Kirjaudu sisään

View Full Version : OPTIMA


jukos
09.01.2008, 15:04
Olen suunnitellut asentaa läjääni yhden optiman (kelt) 75 AH kokoisen akun.Tällä hetkellä käytössä kaksi 60 ah perusakkua. Riittääkö tuossa optimassa tehot.? Keulalla vinssi jota tarvittaessa pitäs pyöritellä. Pärjäisinkö yhdellä kertokaahan kokemuksia jotka tietää paremmin. Vai olisiko viisain ostaa uudet 80 ah perus akut? Laturin päivitän myöhemmin kun löydän sopivan. Laturi vaikuttaa varmasti paljon vinssaustehoihin mut yritän nyt alkuun pärjätä vakiolla.

Rytari
09.01.2008, 16:06
mitä tarkoitat "perus akuilla" akkuja kun on monenlaisia, jos sulla on 2x 60 ah 285cca akut, niin silloin toi optima yksinaan kyllä on vielä voitolla, mutta jos sulla on vaikkapa 2x 60 ah 540cca niin ollaan jo ihan eri asiassa, tosin optima kestää vähän paremmin sitä vinssaamista.

mä taas tein semmosen ratkaisun omassani, että vaihdoin yhden 180 ah 850cca akun kahteen 95 ah 850cca boschin AGM (http://83.143.217.232/~ikh/ikh2007/files/File/Pdf/Kauppiasverkostot/Bosch/Startti_Uutiset_2007_2008.pdf) akkuun, ne kuiteskin oli halvemmat ja kapasiteetiltaan isommat kun mitä optimaa saa, ja ton AGM (http://en.wikipedia.org/wiki/Absorbent_glass_mat) akun pitäis kyllä pärjätä vähän vinssaamiseenkin, se kun on suunniteltu vähän vastaavaan käyttöön

mikään (http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=21005&ARCHIVE=&whichpage=7) ei ole ikuista, mutta kestäisivät nyt edes järkevää käyttöä prkl...

Markol
09.01.2008, 16:50
Mulla on Suzukissa ainakin virrat riittänyt hyvin kyseisellä akulla. Iso apu on kyllä virran riittävyydessä xenoneillakin mutta kesti tolla Lapissa vinssata lammessa kauan vaikka ei auto edes käynyt sitä vertaa että se olisi mitään ladannut. Ja Optimat taitaa ottaa virtaakin paremmin vastaan kuin tavalliset akut. Veikaan että pärjäät yhdellä 75:lla ihan hyvin. Kahdesta isosta akusta tulee painoa aika lailla ja on siinä oma hommansa saada ne jonnekin sovitettuakin.

Marko

Tiedän nyt, ymmärrän myöhemmin.

Caddy
09.01.2008, 18:47
Ja juuri eilen kävin akkuasioilla isolla kylällä tuossa ja tulin siihen tulokseen että ihan hinnankin perusteella kannattaa ottaa tuommonen agm akku, on halvempi ja kestävämpi

- Tie? mikä tie? -

Charles.W
09.01.2008, 22:52
Ei taijja pärjätä itsellä on 2 keltasta ja ku toinen meni paskaks lähti aika tuskasesti käyntiin pakkasilla.

knucklebone
10.01.2008, 09:20
En viitsinyt uutta aihetta aloitella, kun täällä nyt sopivasti kerran akuista puhellaan. Minkähänlaiset akut kannattaisi vinssittömään HJ-61:seen asentaa keulille? Nyt on kuulemma jo 7 vuotta vanhat Boschin jotkut 95 Ah (cca lukemista ei tietoo tällä hetkellä) akkumulaattorit. Ei ole webastoa vielä, poppivehjekset erillissarja edessä + vahvari + subbanen löytyypi. Ei varmaan mitään älyttömän tehokasta tarvii? Noita Boscheja ehkä lisää, mutta mitä mallia, osaako joku vinkata vähän suuntaa tyhmälle? Kiitos ja anteeksi!

edit: cca lukemia löytyi 395:n kummastakin akusta, kaiken baschan alta päättelin että ovat vissiin sitä Boschin "valkoista linjaa". Hyvinhän nuo käynnistelevät vieläkin jos ovat 7 vuotta vanhat prkl.

Edited by - knucklebone on 10/01/2008 21:55:54

mikkoimp
10.01.2008, 22:22
onkos sulla molemmat 12V ja 24V järjestelmät eri akuilla?

-------------------------
datsun patrol -83

knucklebone
10.01.2008, 22:55
Hyvä kysymys. Autossa alunperin 24V järjestelmä, muusta ei MITÄÄN käsitystä...

Sterevot ja hälytin kun laitettiin, niin puhuttiin siitä, että pitää muuttaa järjestelmä niiden osalta 12V:ksi jotta hilppeet pelittää.
Kun en itse auton sähköasioista tiedä mitään annoin hommat paikalliselle tuuninki-firmalle. Kaveri tuntee sieltä porukkata ja ovat ilmeisestikin asiansa osaavia, omistajalla kaveripiirissä Cruiseri -mies jonka autoa myös laitettu ko. lafkassa (tärkeää nippelitietoa).
Kummastakin akusta lähtee ylimääräistä piuhaa, eli jotain on jonnekin tehty ilmeiseti. Hah loistavasti selitetty taas. Sori!