PDA

View Full Version : Mitä öljyä ja kuinka paljon (HJ61)????


jonetzu
31.10.2007, 17:43
Elikkä.

Mitäs öljyä ja kuinka paljon laitetaan seuraaviin paikkoihin???

- Vaihdelaatikko
- Jakolaatikko
- Etu- ja takaperä

Autossa on manuaali laatikko, ja mekaaniset lukot.

(eikä mielellään mitään yyber kalliita öljyjä tarvii olla)

Kiitos!

T:J

----------------------------------------------------
Se jolla on kuollessaa eniten leluja, VOITTAA!!

Heikki L
31.10.2007, 17:49
Vaihteistoihin mielellään api gl-4
Päävaihteisto 4.9l
Jakolodju 2,2l
Ulosotto 0,5l

Periin sitte api gl-5
etuperään 3,0l
taakse 2,5l

Vinssiin gl-4 0,3l

------------------------
#####¤%&%¤¤##
vitulla päähän

HJ61 88 BJ40 80 HJ60 85

jonetzu
31.10.2007, 22:08
mitäs haittaa tuosta sitten olisi jos laittaisi tuonne vaihteistoihinkin tuota api gl-5:sta.


----------------------------------------------------
Se jolla on kuollessaa eniten leluja, VOITTAA!!

Heikki L
31.10.2007, 22:36
Tästä oli just keskustelua slck.n sivuilla, siihen perustin ton vaihteisto suositukseni.

Siis GL 4 olisi synkroille parempi vaihtoehto, en nyt muista miksi ja noi sivut on päivityksessä.
Eli toyon huolto manuaalissa lukee että vaihteistoihin voi laittaa GL 5 tai GL 4 mutta periin vain GL 5.

Niin ja itte käytän mobilin GL 4 ja perissä GL 5.-..


------------------------
#####¤%&%¤¤##
vitulla päähän

HJ61 88 BJ40 80 HJ60 85

jonetzu
01.11.2007, 01:15
Kiitokset sperman vastauksesta!

----------------------------------------------------
Se jolla on kuollessaa eniten leluja, VOITTAA!!

01.11.2007, 01:54
Mitäs tuo lyhenne api tuossa tarkoittaa.
Onko se lyhenne jostain 80w90 tai 75w90

Note! This message was posted anonymously!

Ahosensetä
01.11.2007, 05:38
API = American Petroleum Institute, joka on määritellyt vaatimukset mm. öljyluokille GL-4 ja GL-5.

Viskositeetti on sitten ihan oma juttu, jonka muistaakseni on speksannut SAE = Society of Automotive Engineers.


T, Antti

01.11.2007, 08:56
Millä viskoositeetillä olevaa öljyä sitten sinne kannattaisi laittaa.?

Note! This message was posted anonymously!

Luigi81
01.11.2007, 17:41
Lootiin 75W 90 ja periin 80W 90

-
Luigi

COWBOY
17.11.2007, 12:13
Laittoivat Toyotan huollossa Castrol Syntraxia 75W-90 joka nurkkaan, mitäpä siitä sanotta? Eli tuliko periin väärät öljyt?
Syntrax täyttää kyllä API GL-4 ja GL-5 luokitukset.




Edited by - COWBOY on 17/11/2007 12:19:08

Arska-tehtaalta
17.11.2007, 12:30
Ei oo vaikutusta. Siinä on niin pieni ero viskositeetissa.

----------------------------------------
Höh, mie lähen tallille korjaamaan jotain...

88
17.11.2007, 12:54
GL 4 ei ole hypoidiöljy eli en laittais perään. GL 5 taas on ja kestää kovempia pintapaineita hammaspyörissä ja liukuvaa hammaskosketusta paremmin.

Kuramato 2

TOHJ61
17.11.2007, 21:13
Kaikkiin GL5, ja pelittää hyvin.

