View Full Version : W250 Ram "Tassu" + Jeep YJ 2.5 -92
Nytpäs jäi senverta aikaa että oman kulkineeni lisään projekteihin, ja vielä hyvällä syyllä kun se taas on työn alla.
Lähtökohtana YJ joka vaikuttanut keskieuroopassa aina vuoteen 2005 asti ja 2006 syyskuussa minulle ilmestyi silloin oli ajettu 158tkm ja nyt 163tkm.
Tarkoituksena tehdä hieman etenevämpi kulkine joka säilyttäisi katulaillisuutensa(venyvä käsite) eli varustetaan pienillä korotuksilla vinssillä renkailla ja panssareilla.
En löytänyt rehellistä ennen kuvaa joten joudutte tyytymän tähän missä on jo OMEn 2"sarja alla.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Ranee-YJ.jpg
Ymmärtääkseni mulla on eturiiput väärinpäin eli tuli kiireessä toi toppari tappi alaspäin.
Ja joustot on se juttu nähtävästi joten ne heti alkuunsa.
Etupyörä nousi kyseisessä kuvassa 22" korkeuteen muiden pyörien pysyessä maassa eli jos oikein laskin RTI arvo olisi 692.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Ranee-joustaa.jpg
Aisanpäät pitää hioa ja maalata uusiksi ennen vinssin asennusta ettei jää ruoste kahden raudan väliin. Mutta siitä kuvia sitten kun jotain tapahtuu.
Jeepillä mennään
Edited by - Ranee on 03/11/2007 22:54:34
Edited by - Ranee on 31/12/2007 15:58:21
mitkäs kumit tähän tuloo??
31" Insa Saharat näin alkuunsa.
Pitäs keskiviikkona olla alla.
Mikäköhän on offivarusteella kun viikko sitten vinssin oon tilannu muttei kuulu vielä.
Jeepillä mennään
Edited by - Ranee on 03/11/2007 22:59:58
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Ranee-CameraFX%20%2890%29.jpg
Onhan se nyt ees vähän jämäkämmän näköinen.
Kiinnikkään ei ottanut mihinkään.
Ja sitten jatkamaan vinssipetiä.
Eikä ihan tullu keskiviikoks renkaat meinas jo vituttaa
Jeepillä mennään
Edited by - Ranee on 03/11/2007 23:00:58
KössiKenguru
03.11.2007, 23:35
mulla löytyis tohon korin korotus sarja niin voit vaikka laittaa 33":set alle
OFF ROAD TEAM BONEHEADS
Nyt on katsastuskin suoritettu
Täytyy joskus soittaa OKA sulle ku muistaa.
Varsinaisesti ei korin korotus kiinnosta tilaa renkaille tulloo soalla ja näyttääkin tyhmältä.(vain minun mielipide)
Ja sittenkin vielä semmone että jonkun pervon ajatuksen takia suuntana olis ens vuonna suunnistus cuppia ajaa ainaki yks kisa orikinnaali luokassa.
Mittään en lupaa mutta tarkotus olis sitäkin kokkeilla, vahinkoahan siitä vaan tulee mutta hauskaa oli siihen asti
Jeepillä mennään
Millasel laskukaaval toi RTI lasketaa?
Heitä googlee RTI calculator
tarviit akselivälin laskemista varten
Jeepillä mennään
Pitkästä aikaa vähän lisätään tapahtumia.
Eteneminen on hidasta siksi päivitys kertarysäyksellä.
Vinssille peti 6mm tavarasta joka rungossa kiinni puooleltaan kahdella 16mm pultilla sivusta ja päältä niillä millä vakiopuskuri on kiinni.
http://i268.photobucket.com/albums/jj16/rainerii/peti.jpg?t1199109614
Puskuri ei tuntunu kenellekkään kelpaavan joten laiskuuttani leikkelin sen vinssille käypäseen muotoon.
http://i268.photobucket.com/albums/jj16/rainerii/puskuri.jpg?t1199109702
Poksi löyti tiensä konehuoneen lämpöön turvaan risuilta ja vedeltä. Kiinnitys sopivalla u-profiililla laturin ja ilmastoinnin kompuran jalkaan. Huomioikaa mikä värisävy ollu tarjouksessa, säästin useita euroja ja vääriin tottuu.
http://i268.photobucket.com/albums/jj16/rainerii/boksi.jpg?t1199109739
Renkaisiin ilmestyi mielenkiintoisia nappuloita jotka tekivät insoista talvikelpoiset. Näistä kiitos joulupukille. 100 Nastaa per rengas.
http://i268.photobucket.com/albums/jj16/rainerii/Nastaa.jpg?t1199109924
Sisällä järjestelin tavarat uudelleen turvallisuuden kasvattamiseksi. Nyt ei tuuninki härveleitä töniessä tule tavarat nilkoille.
http://i268.photobucket.com/albums/jj16/rainerii/Sisustaa.jpg?t1199110208
Ja tietysti jeepissä pitää olla soundbar. Jalopuuta tietysti.
http://i268.photobucket.com/albums/jj16/rainerii/hifit.jpg?t1199110367
Tämmöstä täältä tänään.
Olkaa varovaisia rakettejen kanssa.
Jeepillä mennään
Hienoa!
Pienillä muutoksilla maastokelpoisempi auto.
Paljonkos muuten on 31" Insojen ulkohalkaisija?
Note! This message was posted anonymously!
En kunnon tulkkia omista tähän kokoluokkaan
mutta mahdollisimman tarkasti yritin rullamitalla sohia ja sain 780mm.
Kylmissäni mittasin vain yhden renkaan, epäilen että vois heittoa olla pinnatuissa.
Jeepillä mennään
Osaisko joku tietäjä kertoa minkä jeepin noi insojen vanteet on alunperin.
Ja sitten lukemia että levittäkö noi.
Jeepillä mennään
Vuosia on vierinyt ja YyJii on toiminut mönkijän korvikkeena loistavasti kotipaikalla nuilla laitoilla.
Nyt kevään aikana kaipuu takaisin nelikko- ja jenkki-autoihin kasvoi niin suureksi että joutui tekemään hankintoja.
Ajattelin että tämän Dodgen virtuaalinenhuoltokirja ja tarrojen liimaus käy luontevasti tähän jatkoksi niin en aloita uutta topikkia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1349&pictureid=176967
Ensimmäisenä tähän tuli Juukasta hankittua uudet vantet ja km2 mutikat.
Cumminsi kuitenkin äänti mielestäni turhan paljon ja aloin KK-laakereita tutkimaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1349&pictureid=176968
Tuolta näytti ylemmät laakeriliuskat, äkkiseltään mitattuna kampi oli kuitenkin ihan valmistaja sallimissa mitoissa.
Joten rokkiautosta uutta laakeria ja öljypohjan tiivistettä tiluuseen, samalla laitoin mäyrällisen öljynputsareita tulemaan.
Niin ja tulihan tästä helmojakin maalilla tuhrittua...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1349&pictureid=176969
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1349&pictureid=176970
Edit, saatoin myös vahata välissä.
KK-laakerit vaihdettu.
Varastossa on vielä termari seuraavaa innostumista varten.
Vielä kun venttiilin välykset kahtos niin alkas olla raksutus oikealla tasolla.
Venttiilin välykset korjattu edes oikealle millilukemalle, pahimmassa pakoventtiilissä välystä alkoi olla lähempänä kahta milliä.
Termarin vaihdoin samalla, oikein CNH Groupin hologrammeilla oleva ja epäilen että rikki se on jo paketista tai sitten se on mahottoman kylmillä asteilla, lämpeneminen vie kauan eikä selvää aukenemista tapahdu mittarin mukaan, lisäksi tahtoo jatkaa lämpenemistä koko ajan, eli siis ei saavuta tasaista käyntilämpötilaa enää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7487&pictureid=177550
Lisäsinkin siksi vielä lämpömittarin tuohon patteristoon.
YyJiinkin leimasin tänään ilman huomautuksia.
Jaahas, termostaatin toimintaa seurailin tuolla erillisellä mittarilla ja totesin ettei meistä tule kavereita.
Nyt tilalla joku halvin mahdollinen joka vastaan tuli ja nyt tuntuu hyvältä.
Lämmöt nostaa nopeasti reiluun kahdeksaankymppiin ja siinä pysyy.
Aamuisin 26km työmatkalla ei edellisellä meinannut päästä yli seitsemänkymmenen.
Mulla on ramissa 195F termari ja sillä toimii mukavasti sekä lämpöä riittää. On erikoinen homma, että alunperin on suht viileä termostaatti noissa koneissa.. Amerikassa varmaan toimii ihan mukavasti semmosellakin :D
Minkälaisella maalilla maalasit noi helmat? Rupee tossa omassa olemaan taas kiven hakkaamia niin et jotain tarvis tehä ennenku on reikää tilalla. :mad:
Mulla on ramissa 195F termari ja sillä toimii mukavasti sekä lämpöä riittää. On erikoinen homma, että alunperin on suht viileä termostaatti noissa koneissa.. Amerikassa varmaan toimii ihan mukavasti semmosellakin :D
Jostakin olin lukevinani että ykköskoppasen kannessa ilma liikkuisi huonommin ja kun ei ole välijäähyä niin siksi on 185F termari kun palotapahtumaan tulee lämpöä muutenkin.
Kakkoskoppasessa taasen toisinpäin.
kakkoskopan vakio termari oli muistaakseni 180F eli suht viileä sekin silti.
Minkälaisella maalilla maalasit noi helmat? Rupee tossa omassa olemaan taas kiven hakkaamia niin et jotain tarvis tehä ennenku on reikää tilalla. :mad:
Ihan hinnatalkaen spray oli käytössä.
Ensin karhensin alkuperäisen maalin ja avasin ruosteet, pari kerrosta pohjamaalia, tectylin maalattava kiveniskumassa, kiiltävä musta.
Kiveniskemiä alkaa kyllä ilmaantua kun vähän enemmän kuvio renkaissa taas ulkona.
kakkoskopan vakio termari oli muistaakseni 180F eli suht viileä sekin silti.
Jaa, rocautosta olin katsovinani että kakkoseen vakio ois ollu 195 ja olisi saanut myös vaihtoehtoisena 185. Ykköskoppasessa taas 185/165.
Eihän se kyllä luotettavin lähde ole.
Tuli sitten lupauduttua jeesaamaan tarpeen tullessa kaveria muutossa.
Pitäisi vetää kärryä rannikolta itärajalle, ajattelin sitten että pakko laittaa vielä lootaan lämpömittari.
Suorasta kasin nipasta sorvailin näppärän hitsattavan adapterin jossa 1/8NTP kierre sisällä anturille.
Anturin laitoin öljypohjaan kun minua ei niinkään kiinnosta piikkilämmöt jäähdyttimelle lähtevästä linjasta vaan keskiarvollinen lämpö öljystä joka odottaa vaihteistoon menoa.
Samalla ajoin uutta öljyä vaihtiestoon vajaan kahdeksan litraa vaikka ölpät eivät ole edes kymppiä ajettuja.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7487&pictureid=178517
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7487&pictureid=178518
Naurattaa kyllä ihteäänkin tämä vainoharhaisuus ja kiinnostus dataan, auto ollut suomessa ajossa kuitenkin jo vuodesta 1989 ja toiminut hyvin, nyt minulle tultua toimii yhä hyvin mutta koppi on vuorattu kaikenmaailman mittareilla.
Tänään tehty jotain syntistä...
Otin etulehdistä latin pois molemmin puolin ja sutaisin waxoilit väliin.
Keula tippui ehkä sentin tai puolitoista eikä hirveästi vieläkään kyyti pehmentynyt.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7487&pictureid=179535
Koitin tänään vähän venyttelyä, ei se vieläkään mihinkään jousta.
Kopan linjoista näkyy hyvin mistä jenkit joustaa, ei ainakaan jousista.
Tokikin ennen latin poistoa tuolle patille ei olisi ollut mitään asiaa.
Paljon näyttää tulevan takarenkaalle painoa, painetta kolmisen kiloa ja kantavuus renkaalla noin 1400kg 3.5bar paineella.
