Epeli
19.05.2004, 18:39
Lähestyin AHK:ta kyselläkseni dieselveron määräytymisen oikeudenmukaisuutta kokonaispainon mukaisesti määrättynä ( mullakin olis omapainon mukaan n. 150 euroa halvempi vero ), mutta virkamiäs vastasi:
Hyvää aamupäivää
>
> Kiitos palautteestanne.
>
> Suomessa käyttövoimaveron perusteena on ajoneuvon massa. Kokonaismassan on tällaisissa veron >laskentaperusteissa katsottu tasapuolisimmin ja oikeudenmukaisimmin määräävän veron määrän kaikki autoilijat >huomioon ottaen. Vastaava ei olisi mahdollista siinä tilanteessa, jossa laskentaperusteena käytettäisiin >ajoneuvon omamassaa. Tilanteita joissa ajoneuvon kuljetuskapasiteettia ei huomioitaisi maksimaalisen henkilö-> tai tavarankuljetuskapasiteetin perusteella, voitaisiin katsoa epätasaisiksi niitä kohtaan, jotka ajavat >autolla pääsääntöisesti yksin ilman kuormaa tai toisessa ääripäässä täydellä kuormalla. Toistaiseksi >veroperusteena ei ole myöskään otettu huomioon ympäristön kuormittavuutta tai ajoneuvon >ympäristöystävällisyyttä.
>
> EU-maissa on todellakin useita erilaisia ratkaisumalleja käytössä dieselkäyttöisten autojen verotuksessa, >jotka perustuvat esim. moottorin kuutiotilavuuteen, massaan tai päästötietoihin. Pääsääntöisesti >dieselkäyttöisistä ajoneuvoista peritään bensiinikäyttöisistä ajoneuvoista poikkeavaa vuotuista veroa, koska >lähes jokaisessa EU-maassa dieselöljystä perittävä polttoainevero on bensiiniä alhaisempi.
>
> Asiaa on käsitelty perusteellisemmin seuraavassa Komission tiedonannosta, johon linkki seuraavana >http://europa.eu.int/eur-lex/fi/com/cnc/2002/com2002_0431fi01.pdf
Pitääkö alkaa kuningaskuluttajaa kiusaamaan, sillä luulisin, että enemmän tästä nykyisestä kärsivät juuri henkilö / maastureilla ajavat kuin pakettiautoilijat
ps. heppu muisti vielä haistatella aurinkoiset kesät !
Epeli
Edited by - Epeli on 19/05/2004 19:40:36
Hyvää aamupäivää
>
> Kiitos palautteestanne.
>
> Suomessa käyttövoimaveron perusteena on ajoneuvon massa. Kokonaismassan on tällaisissa veron >laskentaperusteissa katsottu tasapuolisimmin ja oikeudenmukaisimmin määräävän veron määrän kaikki autoilijat >huomioon ottaen. Vastaava ei olisi mahdollista siinä tilanteessa, jossa laskentaperusteena käytettäisiin >ajoneuvon omamassaa. Tilanteita joissa ajoneuvon kuljetuskapasiteettia ei huomioitaisi maksimaalisen henkilö-> tai tavarankuljetuskapasiteetin perusteella, voitaisiin katsoa epätasaisiksi niitä kohtaan, jotka ajavat >autolla pääsääntöisesti yksin ilman kuormaa tai toisessa ääripäässä täydellä kuormalla. Toistaiseksi >veroperusteena ei ole myöskään otettu huomioon ympäristön kuormittavuutta tai ajoneuvon >ympäristöystävällisyyttä.
>
> EU-maissa on todellakin useita erilaisia ratkaisumalleja käytössä dieselkäyttöisten autojen verotuksessa, >jotka perustuvat esim. moottorin kuutiotilavuuteen, massaan tai päästötietoihin. Pääsääntöisesti >dieselkäyttöisistä ajoneuvoista peritään bensiinikäyttöisistä ajoneuvoista poikkeavaa vuotuista veroa, koska >lähes jokaisessa EU-maassa dieselöljystä perittävä polttoainevero on bensiiniä alhaisempi.
>
> Asiaa on käsitelty perusteellisemmin seuraavassa Komission tiedonannosta, johon linkki seuraavana >http://europa.eu.int/eur-lex/fi/com/cnc/2002/com2002_0431fi01.pdf
Pitääkö alkaa kuningaskuluttajaa kiusaamaan, sillä luulisin, että enemmän tästä nykyisestä kärsivät juuri henkilö / maastureilla ajavat kuin pakettiautoilijat
ps. heppu muisti vielä haistatella aurinkoiset kesät !
Epeli
Edited by - Epeli on 19/05/2004 19:40:36