, mutta ei sitä vertaa innokkaasti että ko. laitetta olisi vaivauduttu virallistamaan. Sodan tullen olisi sitten muina miehinä vedelty (soppa)tykkejä samaisilla vehkeillä.



Edited by - JF on 03/02/2005 18:18:04

Niksutin@
03.02.2005, 19:04
Joo ikuinen pulma käyttöautossa tuo koukku homma...
Itse ratkaisin hojossa asian niin että tein itse Amerikkalais tyylisen irroitettavan koukun ihan niista kovilin rojuista jotka jo valmiiksi oli hojon perässä.. pikkasen lisää rh-putkea ja reilusti saumaa!!
Eli vetokoukun kiinnitys on kahden sisäkkäin menevän 60mm rh-putken systeemi ja se ulompi putki menee takapalkin läpi ja on ympätty niihin entisiin Kovilin palkkeihin kiinni.
Nyt on vetokoukku sellanen ongenkoukkumalli ja lukitus on vaan 10mm läpitapilla jossa on sokka päässä.
Safari reissuille ja maastoautoiluihin on siten sellanen isompi hinauskoukku ja se tulee sitten suoran palkin päähän joten ei jää koukku yhtään alemmaksi kuin takapalkki.

MuumiPappa
12.02.2005, 10:35
Tässä käännettävä koukku yhden paloauton perästä... rekisteriotteessa ei ole MITÄÄN mainintaa laitteesta, vaikka on siinä uudesta asti ollut (n. 5 vuotta).

http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/MuumiPappa-vetokoukku%204.JPG
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/MuumiPappa-vetokoukku%201.JPG
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/MuumiPappa-vetokoukku%202.JPG
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/MuumiPappa-vetokoukku%203.JPG

Menestykseen on kaksi sääntöä:
1) Älä koskaan paljasta kaikkea.
2) ...

MuumiPappa
19.02.2005, 14:21
Siinä http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=14804475 "valmis" kärry.

Menestykseen on kaksi sääntöä:
1) Älä koskaan paljasta kaikkea.
2) ...