PDA

View Full Version : Optiman herätys


Micco
23.09.2007, 18:41
Onko kellään kokemusta onnistuuko optima akun henkiin herätys jollain konstilla? Tällä hetkellä akku pyörrittää konetta sitkeästi mutta pirun hitaasti ja pikku hiljaa alkaa pyörrittää vähän rivakammin,eli jotain henkeä akussa vielä on.

Ahosensetä
23.09.2007, 18:44
Optiman tyyppiset akut pitäisi tietääkseni ladata vakiojännitteellä, ei vakiovirralla, niinkuin tavanomaiset laturit tekevät.


T, Antti

-teemu
23.09.2007, 20:57
Paras olis kysyä jostain akkufirmasta, mutta jos uskallat koittaa niin.

Moottoripyörän hyytelöakkujen lataukseen ja testaukseen tehty laite joka yrittää myös korjata akut antaa n.25v jonkin aikaa (5-25min) yrittäessään voittaa pilalle menneen kennon pinnan vastuksen. Jokin äly sitä prosessia valvoo ja varmasti rajoittaa virtaa.

Ainakaan keltaisen optiman spekseissä ei rajata max virtaa vain max jännite ja akunlämpötila.

Nicd kennoja olen joskus onnistuneesti herättänyt ylijännitteellä. Auton akkujen kanssa oon onnistunut saamaan ehkä 2kk lisäaikaa.

-Teemu



Edited by - -teemu on 23/09/2007 21:58:05

Ahosensetä
24.09.2007, 07:38
Mulla on Dekan hyytelöakkujen laturi Pajalla. Voidaan kokeilla sillä, jos uskallat.

Dekan akut ovat muuten ominaisuuksiltaa aika lähellö Optimaa, vain hinta on edullisempi.
http://www.eastpenn-deka.com/assets/base/1143.pdf


T, Antti

Eskimo
24.09.2007, 09:13
quote:
Optiman tyyppiset akut pitäisi tietääkseni ladata vakiojännitteellä, ei vakiovirralla, niinkuin tavanomaiset laturit tekevät.


T, Antti


Hetkinen, halvat normilaturihan lataa vakiojännitteellä ja virta pienenee itsekseen sitä mukaa mitä akku täyttyy.
Tokikin lataamisen alkuvaiheessa jännite laskee kun laturi ei jaksa pitää päällä täyttä jännitettä.
Niillähän ei pitäisi ladata mitään uuta kuin avoimia lyijyakkuja.

Fiksu laturi osaa säätää toimintaansa vakiovirta mooduista vakiojännitemoodiin. Esim.

http://www.akkupojat.fi/ap/images/content/latsva2.gif

http://www.akkupojat.fi/ap/solar/index29.php

Itte lähtisin kokeilemaan akun elvyttämistä kunnon laturilla.

Onko se päässyt syväpurkaantumaa eli suomeksi ihan kuivaksi?
Käsittääkseni floptimat ei sitä kestä kovinkaan hyvin. Keltainen vissiin vähän paremmin.


____________________________________
"Japsit tekee maasturit, Jenkit niihin renkaat"

- eskimo

OffRoad Kainuu ry. (http://www.offroadkainuu.com)

defender90
24.09.2007, 17:37
< tuu lainaa lemust c-tech laturi,siin modes geeliakkujen lataus,
< t,metso 040-5029603

Micco
24.09.2007, 19:56
Aivan tyhjäksi on päässyt. Ja oranssi optima kyseessä. Pitää tulla akun kanssa Antin pajalle tai tulla hakemaan laturi lainaksi lemusta. Kiitoksia taas neuvoista.

Micco
03.10.2007, 13:47
Tallikaveri toi töistä c-tech.in laturin,koitetaan kuin käy herääkö akku vielä.

JiiPee
03.10.2007, 15:16
Siitä C-Tekistä löytyy kyllä monenlaista toimintatilaa erilaisiin tarpeisiin. Lataan traktorin akkua sillä aina silloin tällöin parin yön ajan joko 14.3V tai 14.7V ohjelmalla, niin on pysynyt hyvässä vireessä. Siinä on sellainen pikalatausmodekin, BOOST, muistaakseni maksimivirralla 16V tasoon ja jännitteen pito siinä maksimi 4 tunnin ajan. Se ei kyllä sovi suljetuille ja tuskin "asentovapaille" rullakennoakuillekaan.

