View Full Version : laturin tehosta...
mikkoimp
24.10.2007, 20:25
elikkäs antaako laturi vakio maksimi virtaa vai tehoa?
esimerkki:
patrollin laturi 24V ja 25A eli 600W.
latausjännite 28V. mikä silloin on maksimi lataus virta? onko se tuo 25A myös tuossa 28V:ssa eli 700w vai onko se aina tuo 600W?
elikkäs lisävaloja ollaan asentelemassa, kuinkas monta uskallan siis niitä laittaa. ja vielä kun täytyy tuokin ottaa huomioon että myös lampun teho nousee huomattavasti kun jännite nousee ja kun tuo 25A ei kovin suuri ole...
valoja nyt edessä omat +4 lisäksi, takana 2 ja tietysti sitten normaalit takavalot. ja puhallinkin aika ison siivun virrasta nappaa ainakin jos joutuu täysillä pitämään...
-------------------------
datsun patrol -83
Niin.. enemmän se laturin max virta riippuu nimen omaan kierroksista:
http://www.fordmuscle.com/archives/2004/07/6GAlternator/images/graph.gif
Laturi käyttäytyy kuin mikä tahansa virtalähde, jolla on sisäistä resistanssia jonkin verran. Virta kasvaa sitä suremmaksi, mitä pienemmäksi jännite navoissa laskee. Suurin teho muuten saavutetaan teoreettisesti, kun ulostulojännite on puolet nimellisjännitteestä ( 12v 24V laturilla) mutta laturi on kärvähtänyt jo aikaa sitten.
Mutta tärkeintä on AKUN LATAUSJÄNNITTEEN YLLÄPITO. Mittaile akun latausjännitettä kaikki kuorma päällä (valot, lämmityslaitteen puallin, takalasin lämppäri jne). Latausjännitteen pitää nousta heti tyhjäkäyntikierrosten yläpuolella 28 v:iin. Tyhjäkäynnillä jännite on tyypillisesti lähempänä 24v täydellä kuormalla.
t pasik (pasi_p_kuusela_at_hotmail.com)
Note! This message was posted anonymously!
Niin.. enemmän se laturin max virta riippuu nimen omaan kierroksista:
http://www.fordmuscle.com/archives/2004/07/6GAlternator/images/graph.gif
Laturi käyttäytyy kuin mikä tahansa virtalähde, jolla on sisäistä resistanssia jonkin verran. Virta kasvaa sitä suremmaksi, mitä pienemmäksi jännite navoissa laskee. Suurin teho muuten saavutetaan teoreettisesti, kun ulostulojännite on puolet nimellisjännitteestä ( 12v 24V laturilla) mutta laturi on kärvähtänyt jo aikaa sitten.
Mutta tärkeintä on AKUN LATAUSJÄNNITTEEN YLLÄPITO. Mittaile akun latausjännitettä kaikki kuorma päällä (valot, lämmityslaitteen puallin, takalasin lämppäri jne). Latausjännitteen pitää nousta heti tyhjäkäyntikierrosten yläpuolella 28 v:iin. Tyhjäkäynnillä jännite on tyypillisesti lähempänä 24v täydellä kuormalla.
t pasik (pasi_p_kuusela_at_hotmail.com)
Note! This message was posted anonymously!
Niin.. vielä tuli mieleen:
Laturit muuten antaa nimellisvirtaansa enemmän ominaiskäyrien mukaan poikkeuksetta, kun laturia pyöritetään isommilla kierroksilla!
Onkohan kukaan mitannut laturin virtoja vinssatessa, kun latausjännitteetkin tippuu lähemmä 10V:iin noissa 12V autoissa. Uskoisin, että tommoinen 100A laturikin syöttää silloin 150A, jos vaan koneessa on kierroksia. Siinä diodisilta ottaa kipeetä...
t pasik (pasi_p_kuusela_at_hotmail.com)
Note! This message was posted anonymously!
Niin.. vielä tuli mieleen:
Laturit muuten antaa nimellisvirtaansa enemmän ominaiskäyrien mukaan poikkeuksetta, kun laturia pyöritetään isommilla kierroksilla!
Onkohan kukaan mitannut laturin virtoja vinssatessa, kun latausjännitteetkin tippuu lähemmä 10V:iin noissa 12V autoissa. Uskoisin, että tommoinen 100A laturikin syöttää silloin 150A, jos vaan koneessa on kierroksia. Siinä diodisilta ottaa kipeetä...
t pasik (pasi_p_kuusela_at_hotmail.com)
Note! This message was posted anonymously!
mikkoimp
25.10.2007, 12:07
elikkäs niin kauan on asiat hyvin kunhan vaan lataus jännite pysyy ylhäällä, ettei ole suurempaa pelkoa laturin kärvähtämisestä?
tyhjäkäynnillä tippuu melkein 24 volttiin ja vähän kun laittaa kaasua niin pomppaa heti tuonne 28V kuormana 8x70W lamppua, puhallin ja takavalot, muuta ei patrollissa sähköllä toimi. nuo jo kai ylittävät tuon 700W tehon mutta silti pysyy jännite ylhäällä.
kai se laturia säästää kun ottaa edestä valot pois kun taakse laittaa, silloin pysyy jännitteetkin ja tyhjäkäynnillä melkein tuossa 28V ja tuuletin ykkösellä?