Ex_inkkari
06.08.2015, 20:00
Ei nyt niinkään, kuvassa joustot ihan tapissa, kori on suora.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=12&pictureid=161901
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=12&pictureid=161897
Ei nyt niinkään, kuvassa joustot ihan tapissa, kori on suora.
Jumalaise, hyvin näyttää niiaavan. Vaikkei sullakaan ihan pysy linjassaan raidat ohjaamon ja lavan välillä.
Ja tottakai tollai vajaan kantavuuden autoissa on herkät jouset.
Tassun etujousien alkuperästä ei ole kennelläkään varmaa tietoa mutta kantavuutta tuntus olevan aivan riittämiin herkkyyden ja joustojen kustannuksella.
Hassu juttu, että tommonen tuoreempi Ram joustaa noinkin herkästi rungosta. Oma 70 lukulainen W150 ei niinkään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=79033
Lord of flies
09.08.2015, 12:37
Pistetään sitten vielä toi 2genun venyttely. Runko näyttää pehnenevän mitä uudempi otetaan vertailuun
http://i244.photobucket.com/albums/gg31/Lonely_cruiser/Dodge%20Ram/DSC_8650_zpsd233313f.jpg (http://s244.photobucket.com/user/Lonely_cruiser/media/Dodge%20Ram/DSC_8650_zpsd233313f.jpg.html)
Rakas huoltokirja...
Aaltsikat vaihdettu takaisin mutikoihin, oihjekirjamaisesti paikat vaihdettu ristiin.
Meteli asvaltilla on nyt melkoinen, ilmeisesti kerkesivät kulua jo rapulle reilusti.
Tuohon venyttelyyn lisättävä vielä ajatuksia.
Dieselin tullessa kuvioihin auto koki runsaasti tutkimuksia ja tuotekehitystä, olihan Dodge ehkä hivenen muita jäljessä, saattoi käydä niin että rungossa on materiaalit vaihtuneet erikoisempiin teräksiin. Tuokin on ohutta jo tehtaalta eikä ruoste sitä ole paljoa syönyt ja saa olla terä kunnossa jos haluaa reiän tehdä.
Etukardaaniin vaihdettu etummaisin ristikko, oli aika tuoreen näköinen mutta väljää vähän joka suuntaan, mahdollisesti rasvat karannut.
Lisäksi tuli tehtyä vähän sähkötöitä, lavalla olevaan laatikkoon vedin sähköt kahdella 2.5 neliömillisellä johdolla releille joista sähkö jatkaa kulkuaan sitten joko työvaloille tai lisäpitkille.
Asennus on mallia perinteinen väliaikainen.
Jos systeemi tuntuu hyvältä niin virransyöttö vaihtuu kunnon kaapeliin ja laatikkoon tulee erilliset sulakkeet, nyt sulakkeet on akulla.
Sekä ohjausvirrat releille tuodaan yhdellä useampinapaisella kaapelilla kun nyt ne kulkee työvalojen vanhoja piuhoja pitkin.
Työvaloja lisäsin yhden parin näyttämään sivuille ja edellistalven palvelleet bilteman lisäpitkät nostin kaaren päälle.
Niin ja lampuissa on kierros uusia Night Breaker Plussia, vanhaa varastoa en ole vielä niitä uusimpia unlimitedejä hommannut, vai mitä ne nyt olikaan.
Vihdoin muistin käydä teetättämässä uuden avaimen, vanhan on joku viilannut ohkaisemmaksi, enkä tiedä syytä.
Samanlainen Silcan aihio nytkin ja hienosti toimii.
Jarrunesteitä vaihdellesa alkoi vanhat jarruputket murtua. Perkele, siinä vaiheessa syöksyin virman autolla kotiin laittamaan Tassu seisomaan ja luotto volvo takaisin ajoon.
Talvelle ollut muutoinkin suunnitteilla monenlaista pikkulaittoa ja tarkoituksena oli tehdä kaikki kerralla ja seisottaa auto siksi aikaa.
Ajattelin tämän operoida vasta lumien aikaan mutta kerran alkoi vittuilla niin aloitetaan jo nyt.
Listaa tehtävistä asioista...
-Takajarrut auki ja uudet hilut sisään
-Jarruputket ja letkut uusittava
-Moottori nostetaan keulalta pois ja vaihdetaan tiivisteitä tarpeen mukaan, kyljet kosteat
-Kerran moottori poissa niin vaihdetaan kannatinkumit motille ja lootalle
-Konehuoneen sähköt järjestykseen, rakennetaan sulaketaulu korvaamaan lukuisat akulta lähtevät johdot joissa omat irtosulakkeet
-Sisustasta ainakin matot puretaan kuivumaan ja selvitetään mistä sinne ilmestyy kosteutta
Nämä ainakin alkuun, tunnetustihan siinä matkalla ilmenee kaikkea muuta kivaa.
Noniin, nyt on purku aloitettu.
Torstaina aloitin sisustaa purkamaan, joka oli muuten melkoisen helppo homma.
Kynnyslistat ja penkki irti niin matot on kädessä, näinhän se toki on tuossa volvossakin mutta pikkuisen enemmän se vastusteli.
Matot oli kosteat ainoastaan kuskin jaloista ja pohja ehjä, ehkäpä kosteus sittenkin tulee kengissä.
Äänieristettä on joku laittanut pohjaan riittävästi, ei ihmekkään että on hiljainen sisälle.
Saattaapi olla että äänivehkeille vedetään nyt johdot valmiiksi jos joskus innostuu parantelemaan.
Sitten siirryttiin operoimaan keulaa ja etsimään moottoria.
Suunnilleen tunnin paukutin pyssyllä pultteja auki ja viimein alkoi pellit kuoriintumaan.
Pikku herpaantuminen sattui ja nyt on syylärissä pari reikää, pitää kokeilla juottaa ensin mutta kullä laitetaan uusi etsintään.
Tästä on hyvä jatkaa.
kauha-apina
31.10.2015, 19:31
Missä päin uuraista tätä rakentelet?
Missä päin uuraista tätä rakentelet?
