Kirjaudu sisään

View Full Version : BJ40 korjailua ja rakentelua..


4x4_88
07.10.2007, 19:22
Laitanpa tämän tännekkin SLCK:n foorumilta:

Terve taas.
Tämmöseen ongelmaan törmäsin kun katselin vinssin operointivipua hieman tarkemmin. Enpä tajunnut tuollaista autoa ostaessani.
Auto siis BJ40 ´75

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/4x4_88-keppi.jpg

Kuten kuvasta näkyy, niin vain kepin muovipää pitää keppiä auton sisäpuolella, muuten keppi tipahtaisi lattian läpi ulos. Keppi liikkuu ylös, alas ja sivuille ihan hervottomana, mutta se on silti kiinni jakiksessa kun auton alla olin kattelemassa.
Kepinhän pitäisi olla jtn 15cm pitkä?

Oisko siitä joku klipsi tms irronnut, kun keppi ei pysy ylhäällä ollenkaan...

Vinssin toimivuutta en oo päässy testaamaan kun nelivedon vipukaan ei ole kytketty jakiksen tappiin. Osa siihen on kyll tiedossa. Ainakin nopee neliveto toimii, kun sen siirsin tunkin varrella siihen asentoon, mutta en tiedä missä asennossa se tappi pitäis olla vapaalla tai hitaalla nelivedolla.
Kun vissiä operoidessa pitää laittaa jakis vapaalle, sit vinssin vipu eteen tai taaksepäin ja sit jakis 4wd:lle..?

Hieman sekava kysymys ja toivottavasti toi ei ole mitään kovin vakavaa.

________________________
BJ40 ´75


Edited by - 4x4_88 on 07/10/2007 20:23:44

Ramo82
07.10.2007, 20:00
Mulla oli kanssa tipahtanut ulosoton keppi tollain samanlailla.oli mennyt se tappi poikki siitä jakiksenkyljestä,siitä mistä se vivusto on nivelöity.se tappi on siellä ilmeisesti kierteellä mutta on niin ahdas paikka että en viitsinyt ruveta sitä jämää sieltä kaivaan. joten hitsasin siihen reijän päälle mutterin,ja sit nivel vaan pultilla kiini.

4x4_88
08.10.2007, 15:45
Aivan. Kävin tänää lampun kans kattelee ja nyt tajuun. Mulla toi reikä on ihan vapaa, eli uus pultti vaa sinne :D


http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/4x4_88-keppi2.jpg

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/4x4_88-keppi1.jpg

EDIT: Jaaa se reikä oliki tukos xD Hmm
________________________
BJ40 ´75


Edited by - 4x4_88 on 08/10/2007 17:14:58

Urbancityboy
10.10.2007, 14:32
quote:
Mulla oli kanssa tipahtanut ulosoton keppi tollain samanlailla.oli mennyt se tappi poikki siitä jakiksenkyljestä,siitä mistä se vivusto on nivelöity.se tappi on siellä ilmeisesti kierteellä mutta on niin ahdas paikka että en viitsinyt ruveta sitä jämää sieltä kaivaan. joten hitsasin siihen reijän päälle mutterin,ja sit nivel vaan pultilla kiini.




taitaa kaikilla mennä sama tappi poikki samasta kohtaa. jos berttaa varsinkin on korotettu, ja sillä tulee kumminkin jossain vähän "nyhdettyä", niin se vinssin poikkivipu ei pääse "elämään" siinä matkassa niin paljon kuin on tarve, sitten näköjään korkkaa akselin juuri tuosta laatikon kyljestä..näin on ainakin itselleni käynyt jo kahdesti autonromuja kiskoessa.

vanha pultinpätkä lähti parhaiten pois reikää tukkimasta, kun hitsasi siihen mutterin, ja kiersi sen hitsatun mutterin avulla jengapätkän pois(ahdaspaikka). sorvari teki uuden akselin kovateräksestä, mutten ole vielä laittanut paikalleen niin ei tiedä, että kestäisikö paremmin. toisessa bj:ssä,jota ei ollut korotettu juurikaan, ei ole ollut mitään tuommoisia probleemoja vinssinvivun kanssa, vaikka sillä vedettiin metsästä kymmeniä autoja sulatusta varten viimekesänä.

pakkeli, ystävä vai vihollinen?

4x4_88
10.10.2007, 18:47
Ei toi mun oo korotettu..pikemminkin madaltunu :D Joku on sit varmaan käyttäny voimaa kepin käsittelyssä.
Nyt kun sais ton jämän pois jollai konstilla kun ei hitsilaitetta itsellä ole...

________________________
BJ40 ´75

4x4_88
11.10.2007, 21:31
Vauhdoinpa tänää hehkutulpat siinä toivossa, että savuaminen loppuisi kun käynnistää kylmänä, mutta ehei...edelleen koko asuin alue peittyy sini/harmaaseen savuun, joka on hieman noloa kun rivitalossa asuu :D

Kone tupsauttelee välillä ja kun antaa kierroksia nii tupsauttelee sillonkin. Koneen lämmenttyä hieman (noin 1-2min päästä) savuaminen vähenee ja lopulta lopuu tyhjäkäynnillä. Sit jos polkasee kaasua nii tulee samaista savua hieman

Ilmeisesti kannattas käydä suutinhuollossa?

________________________
BJ40 ´75