PDA

View Full Version : Saastelaitteet


08.05.2004, 17:11
Olen ajatellut täksi kesäksi laittaa putkiston uusiksi ja samalla ehkä poistaa saastehässäkät autosta. Omani on -85 joten rekisteriotteessa ei ole turhia merkintöjä. Jos poistan saastelaitteet, niin onko sillä vaikutusta ajotietokoneen toimintaan vai pitääkö tehdä joitain muitakin muutoksia. Onko kellään kokemuksia vastaavasta operaatiosta ja minkä merkkisiä ja kokoisia peltisarjoja voisi suositella. Moottori on kohtuu vakio, eikä ole tarkoituskaan tehdä siitä mitään kierrosmoottoria vaan alaväännön säilyttäminen/lisääminen olisi tarkoitus.

Note! This message was posted anonymously!

MIC4-90
09.05.2004, 09:56
Eli siis jos sinulla ei ole rekisteriotteessa merkintää katista tai vähäpäästöisyydestä niin ei muuta kuin turhat romut pois.

-Etukatit saa poistaa joka tapauksessa siis leikkaa irti ja korvaa suoralla putkella.

-Jos lukee että katalysaattori otteessa niin silloin pääkattia ei saa poistaa, mutta sen saa esimerkiksi avata.

Ei kattien poistot tai avaukset vaikuta ajotietokoneeseen. Itselläni on -90 ja siitä leikattiin juuri etukatit pois ja avattiin pääkatti. Uudet takapöntöt odottaa ensi talveen budjetin puolesta=) Hankin itse flowmasterit taakse ja kun kaikki nämä on tehty niin Finnvettessä sanottiin että pitäisi olla n.20heppaa lisää. Olivat kuulema penkittäneet kerran noilla muutoksilla.


-The Heartbeat of my Corvette is winning-

10.05.2004, 09:10
Pakosarjojen muutoksella vakiokoneeseen et saavuta muuta kuin rahanmenoa. Corvetten oma pakosarja virtaa riittävästi ja ylemmäksikin. Saastehimmelit voi purkaa ilman mitään säätötoiminpiteitä.

Note! This message was posted anonymously!

10.05.2004, 15:24
Onko 90-malliset Vetet jo merkitty rekisteriotteeseen vähäpäästöisiksi?

Note! This message was posted anonymously!

MIC4-90
10.05.2004, 18:39
Riippuu tilanteesta eli toisilla tuuria ja toisilla ei. Eli mulla on merkintä katalysaattori mut ei vähäpäästöisyydestä. Kai tämäkin on näitä outoja seikkoja eli toisilla katsastusmiehet on päättänyt valotkin erinlailla. Kaikenlaisia eroavaisuuksia löytyy.

-The Heartbeat of my Corvette is winning-

Tron
12.05.2004, 15:40
Moro !

Itselläni 1985, jonka otteessa luki "katalysaattori, käytettävä lyijytöntä polttoainetta", laitoin tilalle suoran putken ilman kattia, ei edes kuoria. Monta vuotta hain leiman ilman mitään, kunnes eräs pilkuntarkka inssi huomas, et otteessa lukee, mut autossa kattia ei ole. No tehtiin muutoskatsastus, maksoi markka aikaan 150mk, niin nyt ei lue otteessa mitään.

Ja päästöistähän ei kunnossa oleva Corvette ole ikinä kiinni jäänyt. Joten veikkaan, et 1989 vuoden vetestä voi huoletta katin poistaa, ja tarvittaessa inssi vaatii tämän muutoskatsastuksen, siihen asti kovaa ajoa ja kulutukset pieniksi (minulla kulutus pieneni 1.5-2.0 l/100km) ja kyl se hengittää paremmin (ainakin kuski liikkuu).. ;)

Jussi alias Tron..

ZR1
12.05.2004, 18:06
ZR1:sen tapauksessa ei kuulemma voi katteja poistaa/avata. Menee kuulemma hitusen yli saasterajoista. Sääli sinäänsä.
Toisaalta jotkut paremmin virtaavat katit voisi joskus vaihtaa, jos putkiston vaihto tulee ajankohtaiseksi. Vakio kattikaan ei liene tukossa, kun kone kiekuu 7000rpm tai karvan yli.

MaKu
13.05.2004, 09:14
Taitaa -90 vetteissä pääsääntöisesti lukea se vain katalysaattori mutta ei vähäpäästöistä, kuten itsellänikin on. Käytin vetteni kuukausi sitten katsastuksessa ja vielä on kaikki alkuperäiset katalysaattorit kiinni (mutta toivottavastiu ei enää kauaa), kysyin katsastusmieheltä että miten kävisi jos rek.otteessa olisi tuo vähäpäästöisyyskin mainittu ja hän vastasi että auto olisi mennyt läpi niistäkin rajoista kevyesti, eli aika hyvin vielä tuo 14 vuotta vanha katti toimii.
~MaKu