Multian puolella Nikaranperällä
kauha-apina
31.10.2015, 19:42
Ok,ajoit viimevk loppuna ohi.
1.5 km ennen cityä pajupurolta päin,asun siinä missä on niitä pitkä kaulaisia elukoita.
Juu, siinä olen sinun kulkineen bongannut
Perjantain ja tämän päivä parin kolmen tunnin työpanoksella moottori-vaihtestopaketti nostettu lattialle, jakolaatikon pudotin ensin hitekki laatikkopukilla jonka värkkäsin hulin päälle. On kyllä yllättävän helppo purkaa moottori ja vaihteisto autosta irti, alle viisi tuntia kaikkineen meni yksin.
Tulevaisuudessa jos jotakin tarvitsee tehdä niin ainakin tuo keula tulee purettua pois jos vähänkään siltä tuntuu.
Huomenna maanantaina vielä vähän varmisteltava että loput osat pysyy työnnellessä kyydissä niin saa tuupata hylsyn pihalle. Moottorista irroitettava ainakin laturi ja jotakin hilpettä että saa pestyä huolella ja sitten se nostetaan hyllyyn kuivumaan, saattaa olla viikolla kiireitä joten kerättävä romut muiden tieltä nippuun. Jospa sitä jo ensi viikonloppuna irrottaisi tuon vaihteiston että näkisi kammen pään, tarvitseeko tiivisteen lisäksi korjausholkkia.
Tänään hoksasin ensimmäisen selvän eron moottorissa verrattuna työkoneversioon, työntötankojen luukun päälle on lisätty äänieristekoppa.
Ei ollut viikolla virtaa tehdä tälle mitään, tänään kuitenkin innostuin taas vähän jatkamaan.
Oikeastaan kaikki oli yllättävää mitä tänään löytyi, niin hyvässä kuin pahassa.
Suuttimet napattu irti, lähtivät todella helposti, tasaleukaisilla knipekseillä nostin pois.
O-renkaita ei ollut suuttimien yläpäässä, pesät täynnä kaikkea mahdollista.
Suutimet näyttivät, ainakin omaan silmään, puhtailta ja aloin jo ajatella että ehkäpä kertomus siitä että joku on marine suuttimet tähän joskus laittanut pitääkin paikkansa. Noh tutkimalla suutinta tarkemmin löysin numerosarjan 7782, joka tarkoittaa sitä että kyseessä on vakiot ilman välijäähyä olevan auton nelireikäiset, ehkäpä hyvä niin sillä ei ainakaan vielä ole tarkoitus alkaa taikomaan voimaa vaan mielummin pitkää ikää.
Vaiheiston pudotin myös pois ja vetolevy näytti olevan ehjä, näitä ei ameriikanjoen mukaan pitäisi olla olemassa.
Huomenna jatkamaan tavoitteena saada kammen stefat irti sekä ohivuotojen mittaus.
CTDErska
09.11.2015, 09:36
Hienoa Ranee!
Mahtava seurailla toimintaasi.
Itsellä on myös 1st gen touhua 2nd gen harrastuksen jälkeen.
Nyt on 1st gen reg cab Cummins -> Crew Cab long bed 4x4 conversio menossa :)
Kiitos kiitos
Pitkä koppinen kuulostaa mielenkiintoiselta, onko jossakin olemassa juttua tai onko tulossa?
Muistan sinun lumessa kahlaus videoita joskus katsoneeni.
Nyt on alettu jo haalimaan osia.
Alunperin oli tarkoitus hommata tiivisteet Machineryltä hologrammipaketissa mutta kun rockiautosta tilailin jarruja ja semmoista niin Fel Pron sarjoja laitoin tulemaan.
Tähän vaihtuu nyt melkein kaikki tiivisteet paitsi kansipahvi ja syöttöpumpun tiivisteet.
Suuttimet laitoin juuri postin kuljetettavaksi machinerylle, vaihtavat kärjet ja simmaa avauspaineet. Sanoivat etteivät enää huolla suuttimia koska Cumminssin kautta tulee halvemmaksi tarjota asiakkaalle tehdaskunnostettuja, tekivät nyt kuitenkin poikkeuksen kun kuulivat mistä laitteesta on kyse ja jostain ö-varaston periltä oli löytynyt sinetöity paketti kärkiä ajalta ennen ajanlaskun alkua.
Momentinmuunninta haaveilin kanssa vaihtavani parempaan, nyt kun viikon olen tuota vanhaa potkinut löysin viimeinkin tiedon mikä se on.
Torque Converter Specialistien 618-2 Heavy Duty, Tighter Fluid Coupling = More Power to the Road!!
Tokikin onhan tätäkin jo aika syönyt mutta saa luvan kelvata vielä ainakin ensi kesän.
Kohta saakin työntää ruhon takaisin sisälle ja alkaa leikkelemään sähköjä.
Raato tuupattu tänään nietoksien keskeltä sisälle lämpöiseen ja aloitettu jarrulinjojen purku.
Pari ensimmäistä putkea lähti irti oikeastaan kun vain katsoi niitä julmasti, sittempä alkoi laittamaan loput jo vähän vastaan ja luovutin millisine avaimineni heti, puhelin kouraan ja soittoa josko jollain tutulla olisi lainata tuumaisia jarruavaimia, isällähän niitä oli. Kävin avaimet hakemassa ja vaikka kuinka suunnittelin purkavani loppuun en malttanut hallilla muuta tehdä kuin sammuttaa valot ja lukita ovet.
Tulliselvityksiä tehty taas kansiollinen, saisivat laittaa pian postin rokkaamaan niin tulis loputkin paketit terminaalista edes tulliin asti.
Nonniin, nyt minulla pitäisi olla hallussa kaikki osat mitä tarvitsen.
Suuttimien kanssa kävi parin välivaiheen jälkeen niin että nyt minulla on remanut kiinni kannessa. Uudemman malliset 7mm kärjillä, minulla on vanha 9mm kansi joten suuttimen juuren tiiviste korvataan kupariholkilla joka sovittaa suuttimet kanteen ja hoitaa samalla tiivistyksen.
Moottori on tiivistetty kokolailla joka suunnasta, kansipahvi taitaa olla ainut mitä en ole nyt vaihtanut.