Jos tyhjän akun napajännite nousee laturin tehoon nähden turhan nopeasti korkealle, on akku sulfatoitunut. Tarvittavaa latausaikaa voi arvioida laturin antaman virran perusteella. Ennen kun ei ollut automaattilaturia seurasin halpislaturilla ladatessa latausaikoja, napajännitteen nousua ja akkuhapon väkevöitymistä. Asuttiin jonkin aikaa sähköttömässä asunnossa ja tuli kannettua "työsuhdevirtaa" akuilla työpaikalta. Karkea kaava ajan laskemiseen: akun kapasiteetti (Ah) jaettuna laturin maksimivirralla kertaa puolitoista tuntia. Tämä siis sellaisella halpislaturilla tyhjää akkua ladatessa.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on

03.10.2007, 21:05
Jos keltainen floptima pääsee ihan tyhjäksi niin onko siinä jotain erikoista herättelyä vaativaa?

Melkein tyhjäksi?

Syväpurkauksen mestarihan tämä akku on.



Note! This message was posted anonymously!

SamiN
04.10.2007, 14:12
No en muuta tiedä, mutta toi mun keltainen optima, mikä syväpurki ittensä ilmeisesti auton laturin avulla, heräs henkiin just tolla c-tekillä.

Akun ollessa täys ilmoitti Boschin akkutesteri lataus/käynnistys tehoksi? 122%.

Kyllä lähtee..

http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif

mikkoimp
04.10.2007, 20:42
ei sattuisi tässä porin lähistöllä kellään olemaan moista älylaturia? ei nyt viitsisi itselle pelkästään akun herättämisen kokeiluun moista ostaa.

olisi viime talven aikana tyhjentynyt punainen optima jota vielä voisi koittaa elvyttää...

-------------------------
datsun patrol -83

Lehis
31.08.2009, 21:26
Optima red top, ollut käyttämäti jonkun aikaa...Eilen tökkäsin ctek 3600:seen kiinni ja ollut latauksessa n. 26h eikä vieläkään latausta ole lopettanut. yleismittaria en näköjään enää omista, eli virroista ei mitään tietoa. Kuinkas kauvan "normaalisti" tollasen red top 50ah:n latailu tollasella ctekillä kestää?

jappe
31.08.2009, 21:43
Mulla keltanen Optima tiputti jännitteen kun oli hetken kuormitettu vinsiillä. On kolme kertaa mennyt tyhjäksi. Hain uudet Exiden vastaavat akut autoon. Juttelin siellä aiheesta. Akut ei kestä ihan tyhjäksi menoa. Myöskään ei saa yliladata. En edes haaveile Optiman herätyksestä. Uusilla akuilla vinssaus sujui ongelmitta.

RIPAX
31.08.2009, 21:57
Jos keltainen floptima pääsee ihan tyhjäksi niin onko siinä jotain erikoista herättelyä vaativaa?

Melkein tyhjäksi?

Syväpurkauksen mestarihan tämä akku on.



Note! This message was posted anonymously!

Mul on keltanen optis vuodelt 2001.Se oli nukahtanu ni perus konstit vaa tekasin sille.Eli kuormaa sihen enskiks ja vaan sen verran et se pitää jännitteen 12v tai mahollisimman korkeella.Jos ei meinaa jännite olla juuri mitään esim.5wattisella polttimolla,sit pikku räpsäys käynnistys kaapelilla oikosulkuun.Kyllä,oikosulkuun about puoleks sekunniks ja sit taas se polttimo sihen loimottamaan.Jos tuntuu et kestää esim flektiä tai isompaa polttimoa ni siitä vaan.Sit ku flekti alkaa hyytymään ja pikku kuormallakin alkaa jännite hiipumaan johki 8-9volttia ni sit lataus normi akku laturilla.Ja sit ku ei enää ota virtaa ni sit sama homma uusiks.Eli homman pointti vaan se et ensin purkaa,sit lataa.Jos ei meinaa ottaa ei antaa nit sit pikku oikari ni havahtuu.Jotkut on antanu yli jännitettä mut ite suosin enempi tota oikarii.Se muuten ei oo mikää hyytelö akku.En oo semmosta purkanu mut kuulemma se on vaa joku komposiitti matsku mis se happo ja lyijy on.Sisäinen resistanssi on kai pienempi et siks antaa virtaa hetkellisesti enempi ku tavalliset.Suht pitkäikänen tuntus olevan.

