PDA

View Full Version : hj:n jakis remuaa..

vanha-aatami
03.12.2007, 16:01
Mitäpäs setät luulette mikäpäs ääntää kun, nopeella alueella sekä neli että vajaa vedolla kuuluu ääni kuin kahvimyllystä... ensin se kuulu vaan ylä mäessä ja nyt sitten kaiken aikaa...
vaihteet vaihtuu ihan ok.. sekä jakiksessa että päälootassa...
voiks se jakis vuotaa kaikki ölpät sen ulosoton akselin stefan kautta?
kardaania heiluttamalla ei ainakaan tuntunut väljää...
nimim.. näen silmissäni lasten joululahjojen vaeltavan hj:n alle...

vanha-aatami
03.12.2007, 16:03
ja niin se hj on 60 ja vm 81 neliportaisella lootalla...

ZTR
03.12.2007, 16:10
Jakiksen öljyt karkaa perinteisesti päälootaan. Epäilisin laakereita. Lyö jakoloota levälleen. Jos selviää pappatunan koneen kasaamisesta, selviää myös tuosta. Ohjeita löytyy varmasti.

Repro
03.12.2007, 19:18
Joku laakeri veikkaisin, voipi olla pronssilaakeri viimeiseltä akselilta jolloin hammaskosketus menee vituiks, eli pian voi olla myös hammaspeikko. Jakolaatikon öljypinnan taso pitäs muistaaksi olla alempana kuin ulosoton akseli

"Suck my dick"
-Ron Jeremy
Montenegros (http://www.montenegrooffroad.com)#10

knucklebone
03.12.2007, 21:18
Hmmm...anteeksi tämä topicin ryöstö, mutta itellä huomasin että jakis tekee suunnilleen samaa, vai onko jakoloota sittenkään?: H4 päällä kun ajeleepi, kun päästää kaasun ja painaa kytkimen pohjaan, kuuluu ROOOOOOOR -ääni. Ääni kuuluu vieläkin jos vaihtaa vapaalle, mutta kun jarrua vähän polkasee loppuu kun seinään, siis kytkin pohjassa sekä vaihde päällä että vapaalla ja kytkin ylhäällä vaihde päällä ilman kaasua. Tekeepi vielä sitä, että kun ihan hellästi ajelee pintakaasulla, tulee samainen rohlotus. Pitäiskö äänestä huolestua ja tehrä jottain, vaiko ajaa peloitta ja vakuutella itselleen tyyppivikaa? Ajattelin öljyt vaihtaa sekä jakikseen että periin, niin tulisi varmaan samalla tehtyä jotain, ellei mene ihan mekaanikon hommiksi. Niin ja autona on HJ61. Kiitos kaikille jotka viitsii vastailla.

vanha-aatami
04.12.2007, 08:08
haa... mä nimittäin kans yritän funtsia voiskos se vika kuitenkin olla jossain muualla.. kun mullakin se eka oire oli että nopee nelari päällä kun hidasti se silleen jurnutti... ja sen äänen paikallistaminen on ihan pirun hankalaa... mä olen jopa epäillyt että se tulis ruiskupumpusta?? tai että startti menis päälle ittestään.. tai jarruissa tai etulaakereissa..on siks useesti kuitenkin tullut korjattua se ehjä kohta ... kun on tehnyt vika eli väärän diaknoosin...onneks en oo lekuri...
J niin kun mä olen odottanut lunta, että pääsis ajeleen nelikolla... ja nyt kun sitä tulee niin ei uskalla ees ajaa...
Ja siks toisekseen tässä on sekin kun toi on käyttöauto... onneks oon vielä lomalla...

Killer-Wo
04.12.2007, 08:57
Halkaistavien jakolaatikoiden tyyppivika on ryhmäpyörän neulalaakerien pettämien josta sit aiheutuu rattaiden hajoaminen. Kannattaa selvittää tarkkaan ettei tule jakolaatikosta, mut jos vähäänkään epäilyttää niin jakis auki ja laakereiden tarkastus.

knucklebone
04.12.2007, 21:48
Juu jarrut / etulaakerit periaatteessa olis ihan hyviä kohtia ruveta törkkimään vikaa pois ainakin omassa hojotuksessa, kun tosiaan jarrupolkimen painaminen kadottaa älämölön. Tosin, nää vanhojen autojen äänethän on tunnetusti henkimaailman asioita, joten varmaankin joutuu sijoittamaan tulevaisuuteen ja käymään vaimokkeen lompakolla. Sieltä saaduilla vaihtopapereilla sitten kerää Alepan muovikassin täyteen jakiksen laakereita, tiivisteitä ja stefoja. Taskut sitten täyttäis vaikka etulaakereilla ja yrittäis roplata asennuskaljat syvälle takaraivoon uponneena vähän niitä jarrujakin. Noh, aikaa, hermot ja rahat varmaan menee, mutta onhan ainakin tekemistä. Ja pitihän jakikseen ja periin muutenkin vaihtaa ölppikset...