EGT sensori asennetttu pakosarjaan 4-6 pyttyjen kanavaan justiin ennen turboa kun ameriikan joet sanoi että nuo taaemmat pytyt käy jostain syystä hivenen lämpimäpänä kuin etummaiset, tässä on jaettu turpiinipesä.
Nyt tarvitsisi enää tehdä sähköhommat loppuun ja asentaa nuo jarrulinjat niin saisi heittää koneen takaisin pesäänsä.
Jarrputket ja letkut uusittu.
Ihan ei mennyt putkeen tämä, yhden uuden letkun päästä paskoin epähuomiossa kierteet.
Onneksi vanha oli melko tuoreen näköinen muihin verrattuna joten uskalsin laittaa sen nyt paikoilleen odottamaan uutta.
Huomiselle olisi tavoite saada moottori nostettua paikoilleen ja käyntiin.
Maanataina jos saisi taas liikkumaan omin voimin niin olisi mahdolliduuksia saada viikon sisään takaisin ajoon.
Aivan varmasti alkaa heti tulemaan lunta taivaan täydeltä yötä päivää kuukauden ajan kun saa mutikoilla varustetun auton liikenteeseen.
Moottorin kerkesin nostamaan paikoilleen ja noutamaan aateeäffää pikkutynnyrillisen.
Sähköjen kanssa sitten alkoikin aikaa palamaan kun löysin vielä nipullisen johtoja jotka kytketty plussaan muttei mitään tietoa minne menevät. Nämä pitää vielä selviä niin sitten ollaan lähellä henkiin herättelyä.
Lumisade vähenti taas kiirettä rojektin kanssa niin aloin hahmottelemaan vetopisteitä molempiin päihin, tai ehkä jopa uusia puskureita kokonaan. Vinssiäkin aloin jo himoitsemaan lavan alle.
Nythän tuolla ei viitsi mennä kaikista huonoimmille teillekkään kun ei sitä saa kunnolla vedettyäkään pois.
Sitten YyJiille oma päivitys.
Ei ollut kuulemma annettu leimaa, rungossa reikiä siellä missä ei pitäisi olla.
Mystistä, jotenkin muistelin että viimeksi tutkiessani runko oli mukavan terveen oloinen, en viitsinyt edes lähteä katsomaan ja masentumaan. Olisipa helpolla paikkaa niin ei tavitsisi nostaa kopppia pois rungolta.
Tälle olisi talvella ajoakin niin varmaan nostettava kiireellisyydessä tassun edelle.
Kiireellisyydessä korkeimmalla taitaa olla nyt duramax vanin termareiden vaihto ja polttoainelinjojen tutkiminen.
Jeeppi olikin mennyt seisontaan odottelemaan kevättä niin jatkoin tassun laittoa.
Tänään sain koneen käyntiin ja pyöriteltyä nesteitä sisään.
Vaihteistossa alkaa olla oikea määrä öljyä mutta tehostajassa taitaa olla vielä vajausta.
Jäähdytysjärjestelmän meinasin pestä mutta halli alkoi täyttyä enkä päässyt enää perimmäisestä nurkasta pihalle kun olin saanut auton periaatteessa liikkuvaan kuntoon.
Tehtävä pari päivää oikein töitä että reitti ovelle selkiintyy.
Toisaalta kerkeääpähän pakkaset vähän rauhoittua niin ei jännitä niin ajella pesuvedet järjestelmässä.
Sähkötykset eivät ole vieläkään oikein nätit mutta ompahan yritetty taas jotain tehdä.
Eberin johtosarjoja lyhentelin aika reilusti, reilu kymmenen metriä lähti johtoa, saattaapi joutua joskus jatkamaan jos siirtää toiseen rojektiin mutta se on sen ajan murhe.
Kamera on tullut laitettua johonkin liian hyvään jemmaan joten kuvat jää taas uupumaan.
Viikolla otettu tassu takaisin ajoon, ihan kaikkea suunniteltua ei ole vielä korjattu mutta eihän hyviä talvikelejä voinut sivuuttaa.
Moottori ei vuoda enää öljyä ollenkaan, eihän sen toki kuulukkaan.
Lootan jäähdytysletkut alkoivat sitten vuorostaan tiputtelemaan.
Syyläri on yksi helevetin suihkulähde, tokikin mun juotokset ihme kyllä pitää mutta varastoinnissa tapahtui pikku haveri. Tähän lääkkeeksi tilasin Griffinin alujäähyn jota pääsee ensi viikolla sommittelemaan.
Sulakejärjestelmä tuntuu toimivalta, ei ole vielä nätti.
Vanha akku on aikalailla loppu ja muutenkin vähän pienehkö tähän autoon.
Uusi odottaa asennusta, pitää vaan ensin tehdä uusi teline kun on hivenen vanhaa isompi.
Akku vaihdettu.
Tämä oli taas sellainen ratkaisu jota kaikki eivät olisivat arvostaneet mutta kun itselle tekee ja asiakas on tyytyväinen niin eikös kaikki ole silloin hyvin.
Tosiaan, uusi akku on 17 senttiä pidempi ja pari senttiä leveämpi kuin vanha, jäi akkuteline auttamattomasti lyhyeksi. Alkuperäinen teline on kiinni maskissa ja pyöränkaareessa ja sellaisella korkeudella ettei nostamaan pysty. Päädyin muokkaamaan kaarta hivenen, näppärästi lekalla, ja vahvistukseksi tein uuden pohjan 3mm pellistä ja kulmaraudasta.
Syylärinkin hain jo postista, tämä on erikätinen kuin alkuperäinen joten pääsee taas toteuttamaan itseään letkujen kanssa.
Juu
Vaniin vaihdettu termarit, en suosittele heikkohermoisille.
Aikaa meni kahdelta mieheltä viisi tuntia, toki samalla vaihdettiin nesteet ja asennettiin tt-thermon lämppäri. Osa ajasta meni hukkaan kun oltiin toinen toistemme tiellä mutta on sitten ahdas väli.