Lamanka
01.09.2009, 05:33
Kaveri herätti ihan kuolleen Optiman yellow topin cteckin laturilla, tais olla viikon kii... On se nyt 4 vuotta ainakin toiminut vanhempien autossa.

LaaLaa
01.09.2009, 06:47
Ostin C-tecin optiman herätykseen. Kokeilin ensin red toppiin, joka aikoinaan päässyt useasti tyhjäksi ja ollut hylättynä jokusen vuoden kun ei enää jaksanut hoitaa hommiaan. Pidin laturissa viikon silloin tällöin erilaisia modeja kokeillen mm. sulffatoinnin poistoa jne.
Akku lämpeni latauksessa selvästi mutta ei vielä kuumaksi eli kättä kärsi pitää kyljessä pitkäänkin.
Jännite tippuu hitaasti säilytyksessä ja kuormitusta ei keastä eli se on död.

Seuraavaksi Yellow top, vuotanut rutikuiviin, säilötty ulkona muutama vuosi. Yritettiin joskus sitä herättää kunnon boosterilla reilulla virralla mutta boschin akkutesteri näytti jotain 30% kuntoa.
C-Tec aloittaa lataamisen mutta pysäyttää lataammisen häiriötilaan, akku on ilmeisesti melko kaput:D.
Kirjoitan akun päälle EHJÄ ja vien akkukierrätykseen huoltoaseman kierrätyskonttiin:p

Eli ei C-tec ihmeitä tee mutta hyvä laturi se on.

Mikään Optima ei kestä hitaasti rutikuivaksi tyhjenemistä. Vinssillä yms. kunnon kuormalla YT:n voi vetää huoletta kyykkyyn.

aslakki
01.09.2009, 15:27
...jos ihan tyhjä eikä meinaa ruveta latautumaa ni vanha uskollinen puikko-muuntaja avittaa, sillä hetken kiusaa ni rupee pikkuhiljaa napa kipinöimään. avot ja laturi kiinni:)(miulla oli viiden metrin liitosjohto ja olin nurkantakana räpsimäs piuhoja yhteen, omalla vastuulla:D)

tdi
01.09.2009, 18:26
...jos ihan tyhjä eikä meinaa ruveta latautumaa ni vanha uskollinen puikko-muuntaja avittaa, sillä hetken kiusaa ni rupee pikkuhiljaa napa kipinöimään. avot ja laturi kiinni:)(miulla oli viiden metrin liitosjohto ja olin nurkantakana räpsimäs piuhoja yhteen, omalla vastuulla:D)

kuulostaa hyvältä :D

Lehis
01.09.2009, 18:32
Nyt olis kaks vuorokautta lataillu ja lataus jatkuu. Paikallinen autosähkö hulttio sanoi että kyllä se herää, kuitenki kohtuu tuore akku...taitaishan siinä olla viel jokin takuukin voimassa. No katotaan kui ton kanssa käy.

solihull
01.09.2009, 22:26
Jollakin ne akkuliikkeen pojat niitä akkuja herättelee, kuulemma pientä vakiovirtaa pitkään. Itse en ole jaksanut moiseen vaan ottanut toisen ääripään,,,startterilla 350 A /5s sykäyksiä mennen tullen. Herää se akku niinkin vaan ei niistä oikein pitkäikäisiä palvelijoita koskaan tunnu tulevan.

TT

RIPAX
01.09.2009, 22:47
Jollakin ne akkuliikkeen pojat niitä akkuja herättelee, kuulemma pientä vakiovirtaa pitkään. Itse en ole jaksanut moiseen vaan ottanut toisen ääripään,,,startterilla 350 A /5s sykäyksiä mennen tullen. Herää se akku niinkin vaan ei niistä oikein pitkäikäisiä palvelijoita koskaan tunnu tulevan.

TT

mitä on vakiovirta?

Lehis
01.09.2009, 23:59
Just tul mieleen et akkua ostaessani myyjä haastoi et optimalle pitäs tarjoilla "alempaa virtaa/jännitettä(mitä lie)", myi siinä samalla toisen jännitteen säätimen...olikohan myyjän puhetta vai... Jos totuus perää niin kaiketi silloin ei pitäs mitään kauheita virtoja koko aikaa syöttää, vaan herkästi lämmitellen... Onkohan muille väitetty samaa? Seuraava akku ei kyllä taija olla optima..