TOHJ61
17.11.2007, 21:17
Kaikkiin GL5, ja pelittää hyvin.
Jos ei tietoa täyttömäärästä, niin aina täyttöaukkoa myöten.

Arska-tehtaalta
17.11.2007, 21:20
Päteekö toi moottoriöljylle?

----------------------------------------
Höh, mie lähen tallille korjaamaan jotain...

ramo79
18.11.2007, 17:07
muistelisin et voi tulla laakereiden kesto ongelma (messinki) ajan kanssa.

lisää kaasua, puut suurenee...

Hojo61
03.09.2012, 10:49
Nostetaas vaikka tätä. Eli onko merkitystä peräöljyissä että onko mineraali vai synteettistä? Mitäs öljyjä olette käyttäneet periin? Kokemuksia mitä ei sitte kannata laittaa? Lukkoperästä siis kyse. Entä vaihdelaatikkoon? Onko muulla merkitystä kun viskositeetillä ja tolla api luokituksella?

Jappi
03.09.2012, 21:07
Mineraaliöljyt ovat ihan huomattavan jäykät pakkasella. Polttoaineen kulutuksessa voi säästää hieman synteettisillä mutta tuskin koko hintaeroa tienaa ikinä.

Laatikko/peräöljyissä API on se tärkeämpi luokitus, pelkät GL-5 luokitetut ei ole hyväksi synkroille ja GL-4 ei kestä hypoidipyörästön pintapaineita. Synteettiset täyttää monesti kummankin luokan joten voi laittaa joka paikkaan voimansiirrossa.

HJ:n vaijerilukkoakseliin menee ihan normi GL-5, kitkalukolliseen pitää olla LS lisäaineistus.

2x4WD
03.09.2012, 22:43
Tasauspyörästöön SAE 90 (alle -18 C asteen 80W-90) hypoid gear oil API GL-5

ja manuaali 5-vaihteistoon multipurpose gear oil SAE 75W-90 API GL-4 tai GL-5.

Eli jos laitat laatikkoon GL-5 ölppää niin tarkista, että ei ole hypoidilisäaineistettu. Ja periin nimen omaan hypoidiöljyä niin kuin käsis sanoo.

Kaikilla ei tuota hypoidilisäaineistusta välttämättä ole erikseen pulloon tai mikälie kiuluun merkitty ja GL-5 voi olla hypoidia jo valmiiksi. Eli syvempi tutustuminen valmistajan specseihin auttaa.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91889

Bj Andy
03.09.2012, 23:47
Tasauspyörästöön SAE 90 (alle -18 C asteen 80W-90) hypoid gear oil API GL-5

ja manuaali 5-vaihteistoon multipurpose gear oil SAE 75W-90 API GL-4 tai GL-5.

Eli jos laitat laatikkoon GL-5 ölppää niin tarkista, että ei ole hypoidilisäaineistettu. Ja periin nimen omaan hypoidiöljyä niin kuin käsis sanoo.

Kaikilla ei tuota hypoidilisäaineistusta välttämättä ole erikseen pulloon tai mikälie kiuluun merkitty ja GL-5 voi olla hypoidia jo valmiiksi. Eli syvempi tutustuminen valmistajan specseihin auttaa.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91889

Gl-5 ON hypoidi öljy ja jos sitä voi ohjekirjan mukaan käyttää vaihelootassa niin sitten sitä voi ,muuten ei välttämättä kannata.

20 litran kannu vaikka mobilin ölppää maksaa sen n.65 egeee ja siitä vaihtelee öljyt lootiin ja periin kummasti ja vielä jää lisäysvaraakin.

Ja noissa toyotan lootissa menee tod.näk ne öljyt jossain vaiheessa joka tapauksessa sekaisin kun se jakoloota rupeaa tunkemaan sitä öljyt päälootaan ja se korjataan sillä hullunkierrolla joten turha sinne meitsin mielestä mitään eri öljyjä kalliilla ostaa.