-------------------------
datsun patrol -83
mikkoimp
25.10.2007, 12:07
elikkäs niin kauan on asiat hyvin kunhan vaan lataus jännite pysyy ylhäällä, ettei ole suurempaa pelkoa laturin kärvähtämisestä?
tyhjäkäynnillä tippuu melkein 24 volttiin ja vähän kun laittaa kaasua niin pomppaa heti tuonne 28V kuormana 8x70W lamppua, puhallin ja takavalot, muuta ei patrollissa sähköllä toimi. nuo jo kai ylittävät tuon 700W tehon mutta silti pysyy jännite ylhäällä.
kai se laturia säästää kun ottaa edestä valot pois kun taakse laittaa, silloin pysyy jännitteetkin ja tyhjäkäynnillä melkein tuossa 28V ja tuuletin ykkösellä?
-------------------------
datsun patrol -83
Rausku4x4
09.07.2008, 14:56
Eli siis patrollin pitää ladata sen 28 volttia kierroksilla? Itse mittailin eilen huvikseni että paljonko se latailee niin se latas vasemman puoleista akkua (kuskista katsoen) 28,50volttia aika kovilla kierroksilla ja oikean puoleista 12 voltin akkua se latas 15voltilla.
Eli onko nuo ihan normaalit arvot. Mitään muita virtalaitteita ei ollut päällä kuin parkit ja radio.
POC(Piece Of Cake)
- mittaa lepojännite (ehkä 25,8???)
- KAIKKI ajonaikana käytettävät virrankuluttajat päälle (puhallin, valot ja radio)
- mittaa uudelleen kone käynnissä n.1500rpm kierroksilla jännite uudestaan. JOS on yli tuon lepojännitteen, JÄNNITTEENSÄÄDIN toimii ja akku latautuu. Jos on alle, niin sitten miettimään tarviiko säätimen vaiko laturin (ja samalla paksumman B+ kaapelin)
Ja tälle yhdelle veitikalle:
- Eli siis patrollin pitää ladata sen 28 volttia kierroksilla? Itse mittailin eilen huvikseni että paljonko se latailee niin se latas vasemman puoleista akkua (kuskista katsoen) 28,50volttia aika kovilla kierroksilla ja oikean puoleista 12 voltin akkua se latas 15voltilla.
AAARRRRGGGHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:eek::eek:
Mitä varten mittailet yhden akun jännitettä, vai rakennatko 12V järjestelmää lisäksi???:mad::mad::mad: --> VRT vaimolla 2 rintaa, yhteistilavuudeltaan 1,2litraa? Kiinnostaako kuinka paljon toinen on suurempi, kun molemmat on sitä mitä pitääkin ja tuntuvat hyviltä????
Jännitteiden mittaaminen ja tulkitseminen ei ole ihan niin yksinkertaista kuin luulisi. Ensin pitää päättää mitä haluaa mittauksella selvittää ja sen jälkeen järjestää sopivat olot mittaukselle. Sitten tietty tarvitsee tietää mitä mittausten tulokset merkitsee. Nämä arvot toimii normaaleille lyijyakuille. AGM eli Optiman tyyppisille on omat arvonsa. Laskeskelen tässä 12 voltin mukaan mutta arvot voi kertoa 2:lla jos tarvii.
Lepojännite. Tästä voidaa päätellä akun varaustila. Se on todellakin lepojännite eli akun täytyy saada olla rauhassa huoneenlämmössä ainakin yön yli mieluiten 12 tuntia. Voi myös pitää ajovaloja päällä viitisen minuuttia ja sitten odotella vartti. Sitten voidaan mitata. 12.65 volttia ja akku on täynnä. 12,45=75% 12.24=50% 12.06=25% ja alle 11.89 on tyhjä.
Latausjännite. Voidaan päätellä laturin ja säätimen toiminnasta jotain. Hyvä latausjännite on 2,3-2,45V/kenno. Asteikon molemmissa ääripäissä alkaa jo tapahtua ei toivottuja juttuja eli ihan absoluuttista arvoa ei ole. 2,3V: hujakoilla lataus on hidasta ja sulfatoitumista - levyissä tapahtuu. 2,45V:n seudulla akku lämpenee ja elektrolyytti kaasuuntuu eli vettä häviää vielä pitkässä juoksussa + levyt kärsii korroosiosta. Arvatenkin 12V:n akussa on 6 kennoa eli jännite pitäis olla 13,8-14,7V Mutta latausjännitteen oikeellisuuteen vaikuttaa myös lämpötila. Mitä kylmempi sitä enemmän jännitettä pitää olla ja toisinpäin. Neljänkympin pakkasella latausjännite saa olla yli 15V jopa lähelle 15,5V. Kun taas jos konehuoneessa on 60 lämmintä niin hyvät jännitteet on sektorilla 14-14,5V.
Toisen akun jännitteen mittaaminen. Samat säännöt kuin edellä. Tarkoituksena todeta akkujen kunto verrattuna toiseen akkuun. Optimitilanteessa siis lepojännitteen pitäisi olla yhteensä 25,3V JA 12,65 per akku. Tällöin akut ovat siis täynnä ja elämä hymyilee. Yhtä kaikki, tärkeää on se, että akkujen jännitteet on mahdollisimmat samat. Miksikö? No jos toisen akun jännite on 15V ja kokonaisjännite on 28,5 niin toisella akulla on silloin 13,5 volttia. Yllä oli juttua latausjännitteistä, siellä sanottiin, että latausjännitteen pitäisi olla 13,8-14,7V. Nyt kumpikaan akku ei osu tuohon väliin. Eli odotettavissa on molempien akkujen tuho sillä alkaneet vauriot vain lisääntyvät. Voit tietysti koittaa poppakonsteja kuten ylijännitteellä lataamista tai jollain viriviri laturilla elvyttämistä mutta noista konsteista en mene takuuseen.
Samat säännöt kuin edellä.
Ah!!! Kolleega ja sivustakärsijä......... (oluet 100varmaan tavatessa!):D:D:D:D:D
Palstan suola ja mauste :D
Kippis!