PDA

View Full Version : HJ:n levyjarrut BJ:seen???


nuppi
13.01.2008, 21:22
Kertokaapas joku viksumpi mitä kaikkea hiluja tarvii hj:n navoista ottaa että ne levyjarrut saapi laitettua bj:n akseliin kiinne...

kuva olis kiva...

__________________________________________________ _______________________________

Läheltä saa mennä muttei osua!

Gravehill
13.01.2008, 21:31
Koko kääntöpää tuli laitettua.

-1986 HJ-61-
-1986 HJ-60-
SLCK#113
Pohojanmaan Offroad Ry

nuppi
13.01.2008, 21:40
Niijuu että se käy suoraa...

__________________________________________________ _______________________________

Läheltä saa mennä muttei osua!

burton
13.01.2008, 21:43
kuulemma murros on eripituinen, näin mulle kerrottii.

Gravehill
13.01.2008, 21:56
quote:
kuulemma murros on eripituinen, näin mulle kerrottii.



Eripituinen kuin mikä? hj/bj sama murros.

-1986 HJ-61-
-1986 HJ-60-
SLCK#113
Pohojanmaan Offroad Ry

Käyttäjä
13.01.2008, 22:04
Murroshan on sama mut sisempi vetari on pidempi hojarissa.....olikos ny lyhyemmältä puoilelta mut eihän se vaikuta mitään jarruremppaan.

- - - - - - - - - - - - -
#perillepääsy ei ole itsetarkoitus vaan matkanteko#
SLCK Member #51
kayttaja"at"offipalsta.com
http://www.4x4cup.com/
www.slck.net

http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Kayttaja-sig.png

nuppi
13.01.2008, 22:19
Käykös siihen hj:n napaa bj:n omat napalukot ja muut kilkkeet vai tarviikos neki olla hj:sta?


__________________________________________________ _______________________________

Läheltä saa mennä muttei osua!

burton
13.01.2008, 23:01
quote:
quote:
kuulemma murros on eripituinen, näin mulle kerrottii.



Eripituinen kuin mikä? hj/bj sama murros.

-1986 HJ-61-
-1986 HJ-60-
SLCK#113
Pohojanmaan Offroad Ry

just tänää mulle sanottii et tumpin pituus ois eri, tosin saattaa olla toi tietolähde vääräs. ja puhe oli rummullisen ja levyllisen murroksesta.

mikjus
13.01.2008, 23:36
Murroksia on kahta eri mittaa samoin kuin napalukkoja. Mulla oli 1978 vuosimallissa sellaset pitkät murrokset joiden kanssa oli ne pidemmät napalukot. Ero on 10mm. Lyhyet on niitä yleisimpiä ja ne on kait kaikissa hj,hilux,lj jne. Pitkät lienee vain joissain bertoissa about vuosien 76-79 välissä?

Pidempi vetari on se pitkänpuolen kun vertaillaan bj ja hj akselia.

Hj navat siis käy suoraan berttaan. Ongelma voi tulla jos on vanha bj niin kääntövarsien pulttijako voi olla eri. Tosin siihen voi laittaa hjn kääntövarret mutta sitten raidetangon päiden kartiot on erilaiset ja hjn vakio raidetanko on taas bjn akseleihin liian pitkä. Uudemmissa bertoissa joissa sama pulttijako kuin hjssa lienee kartiot samat? Samoin ohjaussimpukalta tulevan tangon kartio ei ehkä passaa hjn raidetangon päässä olevaan jos semmoset sinne on vaihdettu.

Tässä vaan nopeesti muutama juttu joiden kanssa voi tulla ongelmia jos on tietty vuosimalli bertasta. Tai ei näissä mitään ongelmia mutta voi joutua vaan vähän enemmän rakentelemaan. Toi raidetanko nyt kannattaa heti teettää jytkystä maskusta sorvarilla niin ei tarvii sitä enään ikinä ajatella samoin kuin simpukalta tuleva tanko.

burton
14.01.2008, 00:09
quote:


Hj navat siis käy suoraan berttaan. Ongelma voi tulla jos on vanha bj niin kääntövarsien pulttijako voi olla eri. Tosin siihen voi laittaa hjn kääntövarret mutta sitten raidetangon päiden kartiot on erilaiset ja hjn vakio raidetanko on taas bjn akseleihin liian pitkä. Uudemmissa bertoissa joissa sama pulttijako kuin hjssa lienee kartiot samat? Samoin ohjaussimpukalta tulevan tangon kartio ei ehkä passaa hjn raidetangon päässä olevaan jos semmoset sinne on vaihdettu.





jaahas, jaa että näin... pirun kartiot, saas nähä mitä kaikkee sitä taas joutuu uusimaa. on meinaa sama jarru rumpa edessä ja toi HJ on -78.

nuppi
14.01.2008, 00:29
Nii mie oon puhunu hj60sen navoista kun ei tuu ajateltua koskaan että hj:tä on vanhempaakin sorttia...