Toisaalta sillä saisi varmaan hyvä piilokamera kohtauksen kun menisi tivaamaan varaosa puljusta Gl-5 öljyä ilman hypoidi lisäaineistusta tai sitten sitä litkua eri pullossa kyseiseen öljyyn.:D

2x4WD
04.09.2012, 07:31
Teboilin sivuilta poimittua...

Paineenkesto- eli EP -lisäaineet: Muodostavat voideltavien metallipintojen kanssa kemiallisen kalvon, joka tehokkaasti estää tehokkaasti kiinnileikkautumista. EP-lisäaineiden on tarkoitus kasvattaa öljyn kuormankantokykyä. Vaihteistoöljyt ovat tyypillisesti voimakkaasti EP-lisäaineistettuja öljyjyä.

API-tunnus vaihteisto- ja vetopyörästö-öljyille on GL (Gear Lubricant) ja numerointi 1-5. Käytännössä ajoneuvojen suosituksissa esiintyvät luokat GL-1, GL-4 ja GL-5.

API-luokat:
GL-1 Vaihteistoöljy, joka ei sisällä paineenkesto- eli EP lisäaineita. Käytetään kevyesti kuormitetuissa vaihteistoissa, joissa on pienet pintapaineet ja alhaiset liukunopeudet.
GL-4 Melko runsaasti EP-lisäaineistettu öljy, jota käytetään useimpien autojen käsivalintaisissa vaihteistoissa.
GL-5 Erittäin runsaasti EP-lisäaineistettu öljy raskaaseen käyttöön. Useimpien nykyaikaisten autojen ja työkoneiden hypoidivetopyörästöihin, joissa esiintyy suuria nopeuksia, korkeita lämpötiloja ja iskumaisia kuormitushuippuja.

Hojo61
04.09.2012, 10:10
Okei. No kumpaa laittaisitte sittem 5v-askiin, motox syntrans 75w90 gl4/5 vai mobilube gx 80w90 gl4. Mobil ei synteettistä mutta laadussa varmaan muuten eroa motoxiin?

BJ-40/76
04.09.2012, 11:56
Okei. No kumpaa laittaisitte sittem 5v-askiin, motox syntrans 75w90 gl4/5 vai mobilube gx 80w90 gl4. Mobil ei synteettistä mutta laadussa varmaan muuten eroa motoxiin?

Uskon että kesällä tuo mobil toimii paremmin: koska on gl-4 öljy.

Talvella taasen 75w-90 on huomattavasti notkeampaa, mutta tuon GL-5 luokituksen takia en pistäs omaan autoon (juurikin noita syknronointirenkaita säästääkseni, itse asiassa kyllä taitaa olla niin, että nuo synkronointirenkaat kestää paremmin, mutta eivät toimi...)

Itse olen ajanut tb:n tuotteilla, ja minä pistäsin tb:n gear oil 75w-90, löytyy ainakin oulusta halpakaupoistakin, eikä maksa aivan taivaallista edes huoltoasemilla?

Ja noista jakolaatikon/päävaihteiston öljyjen sekoittuminen:

Helpompi homma putsata putsata jakolaatikon huohotin, kun alkaa rakentelemaan letkuvirityksiä.... ainakin minulle ei ole sattunut yhtään, johon huohottimen putsaus ei olisi auttanut.
Vaihdelaatikko huohottaa kepinjuuresta ja en koskaan ole putsannut.

Samalla kannattaa putsata akseleiden huohottimet:), niin pysyy paremmin eturenkaat puhtaana, ja takanakin pysyy paremmin öljyt sisällä

Jappi
04.09.2012, 14:08
Okei. No kumpaa laittaisitte sittem 5v-askiin, motox syntrans 75w90 gl4/5 vai mobilube gx 80w90 gl4. Mobil ei synteettistä mutta laadussa varmaan muuten eroa motoxiin?