Avaimet ei sovi ja suurin osa tapahtuu sokkona. Tiellä olevia osia ei saa irti kun ne jatkuu jonnekkin moottorin taakse vielä vaikeampiin paikkoihin.
Noh tehty on ja lämmöt kuulemma oikeinkin hyvät ja tasaiset.
Vanissa on tankkiottimen kansi ja letkulähdöt jotain folioon verrattavaa peltiä ja siellähän se vuoto oli, niin haperoa tavaraa että oikein ihmetyttää miten ei ole ilmaa hörinyt.
Varaosaliikkeet ei tuntenut osaa eikä rockauto, jonkun ehkä sopivan osan olisi saanut pitkällä odotuksella ja hintaa useampi satanen. Hommattiin purkaamolta silveraadon otin muutamalla kympillä ja yhdistettiin kaksista osista sopiva laite.
Nyt on YyJiikin haettu hallin nurkalle odottamaan aikaansa, kuskin puoleinen runkoaisa on hapertunut takaa, täytyy kyllä huolella putsata koko runko jos on päässyt korroosio yllättämään muuallekkin. Nyt löytyneiden reikien kanssa ei tarvitsisi nostaa koppaa rungolta eikä oikein juuri nyt tekisi mieli ryhtyä niin pitkälliseen operaatioon.
Ajelin tänään pienet pätkät hallin takana ja jopa nuitten winter slalomien kanssa nousi hymy korviin ja mielessäni ajattelin että helkkari tämmöstähän mää olenkin aina halunnut, vissiin menny liian kauan kun viimeksi on lumessa leikitty.
Tuli taas tutkailtua vähän lisää sähköjen kanssa.
Viime viikolla tassu söi kaksi jännitteensaäädintä, noh laitoin hyllystä viimeisen uuden säätimen ja tilaukseen pari lisää.
Tässäkin yksilössä on varsin perinteiset metkut latauksessa, voltit 15,0-15,5, valot vilkkuu selvästi tyhjäkäynnillä, syö polttimoita ja mittarit heittelee latauksen mukaan. Tänään töistä lähtiessä kuuli jo tyhjäkäynnistä milloin säädin maadoittaa kentän.
Säädinkin on tehtaan jäljiltä oikein esimerkillisessä paikassa, tulipellissä vain parin sentin päässä pakosarjasta.
Tänään sitten viimein innostuin siirtämään säätimen viileämpään paikkaan ja samalla releyttämään sen, releytys siksi että säätimelle tuleva sahkö kiertää vaikka mistä ja matkalla hukkuu voltti pari aiheuttaen turhan korkeaa latausta.
Aikaa men het ja tunti ja tarvikkeet löytyi hanskalokeroon kertyneistä palasista. Operaatio olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten.
Nyt rauhallisessa ajossa voltit 14,5-14,8, eikä mitään temppuilua havaittavissa.
Viime viikolla tuli avattuakin rikkinäinen säädin kun meinasi palaa käpy, käytin yhtä palanutta terapiakapineena, sisältö pääsi vähän yllättämään. Musta massa oli noin 5mm paksua ja loppu tyhjä tila oli täytetty hiekalla. Varsinaiset komponentit hieman pienentynyt vissiin sitten kuuskytluvun.
Äkkiseltään laskettuna tassu on ollut minulla nyt vuoden.
Ilmastoinnin kompura alkoi vikisemään, ensiapuna vaihdoin ilmastoimattoman auton remmin paikoilleen.
Hyllyssä on kyllä kytkimelle laakeri joka vaihdettava ennen lämpöisiä, kuten se syylärikin.
Cumminski
14.04.2016, 00:05
Moro. Kattelin minäkin sun ykköskoppasta, hieno laite. Onko noi sähköt alkuperäisiä mitkä näkyy kuvissa vaiko jonkun keksimiä? Tuntuvat tosi palovaarallisilta. Ja vinkkinä mistä Fata-foorumillakin on keskusteltu nii uusia polttoainelinjat, saa kone paremmin ruokansa. Onkos ykköskopan koneessa imupumppu koneen kyljessä niinkuin kakkoskopassa? Ne alkuperäiset linjat on 2genissä tosi pienet ja ahtaat, alle 8mm. Ite laitoin syötön 10mm ja paluu 8mm, paluun koolla ei oo niin suurta merkitystä vaikka olis isompikin.
Onko 1gen rungossa C-osa jossain hytin ja lavan katkoskohdan alla? 2gen etuosa on boksattu ja takaosa tukevampaa C-palkkia, ja keskellä se C-osa , siksi kiertyy keskeltä eniten. Boksattu etuosa on vissiin 4mm ja takaosa 6mm.
Ai nii. Mulla kanssa 2gen nelikko 2500 Turbo Diesel Intercooler naapurit haukkuu vaimot tykkäää jne :-D
Sähköt on osin tehtaan tekemiä, osin jonkun keksimiä ja loput minun parsimia. Olivat ja osin ovat vieläkin törkeän näköisiä. Kuvissa todellisuutta pahemman näköisiä kun eivät ole suojaan niputettuna. Mikä kohta näyttää sinusta erityisen huonolta?
Siirtopumppu on ihan perinteinen lutkutin joka ottaa voimansa nokalta ja linjat saattaa olla alkuperäiset.
Runko on koko matkalta avointa C palkkia.
Fatalla ja OoDeellä roikun myös, niihin kirjoittelen harvemmin.
Jeepin runko tuli hitsailtua ja jarrut herkisteltyä.
Leiman sai huomautuksitta.
Tassun jäähdytysjärjestelmä on aikalailla täynnä ruostepaskaa, joka tosin paikkasi syylärin vuodot.
Nyt kun kesä alkoi lämpenemään päätin viimein vaihtaa tuon syylärin ja samalla asentaa flektin ohjauksen. Ajoin järjestelmn läpi pesun kahdesti ja huuhdoin reilusti mutta vielä sinne jäi moskaa, tämän takia lämmityslaitteen linjassa ennen eberiä minulla on suodatin.
