View Full Version : Hinausapuvaunu "DOLLY"
rupesin tossa tekeen dollyä kun ei aina viittis vaivata jotain et sais ton härvelin ajopaikalle.se nääs ton puomin kans tarvitaan aina 2 kuskia,siispä aattelin tehdä dollyn.lauantaina kokeilen sitä nyt sit tositoimissa.jos se osottautuu hyväksi ja toimivaksi laitteeksi niin saatampa tehdä niitä jokusen myyntiinkin.mikäli kiinnostuneita on.
Paat kuvia, ja tietoo keksinnöstä, niin tiä vaikka joku innostuu.
A-P
BJ, HJ ja SJ.
Kuvia: http://aph.1g.fi/kuvat/
kävikökipiäää
15.11.2007, 12:56
joo kuvia hintaa rakennus aikataulua ja muuta semmosta tännekki!:)
------------------------
Mikä ei tapa se käy helevetin kipiää!
Blazer k5. fiero gt 2.8v6. suikkeli sj410. canam rene800
Tommosen dollynkanssa ajaminen vaatii vissiin BE tai C1E/CE kortin?
Paljon on vähän vai toisinpäin?
Mielestäni se rinnastettiin puomilla hinaamiseen. Eli veturi vain painavampi ku yhdistelmä takana...
Millainenhan tuosta Dollystä tuli
Blaaseri
26.01.2009, 23:00
Millainenhan tuosta Dollystä tuli
Toivottavasti ei niin huono, että tekijä jäi sille koeajolle.
Mielestäni se rinnastettiin puomilla hinaamiseen. Eli veturi vain painavampi ku yhdistelmä takana...
Näin on... Se rinnastetaan tosiaan puomilla hinaamisen, ja vetoauton pitää olla painavampi, kuin vedettevän.
Ite tein näitä muutamia joskus, kun oli kysyntää, nyt vaan aikas hiljasta....
Racingrabbit
27.01.2009, 07:53
Mielestäni se rinnastettiin puomilla hinaamiseen. Eli veturi vain painavampi ku yhdistelmä takana...
Tuli yksi aamu vastaan,kun joku veti pienellä farmari japsilla dollyä,missä oli korkeakattoinen Renault Trafic.
Sai vähän aikaa hieroskella silmiään,että hemmetti tuo on!
Ei tainnut olla ihan laillista...
Rotta-Racing
27.01.2009, 19:42
Kuvia,Hintaa.kiinnostusta olis
Heikki L
27.01.2009, 21:21
Mites viisaat saakohan hj:ttä hinata hj:llä dollyllä käyttäen??
kun eikös dollyn akselin päällä oleva kokonaismassa ollut 750kg, vaikka takaperin hinais niin taitas yli mennä......
khonkonen
28.01.2009, 19:11
Mites viisaat saakohan hj:ttä hinata hj:llä dollyllä käyttäen??
kun eikös dollyn akselin päällä oleva kokonaismassa ollut 750kg, vaikka takaperin hinais niin taitas yli mennä......
Tekkee jarrullisen dollyn, joka mitotetaan esim 3500 kiloon...
Tekkee jarrullisen dollyn, joka mitotetaan esim 3500 kiloon...
Jarrullista dollyä ei saa tehä... joskus koitettu....
Siis niinku virallisesti...:cool::cool:
khonkonen
28.01.2009, 20:02
Jarrullista dollyä ei saa tehä... joskus koitettu....
Siis niinku virallisesti...:cool::cool:
Joku firma oli joka myi juurikin jarrullisia dollyja... Pitääpä etsiä se vielä...
Joku firma oli joka myi juurikin jarrullisia dollyja... Pitääpä etsiä se vielä...
Kumma juttu... PAri vuotta sitten ei käyny, kun ois tehty pari.... No ajat muuttuu....:rolleyes:
khonkonen
28.01.2009, 20:18
Kumma juttu... PAri vuotta sitten ei käyny, kun ois tehty pari.... No ajat muuttuu....:rolleyes:
No eihän sitä sillon löydy ku pitää alkaa pätemään... Tosin tollanen keskustelu asiasta sattu silmään ja sielläkin puhutaan jarrullisesta...
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=1307907
Oma Dolly on rakennettu näiden tietojen pohjalta: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=145124&start=15&sid=a33217f43ae0e0f7476c26ba8727868b
Jousitettuun jarrulliseen Dollyyn olis myynnissä akseli ja jarrullinen vetokita.Ilmoitus on tuolla: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=54993
khonkonen
28.01.2009, 20:48
Kysymys: Vaikuttaako tähän dollyn jarruttomuus ja voiko sen tehdä jarrulliseksi?
Vastaus: Jarrullisuus vaikuttaa siten, että jarruttoman kytkentämassa voi olla enintään 750 kilogrammaa, jarrullisen voi olla tätä enemmän. Vetoauton kytkentämassa määrittelee tällöin vedettävän laitteen enimmäiskytkentämassan.
Tollanen löyty tosta PL:n linkistä..
Tällasta juttua oli katsastajien täydennyskoulutuspäivillä 11.12.2008
Hinattavista laitteista O-luokan ajoneuvoja
-Hyväksyntäpakko (29.4.2009 alkaen!)
-Rekisteröintipakko (uutena käyttöönotetut 1.1.2011, vanhatkin 1.1.2015!)
Hotmower
29.01.2009, 15:51
Ja tämäkö koskee siis uusia teelmyksiä? Mulla on dollyssä vuosimalli tyyppikilvessä 2007. Ei ole tehdaspeli vaikka siltä jonku mielestä näyttääkin. Töissä vaan sattuu olemaan tyyppikilpikone, johon mieleisen pohjan saa tehtyä excelillä :rolleyes:
Siis sekin täytyy rekisteröidä viistoista vuonna, meneekö läpi kun on vanhan vallan aikaan tehty?
Lainaan hyvää topiccia, koska pihassa lepää jarrullinen ex.lehtijousi akseli, mistä olisi tarkoitus vääntää dolly...
Olisiko jollakin mittoja toimivaksi todetusta dollystä? Kokonaisleveys, kääntäpöydän mitat, vetoaisan pituus? Paljonko jättäisin lokarin ja kääntöpöydän väliin tilaa?
Idea laittaa kääntäpöydännapa akselin etupuolelle helpottaisi akselimassoja, mutta rajoittaa pöydän kääntymistä. Akseli on suora, mutta ajattelin silti pudottaa niin että maavaraksi jää 13"pyörillä 10cm. "Droppaus" syö tilaa 25cm per puoli, mutta nykyinen 20cm maavara on turhan paljon esim. minin kuljetukseen. Ajattelin tehdä myös ajosillat kiinteiksi, joskus AVK:lla nähdyn tehdasdollyn tyyliin.
Mitä toi hyväksyntä tarkottaa? Vien konttorille näytille ja siellä sanotaan "taitaa toi toimia". Saako siitä jonkun lapun sitten mukaansa?
Rekisteröimätön
28.06.2009, 23:04
Joo... Pakko oli sivusta kommentoida... Oottehan tienny et laki muuttu jo pari vuotta siten, ettei kilvetöntä laitetta saa hinata narulla tai edes puomilla... Ennen meni niin et narun perässä roikkuva meni hinaavan vakuutuksiin, nykyisin ei mee... Eli siis nykyisin narulla tai puomilla saa hinata VAIN kilvellisiä (lue:vakuutus/ käyttömaksut/verot maksettu) laitteita, JA KAIKEN HUIPPU: paikallisen konttorin mukaa DOLLY RINNASTETAAN PUOMIIN, eli edes sillä ei saa viedä "metsäkeksintöä" mihinkään... Tiedä sitten onko totta mutta käsitin niin että käytännössä AINUT keino kuljettaa yhtään mitään tänä päivänä on rehellinen traileri!!!