Syntrans. On GL-4 sekä GL-5 luokitettu ja synteettinen. Ja mobilin laatu... Noh varmaan on laadussa eroa mutta tuossa todennäköisesti päinvastoin kuin oletat.

Bj Andy
04.09.2012, 18:40
Sen verran että yli n. 350000 km oon ajanu bertalla ja nyt sillä on ajettu kokonaisuudessaan n.600000 km. Gl-5 ölpillä lootissa että ainakin sen verran se kestää. En tiiä sitten milloin se hajoaa sen takia. Mutta jos ohjekirja antaa jonkun öljy suosituksen niin en kyllä keksi mitään syytä kyseenalaistaa sitä.

Ja syncrot toimii ainakin meitsille riittävästi.

Vaan jos siltä tuntuu niin pistä nuo synteettiset joka paikkaan ja kerro kokemuksia. On ollu itelläkin mielessä mutta peruspihinä analogimineraalijääränä en ole vielä saanu aikaiseksi kokeilla. Jos talvella on paljon lyhyttä matkaa niin kyllä nuo saattaa säästää hintaeron takaisin äkkiäkin.

BJ-40/76
04.09.2012, 21:57
. Mutta jos ohjekirja antaa jonkun öljy suosituksen niin en kyllä keksi mitään syytä kyseenalaistaa sitä.

On ollu itelläkin mielessä mutta peruspihinä analogimineraalijääränä en ole vielä saanu aikaiseksi kokeilla. Jos talvella on paljon lyhyttä matkaa niin kyllä nuo saattaa säästää hintaeron takaisin äkkiäkin.

Noihin varoituksiini hypoidi öljyn käyttämisestä vaihteistoissa:

Joskus nuo hypoidi- lisäaineet aiheuttaa ongelmia synkronointi-renkaille, siis jos/kun tulee tilanne, että nuo metalleihin sitoutuvat lisä-aineet alkavat aktivoitumaan, niin silloin tulee ongelmia.
Jostain hämärä mielikuva 80/90 luvun gl-5 öljyistä, että ne jollain tavalla pinnoittaa lämpimänä käyvän leikkauspinnan, jotta öljy pysyisi paremmin välissä, ja siis metalli kosketus ei aiheuttais kiinnileikkaantumista.

Taannoin yhden BJ-40 omistaja hajotti 2:n synkronoinnin kuukaudessa: kun tuli risteykseen, niin "Jarrutti" 2:lla, siis veti kytkin pohjassa tyhjäkäynnillä kepistä hiljalleen niin pitkään että lopsahti 2:lle, onnistui vanhilla öljyillä, mutta 80/90 luvun 80w-90 gl-5 teki synkronoinnin niin liukkaaksi, että parkasi lähes aina...


HDJ-80 käyttöohjekirjassa manuaali vaihteistoon suositellaan GL-3 öljyä?!
ja jakovaihteistoon suositus on GL-4/GL-5
ja suositus on 75w-90 (jakolaatikossa vähän öljyä ja öljypumppu..)

-> siis jos hdj-80:lle riittää gl-5 pienempi luokitus jopa jakovaihteistoon, niin?

siis jos pelkästään kytätään noita kirjaimia/numeroita niin tuossa todellinen yleisöljy! 10 litraa ja vajaa 40e

http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1508;4351;4393;4394

Ja nuo moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn viskositeetit eivät ole samat; 10w30 moottoriöljy ei ole kaukana 75w-90 peräöljystä:cool:

http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=348

Toki ei käy jarrunesteeksi, eikä ohjaustehostimeen?

2x4WD
04.09.2012, 22:11
Mutta jos ohjekirja antaa jonkun öljy suosituksen niin en kyllä keksi mitään syytä kyseenalaistaa sitä.

