View Full Version : Peltivanteen lommon oikaisu
Gravedigger
18.10.2007, 08:33
eli harmittaa suunnattomasti ku yksi vanne lutussa ja vastaavaa mallia en ole löytänyt. onko itse oikominen järkevää ja tekeekö mikään firma. köyhänä en uutta sarjaa raaski ostaa
Neliveto korvaa aivot
Miten pahasti on kasassa? Ite olen oikonu jotain lämmittämällä ja hakkaamalla.
Gravedigger
19.10.2007, 13:44
Vanteen kehään tuli lommo renkaan puhetessa. eli heittokellolla lekalla ja pillillä tekemään
Neliveto korvaa aivot
Ostin tuossa peltivanteet Patroliin ja pistin renkaat niille päälle ja mars rengasliikkeeseen tasapainottamaan.
Kaksi vanteista on kierot, sivuttais heittoa aika paljon.
Voiko noita oikasta tai oikaseeko joku tässä Oulun lähistöllä ettei taas joutuis ostaan vanteita, kun mulla on ollut niin huonoa tuuria käytettyjen vanteiden kanssa.
Nämä vanteet on hieman harvinaisemmalla ET:llä kun on 8"leveät ja ET-40 luokkaa joten tuskin löydän kahta samanlaista.
Maksan tietenki oikasusta jos vaikka palstalainen tässä oulun lähistöllä tekis.
Ostin tuossa peltivanteet Patroliin ja pistin renkaat niille päälle ja mars rengasliikkeeseen tasapainottamaan.
Kaksi vanteista on kierot, sivuttais heittoa aika paljon.
Voiko noita oikasta tai oikaseeko joku tässä Oulun lähistöllä ettei taas joutuis ostaan vanteita, kun mulla on ollut niin huonoa tuuria käytettyjen vanteiden kanssa.
Nämä vanteet on hieman harvinaisemmalla ET:llä kun on 8"leveät ja ET-40 luokkaa joten tuskin löydän kahta samanlaista.
Maksan tietenki oikasusta jos vaikka palstalainen tässä oulun lähistöllä tekis.
Mikä niissä on mutkalla? Kehä kierossa, vai keskiö taipunut?
Jos kehät on suorat, mutta keskiö mutkalla, niin sorvissa saa korjattua. Eli kehästä kiinni, ja keskiön kiinnityspinnasta pieni lastu pois. Niinkuin järkikin sanoo, niin ei voi isoja heittoja siten korjata. Mutta kehällä heitto kertaantuu.
Mutta jos kehä on mutkalla, niin menee lekalla paukutteluksi.
Mikä niissä on mutkalla? Kehä kierossa, vai keskiö taipunut?
Jos kehät on suorat, mutta keskiö mutkalla, niin sorvissa saa korjattua. Eli kehästä kiinni, ja keskiön kiinnityspinnasta pieni lastu pois. Niinkuin järkikin sanoo, niin ei voi isoja heittoja siten korjata. Mutta kehällä heitto kertaantuu.
Mutta jos kehä on mutkalla, niin menee lekalla paukutteluksi.
Kehä on suora ja vanteet kolhuttomat.
Keskiö ilmeisesti kierossa.
En tiedä tuleeko tarpeeksi suora jos sorvissa ottas lastun pois.
Joskus kuullut että prässillä olis painettu suoraan tuo sivuttaisheitto keskiössä, lieneekö kuulopuheita.
offikäytössä kyllä menis noinkin mutta on käyttispelissä niin pitäs olla suoremmat.
Tuntus olevan helpompi peltivanteita oikoa kun oikovat noita aluvanteitakin.
Kuinka paljon sulla on sitä sivuttais heittoa?
Jos nyt osaan yhtään laskea, niin vanteen tasopinta kertaantuu kehällä 2-3 kertaisena.
Jollain romu vanteella jos on samanlaiset pienat niin ihan pillillä lämpöä antamalla kokeilla minne matkustaa jäähtyessään.
Joskus kuulemma Sepät aikanaan oikoneet traktorin perävaunun akseleita lämmittämällä ja jäähdyttämällä useamman kerran :eek:
Käsittääkseni mitä isommalle alalle lämpöä antaa niin sen enemmän se jäähtyessään kutistuu, samaan perustuu hitsatessa vetely.
