View Full Version : Dynan öljypohja BJ:ssä
Onko dynan öljypohjan käytölle bj:ssä jotain ongelmia? Tilaa näyttäis olevan tarpeeksi, joten ei tule mieleen mitään järkevää miksi sitä ei voisi käyttää. Kokemuksia ja tietoa siis kaivataan.
Onko öljytilavuus olennaisesti erilainen? Voiko pohjan muodolla olla jotain vaikutusta siihen, kuinka hyvin kone toimii kallellaan tai muussa oudossa asennossa? Onko Dynan alustassa järkeenkäypää syytä eri muodolle, esim. että BJ:n pohja ei mahtuisi?
Muistaakseni BJ:ssä (ainakin omassa 3B:ssä) on koneen takapäässä aika matalalle laskeutuva "kuppi" joka ei välttämättä sovi kaikkialle, etenkin jos kone on alempana kuin BJ:ssä, ja jolla voisi myös olla ns. loiskekupin tehtävä eli pitää mahdollisimman alhaalla tarpeeksi öljyä kovemmassakin rynkytyksessä. Eihän öljypumppu ole erilainen Dynassa, tai ole ulottumatta tarpeeksi matalalle?
JFnyymi
Note! This message was posted anonymously!
Dynan öljypohja on tasainen, ja koska en jaksa irrottaa pohjaa ei ole tietoa pumpun mallista. Jos pumpun imuputki on sama kuin bj:ssä niin silloinhan sen pitäisi toimia maastossakin. Pitää varmaan tehdä pieni kenttätesti ja seurata samalla öljynpainetta.
Eikö Dynastiassa ole "oikea" öljypumppu ja se ottaa öljyn sisään etupäästä konetta ja Bertassa se maailmanlopun jakopääpaskahässäkkä, jossa on pitkä imuputki koneen takaosaan öljypohjan syvennykseen. Näin muistelisin kun Dynan pumppua joskus pyörittelin käsissä.
Kokeile miten toimii ääriasennoissa jos se mahtuu sinne. Tuntuisi, että Bertan imuputki menee aika syvälle niin ei välttämättä Dynan pohja mahdu.
- jm
KoMk ry. Off Road Team
Muistaakseni justiisa se imuputki dynassa lyhyempi kuin bj:ssä.
Jos käyttää dynan pohjaa niin pitää olla myös sen imuputki.
Ja beejiin pohjassa oleva uloke on kaiketi just maastoajon takia niin ei loisku öljyt sinne sun tänne.
#########################
Tää on ihan helpporeitti.
#########################
Noissa B-koneissa tuntuu olevan eroja aikas paljon. Mulla on nyt sattuneesta syystä muutama pata purettuna ja toisessa oli tommonen oikea öljypumppu ja toisessa uudemmassa koneessa toi jakopääsysteemi.
Dynassa taitaa etuakseli tulla koneen takaosan kohdalle, joten siksi siinä on todennäköisesti erimuotoinen toi öljypohja.
quote:
Noissa B-koneissa tuntuu olevan eroja aikas paljon. Mulla on nyt sattuneesta syystä muutama pata purettuna ja toisessa oli tommonen oikea öljypumppu ja toisessa uudemmassa koneessa toi jakopääsysteemi.
Vanhemmissa BJ-40:sissä oli myös "oikea" pumppu öljypohjassa. Vaihtuikohan se nyt -78 tai jotain.
--
Antti R.
1978 HJ-45LP
[/quote]
Vanhemmissa BJ-40:sissä oli myös "oikea" pumppu öljypohjassa. Vaihtuikohan se nyt -78 tai jotain.
--
Antti R.
1978 HJ-45LP
[/quote]
Niin muuten onkin kun muistelin toisenkin cruiseri miehen valistaneen. Saisikohan tuota vanhempaa pumppua sovellettua uudempaan koneeseen? Muuan tyyppi oli risteyttänyt mutta en muista kumminpäin oli vääntänyt.
Jotenkin parempi luotto sellaiseen oikeaan pumppuun. Johtunekohan vain allekrjoittaneen karvaista kokemuksista jakopääpumpusta :-|
On se uudempi ainakin huomattavasti v...maisempi tarkastaa/ehjätä.
Liekkö kellään kokemuksia öljynpaineista? Siis ihan mittarin kans mittaillut.
Onhan itteläki siinä vanhemmassa sitten oikee pumppu mutta kun ei viitisi mekaanista mittaria siirtää millään toisesta pannusta.
- jm
KoMk ry. Off Road Team