Yks syy vois olla vuosimalli. Jos loota on vuosimallia -82 täytyis ottaa huomioon 30 vuotta vanhat öljyjen ominaisuudet. Uudet on todennäköisesti eri koostumuksella ja ei ihan vertailu kelpoisia laatikon valmistusvuoden öljyyn. Luultavasti osaltaan parempia ja lisäaineistetumpia mutta mitä lisäaineet sitten tekee vanhassa laatikossa on kemiaa. Toisilla hyviä kokemuksia GL-5 laatikossa ja toisilla heikompia. Riippuu nyt varmaan myös öljynsekoittajasta paljonko sinne on EePeetä laittanut.

Ainakin valmistaja esittää monikäyttö vaihteisto öljyä GL-4 tai -5 laatikkoon ja hypoidivaihteistoöljyä GL-5 periin.

Bj Andy
04.09.2012, 22:24
Yks syy vois olla vuosimalli. Jos loota on vuosimallia -82 täytyis ottaa huomioon 30 vuotta vanhat öljyjen ominaisuudet. Uudet on todennäköisesti eri koostumuksella ja ei ihan vertailu kelpoisia laatikon valmistusvuoden öljyyn. Luultavasti osaltaan parempia ja lisäaineistetumpia mutta mitä lisäaineet sitten tekee vanhassa laatikossa on kemiaa.

Nii mitä V..tua . Loota on ylikin 30 vuotta ja sinne on vaiheltu "tänään" kaupasta haettuja öljyjä.

Nuo luokitukset on sitä varten ettei tarvi essonpöytäkeskustelujenperusteella öljyjä valita.

Jos on jotain uutta faktaa tämän päivän öljyistä Toyon lootassa niin pistä kehiin niin tiiän mitä ostan ensi kerralla.

Noihin varoituksiini hypoidi öljyn käyttämisestä vaihteistoissa:

Joskus nuo hypoidi- lisäaineet aiheuttaa ongelmia synkronointi-renkaille, siis jos/kun tulee tilanne, että nuo metalleihin sitoutuvat lisä-aineet alkavat aktivoitumaan, niin silloin tulee ongelmia.
Jostain hämärä mielikuva 80/90 luvun gl-5 öljyistä, että ne jollain tavalla pinnoittaa lämpimänä käyvän leikkauspinnan, jotta öljy pysyisi paremmin välissä, ja siis metalli kosketus ei aiheuttais kiinnileikkaantumista.

Taannoin yhden BJ-40 omistaja hajotti 2:n synkronoinnin kuukaudessa: kun tuli risteykseen, niin "Jarrutti" 2:lla, siis veti kytkin pohjassa tyhjäkäynnillä kepistä hiljalleen niin pitkään että lopsahti 2:lle, onnistui vanhilla öljyillä, mutta 80/90 luvun 80w-90 gl-5 teki synkronoinnin niin liukkaaksi, että parkasi lähes aina...

No oliko vika öljyissä ,autossa vai kuskissa?
Ja totta kai jokainen saa hakea niin kalliit öljyt auttoonsa kuin vain perse kestää.

2x4WD
04.09.2012, 22:46
Jos on jotain uutta faktaa tämän päivän öljyistä Toyon lootassa niin pistä kehiin niin tiiän mitä ostan ensi kerralla.

GL-4 lienee varmempi lootaan niin ei tarvi niin paljon selvitellä lisäaineistuksia kun ne on aika kiven alla. Red Line 75W90NS GL-5 öljyn EP-lisäaine ei ole korrosioiva normaaleissa lämpötiloissa eli esim. sitä sitten jos haluaa varman päälle vaihteistolla ajaa GL-5:llä. Muitakin kenties löytyy. GL-5 öljyssä on ymmärtääkseni yli puolet enemmän lisäaineistusta neloseen verrattuna.

Red lineltä poimittua...

Manuaalivaihteistossa synkronointi vaatii tietyn kitkan. Liukkaat voiteluaineet kuten hypoidiöljyt ja ATF aiheuttavat liian hitaan synkronoinnin, johtaen synkronirenkaan nopeaan kulumiseen.

Hypoidi-vetopyörästön vaatimia GL-5 öljyjä ei yleensä käytetä vaihteistoissa koska niiden sisältämät EP-lisäaineet kuten rikki ja fosfori syövyttävät messinkisiä ja pronssisia synkronirenkaita ja puslia ja voi puolittaa niiden eliniän.

Jari
04.09.2012, 22:46
Noh ketkä ajaa nuilla monikäyttö ölpillä? mulla ainakin kiinnostas jo ihan siksi että sais talliin parimetriä tilaa hyllyyn kun näihin joutuu aika tiheään vaihteleen nuita kun vesileikkejä touhuaa... kaikkia kun on se 20ltr tonkka niin...

ois monitra aika pätevää... mutta kestääkö se esim patrollin perässä ja laatikossa ja moottorissa.. ?

sais ottaa ruskin reissulle vaan yhen päälärin josta tarvittaessa tankkais/vaihtas.

kokemuksia?

2x4WD
04.09.2012, 22:53
HDJ-80 käyttöohjekirjassa manuaali vaihteistoon suositellaan GL-3 öljyä?!
ja jakovaihteistoon suositus on GL-4/GL-5
ja suositus on 75w-90 (jakolaatikossa vähän öljyä ja öljypumppu..)

-> siis jos hdj-80:lle riittää gl-5 pienempi luokitus jopa jakovaihteistoon, niin?

Siinä lienee siis juurikin laatikon materiaalit, mekaaniset ominaisuudet ja öljyn liäaineet huomioon ottaen päädytty GL-3:en.

Jappi
05.09.2012, 04:20
Sitten ihan pikku huomautus, toisin kuin moottoriöljyn luokituksissa, vaihteistoöljyn luokituksessa ei pidä käyttää korkeampia luokituksia kuin mitä valmistaja on antanut. GL-5 ei siis (välttämättä) täytä matalampien numerojen luokitusvaatimuksia kuten on tilanne moottoriöljyjen API-luokitusten suhteen.

Mitä tulee noihin yleisöljyihin niin onhan niitä käytetty vuosia traktoreiden voimansiirrossa ja moottoreissa ilman sen suurempia ongelmia. Hyvä vaihtoehto se ei ole mihinkään (poislukien Clarkin ja Allisonin wanhat PS-laatikot...) mutta täyttää kaikki luokitusvaatimukset lisäaineistuksen voimalla

HJ-ARI
05.09.2012, 11:13
Sen verran topikkia lainaten, kun on "kuultu" ohjaustehostimen öljyistä paljon , niin mikä se olis oikea ja paras ölppä ?! Siis HJ.stä kyse! Kokemus: useammassa HJ:ssä toimii kesä kelissä hyvin, mutta kylmät kelit tulee, alkaa se julmetunmoinen , joka vuotinen "jurina"!!!


T: Ari

Luoppis
05.09.2012, 14:13
Mulla on tota tavaraa HJ päävaihteistossa http://www.king-oils.fi/king/sp_ContentFB104 Eli GL-4 luokiteltua, mutta ei vissiin kuitenkaan hypoidiöljyä? Eiks toi voi käyttää hyvällä omallatunnolla?

Kokemus: useammassa HJ:ssä toimii kesä kelissä hyvin, mutta kylmät kelit tulee, alkaa se julmetunmoinen , joka vuotinen "jurina"!!!
Mul ei jurise kovillkaan pakkasilla HJ tehostin, en tiedä tarkasti mitä siellä oikeesti on sisällä, mutta punasen värin perusteella ATF:ää. Hiluxissa alko toissa syksynä toi jurina kylmänä ja siihen autto ku lisäs pienen kulauksen ATF:ää sekaan ja alkujaan siellä oli jotain tavallisen väristä hydrauliöljyä.

Jari
05.09.2012, 14:27
kurina johtuu monesti tukkosesta siivilästä, tai öljyn vähyydestä.. (kylmänä)

ja vesiemulsio saattaa tukkia sihtiä/putkia kanssa.

