View Full Version : Hiace outo ääni
Hei vaan.
[Kysymykseni menee ehkä vähäsen foorumin aiheista ohi, mutta pitkää vain juttuja lueskelleena tietoakin tuntuu löytyvän :) ]
Hiace vm. 92 on kärsinyt jo jonkin aikaa 5-10 tkm oudosta äänestä. Ääni on voimakkaimmillaan kylmänä ja muuttuu lämmettyä enemmän resonoinnin kuuloiseksi. Kierrosluku on äänen kuuluessa noin 2500-3500 ja silloinkin vain ns. pintakaasutilateessa. Outo ääni siis ilmenee vaisumpana kiihdytettäessä/ryntäyttäessä ja tuskin ollenkaan moottorijarrutuksessa.
Korvakuulolta ääni paikallistuisi moottoritilaan. Kytkimen painamisella ei ääneen ole vaikutusta. Kone käy tyhjäkäyntiä moitteetta ja kuulostaakin normaalilta tuonne 2500 rpm asti. Täysillä kierroksilla ääni häviää.
Ääntä voisi kuvailla Hiacen käynnin normaalin naputuksen voimistumiseksi enemmän iskeväksi.
Öljyä ei ole kulunut erityisesti, käytetty synteettistä 5W-40.
Kyseinen auto on lisäksi neliveto, mutta sen kytkemisellä ei tunnu olevan vaikutusta, enkä sen tähän usko liittyvän. Moottorivaihdoksen jälkeen autolla on ajettu 140tkm(vaihdettu tehdasuusi, edellinen keittänyt), joten laakerivika olen pitänyt epätodennäköisenä.
On tullut mietitty alipainepumppua, venttiileitä, ruiskutuspumppua, imusarjan vuotoa... Mutta tuumasta ei ajanpuutteen vuoksi ole päässyt toimeen eikä autoa ole ehtinyt asiantuntevimmilla käyttää.
Eli sellaista... ideoita kaivataan.
-Jhl
Note! This message was posted anonymously!
pakosarjan päällä oleva pelti?
psychobilly
23.10.2007, 10:21
suutinkin kipu voi olla yks mahdollinen ja onhan niitä vaikka laakerivika mut ei se hyvältä kuulosta jos hiacen kone jotain klapsuttaa ei o yleensä ollu pitkä ikäisiä ja jos ajaa ni ei ainakaan kannata kierroksia vedättää ihan tollai x) voi olla nopeesti valmista ja noi uuskoppasen alkupään haiset kait on ollu aika kipusia... mut toki voi olla muukin klapsutus vaikee sanoo tietokoneen välityksellä.
kaasupohjassa kiertelemättä niin että kuljettajasta tulee matkustaja
ei se kaadu vähän kallistelee vaan
---4x4 Team NoRtH----
psychobilly
-team-
MIELENTERVEYSHÄIRIÖ
KarvaTurpa
23.10.2007, 12:27
Suuttimet/pumpun ennakko? Eikös noissa ole pumpussa sellainen vahapanosjuttu...?
Mikä varmuuskerroin?
quote:
Ääntä voisi kuvailla Hiacen käynnin normaalin naputuksen voimistumiseksi enemmän iskeväksi.
Ääni suutinvialle.
Aika on aikaa ja raha on rahaa!
RUMARACING
TROOPER 2.8, SJ410
> pakosarjan päällä oleva pelti?
Hmm... nyt en muista onko pakosarjan suojana tuossa mitään peltiä. Itse aluksi luulin äänen sieltä tulevan. Autossa oli aiemmin pahempikin ääni, kun tuo vaihtokoneasennus oli tehty niin, että öljytikku otti konehuoneen kanteen eli penkkien pohjan kiinni. Silloin vasta olikin ihme kilkatus, joka alkoi noin 75km/h
> ja jos ajaa ni ei ainakaan kannata kierroksia vedättää ihan tollai x) voi olla nopeesti valmista
No tullu vaan kokeiltua kierroksilla lähinnä tuon äänen takia :D Ja tosiaan, kun auto on nelikko ja välitykset ovat tiheät niin kyllä kierrokset käykin tolla alueella ainakin summittain tyhjäkäynnin mukaan asennetun bilteman kierroslukumittarin mukaan.
> Vesipumppu?
Tuo kävi mielessä, mutta ei tunnu olevan akselilla klappia eikä vie/vuoda vesiä. Mutta ei kai voi poissulkea vielä...