Jäähdyttimelle tein kehikon 25x25x3 kulmaraudasta johon hitsasin kiinni alkuperäisestä syyläristä laikkaamani kiinnikkeet. Kokolailla näillä paikkein rikoin totaalisesti puhelimeni joten kuvia uupuu välistä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7487&pictureid=193349
Orkkis jäähy oli tosiaan top flow mallia jota ei nykyään ollut helposti ja halvalla saatavilla joten asensin tarvikemallin cross flown. Ylävesiletkun kun järkeili uuden niin homma rokkaa.Tuohon putkeen oli helppo lisätä flektin anturi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7487&pictureid=193348
Uusi jäähy on sen verta paljon paksumpi etten meinannut saafa flektiä mahtumaan kunnolla väliin, paikka piti mittoa tarkkaan, vielä pitäisi vähän lisäillä uutta tuulitunnelia lisää kun ropelin kehikkoa joutui pienimään raakalla kädellä asennuksessa ettei ropeli vain huiskaisi kuumaa ilmaa ympäriinsä.
Viimein innostuin myös vähän järkeistämään penkin takana olevaa säilytystilaa, tein vanerista lokerikon jonka takaseinän tein mahdollisimman korkeaksi mahdollisia lisävarusteita varten. Tuohon olisi nyt tarkoitus lisätä ainakin: telineet perho ja heitto vavalle, kolmepäinen tupakansytkä ja Mag Chargen telakka.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7487&pictureid=193346
Kerran vedet oli pihalla vaihdoin myös vesipumpun, sekä hihnankiristimen, joka ehkä vikisi toinen vaihtoehto oli ilmastoinnin kompura, mutta nyt kun vikinät loppui onkin aika täyttää kylmästöinti helteitä odotellessa.
Jälkitarkastuksesta kotiuduttu, nyt on leimaa -17 syksyyn.
Ostin myös säkillisen mielenrauhaa katsastamalla nuo renkaat otteeseen.
Postipate kiidätti odottamaan inspiraatiota laatikolle lisäjäähyn, näissä kun on joissain jo tehtaalta lavan alla sellainen, sekä kassillisen AN kamaa. Vielä odotellaan termostaattia linjaan niin päästään asentelemaan.
Tuolle jäähdyttimelle on flektikin mutta en ole varma asennanko sitä ollenkaan vai laitanko keulille vai mitä tekis.
Nuo AN liittimet on pikkuisen lapsellisen oloisia ja helevetin kalliita verrattuna hydrauliliittimiin. Ei nuo nyt kuitenkaan konkurssia tehnyt ja vaikuttaa helpoilta asennella, hoitavat varmaan tehtävänsä.
Päivitetäämpäs vielä tähän virtuaaliseen huoltokirjaan, tuon ruutuvihkon lisäksi, että vaihteistolle nostin paikoilleen jäähyn ja termostaatin.
Tuon tyylinen jäähdytin ratkaisu on ollut tehdasoptio joka on ollut joku superior heavy duty tow package, ymmärtääkseni on tuplannut vetopainot.
Manuaalin kanssa painot on jostain tuosta väliltä.
Jäähdytin on asennettukkin samaan kohtaan lavan alle kuin tehtaalta, ei mikään kaikista suojaisin paikka mutta kokeillaan.
Päädyin flektinkin asentamaan sille, ohjaus on samasta napista kuin varsinaisen flektin pakko-ohjaus.
Päivittäiseen ajoon alkuperäiset systeemit riitti aivan hyvin mutta kärryä vetäessä pikkuteillä ja lumessa kahlatessa nosti lämpöjä helposti turhan korkeaksi. Kesälläkin jäähdytysteho riitti pitämään lämmöt kohtuullisen tasaisena mutta jos lämmöt pääsi nousemaan ne eivät tulleet enää alas pitemmälläkään siirtymällä.
Ohhoh, onpas kirjoittelu jäänyt vähemmälle huomiolle.
Nopeasti ajateltuna Tassu on saaanut varuiksi uuden kansipahvin, männänrenkaat ja kk laakerit. Työvaloja on tullut lisäiltyä ja tärkein uudistus näin talvella mielestäni on Hkkapeliitta LTkakkoset jotka nykyään pyörii alla
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7487&pictureid=209797
YyJiistä taasen löytyi pari pehmoista paikkaa levikkeidin alta joten päädyin korjaamaan pellit huolella ja maalaamaan yli. Tämä rojekti vielä vaiheessa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1349&pictureid=209796
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1349&pictureid=210264
Voi perkkule, ei kukaan kertonut miten verillä sormet on hiontavärin hinkkaamisessa.
Noh takaraivossani voin jo nähdä itseni lipumassa kohti jäätelökioskia auringon laskiessa parta hulmuten.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1349&pictureid=213312
Pari päivää vajaa kuusi kuukautta tuossa lavasta lähteneessä tuulilasin vaihdossa meni.
Eikä vieläkään ole kokonaan valmista mutta saipahan vuoden leiman tänään haettua ja ajeltua toista sataa kilometriä seututeitä fiilistellessä.
Puoliväkisin leimalle väännettiin kun Tassun vaihdelaatikosta särkyi kriittisiä osia.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1349&pictureid=213334
Viimein sain valmiiksi tuon vuosia kummitelleen puskimen.
Jos jollain olisi linkittää parempia hyväksyttyjä parkkeja ja tai vilkkuja eteen niin olen avoin ehdotuksille.
Edittinä: Niin ja taas on vinssin moottorista magneetit karannut ja moottori soosina, sillä kuvissa niin tyhjää vinssin seudulla.
KoniJeep
04.06.2018, 19:41
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=13xxictureid=213334
Viimein sain valmiiksi tuon vuosia kummitelleen puskimen.
Jos jollain olisi linkittää parempia hyväksyttyjä parkkeja ja tai vilkkuja eteen niin olen avoin ehdotuksille.
.
Laita vaikka tällaiset:https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovalaisimet/tuote/led-valaisin-vilkku-12-24v-100x100x28mm-musta-kehys/1614-80AME/
Ja parkithan saa olla ajovaloumpioissa.
Omassa on parkit umpioissa jotka ostin motonetistä.
Ainiin ne viimeiset sääntöjen muutokset vähän hölläsi valojen sijoittelua, muistelin että umpiossa ollessa parkit liian kaukana reunoista.