Täytyy mittailla huomenna.
Kaksi noista vanteista on täysin suoria ja toiset kaksi niin kieroja että kuskipenkissä asti tuntuu.
Pysty heittoa ei ollut yhdessäkään vanteessa joten kummallinen tuo sivuttaisheitto ja vanteetkin hyvässä kunnossa eikä osumia jos olis vaikka penkaan vedetty luisussa.
Jollain romu vanteella jos on samanlaiset pienat niin ihan pillillä lämpöä antamalla kokeilla minne matkustaa jäähtyessään.
Joskus kuulemma Sepät aikanaan oikoneet traktorin perävaunun akseleita lämmittämällä ja jäähdyttämällä useamman kerran :eek:
Käsittääkseni mitä isommalle alalle lämpöä antaa niin sen enemmän se jäähtyessään kutistuu, samaan perustuu hitsatessa vetely.
Tämäkin olis mahdollisuus jos löytyis semmonen pätevä seppä joka tietää mitä tekee.
Kellotusta vaan, niin hyvä tulee...
Kuvassa keskiö hitsattu yhdellä heftillä kiinni, ja oikeaa paikkaa etsitään. Lopulta vanne heitti kehältä noin millin, sopii neuvostoliiton stantardeihin? :D
niin ja mille renkaalle tulee... kun meni volvosta vanne mutkalle, ja ihan rässillä suoraan ja lekaa vähän kanssa.. vot mutkalla niin että silmällä näkee jos tietää kattoa, mutta 39,5 etusena ja ei silti huomaa/haittaa ajamista
Kellotusta vaan, niin hyvä tulee...
Kuvassa keskiö hitsattu yhdellä heftillä kiinni, ja oikeaa paikkaa etsitään. Lopulta vanne heitti kehältä noin millin, sopii neuvostoliiton stantardeihin? :D
No tuohan on täysin suora, tuskin noita mangelseja on saanut uutenakaan noin suorina :D
niin ja mille renkaalle tulee... kun meni volvosta vanne mutkalle, ja ihan rässillä suoraan ja lekaa vähän kanssa.. vot mutkalla niin että silmällä näkee jos tietää kattoa, mutta 39,5 etusena ja ei silti huomaa/haittaa ajamista
31" renkaat näin talveksi, tuota prässiä itekki vähän miettinyt että vois toimia.
Tämän näki selvästi kun heilu sivuttain tasapainotuskoneessa ja vaati 150grammaa painoja aina yhdelle puolelle.
No tuohan on täysin suora, tuskin noita mangelseja on saanut uutenakaan noin suorina :D
Tuo on nissanin vanne, eteen tuli mankelit. Melkein saman näköisiä kuitenkin.
Heittoa oli ainaki 5mm. ja kun ajossa katsoin sivupeilistä niin vanne vippas sivuttain.
tunkkasin ylös, pyöritin vannetta ja merkkasin mistä heittää.
Otin isoimman lekan, kuivan parrun pätkän ja hakkasin vanteen kohtuu suoraksi vähän väliä mitaten.Eikä tausta peilistä katottunakaan heittänyt enää yhtään.
Kyllä sai täysiä lyödä että sai vähänki suoristuun, nyt pitää käydä vielä tasapainottaan että miltä näyttää.
Aika melto vanne jos tolleen antautuu, ei ihme jos on lieputtanutkin.
no voin sanoa että ei helpolla tullut tuo oikaisu.
Sai oikeasti lyödä olantakaa että suoristu edes himppasen.
Ei tuota pienempi kaveri olis suoraksi saanutkaan, painoa mulla toistasataa ja salilla käynyt aktiivisesti vuodesta -03
Muutama parrun pätkäkin meni säpäleiksi.
En usko noita vanteita sen veltommaksi kuin muitakaan mitä minulla on ollut.
Muutamia aluvanteita olen myös oikonut ja niitä voi sanoa pehmeäksi.
Edit: Tuli tuota vannetta vähän lämmitettyä että en kuitenkaan kylmiltään hakannut.
Sen verran haluan vielä lisätä että taisi olla viimeset vanteet mitkä ostan käytettynä.