> Ääni suutinvialle.
> suutinkin kipu voi olla yks mahdollinen
Ok... Täytyy pistää mieleen. Tätä en ollu ajatellu. Katson jos saisin vaikka ääntä nauhalle ja nettiin, jos oikein innostuu.
> Suuttimet/pumpun ennakko? Eikös noissa ole pumpussa sellainen vahapanosjuttu...?
Eli vahapanos?? Ja pummpua koskien tarkennus: ko. mobiilista on edellinen omistaja ottanut kaiken irti. Hieman poljinta enemmän painaessa savupilvi on melkoinen. Siis mustaa, ei sinistä, paitsi just starttauksen jälkeen näillä ilmoilla.
Ja vielä kun tarkemmin kuuntelin, niin koravakuulolta ääni kuuluisi koneen etuosasta.
-Jhl
P.s. edelleen anonyyminä, mutta koitin rekisteröityä vaan ss-posti ei tullu perille
Note! This message was posted anonymously!
Nokkaakselista pala pois???
Käväsin pikasesti tuossa eräässä dieselkoneistamossa kysymässä ja kuunteluttamassa koneen kilinää. Merkkiliike ei suostunu vaan kuunteleen; olisivat ottaneet sisälle ilman arviotakaan.
Tuolta ko. koneistamosta laittoivat päällimmäiseksi veikkaukseksi syöttöpumpun keskipakosäätimenvian tms. tai nokkahihnan. Hihnasta meinasi että kannattaisi kokeilla onko löysää vaikka ajettu vain 30 tkm. Ajatteli sen paukuttavan kun kierrokset nousee.
Kysyisinkin että pystyykö tonne ko. koneessa katsomaan ilman koko muovikotelon poistoa?
Eli taipuuko yläpää pultteja avaamalla tarpeeksi?
-Jhl
Note! This message was posted anonymously!
Kuulostaa tutulta. Pumpun ennakon säätö rikki! Diesel liikkeeseen/tojotalle mars, mars!
Note! This message was posted anonymously!
Heps... muten eikös jos tuo hihna ole löysällä niin se vaikuttaa myös pumppuun ja ennakkoon?
Toiselta foorumilta lukasin että aikainen ajoitus tekisi savua (ja paljon) pienillä kierroksilla täydellä kuormalla ja suurilla kolkuttaisi. Nythän hiace on savutellut reilusti kun polkaisee liikkeelle.
-Jhl
Note! This message was posted anonymously!
Joops... pakosarjan päällä on pelti muttei rämise.
Moneen paikkaan on tullu oltua ja hihna tarkastettua, tiukassa on. Länsirannikolta löytyi asiantunteva paja, joka osasi kertoa ko. pumppua koskevasta huolto/vikailmoituksesta. Ilmoitus tullut pumpun valmistajalta eikä edes merkkihuolto osanut sanoa siihen mitään. Vika ei kuulemma lisää hajoamisvaaraa, mutta kilinäkirroksia on syytä välttää.
Nyt odottelemaan viikoksi huoltoon pääsyä, kovaa ajoa sihen asti.
-Jhl
Note! This message was posted anonymously!
No niin.
Nyt Hiace on päässyt käsittelyyn maanantaina. Ääni merkitsi lopulta sitä mistä oli liikkeen asiantuntijan kanssa ollut puhetta. Ruiskutuspumpun ennakonsäädin oli viallinen.
Auton remontti valmistunee 3-5 päivässä, jos saavat osat.
Pumppuun tuleva korjaussarja ja tiiviste sarja kustantaa 100-150€. Samalla menee vaihtoon vesipumppu ja jakopään hihna kiristimineen.
Ja eikun kovaa ajoa odottaen.
Note! This message was posted anonymously!
kaverilla oli hiacessa samanlaiset oireet, yläkerrasta oli poikki kolmesta kohtaa se venttiilin nostimien läpi kulkeva tanko. No, se kun vaihettiin niin ääni ei muuttunu mihinkään. Seuraavalla viikolla tulikin kiertokanki lohkon kylestä läpi...
Auto on taas ajossa. Kuuluu olevan kunnossa. :)
Ja muuttuipa tovin hiljaisemmaksikin samalla. Korjaus tosin maksoi tuon ikäiselle autolle suhteutettuna paljon mutta ei sitä ilmankaan olisi mitään tullut.
-Kaasua lissää ja huolettomat kilometrit, siistimistä unohtamatta, mielessä!
Note! This message was posted anonymously!