HJ60
05.12.2007, 05:43
Etukardaanin nivelet kannattaa kans tarkistaa.

vanha-aatami
05.12.2007, 08:05
Mulla se ei varmaankaan tule ääni sieltä etu-jortaanista.. kun se kuuluu pelkällä takavedollakin... kun ei tota nelikkoa oikeen tavallisessa liikenteessä tartte... kait se vaan on puotettava se jakis veke.. vaikka mä olenkin aina pelännyt vaihdelaatikkoa kuin ruttoa...kun ne saa kuulema rikki niin helposti, ja mä olen tura... ei vissiin kannattas olla tollasta 26 vuotta vanhaa autoa käyttiksenä tämmöisellä rähmä-räpylällä... aina kirvelee niin perskeleesti kun katselee noita maasturi rojekti yms. juttuja joissa on pistin hj: osiks ja kasasin ja hiekkapuhalsin sen ruokatunnilla... ja mulla menee renkaan vaihtoonkin päivä...

vanha-aatami
05.12.2007, 12:03
Höh... se iäni katos.. tarkastin lootan ölpät, lisäsin vähän.. ja sekä takakarrdaanin eturistikko että etukardaanin ristikko on molemmat vähän väljiä... hmmm... ehkäpäs siinä syyy... tai sitten ei.. tod. näk. ei... olis liian halpaa ja helppoa...

vanha-aatami
05.12.2007, 14:03
hehehehehehehe... saatopas selvitä( kiittimet on kyynärpäitä myöten ristissä että oon oikeass).. korin ja rungon välissä oli ex-omistajien kamoja mm. 17mm lenkki ja vanhat rukkaset ja paskaa, ne kaikki jääty yhdeksi möntiksi.. ja kun ajoi tiellä missä on nimismiehen kiharaa ne aiheutti sellaisen äänen ... ja siks se ei kuulunut aiemmin kun ne on ollut kosteita eine oo ännellyt..kamat pois ja öljyä väliin ... !!! ei ääniä...!!! ainakaan vielä... mutta voihan se olla se on vaan väliaikaista?? mutta mä vähän kyllä jo ihmettelin kun toi loota on ollut ihan hiljaa aiemmin ja toimint ko kello..kait sellanen laakeri vaurio ees pikkasen ääntäs eeltäkäsin?? no nuo ristikot joutuu korjaamaan.. no enpäs oo sitä ennemmin tehnt, kait miuta sit joku neuvoo?? kiitos!! kaikille asiaan oallistuneille.. jos aihetta palaan tähän(kin) asiaan..

Pere
05.12.2007, 18:55
Kannataskohan aina ekax katsoa sitä autoa ihan luonnossa eikä vaan virtuaalikorjata netissä?

knucklebone
05.12.2007, 19:03
Haa! Oli siis ruskaa pakkasessa!? Pitääpä limbota oman auton alle ja katsastaa josko sieltä löytyis vaikka kulta-dubloni taikka joku armeijan vanha rynkky (SA-Intin ex-ex kärry)! Itsekään en juuri noista mitään tajua, mutta tekemällä oppii. Jakoloota lähtee vielä auki jos uskallusta riittää ja varaosaa on riittävästi tarjolla. Etukardaaniakin voisi yrittää vähän kiusata, kiitos vinkistä HJ60! Ihmetellään ja vedetään happea hetken aikaa, niin eiköhän taas riitä tarinaa tänne palstalle asti kerrottavaksi...

Berkele
05.12.2007, 19:22
Mulla alko ääntämään kesällä kummasti "pintakaasulla" ajaessa, eikä milloinkaan muuten. Viaksi ilmeni täysin kuivat nivelet jortaanissa. Takakardaanissa semmonen 1/5 kierroksen klappi. Huolto: Niinmaan perskuleen kallista vaseliinia (töistä lainattua) kaikista nipoista niin että tursuaa. Äänet ja klappi hävis.

Semmonen onkelma on tällä hetkellä, että puottaa etuvedon pois kun antaa voiman puhua. Ilmeisesti on etuvedon vaihtaja vai vaihtohaarukka (vaimikäsenyton) kulunut? Mitään ei ääntele ja nelivetona säilyy, kun pitää kädellä jakiksen keppiä paikoillaan.

05.12.2007, 23:30
Kannataskohan aina ekax katsoa sitä autoa ihan luonnossa eikä vaan virtuaalikorjata netissä?

Kuulepas pieni ystäväni... jeesus että tuota autoa on katsottu ja ropellettukin... Tää nyt vaan on sellanen yhteensattumien summa ettei tosikaan... jaksaa naurattaa vieläkin..

Kyllä mun mielestä kannattaa kysyä ensin ja sitten suunnitella ja sitten sännätä tekemään...
Aattelepas jos olisin tehnyt sen " korjauksen " heti... mulla olis nyt tallissa auto ilman jakista!! mutta laiskuuttani pähkäilin ja ihmettelin.. ja tässä on tulos..mun mielstä kyllä ihan ok juttu... huomasin sen "vian" muuten kun nousin seisomaan puskurille ja kuulu sellainen outo kirahdus.. mahto siinä naapurit kattoa että mitä se yks hullu taas pusaa kun mä hypin hj;n puskurilla ainakin 45 mitsaa kun yritin paikallistaa mistä se ääni tulee...
yst. terv. vanha- aatami erikoneelta...

Note! This message was posted anonymously!

osilpi
06.12.2007, 21:31
quote:

Semmonen onkelma on tällä hetkellä, että puottaa etuvedon pois kun antaa voiman puhua. Ilmeisesti on etuvedon vaihtaja vai vaihtohaarukka (vaimikäsenyton) kulunut? Mitään ei ääntele ja nelivetona säilyy, kun pitää kädellä jakiksen keppiä paikoillaan.

Mulla oli saman tyylinen ongelma hj:ssa. Neliveto kyllä pysyi päällä, mutta pikkupuoli hyppäsi aina vapaalle, kun vedätti. Isolla puolella ei ollut ongelmia.
Vika korjaantui siten, että ostin toisen jakolaatikon, jonka laakeroin ja heitin paikalleen... Todellinen syy ilmeisesti oli kuluneissa laakereissa / väärissä laakerisäädöissä (takakardaanin kiinnityskohdan laakerin "takana" on shimmilevyjä).

HJ 60 -82, 12H-T