View Full Version : Mistä kohtaa hehkutulpan kuuluu hehkua ensin
KarvaTurpa
20.10.2007, 14:24
Hieman jos joku viitsisi valoittaa hehkutulpan sielunelämästä. Kuuluuko hehkun loimottaa ensin varressa vai aivan kärjessä? Eli mistä hehkun tulee alkaa ennen kuin loimottaa koko keppi? Joskus muistelen olleen aiheesta keskustelua mutta eipä löytynyt...
Mikä varmuuskerroin?
Edited by - KarvaTurpa on 20/10/2007 15:28:54
Taitaapa ne kärjestä alkaa hehkumaan....
____________________________________
"Japsit tekee maasturit, Jenkit niihin renkaat"
- eskimo
OffRoad Kainuu ry. (http://www.offroadkainuu.com)
KarvaTurpa
20.10.2007, 18:25
Google löysi aiheesta lontoon murteella jonkun verran asiaa. Näyttää siltä, että hehkun kuluu nimenomaan hehkua kärjestä. Päivällä ihmettelin läjän sielunelämää sen verran, että samalla tuli testattua hehkut ja kaikki hehkui "varresta" melko ylhäältä alkaen. Yksikään ei kärjestä alkaen, kuten ei myöskään romukopan vanhat hehkut jotka tietysti piti samalla kokeilla (samaa merkkiä HKT).
Voiko johtua tuon "hehkun sijainnista" se, että köhii kylmänä hetken vaikka kaikki hehkut käytännössä pelaa ja vastustakin kaikissa saman verran samassa lämpötilassa?
Mikä varmuuskerroin?
quote:
Voiko johtua tuon "hehkun sijainnista" se, että köhii kylmänä hetken vaikka kaikki hehkut käytännössä pelaa ja vastustakin kaikissa saman verran samassa lämpötilassa?
Siitähän se. Ei se auta käynnistymään jos hehkuminen ei tapahdu palotilan puolella.
Heikki H.
FJDC (http://www.fjdc.org)
Montenegros (http://www.montenegrooffroad.com) #21
KarvaTurpa
20.10.2007, 18:58
Näissä nykyisissä hehkuissa on tuon runko-osan (missä kierre ja kanta) jälkeen sitä varsinaista kärkeä semmoiset kolme senttiä. Minkä verran tuosta yltää pelipaikalle? Meneekö se koko kärki sinne vai pelkästään osa siitä?
Näytä kun hehkuttaa akusta suoraan niin jää puolesta sentistä senttiin ihan totaalisen mykkä alue joka ei hehku lainkaan...
Pitääkö sen vaan uskoa, ettei jojotaan kannata tunkea kuin ND..heh
Mikä varmuuskerroin?
Kannattaa olla rauhallisin mielin sen hehkun kans jos se edes jostain hehkuu.
Siinähän on yksi lanka, jonka läpi virta kulkee eli ei siinä suurempia vikoja voi olla. Hehkuu tai sitten ei näin kärjistetysti => lanka poikki tai kunnossa.
____________________________________
"Japsit tekee maasturit, Jenkit niihin renkaat"
- eskimo
OffRoad Kainuu ry. (http://www.offroadkainuu.com)
hehkujen kuuluu lämmitä kärjestä jos varresta niin silloin uusittava. hehkun kärki sytyttää polttoaineen. varsi jää hehkun reijän porauksen takia tyvestä osittain piiloon. ja uusissa dieseleissä pelkkä kärki on polttoaineen kanssa tekemisessä.
Ei tiedolla ei taidolla vaan tuurilla
mikkoimp
21.10.2007, 09:46
itse olen ainakin nuo hkt hehkut patrollin osalta todennut susiksi...
kolmannella kertaa sain motonetista lucasin vastaavat tilalle jotla pelaavat hyvin.
-------------------------
datsun patrol -83
Hehkutulppa ei polttoainetta sytyttele mutta kärjestä sen kuuluu lämmetä jotta esikammio / ilma saadaan lämpenemään.
Note! This message was posted anonymously!
KarvaTurpa
21.10.2007, 17:42
quote:
itse olen ainakin nuo hkt hehkut patrollin osalta todennut susiksi...
kolmannella kertaa sain motonetista lucasin vastaavat tilalle jotla pelaavat hyvin.
-------------------------
datsun patrol -83
Joo, vähän samanlaisia mietteitä alkaa olla noista. Täytyy laittaa harkintaan uusisiko koko satsin jo nyt, vaiko sitten kun joku mykistyy. Jokatapauksessa ei ne vaikuta kovin mallikkaasti hoitavan tehtäväänsä. Paremminkin voisi toimia...
Mikä varmuuskerroin?
quote:
Joo, vähän samanlaisia mietteitä alkaa olla noista. Täytyy laittaa harkintaan uusisiko koko satsin jo nyt, vaiko sitten kun joku mykistyy. Jokatapauksessa ei ne vaikuta kovin mallikkaasti hoitavan tehtäväänsä. Paremminkin voisi toimia...
Mikä varmuuskerroin?
Mittaapa ajankuluksi kunkin tulpan vastus - eli normaalilla yleismittarilla vastus tulpasta runkoon. Itselläni oli 3s autossa kylmäkäynnistysongelmia, ja mittaamalla sain vastuksiksi kaikenlaisia arvoja 600-3000 Ohmin välillä ja taisi joku olla täysin pimeäkin.. Uudet Boschin tulpat antoivat 0,9 Ohmia vastusta mitattaessa.. Päätin siis vaihtaa kaikki, varsinkin kun olivat kytketty "rinnan" - eli virta ei välttämättä jakaudu tasaisesti jokaiselle, vaan saattaa polttaa jonkun tulpan helpommin..
Tuo mittaaminen siis vain siten, että tulpan-hattu pois ja mittaus siitä - ei tarvitse irroitella tulppia..
-t-
KarvaTurpa
21.10.2007, 23:44
Vastus on kyllä mitattu eikä siinä sen puoleen mitään. Kaikki näyttää samoja arvoja (kylmänä 0,5ohmia) mutta yksikään ei vaikuta lämpenevän kärjestä kuten kuuluu. Ei taida se vastus yksin kertoa kuin sen, että virta kulkee läpi ilman katkosta.
Mikä varmuuskerroin?
http://www.turbocompressori.net/candelette_7.jpg
tuollamallilla kun hehkuu ni on hyvä.
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua..