PDA

View Full Version : Erikokoiset renkulat kulmassa / akselilla?


Saimon
02.01.2008, 12:02
Kuinkas paljon kuormittaa esim. tasauspyörästöä, jos vaihtaa Pajeroon yhden uuden renkaan ja jättää 3 kpl vanhoja alle? Renkaina Nokian Hakkapeliitat 235/75 R 15 ja vanhoissa n. puolet pintaa jäljellä. Jos vaihtaisi esim. etuakselille molemmat uusiin, niin lienee parempi, mutta eikös tuo taas rasita nelivedolla ajettaessa?

Ei raaskisi koko kierrosta vaihtaa yhden silpoutuneen kumin takia :(

Toinenkin asia tuli ajankohtaiseksi aamulla kun auto sanoi vou vou.. Onko merkitystä, jos vaihdan nykyisen kahden (kömön) akule tilalle yhden uuden? Tietysti kapasiteetti pitää mitoittaa oikein, mutta onko muuta huomioitavaa? Mikäli olisi riittävä Pajerolle ilman vinssiä tms.?

Rytari
02.01.2008, 12:18
akuissa muuta huomioitavaa on vain se että saat tarpeeksi käynnistysamppeereja... pajerolle ilman vinssiä riittänee joku 600-800cca

mikään ei ole ikuista, mutta kestäisivät nyt edes järkevää käyttöä prkl...

02.01.2008, 12:53
No kyllä nyt yhden uuden viellä kärsii jos muuten samoja. Mutta mielummin taakse ne paremmat renkaat. Vaikka varmasti herättää keskustelua ja osittain onkin makua asia niin varmasti turvallisempaa että takana paremmat. Tasauspyörästöä ajatellen etupää olisi parempi jos ajelisi navat auki.

24v järjestelmässä tai missä tahansa 2 akku järjestelmässä (missä kaksi akkua "suorassa" yhteydessä ts. ilman diodi yms. juttuja) pitää valitettavasti oikeastaan aina uusia molemmat akut. Tämä siksi kun akuilla luontainen taipumus varata heikompaansa. Eli jos hyvä ja huono akku yhdessä niin ne ovat aina puoli täynnä/tyhjiä. Lisäksi molemmat akut pilaantuvat nopeasti "väärän"kuormituksen takia.

-sami-

Note! This message was posted anonymously!

02.01.2008, 13:00
Pajero on vaan 12V

Jari

Note! This message was posted anonymously!

02.01.2008, 13:02
No voiko takana olla 2-vetoajossa 215/70 ja 225/75 ja kuinka pitkään voi ajaa?

Toinen on talvirengassarjaa ja toinen kesäsatsista. Varsinaista vararengasta ei nimittäin ole ja olen pitänut mukana yhtä renkulaa toisesta satsista...

Note! This message was posted anonymously!

02.01.2008, 13:10
quote:
Pajero on vaan 12V

Jari

Note! This message was posted anonymously!


Vaikka onkin 12v perus ongelma yhden akun vaihdossa silti sama.

-sami-

Note! This message was posted anonymously!

Marko
02.01.2008, 14:05
quote:
quote:
Pajero on vaan 12V

Jari

Note! This message was posted anonymously!


Vaikka onkin 12v perus ongelma yhden akun vaihdossa silti sama.

-sami-

Note! This message was posted anonymously!



Paitsi jos vaihtaa kahden akun tilalle yhden.

02.01.2008, 15:31
quote:
quote:
quote:
Pajero on vaan 12V

Jari

Note! This message was posted anonymously!


Vaikka onkin 12v perus ongelma yhden akun vaihdossa silti sama.

-sami-

Note! This message was posted anonymously!



Paitsi jos vaihtaa kahden akun tilalle yhden.




Tietty! Silloin vaan pitää huolehtia riittävästä startti virrasta ei Ah:sta.

-sami-

Note! This message was posted anonymously!

pastirolli
02.01.2008, 19:35
quote:


Toinenkin asia tuli ajankohtaiseksi aamulla kun auto sanoi vou vou.. Onko merkitystä, jos vaihdan nykyisen kahden (kömön) akule tilalle yhden uuden? Tietysti kapasiteetti pitää mitoittaa oikein, mutta onko muuta huomioitavaa? Mikäli olisi riittävä Pajerolle ilman vinssiä tms.?





Eikö tulisi enemmän amppeereja jos olisi kaksi pienempää akkua. Mahtuuko tarpeeksi iso pellin alle?

Mulla on patrolliin edellinen omistaja vaihtanut vain yhden akun ja nyt vanhempi yrittää "keittää" koko ajan. Tarkoitus olisi ostaa uudet akut kunhan nuo menevät lopunkin piloille.

--------------------------------------
http://foorumi.pohojanmaanoffroad.fi/


Sponsored by:
www.skaala.com

www.tectyl-palvelukeskus.fi