Sitä niin vakuutellaan että varmasti suorat, hyvät vanteet ja lopuksi rengasliikkeessä paljastuu että kieroja ovat.
Kaksi viimeistä käytettynä ostettuja vanteita on ollut paskoja joten helpompi henkisestikki ostaa suoraan uudet.
Nyt olis sama ongelma. Eilen pyöritteltiin maastorenkaat alle ja helatorstaina safaroimaan. Toinen etuvanne vipottaa niin ettei voi ajaa yli 40km/h. Onko tampereen seudulla ketään joka oikoo vai alanko prässäileen itse?
Reisuun lähden näillänäkymin lainarenkailla
offroadjouni
11.05.2015, 12:29
Nyt olis sama ongelma. Eilen pyöritteltiin maastorenkaat alle ja helatorstaina safaroimaan. Toinen etuvanne vipottaa niin ettei voi ajaa yli 40km/h. Onko tampereen seudulla ketään joka oikoo vai alanko prässäileen itse?
Reisuun lähden näillänäkymin lainarenkaillaMuistaakseni joskus soittelin vanteiden oikaisusta Udeliuksen kanssa. Silloin jätin kierot vanteet ostamatta, joten oikaisu jäi kokeilematta. http://www.udelius.fi/
Sorvaamo Sunila mielestäni kans oikoo vanteita.
offroadjouni
11.05.2015, 13:50
Sorvaamo Sunila mielestäni kans oikoo vanteita.Sunila se olikin kenen kanssa minäkin puhuin aiheesta vuosia sitten eikä Udelius.
Täällä joskus korjauttanut aluvanteita, saavat varmaan peltisetkin suoriksi...
Yhteystiedot - L-Weld Oy
www.l-weld.fi/yhteystiedot.html
L-WELD OY Alakuja 64 54310 Hytti Lappeenranta / Finland Puh: 040-8383 020. Fax: 042-8383 020. E-Mail: l-weld@l-weld.com, Avoinna Ma - To 8.00 - 15.00
J0hannes
11.05.2015, 22:57
Suzukissa mäjähti toissatalvena "vähäsen" kiveä vasten vanne. Tuon varmaan saanee lekalla oikaistua? Kannattaako tuo vanne laittaa jotain kovaa (I-palkkia,kuorma-auton vanteesta tehtyä jigiä, tms) vai jotain pehmeää (kanto, jne) vasten kun hakkaa?
kylmä oikaisu jos vielä tasapainoon haluat vanteen,lämmöllä on hallitsematon taipumus kylmetessään vetäytyä mihin sattuu.isot runkojen tms palkkien noin oikaisut onnistuu kyl pilleilläkin,muttei tasapainoon haluttava vanne ku lottovoittajan tuurilla.koneistamoilta kysyisin..kuusamon tien varres ku käännytään hiukkavaaraan käsin,vasemmalla on vanha koneistamo,tiedät varmaan,oulun moottorikoneistamo.takuulla on historian varrella ollu vastaavuuksia.parin pelti vanteen oikaisu voi maltaita maksaa.haapalehdon shellin vieres,päätien puolel on sorvari jolla teetätetään jonkin verran metallitöitä(kiire asioissa,ne tekee aina melk,odottaes ku anellaan et ei nii kiiret ku vai oliis heti valmis.)son sellane meidän oloinen pellepelottoman tuntune kaveri,.jääliä ennen on yli iihin päin n,200 m. ja oikealle lassen metalli,tosi osaavaa porukkaa,siel teetätetään valta osa kaikista osasista mitä milloinkin tarvitaan.uskoisin avun löytyvän näistä jos tasapainoon vielä kohtuupainoilla sen haluat..
editit sille meidän oloiselle,tarkoitan sillä lähinnä tän sivuston tyyppisiä henkilöitymiä.täällä,niinkus muillakin nettifoorumeilla vedetään niin herkästi vääriä johtopäätöksiä kirjoituksista,et on tarkkaan mietittävä sana muotoja näitä kirjoittaessa.se on ymmärrettävää kun ei porinoida naamatusten,enkä minäkään osaa aina niin tarkkaan miettiä kirjoittamiani.maasturit on mun juttuni,niin varmasti kaikken täällä kuleskelevien,kait tänne kukaan mitään kiusallaan kirjoittelee.