Akrapovic
13.09.2013, 14:35
Mites jos laittaisin 75-80 vaihde laatikkoon? Eli teboilin wetol shv kyseessä..

Jappi
13.09.2013, 15:04
Mites jos laittaisin 75-80 vaihde laatikkoon? Eli teboilin wetol shv kyseessä..

Toimii, GL-4 luokitettu vaihteistoöljy.

0ltzi
13.09.2013, 15:28
ku ostin oman hojo 3 vuotta sitte ni oli just vaihdettu hypoidi 80-90 lootaan. aika helv. tahmeesti meni vaihteet. vaihdoin tilalle täys synt. 75-90 ja on sata kertaa parempi!

0ltzi
01.03.2017, 21:46
taas ois öljynvaihto edessä vaihteistoon. löysin tälläsen. mites tää voi olla näin paljon halvempi muita?

http://www.villenrengasjakone.fi/verkkokauppa/teboil-voiteluaineet/vaihteistooljyt/ep-sae-75w-902013-08-27-12-07-11956426953-detail

Jani E
02.03.2017, 18:21
http://m.motonet.fi/fi/tuote/599557/Motox-Syntrans-75W-90-GL-4-vaihteistooljy-20L
Vie halvempaa...

0ltzi
02.03.2017, 19:37
http://m.motonet.fi/fi/tuote/599557/Motox-Syntrans-75W-90-GL-4-vaihteistooljy-20L
Vie halvempaa...

juu halvempaa mut ei täyssynteettistä.

BJ-40/76
02.03.2017, 21:21
taas ois öljynvaihto edessä vaihteistoon. löysin tälläsen. mites tää voi olla näin paljon halvempi muita?

http://www.villenrengasjakone.fi/verkkokauppa/teboil-voiteluaineet/vaihteistooljyt/ep-sae-75w-902013-08-27-12-07-11956426953-detail

Tuo ön ihan hyvä öljy, ainakin päälaatikkoon. itsellä oli tuota hj-61 laatikossa pari vaihtoväliä, ja synkronointi toimi tosi hyvin.

Joskus/jotkin GL-5 öljyt on aiheuttanut ongelmia synkronoinnin kanssa.... toki Toyotan laatikot ei ole pahimpia kärsijöitä...

Jos jakiksen ja päälaatikon öljyt menee sekaisin (jompi kumpi huohotin tukossa/stefa rikki) niin silloin myös jakikseen tuota öljyä. sinnekkin olisi parempi vaihtoehto GL-5.
Perissä olisi parempi olla GL-5 öljy, varsinkin jos käyttö on raskasta...

Aloittelija1
12.02.2021, 20:48
Eihän kellään sattus olemaan kuvia kaikista hj 61 öljyropuista. Olen iste vasta alottemassa tätä harrastusta ja meinaan vaihtaa öljyt jokapaikkaan. Tästä sain kyllä vastaukset millaista öljyä ja minkä verran.

Hessu888
13.02.2021, 08:39
Eihän kellään sattus olemaan kuvia kaikista hj 61 öljyropuista. Olen iste vasta alottemassa tätä harrastusta ja meinaan vaihtaa öljyt jokapaikkaan. Tästä sain kyllä vastaukset millaista öljyä ja minkä verran.

https://forum.ih8mud.com/threads/transmission-fluid-change-how-to-write-up-for-fj60.408857/

Noiden lisäksi voiman ulosoton pohjassa vielä tyhjennysproppu ja sen vasemmassa reunassa aika lähellä runkoa 24mm kantainen täyttöproppu. 0,5 litraa voi sinne laittaa.

Wurthiltä saa oikean kokosia 18x24 alumiinitiivisteitä noihin proppuihin. Maksaa jotain 5e-10e 100kpl laatikko joten halvempaa kuin ostella yksittäin jostain. Tuorenro 0463 18 24.