__________________________________________________ _______________________________

Läheltä saa mennä muttei osua!

burton
14.01.2008, 15:37
quote:
Nii mie oon puhunu hj60sen navoista kun ei tuu ajateltua koskaan että hj:tä on vanhempaakin sorttia...

__________________________________________________ _______________________________

Läheltä saa mennä muttei osua!


joo, toi mun koppero on hj-45, eli 6 koneel oleva pick-up "BJ" siks varmaa hämäs. ja 60:sen jarrut kans laitan siihen

mikkohen
15.01.2008, 07:27
Itekin oisin aloittelemassa lähiviikkoina kyseistä rojektia! Muutama kysymys, kun tuo talli ja auto sattuu olemaan tuolla 300km päässä eikä juuri nyt pääse ite mittailemaan :)

Noista kääntövarsista. Muistaako joku vai voiko käydä mittaamassa vm-79 bertan kääntövarsien pulttijako/-koko

BJ40 vm.79
SLCK #378
http://kuvablogi.com/blog/2396/1/

Edited by - mikkohen on 15/01/2008 07:28:20

JF
15.01.2008, 08:51
Taisi juuri vuonna -79 vaihtua olkavarsien pulttijako isommaksi. Uusi jako on 55 x 30 mm, ja pysyy samana ainakin 90-luvun puolelle asti. Vanhaa en muista, jonkun verran pienempi se kuitenkin on.

Korjatkaa jos puhun läpiä päähän, mutta jos autossa on neliskanttinen maski ja polttoainetankki korin alla, on siinä tuo uudempi, iso jako.



Edited by - JF on 15/01/2008 08:52:27

hakoteilla
15.01.2008, 10:59
Mulla on ylimääräisenä HJ-61:n olkavarret, pitman arm ohjaustehostimeen , ohjausvarsi ja raidetanko päineen sekä BJ-75:n ohjausvarsi päineen. 75:n varren päät sopii noihin HJ:n kartioihin. Jos jollain on näille käyttöä, niin ottaa yhteyttä vaikka YV:llä.

mikkohen
19.01.2008, 13:02
Jatketaan tän topikin alle...

Nyt ois tuollaisen LJ:n levyt ja hilippeet levällään ja tarttis uudet levyt laitella. Levyjen mukana tulleessa ohjeessa oli, että ois heittokellolla tarkistettava levyjen asento! Onko tämä nyt niin välttämätöntä!?

Ja sitten olkalaakereita pitäis vissiin simmailla käyttäen apuna jotain erikoistyökalulla? Vielä en oo tarkistanut entisten olkalaakereiden kuntoa, mutta epäilen että vaihtoon menee...

Eli Bj40:seen vm-79 nämä tulee...

BJ40 vm.79
SLCK #378
http://kuvablogi.com/blog/2396/1/

lepoantti
19.01.2008, 13:08
putsaat vaan hyvin ne pinnat navasta ja levystä mitkä tulee vastakkain, pitäis asettua riittävällä tarkkuudella levyt annettuihin toleransseihin, muuan tojon huoltomanuaali antaa leyyille max. heitoksi 0.15mm

mikkohen
20.01.2008, 14:56
Pienestä jäi homma enää kiinni, jotta ois levyt jo paikoillaan! Olkalaakerit menee vaihtoon ja lyhyemmästä vetarista (apumiehen puoli) löytyi ikävä stefan kuluttama ura! Pitemmässäkin hieman kulumaa, muttei varmaan häiritsevästi!

Täytyy vissiin hommata jostain parempi vai löytyykö ratkaisu niksipirkasta!? :)

BJ40 vm.79
SLCK #378
http://kuvablogi.com/blog/2396/1/

mikjus
20.01.2008, 15:14
quote:
Pienestä jäi homma enää kiinni, jotta ois levyt jo paikoillaan! Olkalaakerit menee vaihtoon ja lyhyemmästä vetarista (apumiehen puoli) löytyi ikävä stefan kuluttama ura! Pitemmässäkin hieman kulumaa, muttei varmaan häiritsevästi!

Täytyy vissiin hommata jostain parempi vai löytyykö ratkaisu niksipirkasta!? :)

BJ40 vm.79
SLCK #378
http://kuvablogi.com/blog/2396/1/


Sen vetarin stefan voi jättää niin ettei se ole ihan pohjassa niin ei ehkä osu kulumaan. Tais sit pitäs hommata tämmösii -> http://board.marlincrawler.com/index.php?topic=32224.0

mikkohen
20.01.2008, 20:54
Tuommoisethan ois hyvät, siis noi "Heavy Duty inner axle seal". Onko joku tilannut noita? Ei taida täältä kotosuomesta löytyä?

BJ40 vm.79
SLCK #378
http://kuvablogi.com/blog/2396/1/

baxxter
20.01.2008, 21:06
Ja koneistamolla korjaavat varmasti tiivistepinnan, kun laakeripinnankin (takavetarista) korjaavat. Ei vaan muista mitä mahtoi maksaa? Varmaan ainakin vähemmän kuin uus vetari..

-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet

burton
20.01.2008, 21:16
noita stefoja vois kyl tilata kasan. onkos kellää suomessa marlinin jälleenmyyntiä?