Isot on nuo jussinmäen linkatut, 100*100.
KoniJeep
05.06.2018, 07:31
Ainiin ne viimeiset sääntöjen muutokset vähän hölläsi valojen sijoittelua, muistelin että umpiossa ollessa parkit liian kaukana reunoista.
Isot on nuo jussinmäen linkatut, 100*100.
omassa on vilkut alkuperäisellä paikalla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7487&pictureid=216366
Kunhan tämä tuulilasin vaihto ei lähtisi yhtä pahasti lavasta kuin Joopin kanssa...
Tassuun saatu leima tänään.
Maalailu on vaiheessa, ohjaamo on uudessa värisssä mutta oviin tuli valumaa niin ne menee uusiksi samalla kun maalaa loputkin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7487&pictureid=217573
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7487&pictureid=217656
Tänään asenneltiin taas takaisin nuo grandista olevat satulat takaisin, oli reippaan vuoden sohva vaihteeksi paikoillaan.
Keskipenkki on nyt se uusi juttu, peräisin jostain letukan minivanista.
Suunniteltu kaadettaviksi ja selässä olikin muovinen paneeli mukitelineillä, ei silmää miellyttänyt se selkämys joten visioitiin korvaava tuote heti liimapuulevystä joka reunustettiin tiikkilistalla. Mukiteline vielä tulolla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7487&pictureid=218245
Ajovalot oli tänään päivityksen kohteena, hylättiin vanhat h nelkut ja laitettiin tilalle leediot.
Täydellinen paketti, samoissa kuorissa parkit, lyhkäset, pitkät ja vilkut.
Mistä tilasit, kelpaako katsurille?
hiluvitkutin
16.01.2019, 12:50
Oisko noi lumiselta jotkut auravalot?
kelervotti
16.01.2019, 16:06
Tuommonen keski penkki kiinostas omaan W150 Rotkeen :D muistasitko yhtään minkän ikäsestä/mallisesta letukasta tuommosta lähtisi etsimään ?
Rst steeliltä Strands auravalot juu ja pitäisi kelvata katsurille, löytyy hyväksyntää jokalähtöön.
https://www.rst-steel.fi/valaisimet/tuote/auravalo-led-snow-plow-12-30v-36w/57041/
Kait nuo pitäisi muutostaa jos oikein virallinen olisi.
Edit, tiedot sivuilla ei ole 100% tarkat, ref valaisimessa on 12,5
Kuvista katottuna penkki on tuollaisesta...
https://www.tori.fi/paijat-hame/Chevrolet_Trans_Sport_53341168.htm?ca=18&w=3
Chevrolet trans sport, onko nuita muuta kuin yhtä korimallia, vuostuhannen vaihteesta kuitenkin.
Ostin kaverilta joka oli ostanut johonkin muuhun rojektiin läjällisen jakkaroita ja yksi oli jäänyt yli.
hiluvitkutin
01.02.2019, 07:43
Joko oot valoja testannu? Millanen vaikutelma, tekeekö millasen kuvion?
Kyllähän nuilla on tullut ajeltua ja ei ole paluuta entiseen.
On paremmat kuin kunnolliset h4 umpiot releytettynä hyvillä polttimoilla.
Kuvio on lyhkäsillä kuin pitääkin, leveä ja nousee apparin penkalle.
Lyhyet ei sammu kun vaihtaa pitkille mitä alkuun vierastin periaatteesta mutta ei tuntunut tyhmältä kun hetken totutteli ajellessa.
Alla vielä huono kuva jossa vasemmalla yksi nykyisistä umpioista ja oikealla autossa kiinni olleet hyvähköt h4 umpiot uusimmilla night breakereilla releistettynä 14.6v kannalta mitattuna.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7487&pictureid=218582
Kun tässäkin hytissä tulee vietettyä aikaa jonkinverran alkoi tehdä mieli panostaa humppavehkeisiin.
Soittimena ollut alusta asti edellisistä rojekteista jäänyt Kenwoodin 2din dvd mutta vanhat ämyrit eivät enää olleet iskussa joten parempaa tehnyt mieli.
Ovista purettiin pois preemiumia
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7487&pictureid=219648
Ja tilalle laitettiin Ground Zeron 8" kickwooferit
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7487&pictureid=219645
Huomatkaa kuvasta että oviin on alunperin kuulunut noin kuuden tuuman ämyrit joiden reiät joku on laajentanut noille 6x9" joten pikku laajennus nuille kaseille ei paljon harmittanut.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7487&pictureid=219646
Ovipahvikin istui paikalleen inte hämminki.
Diskanteiksi valikoitui DLS RC50
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7487&pictureid=219644
Varastossa olleista vahvistimista valikoitui käyttöön antiikkinen Autostudio B504
Kuvassa ei vielä kaikkia piuhoja.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7487&pictureid=219647
Sitten alkoikin aika säätää laitteistoa ja paljastui vanha totuus että olettamus on kaikkien munauksien äiti. Tarkoitus oli tehdä aktiivisetti...
Ajatteluketju meni jotenkin näin
Soittimessa riittää säädöt taajuuksien jakoon. Ei riittänyt
Käytössä olleista vahvistimista piti löytyä riittävät jakosuotimet. Ei ollut.
Hätävarana varastosa piti olla passiiviset suotimet. Ei ollut enää
Joten nyt on seuraavana hankintana DSP laitteisto kun ei näistä muuten saa oikein hyötyä kunnolla irti.
Mukavasti nuo kasit ovissa potkii, vuorattiin ulkopellit ovista jollain solumuovilla.
Mistä tilasit, kelpaako katsurille?
Kävin näyttämässä konttorilla valoja kuluneella viikolla.
Katsuri katsoi hetken ja totesi että kaikki tarvittavat hyväksynnät ja merkinnät on, eikä valaisintyyppi varsinaisesti muutu koska halogeenillä ja ledillä samat merkinnät, eikä auton tiedoissa ole erityismainintaa ajovaloista kuten vaikka punaisista takavilkuista on, niin lopputulemana laillinen paketti kaikkineen eikä tarvitse muutoskatsastaa