PDA

View Full Version : Hj 61 jarrupaineensäädin temppuilee


TexasCruiser
30.11.2007, 21:57
Ongelmana on, että takajarrut menevät lukkoon, ennen kuin etujarrut ottavat edes kunnolla kiinni. Etujarrut olivat n. 3,3Kn, joten tehoa löytyi.

Onko jollakin jotain kokemusta tai jotakin kuvaa, että miten putket kuuluu olla liitettynä säätimeen. Katsoin vanhojen kytkentöjen mukaan, mutta varmaa ei ole, että oliko nekään oikein(putkia vaihdettu joskus).

Entäs pystyykö sitä mitenkään säätämään? Tangon asennolla tms.?

Säädin oli purettuna ja putsattu, joten se ei ole ainakaan jumissa.

__________________________________________
- Mitä keila itselleen mahtaa, varsinkaan pallolle ?-

Stihl
30.11.2007, 22:26
Lueppa tätä:
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=43999

TexasCruiser
30.11.2007, 22:50
Aivan, unohtui mainita. Tuli luettua nuo topicit aiemmin jo-> ei ikävä kyllä ratkaisua.

Selvennökseksi, etujarrut siis toimivat täydellisesti ja tasaisesti. Myös takajarrut toimivat hyvin, mutta ennen etujarruja.

Pääsylkky on kondiksessa, eli siinä on uudet tiivisteet.

Kaikki on ilmattu moneen kertaan. Korjausoppaan(olikohan haynes) mukaan se jarrupaineensäädin pitää ilmata viimeisenä kaikista. Siinä on myös maininta säätöruuvista/pultista, joka pitää laittaa purun jälkeen ,kasausvaiheessa, täsmälleen samaan asentoon kuin se alunperin oli.

Onko siinä jotain säätöä, en itse keksi siitä mitään säädettävää.

Kuuluuko sen tangon olla kaarella alunperin?

__________________________________________
- Mitä keila itselleen mahtaa, varsinkaan pallolle ?-

Tikru75
01.12.2007, 00:28
Siis eikös siinä ole se ALB venttili josta säädetään takajarrujen painetta sen tangon pituudella..

Ihan kuin olisin lukenut korpivaara oppaasta siitä..

Mulla on meinaa takajarrut hukassa kokonaan ja korotuksen myötä tanko ilmeisesti jäänyt alas jolloin jarruille ei mene ollenkaan painetta, katsastus aseman dynon mukaan ei viisarit värähtänyt yhtään..

___________________________
RR 3.5 EFi V8 -89
Toyota Land Cruiser -81

-Offroad Kainuu-

TexasCruiser
01.12.2007, 10:30
Aivan, olen samaa mieltä siitä, että sen tangon säädöllä(kun tietäisi miten??) saa sen painemäärän säädettyä suhteessa kuormaan ym.

Mulla oli dynolla takana jotain 2.2Kn, joten ei ole mitään ongelmaa sen suhteen. Omaa kärryäni ei ole korotettu, mutta se on (poikkeavasti) kallellaan hieman vasemmalle. Tiedä sitten vaikuttaako kallistus siihen paineensäätimeen ja sen toimintaan.

__________________________________________
- Mitä keila itselleen mahtaa, varsinkaan pallolle ?-

Tikru75
01.12.2007, 19:07
Dodii,nyt etsin käsiini tämän korpivaara opuksen..

Sanoo että:

säätövarren alkup. pituus on 78 mm. säätöalue 72-84 mm.

yksi kierros muuttaa nestepainetta n. 0.6 bar.

Liian pieni paine - pidennetään
Liian suuri paine - lyhennetään

Hemmetti kun ei ole skanneria niin ei saa tuota kuvaa tänne..





___________________________
RR 3.5 EFi V8 -89
Toyota Land Cruiser -81

-Offroad Kainuu-

TexasCruiser
01.12.2007, 20:40
Kiitoksia Tikru, tätä juuri ajoin takaa. Täytyypi huomenna mittailla ja ruuvailla. Arvasin, että jossain siinä säätömahdollisuus on.

Ei mut hitto... Nyt vasta tuli mieleen se säätöpaikka... mutta säätöarvot on tärkeät.

__________________________________________
- Mitä keila itselleen mahtaa, varsinkaan pallolle ?-

TexasCruiser
02.12.2007, 20:39
Noniin! Nyt on säädetty jarruja taakse hieman "tehottomammaksi".
Nyt ei mene lukkoon ennen etujarruja.

Kiitokset Tikrulle tiedoista

__________________________________________
- Mitä keila itselleen mahtaa, varsinkaan pallolle ?-

osilpi
02.12.2007, 21:45
Vinkki: Korpivaara-opus löytyy Slck:n galleriasta pdf-tiedostona.

HJ 60 -82, 12H-T

hikka
16.12.2011, 09:39
Kaivetaas vanha topikki ylös kun ongelmat täsmää.


Eli vm94 4wd hiace tunkee persettä edelle jarruttaessa ja se on varsin inhaa kun mittari näyttää 80km/h.

Onko hiacessa samanlainen säätömahdollisuus, kuin tuo Tikrun tarjoma ohje kuvailee?


säätövarren alkup. pituus on 78 mm. säätöalue 72-84 mm.

yksi kierros muuttaa nestepainetta n. 0.6 bar.

Liian pieni paine - pidennetään
Liian suuri paine - lyhennetään

Heikki L
16.12.2011, 10:14
Könyä auton alle ja katso:) JOs siellä on tanko joka menee murikasta jonnekkin takaakselin eteen ja akselin päässä kierteet niin eiköhän toimi samalla periaatteella.

hikka
16.12.2011, 10:35
Könyä auton alle ja katso:) JOs siellä on tanko joka menee murikasta jonnekkin takaakselin eteen ja akselin päässä kierteet niin eiköhän toimi samalla periaatteella.

On niin märkää ettei malta :rolleyes:


Oot pornalainen? Niin minäkin puolen vuoden päästä.

Heikki L
16.12.2011, 10:39
(OT) Joo muutaman vuosi on täälläpunkattu:)

-MaTTi-
16.12.2011, 11:08
Könyä auton alle ja katso:) JOs siellä on tanko joka menee murikasta jonnekkin takaakselin eteen ja akselin päässä kierteet niin eiköhän toimi samalla periaatteella.

Onhan siellä. Mutta ota rummut auki ja putsaa pölyt pois niin luultavasti helpottaa.

AH
16.12.2011, 11:26
Kaivetaas vanha topikki ylös kun ongelmat täsmää.


Eli vm94 4wd hiace tunkee persettä edelle jarruttaessa ja se on varsin inhaa kun mittari näyttää 80km/h.

Onko hiacessa samanlainen säätömahdollisuus, kuin tuo Tikrun tarjoma ohje kuvailee?


Jos on jumissa niin multa löytyy -91 takaveto Hiacen säädin joka tuntui toimivan.

hikka
16.12.2011, 11:56
Tattista vinkeistä. Osaako joku vielä vinkata kuka noi jarruhommat voisi tsekata Järvenpään lähistöllä, kun OKT-rakentajalla ei oikein olisi aikaa ja halua alkaa itse rassaamaan..